• Anonym (Mamma­)
    Fri 15 Oct 2021 17:27
    528 visningar
    13 svar
    13
    528

    Orolig för min son

    Min son på 14 bor av olika anledningar på heltid hos sin pappa för närvarande. Han äter aldrig i skolan utan enbart när han är hemma, och då är det alltid (och jag skämtar alltså inte, jag menar verkligen alltid, utan undantag) antingen varmkorv och pasta eller köttbullar och pasta som bjuds, eftersom det är det enda han vill ha. Och inget mer än det, inga grönsaker eller nåt annat, mer än lite ketchup på pastan ibland. Till frukost äter han antingen vitt bröd med marmelad eller jordnötssmör, eller cornaflakes med mjölk. På helgen äter han även choklad eller liknande. Men detta är alltså den totala mat han får i sig. Hans pappa är jättebra i alla andra avseenden, men inte just när det gäller maten. Han tycker att om det är detta han vill ha så kan han väl få det. Han har bott hos sin pappa sen början av sommaren, och kommer att bo där fram till nästa hösttermin, alltså sammanlagt drygt ett år. 

    Nu undrar jag: kan det skada honom att han under så pass lång tid äter så fullständigt otillräcklig mat? Kommer han att hinna få bristsjukdomar på den tiden? Kan det påverka hans tillväxt (eller vad det heter)?

    Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Orolig för min son
  • Fri 15 Oct 2021 17:30
    #1

    Nej, herregud, det kommer absolut inte leda till bristsjukdomar eller skada honom på något vis. Jag åt mer torftigt än så i min tonår och blev ändå en fullvuxen kvinna utan några som helst bristsjukdomar. Försök chilla lite.

  • Anonym (I övrigt­)
    Fri 15 Oct 2021 17:37
    #2

    Mår din pojke bra i övrigt, är han glad, har vänner, fixar skolan, så är allt ok, han utvecklar kanske sin smak när han blir äldre.

    Oroa dig inte i onödan.

  • Anonym (Mia)
    Fri 15 Oct 2021 17:41
    #3

    Jag har också en 14 åring som VILL äta så fast han ibland får det. Det är inte nyttigt alls. I hans ålder är det viktigt att han får sig in grönsaker och frukt. Min son får vitamin kosttillskott också.

    Varför kan inte pappa laga nyttigare mat till sin son?

  • Fri 15 Oct 2021 18:18
    #4

    Men prata med pojken, han är ju gammal nog och borde ha kunskap om viss näringslära.

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 18:50
    #5
    Kexsmula skrev 2021-10-15 17:30:36 följande:

    Nej, herregud, det kommer absolut inte leda till bristsjukdomar eller skada honom på något vis. Jag åt mer torftigt än så i min tonår och blev ändå en fullvuxen kvinna utan några som helst bristsjukdomar. Försök chilla lite.


    Anonym (I övrigt) skrev 2021-10-15 17:37:26 följande:

    Mår din pojke bra i övrigt, är han glad, har vänner, fixar skolan, så är allt ok, han utvecklar kanske sin smak när han blir äldre.

    Oroa dig inte i onödan.


    Tack! Verkligen, verkligen skönt att läsa era svar! Han mår bra och har kompisar, och fixar skolan, så jag är inte överhuvudtaget orolig för honom i nåt annat avseende än när det gäller just maten. Men kanske jag ska chilla lite då, som sagt :)
    Anonym (Mia) skrev 2021-10-15 17:41:04 följande:

    Det är inte nyttigt alls. I hans ålder är det viktigt att han får sig in grönsaker och frukt. 



    Ja, det är ju detta man får höra jämt, så det är ju därför jag är orolig... men det verkar ju i alla fall på föregående att det kanske inte är så hysteriskt viktigt ändå då?
    Anonym (Mia) skrev 2021-10-15 17:41:04 följande:

    Varför kan inte pappa laga nyttigare mat till sin son?


    Ja du, bra fråga! För att han tycker att sonen ska få det han gillar... han är själv jättedålig på god kosthållning och äter mest skräpmat själv... och "han har ju aldrig mått dåligt av det" är hans argument, att han (pappan alltså, inte sonen) är rejält överviktig och har ett antal hälsoproblem relaterat till det ser han inte som matens fel (!)...
    Tow2Mater skrev 2021-10-15 18:18:57 följande:

    Men prata med pojken, han är ju gammal nog och borde ha kunskap om viss näringslära.


    Jo, fast hur ofta tänker en 14-åring förnuftigt utifrån vad forskning etc säger är bra och inte? Speciellt när hans pappa tycker att hans mathållning är ok...

  • Anonym (Hm)
    Fri 15 Oct 2021 18:51
    #6

    Prata med honom

  • Anonym (I övrigt­)
    Fri 15 Oct 2021 18:52
    #7
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-15 18:50:24 följande:
    Anonym (I övrigt) skrev 2021-10-15 17:37:26 följande:

    Mår din pojke bra i övrigt, är han glad, har vänner, fixar skolan, så är allt ok, han utvecklar kanske sin smak när han blir äldre.

    Oroa dig inte i onödan.


    Tack! Verkligen, verkligen skönt att läsa era svar! Han mår bra och har kompisar, och fixar skolan, så jag är inte överhuvudtaget orolig för honom i nåt annat avseende än när det gäller just maten. Men kanske jag ska chilla lite då, som sagt :)
    Ja, det är ju detta man får höra jämt, så det är ju därför jag är orolig... men det verkar ju i alla fall på föregående att det kanske inte är så hysteriskt viktigt ändå då?
    Anonym (Mia) skrev 2021-10-15 17:41:04 följande:

    Varför kan inte pappa laga nyttigare mat till sin son?


    Ja du, bra fråga! För att han tycker att sonen ska få det han gillar... han är själv jättedålig på god kosthållning och äter mest skräpmat själv... och "han har ju aldrig mått dåligt av det" är hans argument, att han (pappan alltså, inte sonen) är rejält överviktig och har ett antal hälsoproblem relaterat till det ser han inte som matens fel (!)...Jo, fast hur ofta tänker en 14-åring förnuftigt utifrån vad forskning etc säger är bra och inte? Speciellt när hans pappa tycker att hans mathållning är ok...

    Försök smyga in lite c-vitamin, nån frukt han kanske gillar eller så.
    Annars kanske c-vitamin brus.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 18:59
    #8
    Anonym (I övrigt) skrev 2021-10-15 18:52:57 följande:
    Försök smyga in lite c-vitamin, nån frukt han kanske gillar eller så.
    Annars kanske c-vitamin brus.
    Alltså, problemet är ju att hans pappa inte tycker att det behövs, och eftersom det är honom sonen bor hos för närvarande är det svårt för mig att smyga in nåt överhuvudtaget... Men ja, en brustablett varje morgon borde man ju kunna få både honom och sonen att acceptera, tack för tipset!
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 19:00
    #9
    Anonym (Hm) skrev 2021-10-15 18:51:59 följande:

    Prata med honom


    Med vem? Sonen eller pappan? Jag har så klart pratat med båda två, men de bara viftar bort min oro. 
  • Anonym (I övrigt­)
    Fri 15 Oct 2021 19:01
    #10
    Anonym (Mamma) skrev 2021-10-15 18:59:53 följande:
    Alltså, problemet är ju att hans pappa inte tycker att det behövs, och eftersom det är honom sonen bor hos för närvarande är det svårt för mig att smyga in nåt överhuvudtaget... Men ja, en brustablett varje morgon borde man ju kunna få både honom och sonen att acceptera, tack för tipset!
    Varsågod, de smakar helt ok också, lite uppfriskande.
  • Fri 15 Oct 2021 19:20
    #11

    Vet inte hur det är i Sverige, men i alla fall här finns det vitamintabletter med god smak, ge honom det. Min son äter tabletter med vitaminer och mineraler speciellt komponerade för tonåringar, fast det behöver han nog inte för han äter allsidigt. 

    Lär honom att laga mat, då kan han fixa middag för sig själv och även pappan. Lättlagad, nyttig mat. Gör det roligt och enkelt, han är stor nog att lära sig. Ni kan också titta på bra info om mat tillsammans på internet, så han förstår. 

  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 20:21
    #12
    Anonym (I övrigt) skrev 2021-10-15 19:01:47 följande:
    Varsågod, de smakar helt ok också, lite uppfriskande.
  • Anonym (Mamma­) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 20:24
    #13
    FuckGoggleAskMe skrev 2021-10-15 19:20:01 följande:

    Vet inte hur det är i Sverige, men i alla fall här finns det vitamintabletter med god smak, ge honom det. Min son äter tabletter med vitaminer och mineraler speciellt komponerade för tonåringar, fast det behöver han nog inte för han äter allsidigt. 

    Lär honom att laga mat, då kan han fixa middag för sig själv och även pappan. Lättlagad, nyttig mat. Gör det roligt och enkelt, han är stor nog att lära sig. Ni kan också titta på bra info om mat tillsammans på internet, så han förstår. 


    Det knäppa är att han är jätteduktig på att laga mat! När han fortfarande bodde hos mig (vilket han kommer att göra igen om ett knappt år) lagade vi alltid mat tillsammans, och han tyckte det var kul. Men nu har han blivit bekväm, och så tycker han ju dessutom om att kunna äta favoritmaten hela tiden...
Svar på tråden Orolig för min son