• Anonym (No)
    Fri 15 Oct 2021 19:34
    4577 visningar
    166 svar
    -1
    166
    4577

    Hade ni reagerat - namnbetydelse.

    Mitt barn kommer från skolan går i åk 1. Idag hade de jobbat med sina namn. Vad de betyder och kommer ifrån. Vi föräldrar fick en lapp hem där vi skulle skriva var de fått sina namn ifrån och dess betydelse. Sagt och gjort.

    Hens namn är gammalt bibliskt namn med hebreiskt ursprung.

    Vi valde det pga den bibliska betydelsen namnet har. Skrev också det.

    Hursomhelst. Idag kommer hon hem säger; fröken har sagt att mitt namn är från Israel. Men jag är väl inte därifrån??

    Nej. Icke.

    Sen ser jag i den bok de arbetar med varje vecka som vi får hem varje fredag där har hen ritat Israels flagga för fröknarna bett hen om det för det är ju därifrån hens namn är ifrån menar de.

    Vi reagerade här hemma.

    Överdriver vi?

  • Svar på tråden Hade ni reagerat - namnbetydelse.
  • Fri 15 Oct 2021 19:37
    #1
    +2

    Jag ser inte riktigt problemet. Om namnet är gammalt hebreiskt namn så är det väl ingen big deal?

  • Fri 15 Oct 2021 19:38
    #2

    Det låter helt ärligt jävligt märkligt. Jag hade ringt klassföreståndaren och påtalat hur konstigt detta är och ifrågasatt det pedagogiska värdet i denna övning.

  • Anonym (No) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 19:40
    #3
    +1
    Carlzzon85 skrev 2021-10-15 19:37:40 följande:

    Jag ser inte riktigt problemet. Om namnet är gammalt hebreiskt namn så är det väl ingen big deal?


    Ja, kanske jag som är överkänslig men funderar över varför man drog det till att börja rita flaggan i en bok som då är tanken ska hänga med hen hela hennes lågstadieperiod. Kunde räckt med att skriva att det är ett namn med hebreiskt ursprung och dess betydelse.
  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 15 Oct 2021 19:41
    #4
    +2

    Hej!
    Ja, jag är lärare och ni överreagerar så in i bängen, skulle jag vilja säga. .  .

    Att arbeta med identitet är en del av läroplanen och det kan man göra på en rad olika sätt. Att undersöka sitt namn vidare är ett av dem. Att ert barns namn har rötter i bibeln / hebreiskan indikerar ett europeiskt ursprung från familjen. Många barn hade säkert namn som från början kommer från gamla Babylonien eller Asien. Inget konstigt alls i det.

    Du överreagerar och det låter som en fin och bra övning för klassen.
    Var har våra namn sina ursprung? Toppenbra!

  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 15 Oct 2021 19:44
    #5
    -1 +5
    Kexsmula skrev 2021-10-15 19:38:45 följande:

    Det låter helt ärligt jävligt märkligt. Jag hade ringt klassföreståndaren och påtalat hur konstigt detta är och ifrågasatt det pedagogiska värdet i denna övning.


    Det är föräldrar som du som gör att lärare inte orkar och byter arbetsplats. På den sista tjänsten jag tillträdde var jag den sjunde läraren eleverna haft på tre år. Bara för att klassen var full av föräldrar som kunde läroplanen så grymt mycket bättre än läraren och ständigt var tvungna att påtala det. . .
  • Anonym (No) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 19:44
    #6
    Kexsmula skrev 2021-10-15 19:38:45 följande:

    Det låter helt ärligt jävligt märkligt. Jag hade ringt klassföreståndaren och påtalat hur konstigt detta är och ifrågasatt det pedagogiska värdet i denna övning.


    Jag håller med och jag funderar på hur jag ska formulera mig förutom det du skrev. Vad är det pedagogiska värdet i detta?

    De skriver i boken; vi har idag lärt oss om våra namn och var de kommer ifrån och betyder. Coolt att vi har namn från hela världen.

    Så syftet var väl att få till olikheter på något vänster. Ska sägas att majoriteten i klassen har ganska klassiskt svenska namn. Inkl vårt barns namn (ett ganska vanligt namn i Sverige idag). Aldrig någonsin har vi talat med vårt barn om hens namn som tillhörande annat land. Vi har nämnt namnets betydelse för det var därför vi valde det. Men ja...
  • Anonym (No) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 19:48
    #7
    Anonym (Lärare) skrev 2021-10-15 19:41:11 följande:

    Hej!

    Ja, jag är lärare och ni överreagerar så in i bängen, skulle jag vilja säga. .  .

    Att arbeta med identitet är en del av läroplanen och det kan man göra på en rad olika sätt. Att undersöka sitt namn vidare är ett av dem. Att ert barns namn har rötter i bibeln / hebreiskan indikerar ett europeiskt ursprung från familjen. Många barn hade säkert namn som från början kommer från gamla Babylonien eller Asien. Inget konstigt alls i det.

    Du överreagerar och det låter som en fin och bra övning för klassen.

    Var har våra namn sina ursprung? Toppenbra!


    Precis som du säger kan man jobba med identitet på flera olika sätt. De får gärna jobba med namnet också. Det såg bra ut när de förklarade vad de initialt önskade. Dvs varför barnet fick namnet. Dvs varför VI FÖRÄLDRAR valde barnets namn. Och vad det betyder. Det säger mer om barnets identitet tänker jag. Varför fick jag namnet. Varför valde mamma/pappa/mappa det till mig osv.

    Inte vilket land det härstammar från. Och därtill flaggan.

    Det kan ju knappast ha undgått någon alls att det kan anses laddat.
  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 15 Oct 2021 19:49
    #8
    +5
    Anonym (No) skrev 2021-10-15 19:44:14 följande:
    Jag håller med och jag funderar på hur jag ska formulera mig förutom det du skrev. Vad är det pedagogiska värdet i detta?

    De skriver i boken; vi har idag lärt oss om våra namn och var de kommer ifrån och betyder. Coolt att vi har namn från hela världen.

    Så syftet var väl att få till olikheter på något vänster. Ska sägas att majoriteten i klassen har ganska klassiskt svenska namn. Inkl vårt barns namn (ett ganska vanligt namn i Sverige idag). Aldrig någonsin har vi talat med vårt barn om hens namn som tillhörande annat land. Vi har nämnt namnets betydelse för det var därför vi valde det. Men ja...
    Om du inte förstår varför en rörmokare sätter en viss packning på en viss plats, börjar du gnälla för dennes chef då?

    Om du inte förstår varför en snickare gör på ett visst sätt, förutsätter du att den gör fel då?

    Eller är det bara just lärare som har så låg status att alla människor på stan tror sig kunna deras jobb bättre?!
  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 15 Oct 2021 19:53
    #9
    Anonym (No) skrev 2021-10-15 19:48:08 följande:
    Precis som du säger kan man jobba med identitet på flera olika sätt. De får gärna jobba med namnet också. Det såg bra ut när de förklarade vad de initialt önskade. Dvs varför barnet fick namnet. Dvs varför VI FÖRÄLDRAR valde barnets namn. Och vad det betyder. Det säger mer om barnets identitet tänker jag. Varför fick jag namnet. Varför valde mamma/pappa/mappa det till mig osv.

    Inte vilket land det härstammar från. Och därtill flaggan.

    Det kan ju knappast ha undgått någon alls att det kan anses laddat.
    Jag är inte ditt barns lärande, men en kvalificerad gissning är att övningen hade en djupare mening än den du nämner. Gissningsvis ville läraren visa att vi har vår identitet från så många olika länder och kulturer, att vi alla är ett mich-mash av intryck. 

    En gissning är att det går vidare med favoritmat, musik och liknade. Vad gillar jag och vad kommer det ifrån.

    Vänta lite nyfiket och se, läraren kanske har en plan?
  • Anonym (No) Trådstartaren
    Fri 15 Oct 2021 19:54
    #10
    -5
    Anonym (Lärare) skrev 2021-10-15 19:49:20 följande:

    Om du inte förstår varför en rörmokare sätter en viss packning på en viss plats, börjar du gnälla för dennes chef då?

    Om du inte förstår varför en snickare gör på ett visst sätt, förutsätter du att den gör fel då?

    Eller är det bara just lärare som har så låg status att alla människor på stan tror sig kunna deras jobb bättre?!


    Fast snälla du. Gå och var kränkt någon annanstans.

    Vi behöver inte dra politiken här och nu men om du inte fattar hur det är skillnad på att ha koll och ifrågasätta vad som lärs ut och hur det lära ut i skolan (och då något som ALLA iaf har lite kunskap om - dvs att det kan vara laddat för väldigt många med just i detta fall den israeliska flaggan) och vad en rörmokare gör och ej gör.

    Snälla.
Svar på tråden Hade ni reagerat - namnbetydelse.