• Anonym (B2B)

    För tjock för brudklänning?

    För att slippa "pepp" som bara får mig att må dåligt så skriver jag här direkt att jag med tjock menar att jag har ett bmi över 40 (fetma grad 3, den högsta kategorin).

    Jag har varit gift tidigare och lyckades då vara liten nog att bära min mammas brudklänning och det var bröllopsfoton jag blev varm i hjärtat att se på. Jag tycker fortfarande att de är härliga (jag är inte ovän med mitt ex, bilderna är sparade till de gemensamma barn vi har).

    Jag och min nuvarande sambo behöver skriva om vårt testamente då det numera finns gemensamma barn i förhållandet, och i samband med det kom vi fram till att det skulle vara lättare att bara gifta sig. Så var det bestämt. Men nu när vi diskuterar detaljer så finns det en sak jag hakar upp mig på... jag vill ha, tja, kanske inte klassiska bröllopsfoton, det passar inte oss, men endå, jag vill ha bilder som minne. Och om bilderna ska bli fina behöver man vara lämpligt klädd. Jag vill inte ha en traditionell brudklänning, det hade jag iof inte förut heller, den var väldigt avskalad, men samtidigt inte en vanlig klänning heller.

    Vi har inte mycket pengar att lägga på giftermålet, men så har vi inte tänkt ha någon fest heller. Han är introvert och jag känner mig olustig med att fira stort en gång till. Dåligt omen typ. Vi kommer troligtvis vigas i kyrkan för att barnen älskar kyrkan och det kostar inget när vi är medlemmar. Vi har inte bestämt om vi ska berätta för någon innan. Iom att vi inte ska ha något arrangemang runt så behövs inte så mycket annat än grovplanering.

    Vi tänkte att det skulle ske innan året är dlut, samtidigt vill jag bara skjuta upp det några år, för att ha en chans att gå ner i vikt så jag kan känna mig fin. För nu, även om jag känner mig fin på tex en fest, så får jag ångest av att se bilderna sen.

    Jag har jobbat väldigt mycket med att inte mobba mig själv och att sluta klanka ner på både min personlighet och kropp, med resultatet att jag inte lyckas motivera mig själv till förändring.

    Någon annan tjock (blivande, varande eller fd) brud som känner igen sig i dessa tankar om kroppen?

  • Svar på tråden För tjock för brudklänning?
  • Anonym (Rakt på sak)

    Om jag ska vara lite ärlig. Med det BMI:et kommer det ta flera (säkert många) år för dig att gå ner i vikt hyfsat, och du vet garanterat själv vilka hälsorisker din vikt innebär, för att inte tala om corona där du så klart är riskgrupp. Vi pratar kanske mer än fem år innan ni kan gifta er om du ska kunna känna dig bekväm med foton. Mitt råd skulle faktiskt vara att investera i en magsäcksoperation, det finns flera olika och en läkare kan hjälpa dig bestämma vilken som är bäst. Och det är inte för bröllopet i första hand utan för att du måste ner till mer normal vikt. Lycka till!

  • Anonym (Tjock o fin)

    Har precis samma BMI som du, 40. Men jag håller däremot inte med föregående talare. En magsäckaoperatipn är verkligen inte något man gör hej hopp, skulle aldrig i livet få för mig att göra något sådant. Tycker också det är tragiskt att de alltid tjatar om hälsa, vikt och hälsa är faktiskt inte alltid synonymt, min kropp mår fantastiskt, så mycket bättre än när jag var normalviktig.

    Med det sagt, jag rekommenderar till en början att titta på Google, brudklänningar för lite större modeller, man kan verkligen hitta galet snygga klänningar i alla modeller där och inser att alla är vackra! Du är vacker!

    Slutligen, om du känner att du vill bli mindre, satsa på det för din egen skull. Börja litet, stressa inte och gör det endast för DIG.

    Hoppas du får bröllopsdagen du alltid drömt om!

  • Anonym (Pernilla)

    För två år sedan var mitt BMI 42. Nu är det 27. Det behöver inte ta superlång tid. Jag gjorde det med Viktväktarna. Frågan är ju när du vill gifta dig? Det verkar som att du har bestämt att en större kropp inte passar i brudklänning - har du sett den där serien på TLC som heter någonting i stil med "curvy brides"? Du ska givetvis känna dig bekväm på ditt eget bröllop, frägan är om du kommer göra det i några kläder? Alltså, är det bara det att du tror att du inte passar i en traditionell brudklänning eller är du så missnöjd med din kropp att du inte kommer vara nöjd oavsett kläder? Om det är kroppen som är svaret, börja med den nu.

  • Anonym (ojgrpgnewr)

    Jag vet precis hur du känner dig. 


    Jag arbetade tidigare i en brudklänningsbutik och det brukar gå att hitta en klänning som även vi tjocka är fina i. MEN det kostar tyvärr oftast lite mer då dessa sällan är standard. 


    Ang att det inte kostar något att gifta sig i kyrkan, det gjorde det inte för min man och mig när vi gifte oss borgerligt heller. 

    Ang magsäcksoperation, det är inte utan hälsorisker det heller, men om det är ett alternativ så tala med läkaren, du borde kunna få det via landstinget isf. 


    Annars finns en ny metod med magsäcksballong, den måste man dock betala för själv. Omkring 40 000 kr kostar det har jag för mig. (Ett ställe i Göteborg som gör detta och ibland finns de i Sthlm om jag fattat rätt, jag läste inte så noga) 


    Ang att sluta mobba dig själv, det går, men kräver att man aktivt stoppar sig själv så fort man får negativa tankar och tänker på något positivt om sig själv. 


    Som en hjälp kan man varje dag se sig i spegeln (inte lockande, jag vet) och säga fem saker man är bra på. 


    Även hypnosterapi hjälper både mot självmobbningen och att gå ner i vikt, men det kostar pengar. Om man har haft ett trauma som gör att man gått upp i vikt kan man få traumaterapi via sin hemförsäkring, det kan man kolla och då kan man gå och få hypnos via det. 

  • Anonym (ojgrpgnewr)

    Jag vet precis hur du känner dig. 


    Jag arbetade tidigare i en brudklänningsbutik och det brukar gå att hitta en klänning som även vi tjocka är fina i. MEN det kostar tyvärr oftast lite mer då dessa sällan är standard. 


    Ang att det inte kostar något att gifta sig i kyrkan, det gjorde det inte för min man och mig när vi gifte oss borgerligt heller. 

    Ang magsäcksoperation, det är inte utan hälsorisker det heller, men om det är ett alternativ så tala med läkaren, du borde kunna få det via landstinget isf. 


    Annars finns en ny metod med magsäcksballong, den måste man dock betala för själv. Omkring 40 000 kr kostar det har jag för mig. (Ett ställe i Göteborg som gör detta och ibland finns de i Sthlm om jag fattat rätt, jag läste inte så noga) 


    Ang att sluta mobba dig själv, det går, men kräver att man aktivt stoppar sig själv så fort man får negativa tankar och tänker på något positivt om sig själv. 


    Som en hjälp kan man varje dag se sig i spegeln (inte lockande, jag vet) och säga fem saker man är bra på. 


    Även hypnosterapi hjälper både mot självmobbningen och att gå ner i vikt, men det kostar pengar. Om man har haft ett trauma som gör att man gått upp i vikt kan man få traumaterapi via sin hemförsäkring, det kan man kolla och då kan man gå och få hypnos via det. 

  • Anonym (Tjock o fin)
    Anonym (ojgrpgnewr) skrev 2021-10-16 07:14:57 följande:

    Jag vet precis hur du känner dig. 

    Jag arbetade tidigare i en brudklänningsbutik och det brukar gå att hitta en klänning som även vi tjocka är fina i. MEN det kostar tyvärr oftast lite mer då dessa sällan är standard. 

    Ang att det inte kostar något att gifta sig i kyrkan, det gjorde det inte för min man och mig när vi gifte oss borgerligt heller. 

    Ang magsäcksoperation, det är inte utan hälsorisker det heller, men om det är ett alternativ så tala med läkaren, du borde kunna få det via landstinget isf. 

    Annars finns en ny metod med magsäcksballong, den måste man dock betala för själv. Omkring 40 000 kr kostar det har jag för mig. (Ett ställe i Göteborg som gör detta och ibland finns de i Sthlm om jag fattat rätt, jag läste inte så noga) 

    Ang att sluta mobba dig själv, det går, men kräver att man aktivt stoppar sig själv så fort man får negativa tankar och tänker på något positivt om sig själv. 

    Som en hjälp kan man varje dag se sig i spegeln (inte lockande, jag vet) och säga fem saker man är bra på. 

    Även hypnosterapi hjälper både mot självmobbningen och att gå ner i vikt, men det kostar pengar. Om man har haft ett trauma som gör att man gått upp i vikt kan man få traumaterapi via sin hemförsäkring, det kan man kolla och då kan man gå och få hypnos via det. 


    Förlåt, jag råkade trycka på ogilla av misstag
  • Anonym (ojgrpgnewr)
    Anonym (Tjock o fin) skrev 2021-10-16 07:18:03 följande:
    Förlåt, jag råkade trycka på ogilla av misstag
    Ingen fara Det är lätt hänt  
  • Anonym (qqq)

    TS, det är lite olika saker här: gå ner i vikt långsiktigt för din hälsas skull är jätteviktigt. 
    Vilken storlek eller modell du skulle kunna ha på en eventuell brudklänning är inte viktigt.
    Visst vill man ha fina foton men det får man nog bortse lite från. Ni ska gifta er för att ni vill det, inte för att du ska tänka på hur fotona blir. Jag är också omgift och jag är jättesmal och fin på första bröllopsfotot och ett antal stl större på det andra, och då köpte jag bara en vanlig (dock vit) klänning på en klädaffär, så att jag kan använda den till annat sen. När jag ser de fotona så är det klart att jag ser att jag rent estetiskt är yngre och snyggare på första - men livet pågår liksom och det är inget att göra. Det viktiga var att vi älskar varann och vi valde att gifta oss. Jag får "ta" att jag är tjockare på de nya fotona. 
    Men du kan givetvis välja någon form av klädesplagg som är coola, uppseendeväckande, eleganta eller vad nu som är din stil, i din storlek. Du behöver ju inte klämma ner dig i något för trångt för att du tror att brudklänningar måste vara av en viss stil. 
    Det kommer lösa sig, men försök tänka lite utanför boxen. 

  • Anonym (B2B)

    Jag har aktivt slutat mobba mig själv om min vikt, och det gör det svårt att motivera viktminskning av rent estetiska skäl, det går emot principen att acceptera mig själv så som jag är. Rent medicinskt är jag tydligen ett mirakel eftersom alla prover alltid är fantastiska. Det finns släkthistora av övervikt, men varken diabetes, högt blodtryck eller kolesterolproblem.

    Jag har haft några tuffa år med upprepade utbränningar och orkar verkligen inte ta tag i en livsstilsförändring just nu. Jag har flera bekanta som gjort olika magsäcksoperationer och har sett på nära håll vad de upplevt och det orkar jag verkligen inte med.

    Jag är fullt medveten om att jag behöver gå ner i vikt, men jag har varit överviktig hela mitt liv, en enda gång har jag haft bmi under 25 men då var det med sk pulverdiet och jag tränade 7 gånger i veckan. Enligt alla dietister, konsulenter, läkare och hälsovårdare jag träffat har min aktivitet och näringsintag aldrig motsvarat min vikt eller bmi. Närmast kom en som hade någon mer avancerad form av kroppskompositionsmätning som konstaterade att min fördelning av skelett, muskler och fett inte fanns representerad i någon av hennes mallar för kvinnor.

    I första hand är giftermålet en praktisk lösning och ett fördelaktigt partnerskapskontrakt. Men det är också "mer" och det är det jag skulle vilja ha bilder av, bilder i allmänhet är viktiga för mig.

    Jag bor i en liten håla med flera timmar till närmsta större stad, så någon butik med fina större kläder finns inte.

    Klänningen är inte det viktigaste, långt ifrån, men att det känns viktigt att känna mig fin på en så betydelsefull dag.

  • Anonym (Etsy)

    Nej! Du är inte för tjock för brudklänning.

    Kolla på Etsy! Där kan du få brudklänningar billigt uppsydda för plus size, utifrån ett givet mönster.

    Exempel:
    www.etsy.com/listing/554142368/plus-size-wedding-dress-oversized-maxi&utm_medium=affiliate&utm_source=affiliate_window&utm_campaign=row_buyer&utm_content=78888&awc=10690_1634371256_de17891eb7c88e41f59e83309d59aae6

    www.etsy.com/se-en/listing/731529421/curvy-ivory-bat-sleeves-wedding-dress&utm_medium=affiliate&utm_source=affiliate_window&utm_campaign=row_buyer&utm_content=78888&awc=10690_1634371469_9d5808f9671585cf59c03eab468dc6f6

    www.etsy.com/se-en/listing/717697932/bestseller-curvy-wrap-ivory-wedding&ga_search_type=all&ga_view_type=gallery&ga_search_query=plus+size+wedding+dress+curvy&ref=sc_gallery-1-1&plkey=3056e92a5b1c503d5b3e603e746c45ba93ff3720%3A717697932&pro=1&frs=1

    Tycker det låter som du trots allt vi ha ett romantiskt bröllop, omän litet. Men att du inte tycker du är dig värdig det? Eller har jag fel? Du är värd att va fin på ditt bröllop och på bilderna! Hjärta

Svar på tråden För tjock för brudklänning?