• Anonym (Kila)

    Problem med...

    Gift med en svensk man fr Norrland. Jag själv kommer fr Brasil och vår relation fungerar bra hittills. Den enda jag ser är att ni svenska män inte kan laga mat. Jag menar riktigt mat fast ni hade HEMKUNSKAP i skolan. Min man tex kan bara steka falukorv eller köttbullar.

    Antar att det är samma för svenska tjejer.

    Jag har lärt mig basic grejer som att laga mat, städa mm hemma hos mina föräldrar. Varför har ni inte ork för att lära sina barn såna saker hemma?

    Jag har vänner som säger samma om svenska män. Varför är det så?

  • Svar på tråden Problem med...
  • Kexsmula

    Jag känner inte igen det du beskriver alls. Min man (svensk) är den som lagar mat här hemma eftersom jag har noll intresse av det. Han lagar dessutom mycket god mat! Jag kan också laga mat, trots att jag skolkade från de flesta hemkunskapslektioner och aldrig lagade mat när jag bodde hemma. Jag tycker bara det är så jävla tråkigt att jag lämnar över den biten till min man.

    Även min förra sambo (visserligen kroat född i USA, men bott i Sverige sedan han var 7 år) lagade mat och väldigt god sådan också.

  • Anonym (Kila)
    Kexsmula skrev 2021-10-16 02:02:33 följande:

    Jag känner inte igen det du beskriver alls. Min man (svensk) är den som lagar mat här hemma eftersom jag har noll intresse av det. Han lagar dessutom mycket god mat! Jag kan också laga mat, trots att jag skolkade från de flesta hemkunskapslektioner och aldrig lagade mat när jag bodde hemma. Jag tycker bara det är så jävla tråkigt att jag lämnar över den biten till min man.

    Även min förra sambo (visserligen kroat född i USA, men bott i Sverige sedan han var 7 år) lagade mat och väldigt god sådan också.


    OK då hade du bara tur... Min man kan inte laga god mat som din.
  • Kexsmula
    Anonym (Kila) skrev 2021-10-16 02:05:06 följande:

    OK då hade du bara tur... Min man kan inte laga god mat som din.


    Det kanske jag hade, eller bara du som hade otur.
  • Anonym (Laga mat)

    De är långt i från alla män som är som dom. Min man är svensk och lagar väldigt god mat och är uppfinningsrik i köket. Sätt krav på honom att han får lära sig

  • Silverjenny

    Oj vad intressant, lagar brasilianska män mat hemma menar du? Städar de också? Jag har nog fördomar om latino män, tänker mig inte att de ska vara så jämställda att de hjälper till med hushållsarbete mer än svenska män!

    I Sverige är nog problemet snarare att trots att svenska män sägs vara de mest jämställda i världen (vilket iofs nog var sant förr i tiden men inte alls säkert att det är så nu) så är det ändå mest kvinnor som tar hand om hemmet, städar, tvättar och lagar mat. Många män hjälper till hemma och gör mer eller mindre hälften, fast många är lata eller har inte fått lära sig hemma. Jag tror det fortfarande är så att många mammor inte kräver lika mycket av sina söner som av döttrarna. Jag har endast döttrar, om jag fick en son skulle jag absolut lära honom hemarbete. Min syster som har en son och en dotter har inte gjort så. Dottern hjälper till hemma medan sonen är en riktig gris som skitar ner och aldrig lyfter ett finger hemma, och min syster säger aldrig ens till honom eller ber honom göra det minsta som att plocka ur diskmaskinen, fast sonen är vuxen redan. Stackars, stackars hans framtida fru.

  • Anonym (Kila)
    Silverjenny skrev 2021-10-16 02:16:39 följande:

    Oj vad intressant, lagar brasilianska män mat hemma menar du? Städar de också? Jag har nog fördomar om latino män, tänker mig inte att de ska vara så jämställda att de hjälper till med hushållsarbete mer än svenska män!

    I Sverige är nog problemet snarare att trots att svenska män sägs vara de mest jämställda i världen (vilket iofs nog var sant förr i tiden men inte alls säkert att det är så nu) så är det ändå mest kvinnor som tar hand om hemmet, städar, tvättar och lagar mat. Många män hjälper till hemma och gör mer eller mindre hälften, fast många är lata eller har inte fått lära sig hemma. Jag tror det fortfarande är så att många mammor inte kräver lika mycket av sina söner som av döttrarna. Jag har endast döttrar, om jag fick en son skulle jag absolut lära honom hemarbete. Min syster som har en son och en dotter har inte gjort så. Dottern hjälper till hemma medan sonen är en riktig gris som skitar ner och aldrig lyfter ett finger hemma, och min syster säger aldrig ens till honom eller ber honom göra det minsta som att plocka ur diskmaskinen, fast sonen är vuxen redan. Stackars, stackars hans framtida fru.


    Jag kräver inte honom just brasilianska mat eller så. Bara god och nyttigt mat. Min man är svensk och det var också därför jag gifte mig med honom. För det du beskriver. Därför jag tycker att drt konstigt för just han är svensk. Min man kan gå runt hemma utan att lyfta ett finger. Sitter och väntar att jag ska laga mat. Och när jag säger att han MÅSTE också laga mat säger han att jag lagar godare mat. Att han har inte ork med matlagning. Sedan måste jag be honom saker. Som att köpa nya lampor eller göra rent bordet. Eller efter sig för att han själv märker inte sådant.
  • Silverjenny

    Då är din man bara lat, du får börja kräva att han gör sin del av arbetet hemma! Du får laga mat bara varannan dag och säga att det är hans tur varannan dag, om han inte lagar mat så är ni utan mat den dagen (du behöver nog bara svälta några dagar så fattar han vinken). Eller så lagar du mat bara åt dig själv den dagen som det är hans tur, om han inte gör något.

    Men du svarade inte på min fråga om de brasilianska männen.

    Lagar de mat och städar och tvättar menar du?

    Får de lära sig sådant hemma av sina föräldrar?

  • Anonym (Kila)
    Silverjenny skrev 2021-10-16 02:37:00 följande:

    Då är din man bara lat, du får börja kräva att han gör sin del av arbetet hemma! Du får laga mat bara varannan dag och säga att det är hans tur varannan dag, om han inte lagar mat så är ni utan mat den dagen (du behöver nog bara svälta några dagar så fattar han vinken). Eller så lagar du mat bara åt dig själv den dagen som det är hans tur, om han inte gör något.

    Men du svarade inte på min fråga om de brasilianska männen.

    Lagar de mat och städar och tvättar menar du?

    Får de lära sig sådant hemma av sina föräldrar?


    Nej de flesta brasilianska män lagar inte mat. De kan vara riktiga machos som tänker att matlagning är en tjej grej. Men det finns alltid undantag. Och ja de som gör sådant har då lärt sig hemma av sina föräldrar.
  • Silverjenny
    Anonym (Kila) skrev 2021-10-16 02:50:32 följande:

    Nej de flesta brasilianska män lagar inte mat. De kan vara riktiga machos som tänker att matlagning är en tjej grej. Men det finns alltid undantag. Och ja de som gör sådant har då lärt sig hemma av sina föräldrar.


    Ok jag undrar för du frågade i trådstarten varför inte svenska föräldrar lär sina barn laga mat och städa, och skrev att du hade fått lära dig det hemma av dina föräldrar.

    Då förmodade jag att du menade att både flickor och pojkar får lära sig det i Brasilien, och att varken svenska män eller kvinnor fått lära sig det hemma.

    Jag menar att det snarare är en jämställdhetsfråga, att trots vår relativt höga jämställdhet här i Sverige är det fortfarande kvinnor som dubbelarbetar och gör mesta hemarbetet. Jag har nog bara haft en partner tidigare som verkligen har gjort hälften, annars är det alltid jag som gjort mest - även om min partner absolut har hjälpt till hemma. Jag har ett ex som alltid lagade all mat hemma exempelvis, men han städade å andra sidan aldrig.

    Min nuvarande man är från Marocko och han har inte fått lära sig knappt något hushållsarbete hemma, han kunde knappt rosta bröd när vi flyttade ihop. Inte hans fel, han är uppvuxen med två systrar och en mamma som ser köket som sitt kungadöme, man blir utsjasad ur köket av henne (knappt så man får hämta socker till sitt kaffe själv haha).

    Men nu kan han åtminstone laga några rätter, och han har blivit riktigt duktig på att städa och bädda, och t.o.m sortera tvätten rätt. Han visste inte ens hur en tvättmaskin fungerar när vi blev ihop... så det går att lära dem! Men jag håller med dig, föräldrar som har söner måste lära pojkarna också. Annars vältrar man bara över problemet på deras fruar och flickvänner. Och riskerar att ingen tjej orkar med dem för att de är så lata och odugliga utan de blir ensamma istället.
  • Anonym (F)
    Anonym (Kila) skrev 2021-10-16 01:42:03 följande:

    Gift med en svensk man fr Norrland. Jag själv kommer fr Brasil och vår relation fungerar bra hittills. Den enda jag ser är att ni svenska män inte kan laga mat. Jag menar riktigt mat fast ni hade HEMKUNSKAP i skolan. Min man tex kan bara steka falukorv eller köttbullar.

    Antar att det är samma för svenska tjejer.

    Jag har lärt mig basic grejer som att laga mat, städa mm hemma hos mina föräldrar. Varför har ni inte ork för att lära sina barn såna saker hemma?

    Jag har vänner som säger samma om svenska män. Varför är det så?


    Din man och dina vänners män är inte representativa för svenska män. Absolut majoritet av svenska män kan laga mat, inte bara halvfabrikat.

    Ni har gift er med lata män utan matkultur och låter det bara rulla på. Just era män är uppvuxna på köttbullar och vet inget annat. Varför gör ni inget åt det? Varför låter du honom bara sitta i soffan och bli matad istället för att laga mat tillsammans?

    Antar du arr svenska tjejer inte skulle kunna laga mat? Eller vad menar du?
Svar på tråden Problem med...