• Anonym (Karin)

    Arbetslös

    Jag förlorade mitt jobb pga pandemin. Är arbetslös nu och säker jobb hela tiden. Jag är gift med en svensk man. Jag är själv från Ecuador. Vi har ett barn tillsammans. Relationen fungerar bra, han är en bra man och pappa. För 4 år sedan köpte jag en hund. Men då hade jag heltids jobb men nu när jag är arbetslös och mitt liv börjar gå under för att jag känner mig deppig och stressad att jag inte har något jobb, jag funderar på att studera men min man säger att det är svårt att hitta någon hundvakt och ställa hunden i kö på hunddagis. Att det är bättre att jag är hemma och passar hunden istället. Men jag är ju arbetslös ca 1 år och orkar inte mera. Jag bestämde mig för att ansöka om en ny utbildning då blev min man arg på mig för att han påstod att jag kommer att sälja hunden istället. Min man förstår inte att det är viktigt för mig att arbeta, han säger att han kan försörja mig tills hunden går bort. Att han vill inge sälja hunden. Fast jag står som ägare.

    Jag känner mig som sagt stressad och deppig men också besviken på min man. Vad kan jag göra?

    Jag har själv kontaktar nåra hundvakter som bor nära oss. Men min man vill ej ha någon okänd som kommer in och ut hemma hos oss.

    Min hund gick på hunddagis tills jag blev arbetslös. Och nu har han ingen plats kvar.

  • Svar på tråden Arbetslös
  • Silverjenny

    Det måste väl gå att hitta hunddagis eller dagmatte till hunden? Har du försökt annonsera? Ett tips är att gå med i en grupp på Facebook för hundägare i din stad eller stadsdel, om du bor i en större stad. Det finns garanterat sådana grupper på Facebook för din stad. Här i Stockholm finns det minst en för varje stadsdel. Där brukar många annonsera, både som söker dagmatte eller erbjuder hundpassning. Ni kan välja en som passar hunden hemma hos sig så ni hämtar och lämnar hos henne eller honom.

    Ett annat alternativ är att du pluggar eller jobbar på distans. Fast du kanske saknar det sociala med att gå till en arbetsplats och vill jobba utanför hemmet?

  • Anonym (eget val.)

    Jag valde att bli arbetslös, dels var jag less, samtidigt behöver jag komma i bättre form, samt har barn,kan nu ge dom all tid i världen.
    Kanske sista gången jag kan göra något sådant för barnen, jobb ringer hela tiden via olika förmedlingar , men vägrar svara,det är inte ens ett krav, enda krav att jag söker jobb, har många tidigare kolleger som är företagare, skriver dessa som referenser till att jag sökt.
    Välj själv vad du tycker , jobba om det känns bra.

  • Tow2Mater
    Anonym (eget val.) skrev 2021-10-16 02:38:59 följande:

    Jag valde att bli arbetslös, dels var jag less, samtidigt behöver jag komma i bättre form, samt har barn,kan nu ge dom all tid i världen.
    Kanske sista gången jag kan göra något sådant för barnen, jobb ringer hela tiden via olika förmedlingar , men vägrar svara,det är inte ens ett krav, enda krav att jag söker jobb, har många tidigare kolleger som är företagare, skriver dessa som referenser till att jag sökt.
    Välj själv vad du tycker , jobba om det känns bra.


    Läste du ens TS, eller läste du bara rubriken?
  • Anonym (eget val.)
    Tow2Mater skrev 2021-10-16 02:49:39 följande:
    Läste du ens TS, eller läste du bara rubriken?
    Jag tror hunddagis är det minsta problemet här, jag tror frågan är underförstådd.
    Hon har nått sina 300 dagar och funderar på hur man får en ny period?
  • Anonym (eget val.)

    Som sagt jag kan ha fel, men 4 år sedan hon skaffa hunden, dom har barn tillsammans, alla vet hur tid med det ser ut., det så kallade vardagspussel.

    Skaffa hunddagis ska nog gå via hitta,se eller eniro, klart bor hon svårt till kanske det är fullt,
    Men ser inte riktigt problemet här, klar vill hon jobba, jobb nya vänner o så, helt klart hon ska satsa på det, vänner gör livet. denna del ska inte hennes man bestämma över utan hennes egna val,
    Jobba väljer dom flesta, det är det lättaste vägen man kan välja i livet. allt annat kräver planering eller en god ekonomi ,samt bra fantasi för fritiden man har.

    Ja vad söker hon Jobb , utbildning vi har svaren, skicka frågorna.

  • Anonym (Ylva)

    Du äger hunden så du kan sätta den i kö till hunddagis (eller omplacera/sälja den, om du vill det). Din man äger inte dig så han kan inte hindra dig.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Lyssna inte på din mans idiotiska tankar. Självklart kan du fixa hunddagis! Bara att leta online och fråga dem. Dessutom är det ju så att om du pluggar, oavsett hel/deltid, så sitter du ju inte på campus hela dagarna och det kanske kan finnas möjlighet att få hundvakt i närheten där ni bor, nån granne t ex. Sätt upp lappar om att ni söker hundvakt eller i nån lokal Fb-grupp.

    Självklart ska du utbilda dig om du vill det!

  • Anonym (G)

    Jag förstår inte riktigt behovet av hundvakt vid studier? Visst kan det behövas, men med stor sannolikhet handlar det då inte om varje dag utan enstaka tillfällen. Mycket av studierna kan troligen bedrivas hemifrån

  • Anonym (Va)
    Anonym (eget val.) skrev 2021-10-16 03:23:43 följande:

    Som sagt jag kan ha fel, men 4 år sedan hon skaffa hunden, dom har barn tillsammans, alla vet hur tid med det ser ut., det så kallade vardagspussel.

    Skaffa hunddagis ska nog gå via hitta,se eller eniro, klart bor hon svårt till kanske det är fullt,

    Men ser inte riktigt problemet här, klar vill hon jobba, jobb nya vänner o så, helt klart hon ska satsa på det, vänner gör livet. denna del ska inte hennes man bestämma över utan hennes egna val,

    Jobba väljer dom flesta, det är det lättaste vägen man kan välja i livet. allt annat kräver planering eller en god ekonomi ,samt bra fantasi för fritiden man har.

    Ja vad söker hon Jobb , utbildning vi har svaren, skicka frågorna.


    Är du full eller nåt?
  • Anonym (Emma)

    Om du är arbetslös tills hunden dör så kommer du ha det väldigt svårt att få ett jobb. Glapp i cvt skrämmer dem flesta arbetsgivarna.

    Ni får hitta en lösning på hur ni eller någon Anna. Kan rasta hunden tills ni får en dagisplats. Ni måste inte sälja hunden. Jag har själv hund som jag tar hand om själv. Jag pluggade i tre år i en annan stad och jobbar nu heltid. Min hund får inte på dagis utan jag tar med honom när jag kan eller stannar han hemma och ja åker hem på lunchen. Har jag långa dagar så passar min pappa honom.

Svar på tråden Arbetslös