• Anonym (G)

    Vad gör ni med era vänner?

    Vad gör ni när ni umgås med era vänner och hur ofta umgås ni med dem?

    Jag och min bästa vän ses ganska ofta. Jag upplever att vi träffas oftare än vad många andra träffar sina vänner och det beror nog på att vi båda är unga, inte har barn och har relativt mycket fritid. Vi har känt varandra länge.

    Problemet är att vi har brist på saker att göra när vi umgås. Jag tycker om att vara ute i naturen men det är hon inte intresserad av. Jag tycker även om att gå på bio/se någon film hemma eller dra ut på någon nattklubb. Bio och filmer är hon inte mycket för. Nattklubb kan hon säga ja till ibland men det är inte så ofta.

    Hon tycker om att vara hemma. Hon gillar att vara kreativ och rita, pyssla och sådana saker men det är ingenting för mig och det är väl inte något som man gör tillsammans.

    När vi umgås så blir det mest att vi bara sitter och pratar eller spelar något spel tillsammans, vilket är trevlig en liten stund men det blir ju ganska tråkigt i längden att inte göra någonting annat när vi träffas. Det är bara samma sak, om och om igen.

    Min vän vill ses ganska ofta och det vill jag med men jag har börjat säga nej oftare, på grund av att vi helt enkelt inte har någonting att göra. Det är ingen idé att jag förslår en viss aktivitet heller, eftersom jag vet att hon ändå inte vill. Hon själv kommer aldrig med något konkret förslag, utan hon frågar bara om vi ska ses och då blir det att vi sitter hemma hos någon av oss.

    Jag vet inte om det är jag som kanske har orimliga förväntningar?

  • Svar på tråden Vad gör ni med era vänner?
  • Anonym (Saga)

    Jag har pysselkvällar med mina vänner då och då. Någon brukar sy, en annan stickar och någon håller på med scrapbooking. Det är väldigt trevligt att göra tillsammans om man gillar sånt förstås.

    Jag gör olika saker med olika vänner, nu under Coronan har vi bara fikat hemma hos varandra och du har rätt i att det är trist i längden.

    Vi badar på sommaren, promenerar, går olika vandringsleder (alltså dagsturer till något ställe i vår stad) vi går ut och äter, lagar mat hemma, går på bio, konserter mm Jag bor i Stockholm så ibland åker vi på kryssning, sen åker jag utomlands ibland med mina singel vänner, t.ex en lång weekend i London eller en vecka i Paris. De med pojkvänner brukar inte vara intresserade av att följa med.

  • Anonym (Saga)

    Glömde museum, föreläsningar och sällskapsspel.

  • Anonym (G)
    Anonym (Saga) skrev 2021-10-16 16:51:04 följande:

    Jag har pysselkvällar med mina vänner då och då. Någon brukar sy, en annan stickar och någon håller på med scrapbooking. Det är väldigt trevligt att göra tillsammans om man gillar sånt förstås.

    Jag gör olika saker med olika vänner, nu under Coronan har vi bara fikat hemma hos varandra och du har rätt i att det är trist i längden.

    Vi badar på sommaren, promenerar, går olika vandringsleder (alltså dagsturer till något ställe i vår stad) vi går ut och äter, lagar mat hemma, går på bio, konserter mm Jag bor i Stockholm så ibland åker vi på kryssning, sen åker jag utomlands ibland med mina singel vänner, t.ex en lång weekend i London eller en vecka i Paris. De med pojkvänner brukar inte vara intresserade av att följa med.


    Problemet är väl att vi har för få intressen eller inte liknanden intressen, antar jag. Träffas hemma och pratar/spelar gör vi oavsett om det är corona eller inte och ja, det blir tråkigt i längden.
  • Anonym (G)
    Anonym (Saga) skrev 2021-10-16 16:52:49 följande:

    Glömde museum, föreläsningar och sällskapsspel.


    Bada gör vi också på sommaren.

    Hur ofta träffar du dina vänner?
  • Anonym (blandade nötter)

    Med några vänner spelar jag spel regelbundet.

    Med andra reser vi som par, weekendresor med kultur/historietema, 

    Med bästa väninnan blir det heldag shopping, ofta i Köpenhamn. Vi börjar med champagne och jordgubbar på tåget, dräller lite på Ströget eller kanske Kunstindustrimuseum, och sen en rejäl lunch med några drinkar. Så himla gött!
    Men rätt ofta lagar vi mat också, någon gång har vi pysslat, eller bara soffpratar vi över en kaffe.

    En vän träffar jag enbart för att röra mig ute över stock och sten och snacka om jobben vi har (som inte många kvinnor begriper), det är vår grej ihop.

  • Anonym (Saga)
    Anonym (G) skrev 2021-10-16 16:54:20 följande:

    Problemet är väl att vi har för få intressen eller inte liknanden intressen, antar jag. Träffas hemma och pratar/spelar gör vi oavsett om det är corona eller inte och ja, det blir tråkigt i längden.


    Anonym (G) skrev 2021-10-16 16:55:45 följande:

    Bada gör vi också på sommaren.

    Hur ofta träffar du dina vänner?


    Ni kanske kan kompromissa och bestämma varannan gång? Kanske hittar ni båda något ni gillar som ni inte tänkt på.

    Det är olika, jag och min närmaste vän träffas varje vecka, med andra blir det alltifrån varannan vecka till 2-3 gånger per år.
  • Anonym (Liinda)

    Åh vad jag saknar den tiden! Nu är detta ju några år sen men då pluggade jag, var singel och bodde i Sthlm. Med de jag pluggade med (som fortf är mina bästa vänner) pratade jag mycket (kring skolan, det vi pluggade, killar etc), vi åkte på kryssningar, festade (det var en del fest måste jag understryka), gick på spelningar, lagade mat, åt ute, fikade etc. Festivaler är också ett stort gemensamt intresse.

    Nu har jag barn och man, så tiden jag spenderar med vänner har krympt avsevärt. Nu spenderar jag en del tid på mitt intresse (en sport) som är rätt social fast man nog inte tänker så haha, går på aw med vänner eller kollegor, går och tittar på en sport med några av mina vänner, konserter och så. Just det där dagliga kan jag sakna, det spontana. Nu håller man mycket kontakt via sms, insta och Facebook men det är ju inte helt detsamma.

  • Plupp73

    Jag arbetar ihop med min bästa vän, sedan 11 år tillbaka. Under arbetsdagarna skickar vi sms, tar ett par fika/pratstunder, och vi lunchar alltid med varandra.

    På fritiden hörs vi varje dag, sedan 11 år. När vi är lediga båda två brukar vi vandra, gå ut och plocka svamp/bär, paddla eller gå ut och äta. Tittar på kläder gör vi ibland. Vi kan även gå på bio, och ofta bestämmer vi att läsa samma bok, för att kunna prata om den efteråt.

    Om det händer någonting i livet, så ringer vi varandra. Vänskapen finns 24-7 om det behövs. Vi pratar om sex, relationer, livet, delar tankar och livsfrågor - eller vara babblar på högt och lågt.

    Emellanåt umgås vi även tillsammans med våra partners.

    Vi har verkligen jätteroligt ihop, trots att vi ses och pratar flera gånger per dag. Vi har familjer och är runt 50 år.

    Jag förstår att sådan vänskap är helt unik

  • Anonym (3-barnsmamma)

    Förr umgicks jag med en av mina bästa vänner flera dagar i veckan. Vi sågs på en frukost, middag eller en kopp te. Pratade massor, va ute och festade, reste både i Sverige och utomlands, promenerade, tittade film, spelade kort mm. Vi gjorde typ allt ihop, då var vi singlar och barnlösa.

    Sedan spelade jag fotboll, så umgicks med andra där igenom och tränade mycket.

    Nu har jag tre barn och sambo, hon har två barn och är singel. Vi ses inte så ofta men ringer varandra någon gång i veckan. När vi ses äter vi ofta mat ihop, antingen på restaurang eller lagar hemma hos någon. Ibland går vi på bio eller shoppar. Vi umgås även tillsammans med barnen både hemma och i parken ( barn i samma ålder).

Svar på tråden Vad gör ni med era vänner?