• Anonym (Nej)

    Jag är rasist enligt en släkting

    Jag anser inte själv att jag är det, men hon har så klart rätt till sin åsikt. 


    Nu är jag nyfiken på att höra era. (OBS! Vissa saker av det jag skriver kanske inte längre görs/görs idag, vi hade den här diskussionen för ganska länge sen men det kom på tal häromdagen då en annan släkting förvånat frågade mig vad jag egentligen hade sagt för att den första släktingen skulle tala om för kreti och pleti att jag var rasist.) 


    Mina åsikter som enligt släktingen är rasistiska: 


    * Vi ska absolut ta emot flyktingar, men har man uppehållstillstånd i ett tryggt land flyr man inte längre och ska därför inte ges uppehållstillstånd i Sverige. 

    * Det ska ställas högre krav på den som kommer hit ang att lära sig språket och vår kultur. Med det inte sagt att de ska släppa sin kultur, de ska dock känna till och respektera vår kultur och lära sig svenska så att de blir anställbara. 


    * Vi måste se till så att alla som kommer hit förstår och accepterar att deras kultur inte står över de svenska lagarna. Krockar de så är det den svenska lagen som gäller. 


    * Många kan inte läsa på sitt eget språk, därför behövs undervisning även i hur man använder en tvättstuga etc i de fall personerna aldrig ens sett en. 


    * När man placerar barn i skolan måste vi inse att vissa barn må vara 14 år, men de har då rakt inte sju år i skolan bara för det. Det går inte att placera en elev rakt av in i en åttondeklass, de kan vara med på idrott, slöjd och hemkunskap, i övriga ämnen bör de få arbeta i egen grupp på sin egen nivå.
    Detta tycker jag pga att jag arbetar på en särskola och vi får ganska ofta elever till oss trots att de inte tillhör oss. Men i de fall de ens har kunnat gå i skolan är det ofta religionen som prioriteras, inte matte eller andra ämnen. Det är inte rimligt att ställa de kraven på dessa elever. Många av dem har också upplevt trauman som vi inte kan föreställa oss. (En elev vi fick till oss kunde inte tro sina öron när hen insåg att det tom finns vuxna i Sverige som aldrig har sett en död människa= 


    * Anhöriginvandring, absolut ska vi tillåta det, men inte så länge man har försörjningsstöd. Undantag kan göras för den som vill ha hit sina barn om personen i fråga faktiskt har ansträngt sig för att hitta ett jobb, inkl att fysiskt flytta om det krävs för att få jobb, När det handlar om barn måste det också säkerställas att barnen faktiskt är barn till personen som vill hämta hit dem. 

    * Föräldrapenning ska inte ges retroaktivt, inte heller barnbidrag utan man får från den dagen man får sitt uppehållstillstånd. 

    Det var säkert något mer, men det kommer jag inte på just nu i så fall. 


     

  • Svar på tråden Jag är rasist enligt en släkting
  • Anonym (?)

    Varför vill du diskutera det, när du har dina åsikter klara för dig och samtidigt säger att hon så klart får tycka vad hon vill, samt att samtalet var för längesen? 
    Varför är det viktigt för dig att lufta detta? 

  • Anonym (du)

    Ointressant vad någon annan tycker, säger, du vet väl själv om du är rasist.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (?) skrev 2021-10-16 17:14:23 följande:

    Varför vill du diskutera det, när du har dina åsikter klara för dig och samtidigt säger att hon så klart får tycka vad hon vill, samt att samtalet var för längesen? 
    Varför är det viktigt för dig att lufta detta? 


    Jag vill ha andras åsikter. Jag tycker inte själv att jag är rasistisk, det tycker inte mina vänner heller, men de flesta har ju ungefär samma åsikter som jag och ingen vill väl se sig som rasist. 


    Att jag skrev detta nu är för att släktingen, dottern till ett av mina syskon, tydligen inte har släppt detta utan talar om för andra släktingar att jag är rasist och hur kan de fortfarande umgås med mig? 


     

  • Anonym (Nej)
    Anonym (du) skrev 2021-10-16 17:18:20 följande:

    Ointressant vad någon annan tycker, säger, du vet väl själv om du är rasist.


    För mig är det intressant att veta hur andra tycker. Kanske upplevs det som rasistiskt att ha åsikterna jag skrev i trådstarten.


    Mina vänner tycker ungefär som jag så dem är det ju ingen idé att fråga. 

  • Anonym (du)
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-16 17:19:05 följande:

    Jag vill ha andras åsikter. Jag tycker inte själv att jag är rasistisk, det tycker inte mina vänner heller, men de flesta har ju ungefär samma åsikter som jag och ingen vill väl se sig som rasist. 


    Att jag skrev detta nu är för att släktingen, dottern till ett av mina syskon, tydligen inte har släppt detta utan talar om för andra släktingar att jag är rasist och hur kan de fortfarande umgås med mig? 


     


    Tycker du att människor har olika värde baserat på deras utseende, färg om inte så är du inte rasist, att ha åsikter rom hur samhället har spårat ur är en helt annan sak.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (du) skrev 2021-10-16 17:21:27 följande:
    Tycker du att människor har olika värde baserat på deras utseende, färg om inte så är du inte rasist, att ha åsikter rom hur samhället har spårat ur är en helt annan sak.

    Nej, jag har inga synpunkter på människors utseende eller vilket ursprung de har. Mina åsikter om människor grundar sig på om de är trevliga eller rövhattar. 


     

  • Anonym (+)
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-16 17:21:03 följande:

    För mig är det intressant att veta hur andra tycker. Kanske upplevs det som rasistiskt att ha åsikterna jag skrev i trådstarten.


    Mina vänner tycker ungefär som jag så dem är det ju ingen idé att fråga. 


    Trådar på familjeliv där personer luftar dylika åsikter och hävdar att de brukar bli kallade rasister förekommer ofta.
    Själv har jag yttrat åsikter i princip likadana som dina hur många som helst i olika sammanhang och aldrig blivit kallad rasist.
    Så att du blev det kan ju bero på hur du uttryckte dig den gången.
  • Anonym (Nixpix)

    Nej, du är inte rasist. Jag håller med dig om allt och jag är inte rasist heller. Jag värderar nämligen inte människor utifrån hudfärg. Jag har bekanta och vänner som är mörkhyade, brunhyade, blekfisar och från allehanda länder.

  • Anonym (Nej)
    Anonym (+) skrev 2021-10-16 17:44:07 följande:
    Trådar på familjeliv där personer luftar dylika åsikter och hävdar att de brukar bli kallade rasister förekommer ofta.
    Själv har jag yttrat åsikter i princip likadana som dina hur många som helst i olika sammanhang och aldrig blivit kallad rasist.
    Så att du blev det kan ju bero på hur du uttryckte dig den gången.

    Jag uttryckte mig neutralt, inte hätskt eller så alls. Jag tror mest det handlar om att släktingen är gift med en muslim och det hon mest hakade upp sig på var det där om att inte få bosätta sig vart man vill om man inte kan försörja sig själv. 


    Hon menade att de så klart vill vara nära sina landsmän och det kan jag förstå, men med tanke på hur det ser ut idag så drabbas vissa orter/städer hårt med ökade kostnader för tex försörjningsstöd. 


    Släktingen bor inte själv i Sverige utan i ett land som inte tar in så många flyktingar och de har heller inte samma förmåner som i Sverige utan där krävs det att de själva är aktiva och lär sig språket och söker jobb. Hennes man äter inte fläskkött, men han är inte så mycket för religion. Om man inte pratar med hans farmor som bor kvar i landet han kommer ifrån, då är han aktiv muslim  

  • Anonym (du)
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-16 17:25:55 följande:

    Nej, jag har inga synpunkter på människors utseende eller vilket ursprung de har. Mina åsikter om människor grundar sig på om de är trevliga eller rövhattar. 


     


    Då är du inte rasist, själv blandad, så det kan du ta till banken.

    Du är bara realist, vissa gillar inte det, din släkting är en av dem, som försöker förenkla saker som är mer komplicerade.
Svar på tråden Jag är rasist enligt en släkting