• Anonym (Nyfik­en)
    Sat 16 Oct 2021 17:17
    4202 visningar
    85 svar
    85
    4202

    Hur hanterar du gäster som inte äter allt?

    Du ska bjuda på FIKA men någon av de som ska bjudas äter inte en ingrediens, hur hanterar du detta?


    Ber personen ta med eget fika oavsett orsak för att inte riskera att något blir fel
    Fixar något hen kan äta om det handlar om en allergi men inte om det inte finns en fysisk orsak (t ex LCHF, vegetarian, allmän fix idé)
    Ser till att alla kan äta åtminstone något om än inte allt
    Ser till att alla kan äta allt
    Du ska bjuda på MIDDAG men någon av de som ska bjudas äter inte en ingrediens, hur hanterar du detta?
    Ber personen ta med egen mat oavsett orsak för att inte riskera att något blir fel
    Fixar något hen kan äta om det handlar om en allergi men inte om det inte finns en fysisk orsak (t ex LCHF, vegetarian, religion, allmän fix idé). Är man vegetarian får man väl äta av tillbehören eller ta med något eget osv
    Ser till att alla kan äta en fullgod måltid även om det potentiellt betyder att man lagar något extra eftersom ingrediensen inte går att ersätta utan att förändra rätten
    Hur gör du om det är flera personer som har olika allergier, etiska ställningstaganden osv? T ex en som inte äter gluten, en vegan och en som äter strikt enligt LCHF? Eller flera multiallergiker?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-16 19:38
    Om det inte handlar om att du ska bjuda hem någon utan bjuder på fika på jobbet i samband med en födelsedag, för att fira att ett projekt är klart eller något liknande, hur gör du då?
  • Svar på tråden Hur hanterar du gäster som inte äter allt?
  • Anonym (aller­giker deluxe­)
    Sat 16 Oct 2021 17:25
    #1
    +3

    Är det flera som har olika allergier/preferenser får det bli buffé- plocka ihop din egen mat av sallad, såser, bröd, kött, fågel, whatever. 

    Eftersom jag själv har ett flertal allergier och inte tål två vanliga konserveringsämnen så lagar jag väldigt ren mat och det brukar underlätta även för andra. Men jag har inga problem att laga kakor med gluten även om jag inte själv kan äta dem, det brukar finnas en mix.

    Att folk hänger upp sig på preferenser är lite synd.

    Jag skulle aldrig servera t.ex. musslor eller leverstuvning till en vän som hatar musslor och leverstuvning även om det bara är en preferens, det är väl rätt dumt att göra så? Jag vill att folk ska äta och vara glada i mitt hem och därför anpassar jag menyn efter gästerna, såväl vuxna som barn. 

    Jag kan äta musslor och lever andra dagar om jag vill.

  • Anonym (Vivan­)
    Sat 16 Oct 2021 17:27
    #2

    Jag brukar laga/baka något som alla vill och kan äta.

  • Anonym (Vanli­g)
    Sat 16 Oct 2021 17:27
    #3

    Har aldrig hänt nåt av dina scenarion.  De vi umgåtts/umgås med äter allt. Ena svågern med fru dricker inte kaffe, men det finns alltid saft och vatten som alternativ pga barn så då tar de nåt av det. Vi bjuder på vanlig mat och vanligt fika. Skulle inte falla mig in att bjuda på märklig mat få gillar som tex surströmming här nere i södra Sverige.

  • Anonym (Nyfik­en) Trådstartaren
    Sat 16 Oct 2021 17:35
    #4
    Anonym (allergiker deluxe) skrev 2021-10-16 17:25:01 följande:

    Är det flera som har olika allergier/preferenser får det bli buffé- plocka ihop din egen mat av sallad, såser, bröd, kött, fågel, whatever. 

    Eftersom jag själv har ett flertal allergier och inte tål två vanliga konserveringsämnen så lagar jag väldigt ren mat och det brukar underlätta även för andra. Men jag har inga problem att laga kakor med gluten även om jag inte själv kan äta dem, det brukar finnas en mix.

    Att folk hänger upp sig på preferenser är lite synd.

    Jag skulle aldrig servera t.ex. musslor eller leverstuvning till en vän som hatar musslor och leverstuvning även om det bara är en preferens, det är väl rätt dumt att göra så? Jag vill att folk ska äta och vara glada i mitt hem och därför anpassar jag menyn efter gästerna, såväl vuxna som barn. 

    Jag kan äta musslor och lever andra dagar om jag vill.


    Gäller det även om du tar med fika till jobbet eller liknande?

    Jag tillhör de som ser till att alla kan äta något men inte nödvändigtvis allt (vi hade under en period 2 kompisar vars allergier i stort sett tog ut varandra så att det inte gick att laga något som bägge kunde äta). När jag pratar med andra hör jag däremot att många fixar något till allergikern och den som inte äter pga religion men inte till vegetarianen eller LCHF-anhängaren. 
  • Sat 16 Oct 2021 17:36
    #5

    För mig är det en självklarhet att servera något alla kan äta. Hade jag haft blandkostare, en vegan och en lchf:are på fika hade jag lagat brownies på pofiber och kokosolja. Kanske serverat olika sorters glass till. Grädde till lchf:aren. Vegansk glass till veganen.

    Likadant om det var en middag med gäster med olika kosthållning. Då hade jag tex. valt friterade vaxbönor, rotselleri- och blomkålsbiffar, 2 olika kalla såser (en vegansk och en smetanabaserad) och en fräsch sallad.

  • Sat 16 Oct 2021 17:36
    #6

    Man bjuder väl inte in folk om man inte kan fixa fika/mat till dom? enda undantaget är väl om det är en väldigt kraftig allergi och man har spår av allergenen i sitt kök. Dock finns det ju säkert mat eller fika som man kan köpa färdigt till den personen.

  • Sat 16 Oct 2021 17:36
    #7

    Mina vänner äter det mesta utom en, hon äter ganska få saker. Men det handlar mest om att hon inte tycker om sås, gratänger etc. Så bjuds det på kött och potatis tar hon inte såsen bara så inga problem där. 


    Men min dotter har vänner som är vegetarianer, pescetarianer, veganer och allt möjligt och oftast när de äter middag ihop eller här med oss så görs gryta eller soppa. 


    Det är enkelt att variera så att det passar alla. En vegansk variant och ev så läggs kött till för de som äter kött. Glutenfritt är ganska enkelt att ordna så det brukar jag se till också. 


    Alla som har smakat min kikartscurry hittills har dock gillat den, även min man som är inbiten köttätare så den blir det oftast. 


    Om jag har bjudit in folk att äta så tycker jag att det är mest naturligt att då också se till att de kan äta maten jag serverar. Förutsatt att jag vet om vad folk äter och inte, en del ändrar sig ju i parti och minut,..


    Om någon dyker upp helt apropå (det görs YTTERST sällan hemma hos oss pga en familjemedlem som har autism) så gör jag mitt bästa, men då får de hålla till godo med vad som finns helt enkelt. . 


     

  • Sat 16 Oct 2021 17:37
    #8

    Finns kaffe.

  • Anonym (Samma­)
    Sat 16 Oct 2021 17:39
    #9

    Jag ska ha middags bjudning med fika och en av gästerna är diabetiker och vegetarian. Fikat kommer att bli diabetes vänligt för alla. Annars måste jag baka två av allting, kommer att erbjuda en kött variant och en vegetarisk variant då får alla välja själva.

  • Anonym (Samma­)
    Sat 16 Oct 2021 17:42
    #10
    +1
    gnipökåms skrev 2021-10-16 17:36:38 följande:

    Man bjuder väl inte in folk om man inte kan fixa fika/mat till dom? enda undantaget är väl om det är en väldigt kraftig allergi och man har spår av allergenen i sitt kök. Dock finns det ju säkert mat eller fika som man kan köpa färdigt till den personen.


    Skulle jag gå en vän med tex gluten så skulle jag köpa fryst fikabröd som är utan just gluten. Bakar och kagar .ycket mat med just mjöl och skulle bara oroa mig för att det inte var "rent" i tex köket.
Svar på tråden Hur hanterar du gäster som inte äter allt?