• Anonym (fundersam)

    Kan man säga så till en mäklare?

    Jag är rejält vuxen så att säga, men har aldrig ägt en bostadsrätt men pga särboskap letar jag efter en att köpa då hyrorna är så höga här. Jag känner mig lite vilse i pannkakan när det kommer till köp. 


    Jag skriver lite bakgrund, den som vill läsa frågan direkt kan börja vid det fetstilade. 


    Jag har hittat en som jag vill köpa, (jag har tittat på den tidigare, men då bodde jag med min man och två barn och då kändes den för liten) men säljaren har en orealistisk syn på vad bostaden är värd. Detta baserar jag på skicket lgh är i och på vad lgh inom samma område har sålts för. Lgh har inga lån om det har betydelse för era svar. 


    Hon får så klart sätta det pris hon vill, men hon har försökt sälja den i 3 år utan framgång (jag är hemnetknarkare så jag har sett den läggas ut om och om igen, varje gång för en något mindre summa). Jag la ett bud som jag förvisso kan höja litegrann om hon vill ge ett motbud. Hon är dock helt ointresserad av att sälja för mindre än summan lgh ligger ute för. 


    Att en större nyrenoverad lgh i samma område, (stort nytt kök, nyrenoverat badrum, alla väggar ytrenoverade) med egen liten trädgård till nyss såldes för bara 100 000 mer än det hon begär bryr hon sig inte om och det är ju hennes val. 
    Att den nyrenoverade lgh blev såld för den summan (utgångspris, bara en budgivare som la utgångspriset direkt) var en lyckträff, övriga lgh i området har varit svårsålda och sålts för betydligt mindre än de lagts ut för- även nu när övriga bostäder gått upp i pris. Härikring har det dock mest varit hus som har gått upp i pris, bostadsrätterna ligger på ungefär samma. 


    Som sagt, jag älskar hemnet och kollar där ofta så jag har koll på lghmarknaden här i stan. 


    Lgh jag har tittat på måste renoveras, mest ytrenovering, men hon har hyrt ut lgh emellan gångerna hon har försökt sälja den och den blir mer och mer sliten för varje gång.
    Tex är det tveksamt om kyl och frys går att få rena pga att senaste hyresgästen inte städat något alls i bostaden men stängt av kyl och frys när hen flyttade. Det luktade ruttet lik i frysen och det var rejält mögligt i kylen. 


    I badrummet hänger handfatet löst och det är massor med hål i precis alla väggar, det sitter klistermärken på ena sovrumsdörren och till ett sovrum saknas det dörr helt samt att det saknas lister lite här och där och de som finns är helt gulnade. Det luktar dock inte rök i lgh. 


    Min fråga är dock, kan jag säga till mäklaren att hon kan höra av sig om säljaren ändrar sig? Eller är det konstigt? Gör mäklare sånt ens? 


    Jag kommer ju så klart att leta vidare. men just den här passar mig och ligger bra till trots att den måste renoveras.

  • Svar på tråden Kan man säga så till en mäklare?
  • Anonym (Ghost)

    Klart du kan det. Det är ett fritt land. De får väl tycka vad de vill men knappast konstigt i sammanhanget.

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Ghost) skrev 2021-10-16 19:14:37 följande:

    Klart du kan det. Det är ett fritt land. De får väl tycka vad de vill men knappast konstigt i sammanhanget.


    Ok, tack. Jag fick lite fnatt när en vän tyckte det var pinsamt haha. Som att jag var desperat efter lgh och att mäklaren då kunde säga det till säljaren och därmed skulle säljaren vänta ut mig. 


    Säljaren lär ju vänta in ett bättre bud, det har jag klart för mig, men med tanke på tidigare försök att sälja så är det inte troligt att någon ger ett bud alls. Jag kan ju också tänka mig att gå lite högre, men inte till utgångsbudet då jag måste tänka på hur det blir om jag i framtiden vill/måste sälja, jag vill ju inte behöva sälja för mindre än jag har lån på. 


     


     

  • Anonym (Husägare)

    När vi köpte (hus i och för sig) så hade säljande försökt en tid och huset var på väg mot exekutiv aktion (men det visste inte. Hade vi vetat det hade vi väntat). Säljaren ignorerade till och med vårt bud på utgångspriset. Säljaren ville nog delvis egentligen inte flytta (personen hade bott här i 7 år och var över 70 år) och delvis önskade sig en vinst på många miljoner (som var och är helt orealistiskt för området).

    Säljare väljer fritt att tacka ja eller nej. Många är inte rationella eller resonabla. Mäklaren vid vårt husköp sa till och med till oss att säljaren var underlig.

    Det verkar som att det kommer ut lägenheter i detta område som du vill bo ofta? Avvakta och fortsätt att kolla hemnet så kanske en identisk lägenhet snart dyker upp.

    Du kan absolut be mäklaren att informera säljaren att hen kan höra av sig om hen ändrar sig. Däremot bland de fall jag känner till så har säljaren endast kontaktat köparen på nytt på platser som varit helt osäljbara eller tillstånd på bostaden som varit helt förfärliga där hela huset behövde rivas. Annars är min upplevelse att gemeneman helst inte önskar kontakta en potentiell köpare efter nekat köp (någon stolthets grej kanske?).

    Lycka till!

  • Anonvm

    Du är givetvis fri att erbjuda viket bud som helst.

    Det är till och med så att mäklaren är skyldig att förmedla alla bud till säljaren enligt god mäklarsed.

    Nu kan det ju mycket väl förhålla sig så att säljaren gjort mycket tydligt till mäklaren att h*n inte är intresserad alls av bud under ett visst pris.

    Du kanske kan sockra ditt underbud med något som är av intresse för säljaren? Snabbt tillträde? Villig att ta över helt i nuvarande skick så säljaren inte behöver lyfta ett finger? Att du accepterar friskrivningsklausuler?

  • Anonym

    Ja det tycker jag definitivt du kan säga.
    Bra också för mäklaren att kunna hänvisa till att även köpare värderar den lägre. Jag tror mäklaren vill sänka priset om den varit till salu i flera år.
    Min erfarenhet också att det blir så slitet vid andrahandsuthyrning att värdet på bostaden sjunker. Och att man ändå inte tjänade på andrahandsuthyrningen

  • Anonym (fundersam)
    Anonym (Husägare) skrev 2021-10-16 19:48:45 följande:

    När vi köpte (hus i och för sig) så hade säljande försökt en tid och huset var på väg mot exekutiv aktion (men det visste inte. Hade vi vetat det hade vi väntat). Säljaren ignorerade till och med vårt bud på utgångspriset. Säljaren ville nog delvis egentligen inte flytta (personen hade bott här i 7 år och var över 70 år) och delvis önskade sig en vinst på många miljoner (som var och är helt orealistiskt för området).

    Säljare väljer fritt att tacka ja eller nej. Många är inte rationella eller resonabla. Mäklaren vid vårt husköp sa till och med till oss att säljaren var underlig.

    Det verkar som att det kommer ut lägenheter i detta område som du vill bo ofta? Avvakta och fortsätt att kolla hemnet så kanske en identisk lägenhet snart dyker upp.

    Du kan absolut be mäklaren att informera säljaren att hen kan höra av sig om hen ändrar sig. Däremot bland de fall jag känner till så har säljaren endast kontaktat köparen på nytt på platser som varit helt osäljbara eller tillstånd på bostaden som varit helt förfärliga där hela huset behövde rivas. Annars är min upplevelse att gemeneman helst inte önskar kontakta en potentiell köpare efter nekat köp (någon stolthets grej kanske?).

    Lycka till!


    Ja, mäklaren sa inget rent ut, men jag fick intrycket att de var lite trötta på säljaren. Lgh har tidigare legat ute hos andra säljare i staden och kanske har de övriga sagt rakt ut att hennes krav är orealistiska. 


    Det finns bara en likadan lgh och den såldes för bara något år sen, alla lgh inom området är olika, det är mer som ett litet villasamhälle fast med lgh.
    Det ligger dock inte så centralt och det är bara landsortsbussen som går hit, dvs inte så många avgångar så lgh är svårsålda.

    Det finns tre eller fyra st till salu nu, men bara en i rätt stl för mig. det kommer dock ut en trea till snart berättade styrelsen, dock på plan tre utan hiss och jag har en gammal skada som gör att jag inte kan gå i trappor så bra alla gånger. 


    Ganska nytt område så lgh är i gott skick på det viset och de övriga som säljs nu säljs av den som byggt det hela, de har tidigare hyrts ut. 


    Jag kan som sagt gå upp lite i pris, men tveksamt om säljaren vill sänka så pass mycket. När hon har lagt ut dem så har hon sänkt för varje gång, men bara 50 000 i taget och nu senast 45 000 från förra gången.

    Jag gav ett rejält skambud faktiskt, men mest för att visa henne hur orealistiskt hon tänker och dels för att kunna gå upp lite om hon kommer med motbud. 

    Tack för lyckönskningen! Jag hoppas ni trivs bra i ert hus.  


     

  • Anonym
    Anonym (fundersam) skrev 2021-10-16 20:09:35 följande:

    Ja, mäklaren sa inget rent ut, men jag fick intrycket att de var lite trötta på säljaren. Lgh har tidigare legat ute hos andra säljare i staden och kanske har de övriga sagt rakt ut att hennes krav är orealistiska. 


    Det finns bara en likadan lgh och den såldes för bara något år sen, alla lgh inom området är olika, det är mer som ett litet villasamhälle fast med lgh.
    Det ligger dock inte så centralt och det är bara landsortsbussen som går hit, dvs inte så många avgångar så lgh är svårsålda.

    Det finns tre eller fyra st till salu nu, men bara en i rätt stl för mig. det kommer dock ut en trea till snart berättade styrelsen, dock på plan tre utan hiss och jag har en gammal skada som gör att jag inte kan gå i trappor så bra alla gånger. 


    Ganska nytt område så lgh är i gott skick på det viset och de övriga som säljs nu säljs av den som byggt det hela, de har tidigare hyrts ut. 


    Jag kan som sagt gå upp lite i pris, men tveksamt om säljaren vill sänka så pass mycket. När hon har lagt ut dem så har hon sänkt för varje gång, men bara 50 000 i taget och nu senast 45 000 från förra gången.

    Jag gav ett rejält skambud faktiskt, men mest för att visa henne hur orealistiskt hon tänker och dels för att kunna gå upp lite om hon kommer med motbud. 

    Tack för lyckönskningen! Jag hoppas ni trivs bra i ert hus.  


     


    När den trean säljs så ser både säljaren och mäklaren att hennes pris är orimligt.
  • Anonym (why)

    Vad är syftet med att säga det till mäklaren, vad är det du menar att du uppnår? Om du är Hemnet-knarkare så lär du väl se om hon sänker priset?

  • Anonym (Husägare)
    Anonym (why) skrev 2021-10-16 21:15:40 följande:

    Vad är syftet med att säga det till mäklaren, vad är det du menar att du uppnår? Om du är Hemnet-knarkare så lär du väl se om hon sänker priset?


    Syftet är nog att säljaren om hen inser att priset hon förväntade sig inte är rimligt kan gå direkt till en intressent. Marknadspris då. Istället för att fortsätta lägga tid och förväntningar i nya annonser.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym skrev 2021-10-16 20:21:55 följande:
    När den trean säljs så ser både säljaren och mäklaren att hennes pris är orimligt.
    Mäklaren vet nog det redan. Inte så att hon sa det rent ut, men det lät så på henne när jag gav mitt bud. 
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (why) skrev 2021-10-16 21:15:40 följande:

    Vad är syftet med att säga det till mäklaren, vad är det du menar att du uppnår? Om du är Hemnet-knarkare så lär du väl se om hon sänker priset?


    När säljaren inte får lgh såld (om det nu inte plötsligt dyker upp en massa intressenter) så kan hon ju så klart välja att sänka priset på hemnet i hopp om att få till en budgivning. Men med tanke på att den varit till salu i tre år utan att säljas är det inte troligt. Enklare då att kanske få den såld till en som redan visat intresse. 
  • Törstiga tuppen
    Anonym (fundersam) skrev 2021-10-16 23:12:34 följande:
    När säljaren inte får lgh såld (om det nu inte plötsligt dyker upp en massa intressenter) så kan hon ju så klart välja att sänka priset på hemnet i hopp om att få till en budgivning. Men med tanke på att den varit till salu i tre år utan att säljas är det inte troligt. Enklare då att kanske få den såld till en som redan visat intresse. 
    Nja. Säljaren har förmodligen varit tydlig med att den inte vill sälja till ett lägre pris Eftersom du har lagt ett bud så har mäklaren redan framfört det till säljaren. Mäklaren kan inte på eget bevåg acceptera ett lägre bud än säljaren vill ha.
  • Anonym (fundersam)
    Törstiga tuppen skrev 2021-10-16 23:29:07 följande:
    Nja. Säljaren har förmodligen varit tydlig med att den inte vill sälja till ett lägre pris Eftersom du har lagt ett bud så har mäklaren redan framfört det till säljaren. Mäklaren kan inte på eget bevåg acceptera ett lägre bud än säljaren vill ha.

    Nej? Det har jag aldrig påstått heller.


    Däremot kanske säljaren ändrar sig om hon vill ha den såld och kommer med ett motbud som är lägre än hennes utgångspris, men högre än det jag la.


    Eller så försöker hon hyra ut den igen. Det vet jag dock att styrelsen inte är så pigga på. 


     


     

  • Anonym (why)
    Anonym (fundersam) skrev 2021-10-16 23:12:34 följande:
    När säljaren inte får lgh såld (om det nu inte plötsligt dyker upp en massa intressenter) så kan hon ju så klart välja att sänka priset på hemnet i hopp om att få till en budgivning. Men med tanke på att den varit till salu i tre år utan att säljas är det inte troligt. Enklare då att kanske få den såld till en som redan visat intresse. 
    Fast även om ägaren inser att hon lagt sig för högt och bestämmer sig för att sänka priset, så lär hon ju tjäna på att lägga ut den igen och hoppas på budgivning utifrån det lägre priset. Jag skulle som säljare dessutom bli irriterad av ytterligare påtryckningar att sälja till ett pris jag inte vill acceptera (oavsett om jag ligger för högt) så då hade jag absolut bestämt för att aldrig sälja till den personen. Men det är jag det.
  • Anonym (fundersam)
    Anonym (why) skrev 2021-10-17 13:58:02 följande:
    Fast även om ägaren inser att hon lagt sig för högt och bestämmer sig för att sänka priset, så lär hon ju tjäna på att lägga ut den igen och hoppas på budgivning utifrån det lägre priset. Jag skulle som säljare dessutom bli irriterad av ytterligare påtryckningar att sälja till ett pris jag inte vill acceptera (oavsett om jag ligger för högt) så då hade jag absolut bestämt för att aldrig sälja till den personen. Men det är jag det.

    Du missförstår totalt. MÄKLAREN kan kontakta mig om säljaren pratar med mäklaren om att sänka priset. 


    Jag ska ju givetvis inte tjata på säljaren!

Svar på tråden Kan man säga så till en mäklare?