• Anonym (Psykosöndag)

    Existerar egentligen Oidipuskomplexet?

    När jag gick på gymnasiet och hade psykologi så stod det bl a om Oidipuskomplex (sv.wikipedia.org/wiki/Oidipuskomplex). Vår lärare sa då att alla pojkar går genom detta komplexet. Jag har själv inte märkt nåt sånt med min son (som nu är förbi den åldern) och aldrig hört nån annan nämna det heller. Har nån av er varit med om detta? Existerar det ens i verkligheten?

  • Svar på tråden Existerar egentligen Oidipuskomplexet?
  • Anonym (Ja)

    Ja, det existerar i allra högsta grad och ja, alla normala barn (inte bara pojkar) går igenom en sådan period. Det har med den mentala utvecklingen att göra. Det handlar inte om sexuella känslor för föräldern, måste man hålla i bakhuvudet. Barn tänker inte på sex öht. Det har med med identifikation att göra. Under vissa perioder kan de bli mer mammiga eller pappiga, "konkurrera" om uppmärksamheten från föräldern av motsatt kön osv.

  • Anonym (2 barns mor)

    Absolut men Freud levde i en annan tid, tanken är ändå att den första kärleken är föräldern.
    Min dotter ville gifta sig med sin far, hon skulle ha stor tårta och de skulle åka häst och vagn, Jag fick gärna fortsätta att vara mamma och maka.
    Sonen tänkte gifta sig med tvillingflickorna på dagis men bara om han kunde gifta sig med mig samtidigt.

    Som tidigare skrev det är inget sexuellt.
    Numera ser mina tonåringar mycket skeptiska ut när vi berättad om deras kärlek och planer att bo med oss för alltid.

  • Anonym (Psykosöndag)

    Tack för era svar! Ja det låter lite mer logiskt att det är en sån psykologi bakom det. Jag hade fått för mig att det rörde sig främst om sexuella känslor från lite äldre pojkar.

  • Anonym (Ja)
    Anonym (Psykosöndag) skrev 2021-10-18 14:14:46 följande:

    Tack för era svar! Ja det låter lite mer logiskt att det är en sån psykologi bakom det. Jag hade fått för mig att det rörde sig främst om sexuella känslor från lite äldre pojkar.


    Nej det är en period när barnet är i fsk-ålder det handlar om.
  • Glinda från Oz

    Läraren menade inte att alla går igenom det utan att Freud trodde det, de mesta av hans teorier har motbevisats och ingen tror på dem idag. 

  • pyssel

    Din lärare levererade något som en sanning istället för att vara tydlig med att det är en del av Freuds psykoanalys. Det är för övrigt inte alls ovanligt att man får till sig påstådda sanningar i skolan utan att, som en del av undervisningen, problematisera dessa. Vill minnas att det levererades lika dumt då jag gick på gymnasiet.

Svar på tråden Existerar egentligen Oidipuskomplexet?