• Anonym (...)

    Kompis sova över, vara ute sent

    Min sambos kompis ska sova över hos oss en helg. Nu har jag insett att han nog kommer gå ut på kvällen och komma hem sent och då väcka mig.

    Har barn och sover redan dåligt, så det ger mig lite ångest med ännu mer sömnstörningar.

    Kan nog heller inte backa ur nu eftersom vi lovat husrum.

    Hur hade ni gjort? Bitit ihop och fått söndagen förstörd, eller lite fint hintat om att det vore bra om han inte drumlar in allt för sent?

  • Svar på tråden Kompis sova över, vara ute sent
  • LaFontaine

    Jag hade bitit ihop och genast sökt hjälp för sömnstörningarna. KBT är väldigt effektivt för att komma bort från katastroftankarna kring sömnen. 

  • Anonym (xxx)
    Anonym (...) skrev 2021-10-18 10:55:04 följande:

    Min sambos kompis ska sova över hos oss en helg. Nu har jag insett att han nog kommer gå ut på kvällen och komma hem sent och då väcka mig.

    Har barn och sover redan dåligt, så det ger mig lite ångest med ännu mer sömnstörningar.

    Kan nog heller inte backa ur nu eftersom vi lovat husrum.

    Hur hade ni gjort? Bitit ihop och fått söndagen förstörd, eller lite fint hintat om att det vore bra om han inte drumlar in allt för sent?


    En natt klarar du. Sedan kan din sambo ändå prata med honom om att inte väcka er när han kommer hem. 

    Sedan får du ta hjälp när det kommer till dina sömnstörningar. 
  • Anonym (K)

    Åh herregud. Snacka om att göra en höna av en fjäder. Själv har man flera tonåringar som är ute och uppe hela nätterna varje helt samt en bebis som vaknar flera gånger.

    Bit ihop ts. Lovar att du överlever helgen.

  • Anonym (men va)

    Alltså det handlar om en enda ynka natt, bit ihop. Att ens orka fundera på att ta upp det, jösses.

  • Anonym (Du klarar det)

    Förstår att det måste kännas jobbigt när man redan har svårt att sova. Av erfarenhet brukar jag dock tycka att ångesten innan och funderingarna kring alla värsta scenarion brukar vara flera gånger värre än vad verkligheten visar sig vara. Vem vet, han kanske inte alls stör trots allt, tror de flesta människor visar respekt för andras sömn.

    Sen instämmer jag med de andra. Sömn är ett grundläggande behov för vår hälsa, det kan vara värt det att söka hjälp, ofta innebär det dessutom en lång process så lika bra att börja tidigt.

  • Anonym (...)

    Det handlar om en natt och påföljande dag, ja.

    Sömnstörningarna har samband med barnet så det är lite svåråtgärdat, liksom.

    Tolererar bättre när sömnbristen beror på mina egna barn, såklart. Men är inte så sugen på att husera folk som ska springa ute, speciellt när jag redan sover dåligt.

    Kommer inte att säga ja till det igen. Kompisar som inte är ute och springer är såklart välkomna.

  • Anonym (...)

    Men ja, får bita ihop den här gången eftersom jag redan sagt ja utan att veta om det med utgången.

    Så jobbigt att redan nu veta att det blir en sömnlös helg, men får ta det.

  • Anonym (Kvinna 39)

    Kan du prata med din sambo om att du kommer att behöva ta ifatt sömn dagtid under den helgen? Det är ju ändå hens kompis som stör din sömn så lite ge och ta får man väl hjälpas åt med.

  • LaFontaine
    Anonym (...) skrev 2021-10-18 11:36:40 följande:

    Så jobbigt att redan nu veta att det blir en sömnlös helg, men får ta det.


    Det är det här du behöver få hjälp med. Jag har haft stora problem med sömnen och veckor innan saker hänt, målat upp diverse scenarier om hur dåligt jag skulle komma att sova. Och då sover man inte bättre, oavsett störningsmoment. 
  • Anonym (Ella)

    Ni får väl säga till honom att smyga in och vara så tyst som möjligt?

    Men fattar ej, kompisen ska vara gäst hos er men gå ut ensam på kvällen? Ska inte din sambo följa med ut?

  • Anonym (A 2)
    Anonym (Ella) skrev 2021-10-18 11:45:43 följande:
    Ni får väl säga till honom att smyga in och vara så tyst som möjligt?
    Men fattar ej, kompisen ska vara gäst hos er men gå ut ensam på kvällen? Ska inte din sambo följa med ut?
    +1
  • fjanten

    Alltså jag är också extremt lättväckt, och har fyra barn under 6 år, så jag vet exakt hur det känns att vara trött. Men en natt överlever man, även om det är jobbigt. Det är däremot inte rimligt att gå och oroa sig över det hela veckan, kommer ju bara bli värre då. Förväntansångest. När vi ska iväg och sova över hos (specifika) släktingar så vet jag med mig att jag kommer snitta ca 2 timmars sömn på 48 timmar, men jag orkar ju inte gå och älta det hela veckan innan vi åker. Bättre att bara kallt konstatera att ibland är det så, bita ihop, och sedan är det över.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (...) skrev 2021-10-18 11:36:40 följande:

    Men ja, får bita ihop den här gången eftersom jag redan sagt ja utan att veta om det med utgången.

    Så jobbigt att redan nu veta att det blir en sömnlös helg, men får ta det.


    Du bestämmer ju själv om du ska låta det påverka dig hela veckan. 
  • Anonym (Öronproppar?)

    Sov med öronproppar och låt sambon ta hand om barnen den natten? Och låt honom ta nattningen så kan du gå och lägga dig kl sju, då har du sovit en hel natts sömn redan om kompisen kommer vid tresnåret.

  • Anonym (G)

    Herregud du borde verkligen chilla lite. En natt! EN!

  • Anonym (Nja)

    Nu kommer jag låta som en självisk skit, men jag hade inte velat ha en nattgäst som kom hem mitt i natten och störde.

    Jag hade talat med sambon om hur han och vännen tänkt göra.

    Man överlever naturligtvis en natt, men man bestämmer naturligtvis om vilka gäster man vill ha och vad som gäller.

  • Anonym (xxx)
    Anonym (Nja) skrev 2021-10-19 09:02:59 följande:

    Nu kommer jag låta som en självisk skit, men jag hade inte velat ha en nattgäst som kom hem mitt i natten och störde.

    Jag hade talat med sambon om hur han och vännen tänkt göra.

    Man överlever naturligtvis en natt, men man bestämmer naturligtvis om vilka gäster man vill ha och vad som gäller.


    Och nu har TS och hennes partner bestämt att denne kompis ska få komma och att det är OK att denne kommer hem sent. 
  • Anonym (Kim)

    Men jisses! Vilket ickeproblem. Hoppas din sambo hänger med ut och rullar hatt. Missunna inte grabbarna det.

    Dina sömnproblem verkar vara djupare än så.

    Att du ska bli störd av sent hemkommande grabb/grabbar är det sekundära problemet. Ta itu med det primära istället.

    Vid första anblick verkar du vara ett gnälligt ego.

    Sömnproblem är jobbigt med ofta finns hjälp att få.

Svar på tråden Kompis sova över, vara ute sent