• Anonym (undrar)

    Kan man bromsa åldrandet genom att fasta? Hudens sönderfall m.m.

    Har hört att folk som fastar ofta och som inte äter kött utan mestadels frukt/bär/sallad och liknande kan leva längre och hålla sig friska från många sjukdomar. Men går det att bromsa det fysiska åldrandet genom att leva så? Tänker på huden exempelvis: Rynkor, mjukhet, elasticitet m.m. 

    Är det lönsamt att fasta om man vill se yngre ut och bromsa åldrandet, eller är det bara onödigt på grund av att det inte fungerar i praktiken?  

     

  • Svar på tråden Kan man bromsa åldrandet genom att fasta? Hudens sönderfall m.m.
  • Mrs Moneybags

    Det här är bara mina spekulationer, men jag tror inte det påverkar huden så mycket förutom att den då inte tänjs ut på samma sätt som om man går upp och ner i vikt hela tiden. Hudens kvalitet har man väl ärvt? Bättre då att undvika solen och inte röka. 

    Däremot finns det väl studier som visar att ett lägre dagligt kaloriintag ger högre ålder.

    Periodisk fasta ska även vara bra för hälsan på andra sätt. 

  • Anonym (undrar)
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-18 16:29:49 följande:

    Det här är bara mina spekulationer, men jag tror inte det påverkar huden så mycket förutom att den då inte tänjs ut på samma sätt som om man går upp och ner i vikt hela tiden. Hudens kvalitet har man väl ärvt? Bättre då att undvika solen och inte röka. 

    Däremot finns det väl studier som visar att ett lägre dagligt kaloriintag ger högre ålder.

    Periodisk fasta ska även vara bra för hälsan på andra sätt. 


    Så då är det helt meningslöst egentligen ur ett utseendeperspektiv att äta mindre och tänka på vad man äter. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (undrar) skrev 2021-10-18 16:32:00 följande:
    Så då är det helt meningslöst egentligen ur ett utseendeperspektiv att äta mindre och tänka på vad man äter. 
    Nej, eftersom man behåller sin vikt om man äter lagom mycket mat av bra kvalitet. Nu kommer jag få virtuellt stryk av folk här, men de flesta människor anser att en slank person har en fördel rent utseendemässigt. 
  • Anonym (undrar)
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-18 16:33:48 följande:
    Nej, eftersom man behåller sin vikt om man äter lagom mycket mat av bra kvalitet. Nu kommer jag få virtuellt stryk av folk här, men de flesta människor anser att en slank person har en fördel rent utseendemässigt. 
    Vikten såklart, det har du rätt i. Men jag syftade mer på huden, håret. 
  • Anonym (Gener)

    Det gick ett tv-program på Svt för nåt år sen som handlade om vilka människor i världen som lever längst. Japaner hör dit, men även 7:edagsadventister. Tror det var ca 5 grupper av människor till inkl. en folkgrupp på Korsika. Gemensamt för alla var att de åt nyttigt och var smala. Men de såg ändå gamla ut när de var gamla. Är man 102 år gammal kan man inte se ut som om man är 70. Däremot hade de värden som betydligt yngre människor och det var ju det som gjorde att de blev så gamla.

    Hur man utseendemässigt ser ut som äldre har mycket med genetik att göra. Min svärmor är nästan 93 och har bara lite grått hår vid tinningarna. Maken som är 56 har inte ett enda grått hårstrå. Min egen släkt på mammas sida blir vithåriga väldigt tidigt.

  • Anonym (undrar)
    Anonym (Gener) skrev 2021-10-18 16:43:01 följande:

    Det gick ett tv-program på Svt för nåt år sen som handlade om vilka människor i världen som lever längst. Japaner hör dit, men även 7:edagsadventister. Tror det var ca 5 grupper av människor till inkl. en folkgrupp på Korsika. Gemensamt för alla var att de åt nyttigt och var smala. Men de såg ändå gamla ut när de var gamla. Är man 102 år gammal kan man inte se ut som om man är 70. Däremot hade de värden som betydligt yngre människor och det var ju det som gjorde att de blev så gamla.

    Hur man utseendemässigt ser ut som äldre har mycket med genetik att göra. Min svärmor är nästan 93 och har bara lite grått hår vid tinningarna. Maken som är 56 har inte ett enda grått hårstrå. Min egen släkt på mammas sida blir vithåriga väldigt tidigt.


    Intressant. Kan man inte göra något själv då? 
  • Jdurell

    Ja, mejeri tex gör att kroppen åldras snabbare inkl rött kött, även ägg etc.

  • Anonym (Gener)
    Anonym (undrar) skrev 2021-10-18 16:48:54 följande:
    Intressant. Kan man inte göra något själv då? 
    Jodå, lite kan man göra. Inte röka är det bästa. Inte dricka alkohol- möjligen i mycket små mängder. Smörja in huden. Solen råder det delade meningar om. Vi behöver nämligen d-vitamin så det där med att undvika solen helt är inte bra. Det var också ett tv-program för flera år sen (antagligen Vetenskapens värld eller liknande) där de kunnat se i studier att människor som solat en hel del mer sällan fick vissa neurologiska sjukdomar som tex Parkinsson. Kort sammanfattat var just d-vitamin betydligt viktigare än vi visste. Sova tillräckligt, men inte för mycket. 

    Utöver det finns det ju mycket man kan göra för sitt utseende även om man åldras. Jag har kvinnliga vänner med mustasch och det är ju en sån där fullkomligt obegriplig sak att man inte tar bort! 
  • Anonym (undrar)
    Anonym (Gener) skrev 2021-10-18 16:59:44 följande:
    Jodå, lite kan man göra. Inte röka är det bästa. Inte dricka alkohol- möjligen i mycket små mängder. Smörja in huden. Solen råder det delade meningar om. Vi behöver nämligen d-vitamin så det där med att undvika solen helt är inte bra. Det var också ett tv-program för flera år sen (antagligen Vetenskapens värld eller liknande) där de kunnat se i studier att människor som solat en hel del mer sällan fick vissa neurologiska sjukdomar som tex Parkinsson. Kort sammanfattat var just d-vitamin betydligt viktigare än vi visste. Sova tillräckligt, men inte för mycket. 

    Utöver det finns det ju mycket man kan göra för sitt utseende även om man åldras. Jag har kvinnliga vänner med mustasch och det är ju en sån där fullkomligt obegriplig sak att man inte tar bort! 
    Så kort sammanfattat: 

    1. Ät som vanligt, maten spelar ingen större roll. 
    2. Undvik utsätta huden för solljus, ta dagligt vitamin D tillskott. 
    3. Rök inte.
    4. Undvik alkohol.
    5. Sov normalt. 
  • Anonym (Gener)
    Anonym (undrar) skrev 2021-10-18 17:03:57 följande:
    Så kort sammanfattat: 

    1. Ät som vanligt, maten spelar ingen större roll. 
    2. Undvik utsätta huden för solljus, ta dagligt vitamin D tillskott. 
    3. Rök inte.
    4. Undvik alkohol.
    5. Sov normalt. 
    Nja, grovt förenklat. Maten har viss betydelse för utseendet, men mer för åldrandet. Ta en sån sak som e-vitamin. Det tog jag när jag var infertil och provade det mesta som tipsades om. Jag blev inte gravid, men jag fick faktiskt finare hy. 
Svar på tråden Kan man bromsa åldrandet genom att fasta? Hudens sönderfall m.m.