• Anonym (TS)
    Mon 18 Oct 2021 17:56
    1813 visningar
    13 svar
    13
    1813

    Skvallerbytta

    Vad skulle ni göra i min sits? Jag och mina kollegor jobbar på en relativt liten arbetsplats där det alltid finns något att göra. Vi har även väldigt få tillfällen där vi har dötid.

    Det har nyligen börjat en kollega som är oerhört lat. Hen kan exempelvis stå och pilla med telefonen (privat, ej jobbtelefon) stup i kvarten och jag har har även märkt att hen har tagit upp emot 30 minuter extra rast. Det här kanske låter som småsaker, men det är ju sånt som går ut över oss andra. Bör jag säga till och bör jag i så fall gå direkt till någon av cheferna eller bara ta ett snack direkt med kollegan?

    Vill ju egentligen inte vara en narc men börjar bli less och frustrerad att hen inte drar sitt strå till stacken.

  • Svar på tråden Skvallerbytta
  • Anonym (...)
    Mon 18 Oct 2021 18:00
    #1

    Säga till kollegan såklart! På ett konstruktivt och trevligt sätt... Hjälper inte det får du ta det med chefen.

  • Anonym (Gamma­lt tänk)
    Mon 18 Oct 2021 18:02
    #2
    Anonym (TS) skrev 2021-10-18 17:56:42 följande:

    Vad skulle ni göra i min sits? Jag och mina kollegor jobbar på en relativt liten arbetsplats där det alltid finns något att göra. Vi har även väldigt få tillfällen där vi har dötid.

    Det har nyligen börjat en kollega som är oerhört lat. Hen kan exempelvis stå och pilla med telefonen (privat, ej jobbtelefon) stup i kvarten och jag har har även märkt att hen har tagit upp emot 30 minuter extra rast. Det här kanske låter som småsaker, men det är ju sånt som går ut över oss andra. Bör jag säga till och bör jag i så fall gå direkt till någon av cheferna eller bara ta ett snack direkt med kollegan?

    Vill ju egentligen inte vara en narc men börjar bli less och frustrerad att hen inte drar sitt strå till stacken.


    Trist du låter. På min arbetsplats arbetar vi i väldigt olika tempo, har kollegor som har snigelfart där de jobbar, också har vi mig som är speedo. Ibland tar jag extra pauser, jag har ju jobbat lika mycket som min kollega ändå och antagligen förbrukat lika mycket av min kapacitet och energi under dagen. Hade någon kommenterat att jag tittade i min privata mobil i 5 minuter eller tog längre rast någon dag hade jag blivit skit irriterad. Är skillnad om du verkligen vet på arbetsmängden att personen gör mycket mindre. Annars lägg ner.
  • Anonym (Ella)
    Mon 18 Oct 2021 18:02
    #3

    Min chef är väldigt tydlig med att hon inte vill att vi ska komma till henne om vi själva inte har försökt lyfta problemet med varandra först.

    Och jag kan tycka att det är ett bra tillvägagångssätt för då blir det inte lika stor chock för den som gör fel om hen plötsligt blir inkallad till chefen.

    Men med det sagt så är det ju otroligt irriterande att folk inte bara kan vara professionella.

  • Anonym (A)
    Mon 18 Oct 2021 18:09
    #4

    Säg till kollegan på ett vänligt sätt.

  • Anonym (Malin­)
    Mon 18 Oct 2021 18:16
    #5
    Anonym (Gammalt tänk) skrev 2021-10-18 18:02:26 följande:

    Trist du låter. På min arbetsplats arbetar vi i väldigt olika tempo, har kollegor som har snigelfart där de jobbar, också har vi mig som är speedo. Ibland tar jag extra pauser, jag har ju jobbat lika mycket som min kollega ändå och antagligen förbrukat lika mycket av min kapacitet och energi under dagen. Hade någon kommenterat att jag tittade i min privata mobil i 5 minuter eller tog längre rast någon dag hade jag blivit skit irriterad. Är skillnad om du verkligen vet på arbetsmängden att personen gör mycket mindre. Annars lägg ner.


    Ts skrev ju att kollegan är väldigt lat.
    Anonym (Gammalt tänk) skrev 2021-10-18 18:02:26 följande:

    Trist du låter. På min arbetsplats arbetar vi i väldigt olika tempo, har kollegor som har snigelfart där de jobbar, också har vi mig som är speedo. Ibland tar jag extra pauser, jag har ju jobbat lika mycket som min kollega ändå och antagligen förbrukat lika mycket av min kapacitet och energi under dagen. Hade någon kommenterat att jag tittade i min privata mobil i 5 minuter eller tog längre rast någon dag hade jag blivit skit irriterad. Är skillnad om du verkligen vet på arbetsmängden att personen gör mycket mindre. Annars lägg ner.


    Ts skrev ju att kollegan är väldigt lat.
  • Mon 18 Oct 2021 18:26
    #6

    Som chef vill jag inte ha den angiverikulturen för allt och inget.... Folk ska lita på varandra.

    Jag märker vilka som jobbar och inte jobbar. Har jag problem med saken tar jag det med personen enskilt. Inte på kafferasten där alla hör.

    Sen är det inte så enkelt som vem som jobbar och inte jobbar. Som chef är jag lite noga med vad jag kan ta betalt för.

    Hade en kille som inte gjorde många knop. Men han blev klar i tid. Inom budget och det han gjorde var rätt från början till slut. Han sov säkert hälften av tiden. Tja... Ja...  Va fan. Det här är bra.

    Sen hade jag en annan kille. Du kunde ställa klockan efter karln. Maken till arbetsmoral har världen aldrig skådat. Han tittar fan inte ens ut genom fönstret för att det skulle ta bort hans fokus från arbetet. Enda problemet är att han tar dubbelt så lång tid på sig som han borde. Det blir fel. Jag kan varken skicka ut eller fakturera arbetet innan någon annan rättat felen... Får inte betalt för allt arbete. Sen verkar han inte lära sig... Ja... va fan gör jag?

  • Anonym (AB)
    Mon 18 Oct 2021 18:59
    #7
    Anonym (Malin) skrev 2021-10-18 18:16:20 följande:
    Ts skrev ju att kollegan är väldigt lat.
    Anonym (Gammalt tänk) skrev 2021-10-18 18:02:26 följande:

    Trist du låter. På min arbetsplats arbetar vi i väldigt olika tempo, har kollegor som har snigelfart där de jobbar, också har vi mig som är speedo. Ibland tar jag extra pauser, jag har ju jobbat lika mycket som min kollega ändå och antagligen förbrukat lika mycket av min kapacitet och energi under dagen. Hade någon kommenterat att jag tittade i min privata mobil i 5 minuter eller tog längre rast någon dag hade jag blivit skit irriterad. Är skillnad om du verkligen vet på arbetsmängden att personen gör mycket mindre. Annars lägg ner.


    Ts skrev ju att kollegan är väldigt lat.
    Men det baserades på rasttiderna och privatpill med telefonen.
    Tror inte TS har en aning om produktiviteten hos den nya kollegan.
    Dom som gnäller på andra baserar det ofta på enkla fakta som just rasttider mm, de kan inte avgöra om kollegan utför ett mycket bättre arbete.
  • Anonym (Göran­)
    Mon 18 Oct 2021 19:13
    #8
    Anonym (TS) skrev 2021-10-18 17:56:42 följande:

    Vad skulle ni göra i min sits? Jag och mina kollegor jobbar på en relativt liten arbetsplats där det alltid finns något att göra. Vi har även väldigt få tillfällen där vi har dötid.

    Det har nyligen börjat en kollega som är oerhört lat. Hen kan exempelvis stå och pilla med telefonen (privat, ej jobbtelefon) stup i kvarten och jag har har även märkt att hen har tagit upp emot 30 minuter extra rast. Det här kanske låter som småsaker, men det är ju sånt som går ut över oss andra. Bör jag säga till och bör jag i så fall gå direkt till någon av cheferna eller bara ta ett snack direkt med kollegan?

    Vill ju egentligen inte vara en narc men börjar bli less och frustrerad att hen inte drar sitt strå till stacken.


    Min erfarenhet är att du absolut inte ska säga något till någon om hen. Inte ett endaste ord. En bra chef upptäcker en latmask.

    En bra chef gör något år det. Tyvärr är många chefer dåliga chefer numera. Jag vet. Jag har varit i många märkliga situationer pga att jag säger ifrån.

    Då måste chefen agera och som sagt en dålig chef vill inte vågar inte kan inte agera. Bekvämast så.

    Så nej nej säg inget. Sköt dig själv gör ditt arbete. Blir det inte bättre säg upp dig eller skit i allt som inte angår dig. Det hjälper inte att förklara för någon som redan från början inte vill agera mot hen.
  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Mon 18 Oct 2021 19:13
    #9
    Anonym (Gammalt tänk) skrev 2021-10-18 18:02:26 följande:
    Trist du låter. På min arbetsplats arbetar vi i väldigt olika tempo, har kollegor som har snigelfart där de jobbar, också har vi mig som är speedo. Ibland tar jag extra pauser, jag har ju jobbat lika mycket som min kollega ändå och antagligen förbrukat lika mycket av min kapacitet och energi under dagen. Hade någon kommenterat att jag tittade i min privata mobil i 5 minuter eller tog längre rast någon dag hade jag blivit skit irriterad. Är skillnad om du verkligen vet på arbetsmängden att personen gör mycket mindre. Annars lägg ner.
    Fast personen gör betydligt mindre. På min arbetsplats ser vi vad alla gör. Och det handlar verkligen inte om bara en "fem minuters titt i mobilen" utan det är konstant. Vi kan hålla på med en gemensam arbetsuppgift och hen står bredvid och smsar. Sen kanske hen hjälper till i nån minut, bara för att ta upp mobilen igen och smsa. Och det är inte som att hen stannar i 30 minuter extra om hen tar en längre rast, utan hen går hem i vanlig tid ändå och har alltså jobbat betydligt mindre än vad hen ska utan att kompensera för det. 

    Jag kan absolut acceptera att en ny kollega jobbar långsammare för att hen inte fått in vanan än, men det är ju inte det det här handlar om.
    Anonym (AB) skrev 2021-10-18 18:59:27 följande:
    Men det baserades på rasttiderna och privatpill med telefonen.
    Tror inte TS har en aning om produktiviteten hos den nya kollegan.
    Dom som gnäller på andra baserar det ofta på enkla fakta som just rasttider mm, de kan inte avgöra om kollegan utför ett mycket bättre arbete.


  • Anonym (Annic­a)
    Mon 18 Oct 2021 19:25
    #10

    Vid något bra tillfälle när ni är ensamma kan du kanske passa på att fråga lite om hur hen har kommit in i jobbet, om hen har några frågor, osv. Försök att flika in att ni har som kutym att inte använda privata mobiler under arbetstid, utan det får man ta på rasten, som är mellan klockan x och y. Prata om att du trivs så bra på jobbet, för att alla tar ett gemensamt ansvar för att hjälpas åt med arbetsuppgifterna, 

  • Mon 18 Oct 2021 19:26
    #11

     Du ska naturligtvis ta ett snack med den här henen, annars sätter du dig i dålig dager hos din henchef. Men frågan är inte helt enkel att svara på, då det hela beror på vad exakt ni henar utför och vad som står i era henavtal. Det kan ju faktiskt vara så att den här henen är mer lönsam för företaget än vad samtliga henkollegor är tillsammans. Är ert arbete mätbart?  

  • Anonym (TS) Trådstartaren
    Thu 4 Nov 2021 10:56
    #12

    Haha, slutet gott allting gott. Uppdateringen ingen bryr sig om kanske, men ändå. Jag pratade aldrig med kollegan, mycket på grund av att hen har varit väldigt ofta "sjuk" senaste tiden.

    En mellanchef kom upp och pratade med mig och en annan kollega häromdagen och berättade att "[den lata kollegans namn] har äntligen sagt upp sig!". Dom hade tydligen varit lika less på hen som jag och var bara tacksamma när hen valde att sluta. Som det kan gå. 

  • Anonym (Annic­a)
    Thu 4 Nov 2021 11:38
    #13
    Anonym (TS) skrev 2021-11-04 10:56:18 följande:

    Haha, slutet gott allting gott. Uppdateringen ingen bryr sig om kanske, men ändå. Jag pratade aldrig med kollegan, mycket på grund av att hen har varit väldigt ofta "sjuk" senaste tiden.

    En mellanchef kom upp och pratade med mig och en annan kollega häromdagen och berättade att "[den lata kollegans namn] har äntligen sagt upp sig!". Dom hade tydligen varit lika less på hen som jag och var bara tacksamma när hen valde att sluta. Som det kan gå. 


    Tack för uppdateringen! Kul att veta hur det har gått, och vad skönt för er att slippa göra även kollegans jobb. 
Svar på tråden Skvallerbytta