• Thu 21 Oct 2021 20:24
    9473 visningar
    15 svar
    15
    9473

    Vad använder du creme fraiche till?

    Den här veckan har det gått åt en del creme fraiche, då jag hittade ett gäng på nedsatt pris.

    Söndag gjorde jag en vit chokladmousse med creme fraiche.

    Måndag pizza bianca, dvs creme fraiche istället för tomatsås. Creme fraichen bladar jag med peppar, salt, färsk oregano och färsk timjan, och sen har jag på vad jag/vi vill ha, i detta fallet strimlad skinka, skivade skogschampinjoner, rödlök och soltorkade tomater. och ost, ofc.

    Tisdag provlagade jag en cole slaw till julbordet, som jag hade creme fraiche i. Funkade utmärkt. Jag hade även i creme fraiche i potatismoset. 

    Igår onsdag gjorde jag en klassiker från mamma - makaroner, korvslantar och creme fraiche. Lätt och snabbt. Funkar med falukorv, men då krävs lite kryddor eller smaksatt creme fraiche. Kör man kryddig korv behövs inga extra kryddor utöver lite salt och peppar.

    Idag har vi ätit brunsås gjord med creme fraiche och lite, lite honung, till epic-cut fläskkotlett och persilje- och vitlökskrossad potatis.

    Imorgon ska jag göra en fryst creme fraichetårta på den sista creme fraichen.

    Jag brukar även göra en kycklingröra med creme fraiche, som jag har till lite allt möjligt. Som fyllning i baguette eller ciabatta, eller på annat bröd, till bakpotatis, till pasta.......

    En annan sak man kan göra med creme fraiche är klicka i en sked när man vispar grädde till tårta. Det ger ingen smak direkt men det stadgar upp grädden och gör att den håller längre.


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Mon 22 Nov 2021 23:16
    #14
    Tihi skrev 2021-11-22 20:10:54 följande:

    Jag undrar hur länge på ett ungefär som tacogratängen ska vara i ugnen? Handlar det om 15 eller 45 minuter? 


    Om allt redan är färdiglagat så räcker 15-20 minuter för att sätta färg på osten.
    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
Svar på tråden Vad använder du creme fraiche till?