• Tom Araya

    Feminism och jämställdhet

    Feminism och jämställdhet

    Diskussion om vad du ställer dig bakom, vad som är bra/dåligt, behövs/onödigt, rätt/fel, korrekt/falskt kring könen och samhället, feminism, könsroller, genusvetenskap, biologi e.t.c.

    Själv kallar jag mig inte feminist, men jag står helt klart för jämställdhet.

    Jag tycker dock det finns feminister so som är för radikala och som medverkar till lägre förtroende för feminism, som saboterar utvecklingen utefter sin agenda att alltid lägga skuld på män.

    Från savannen till Tinder | SVT Play

  • Svar på tråden Feminism och jämställdhet
  • AndreaBD
    Tom Araya skrev 2021-10-20 16:22:57 följande:
    Jag undrar vad kvinnliga feminister som hatar män har tänkt sig att uppnå och förväntar de sig samtidigt mäns samarbete för att uppnå jämställdhet?
    Det är alltid dumt att motarbeta varandra. Om man då dessutom ska vara i en kärleksrelation..... jag menar det finns även par som motarbetar varandra jämt, men de måste ju nästan vara masochister. Det tar otroligt mycket energi.

    Och så länge det inte är jämställd så är det inte optimalt samarbete. Ojämvikten påverkar även männen på ett negativt sätt. 
  • Anonym (Otrolig)
    AndreaBD skrev 2021-10-20 16:47:32 följande:
    Så du ska bevaka och börja protestera genast när det börjar bli 0,1 % för mycket åt fel håll? Herregud! Du bör inte ha en relation i så fall. Det är förödande i relationer om man avväger hela tiden vem som gör mer eller ger mer. 
    Du tänker mikro, jag tänker makro. Jag diskuterar ur ett samhällsperspektiv.
  • Tom Araya
    AndreaBD skrev 2021-10-20 16:52:34 följande:
    Det är alltid dumt att motarbeta varandra. Om man då dessutom ska vara i en kärleksrelation..... jag menar det finns även par som motarbetar varandra jämt, men de måste ju nästan vara masochister. Det tar otroligt mycket energi.

    Och så länge det inte är jämställd så är det inte optimalt samarbete. Ojämvikten påverkar även männen på ett negativt sätt. 

    Jag håller med dig.

    Jag undrar hur radikalfeminister som exempelvis Bilan Osman med ett tydligt uttalat manshat tänkt sig...





    Vad är jämställdhet enligt den radikalfeministiska synen?

    Vill Bilan Osman (exempelvis) uppnå jämställdhet med män (som hon hatar)?

    Hur bedrivs jämställdhetskampen tillsammans med män enligt ett sådant synsätt?

    Eller tänker sig Bilan Osman och liktänkande feminister att de själva, helt utan mäns vilja, kraft och  samarbete ska uppnå jämställdhet?

  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2021-10-20 17:47:33 följande:

    Jag håller med dig.

    Jag undrar hur radikalfeminister som exempelvis Bilan Osman med ett tydligt uttalat manshat tänkt sig...


    Vad är jämställdhet enligt den radikalfeministiska synen?

    Vill Bilan Osman (exempelvis) uppnå jämställdhet med män (som hon hatar)?

    Hur bedrivs jämställdhetskampen tillsammans med män enligt ett sådant synsätt?

    Eller tänker sig Bilan Osman och liktänkande feminister att de själva, helt utan mäns vilja, kraft och  samarbete ska uppnå jämställdhet?


    Saken är den att dessa extrema feminister inte tänker, deras ideologi saknar rationellt och konsekvent tänkande. Försöker man hitta någon typ av logik eller förutsägbarhet i deras ställningstaganden blir man bara förvirrad.
  • Tom Araya
    Embla twopointoh skrev 2021-10-20 21:21:27 följande:
    Saken är den att dessa extrema feminister inte tänker, deras ideologi saknar rationellt och konsekvent tänkande. Försöker man hitta någon typ av logik eller förutsägbarhet i deras ställningstaganden blir man bara förvirrad.
    Ja, verkligen.

    Bilan Osman försvarade hat av män med att män är i maktposition, till skillnad mot muslimer (som enligt Osman inte är okej att hata). Hon bortser alltså från att det finns ett antal länder i världen där muslimer är i maktposition.
  • Anonym (-)
    Tom Araya skrev 2021-10-20 17:47:33 följande:

    Jag håller med dig.

    Jag undrar hur radikalfeminister som exempelvis Bilan Osman med ett tydligt uttalat manshat tänkt sig...





    Vad är jämställdhet enligt den radikalfeministiska synen?

    Vill Bilan Osman (exempelvis) uppnå jämställdhet med män (som hon hatar)?

    Hur bedrivs jämställdhetskampen tillsammans med män enligt ett sådant synsätt?

    Eller tänker sig Bilan Osman och liktänkande feminister att de själva, helt utan mäns vilja, kraft och  samarbete ska uppnå jämställdhet?


    All feminism är radikal. Då menar jag alltså nutidens feminism. Feminismen för exempelvis hundra år sedan var inte radikal för den gick ut på att ge kvinnor samma rättigheter som män, vilket nutidens feminism inte går ut på. Nutidens går som sagt var ut på att vara offerkofta och leta efter problem som inte finns.
  • Embla twopointoh
    Tom Araya skrev 2021-10-21 09:47:09 följande:
    Ja, verkligen.

    Bilan Osman försvarade hat av män med att män är i maktposition, till skillnad mot muslimer (som enligt Osman inte är okej att hata). Hon bortser alltså från att det finns ett antal länder i världen där muslimer är i maktposition.
    Precis, deras resonemang är oerhört godtyckligt. Det blir liksom så när man resonerar utifrån strukturer och makt, eftersom dessa strukturer och makt inte är universella. Detta är en brist som är ganska vanlig inom Vänsterideologier, och som sagt tillhör även genus, intersektionalitet och antirasism dessa inkonsekventa, irrationella ideologier. En annan sak de har gemensamt är att meningsmotståndare blir påklistrade invektiv (-fob, rasist eller vad som nu är aktuellt), andra åsikter ska till varje pris tystas (riva ned valaffischer, störa möten med höga ljud, påtryckningar på arbetsgivare/återförsäljare osv) och att de ser meningsmotståndare som "onda". Bristen på nyanser är lika uppenbar som den är skrämmande. Det är liksom det som banar vägen för auktoritära/totalitära/fascistiska samhällen, men de ser det inte själva,
  • Anonym (-)
    Embla twopointoh skrev 2021-10-21 12:15:48 följande:

    Precis, deras resonemang är oerhört godtyckligt. Det blir liksom så när man resonerar utifrån strukturer och makt, eftersom dessa strukturer och makt inte är universella. Detta är en brist som är ganska vanlig inom Vänsterideologier, och som sagt tillhör även genus, intersektionalitet och antirasism dessa inkonsekventa, irrationella ideologier. En annan sak de har gemensamt är att meningsmotståndare blir påklistrade invektiv (-fob, rasist eller vad som nu är aktuellt), andra åsikter ska till varje pris tystas (riva ned valaffischer, störa möten med höga ljud, påtryckningar på arbetsgivare/återförsäljare osv) och att de ser meningsmotståndare som "onda". Bristen på nyanser är lika uppenbar som den är skrämmande. Det är liksom det som banar vägen för auktoritära/totalitära/fascistiska samhällen, men de ser det inte själva,


    Precis. Det är helt sjukt vilket inflytande kommunister fått i det svenska samhället.
  • Xlr8

    Blev utkastad från biblioteket idag.

    Skulle hjälpa dom stakars överarbetade bibliotekarierna.

    Så jag flyttade ett gäng böcker som hamnat fel till fantasy hyllan.

    Tydligen skulle inte böcker om genus"vetenskap" inte stå på fantasy hyllan.

    Förvirrande...

  • Tom Araya
    Xlr8 skrev 2021-10-22 09:06:14 följande:

    Blev utkastad från biblioteket idag.

    Skulle hjälpa dom stakars överarbetade bibliotekarierna.

    Så jag flyttade ett gäng böcker som hamnat fel till fantasy hyllan.

    Tydligen skulle inte böcker om genus"vetenskap" inte stå på fantasy hyllan.

    Förvirrande...


    Skrattande
  • Anonym (Negativ!!!)

    Jag tycker att feminism och jämställdhet ofta tar bort de få privilegierna jag faktiskt har som kvinna och utan dem blir det ännu sämre att vara kvinna.

    Som tex. ragga på arbetplatsen...män får inte det, helt ok. Men om det blir risk för #metoo så fort jag försöker minsta lilla...så är det inte roligt alls längre. Eller att jag förväntas kanske kriga om det blir krig...helvete heller. Jag står hellre i ett kök och lagar mat till soldater eller tar hand om sårade. Jag hade vart så jävla dålig i krig att jag bara hade vart i vägen.

    Eller att jag förväntas kunna renovera, byta däck och bli ansedd som inkompetent nör jag inte kan själv? Fukk that shiet!!

    Eller att han skall få ta min föräldraledighet? fukk that too. Om vi bedöms jämnöika vid en vårdnadstvist? Fukk that...då förlorar jag :(

  • Embla twopointoh
    Xlr8 skrev 2021-10-22 09:06:14 följande:

    Blev utkastad från biblioteket idag.

    Skulle hjälpa dom stakars överarbetade bibliotekarierna.

    Så jag flyttade ett gäng böcker som hamnat fel till fantasy hyllan.

    Tydligen skulle inte böcker om genus"vetenskap" inte stå på fantasy hyllan.

    Förvirrande...


    Genus är en postmodernistisk ideologi. Bara för att man klämmer det ett "vetenskap" som prefix gör det inte till en sådan. Jag utmanar alla att hitta en enda person som studerar eller tagit examen i genusvetenskap som inte står till Vänster politiskt.
  • Anonym (Man)
    Embla twopointoh skrev 2021-10-22 15:46:07 följande:
    Genus är en postmodernistisk ideologi. Bara för att man klämmer det ett "vetenskap" som prefix gör det inte till en sådan. Jag utmanar alla att hitta en enda person som studerar eller tagit examen i genusvetenskap som inte står till Vänster politiskt.
    Det finns inte..
  • Xlr8
    Embla twopointoh skrev 2021-10-22 15:46:07 följande:

    Genus är en postmodernistisk ideologi. Bara för att man klämmer det ett "vetenskap" som prefix gör det inte till en sådan. Jag utmanar alla att hitta en enda person som studerar eller tagit examen i genusvetenskap som inte står till Vänster politiskt.


    Det är trams och värt lika mkt som använt toa papper.

    Enda möjliga man kan använda den smörjan till är som dåligt exempel på hur man inte ska göra vetenskapliga studier. Det gjorde vi på civ ing utbildningen.
  • Anonym (Love)
    Tom Araya skrev 2021-10-20 16:22:57 följande:
    Jag undrar vad kvinnliga feminister som hatar män har tänkt sig att uppnå och förväntar de sig samtidigt mäns samarbete för att uppnå jämställdhet?
    Jag tror inte kvinnor som hatar män är speciellt intresserade av att vurma för ett samarbete. De vill leva fredade från män.

    Det kan man tycka vad man vill om, men den stora skillnaden mellan kvinnor som hatar män och män som hatar kvinnor är att kvinnor som hatar män inte utgör en fara för dessa mäns liv och hälsa. Tillskillnad från det motsatta.

    kvinnor som hatar välj är enbart radikala i den bemärkelsen att de väljer bort män i sitt liv. Män som hatar kvinnor vill fortfarande ha kvinnor och utgör ett direkt hot.

    sen är har aldrig rätt på något sätt, men jag är ju mer oroad för mäns våldskapital än kvinnors.
  • Mimosa86
    Anonym (-) skrev 2021-10-19 20:22:00 följande:
    Ni förnekar biologi totalt i eran ideologi. Det finns biologiska egenskaper mellan kvinnor och män men det vägrar ni inse.

    Suck.. det handlar inte om biologiska skillnader. ALLA människor vet om att det är biologiska skillnader. Som kvinna är jag extremt medveten om att jag lever i just en kvinnokropp som är helt annorlunda mot min mans. Jag har också en kvinnohjärna som är utformad att rodda och reglera min komplicerade kvinnokropp som (till skillnad mot min man) kan bygga ihop människor och starta liv.

    Det handlar inte om biologiska skillnader. Det handlar om vilka VÄRDERINGAR vi lägger på dessa skillnader. 


    Det är helt ok att män och kvinnor är olika. Det är inte där skon klämmer. Problemet är att klassiska kvinnliga egenskaper alltid har fått en lägre prioritet av samhället. Typiska manliga egenskaper har alltid gynnats, speciellt ekonomiskt. Och pengar vet vi = maktkapital. 

    För hade klassiska kvinnliga egenskaper varit lika  attraktiva att anamma som manliga, ja då hade fler män anammat dem på samma sätt som vi idag ser kvinnor anamma manliga koder. Då hade vi haft fler män som vände sig till kvinnor om råd och såg upp till förändringarnas kvinnor etablerat och spat efter det. Män hade haft lik många kvinnliga förebilder som mänskliga. Män hade inte kallat varandra kärring eller brud för det hade inte varit ett skällsord för en man.

    Men där är vi inte, för vi lever ännu inte i ett samhälle där man värderar manligt och kvinnligt likvärdigt. Därför blir det så laddat ämne med feminist- för för många män är det skrämmande tanke att behöva förhålla sig till något som mer definieras som kvinnligt. 

  • Postman
    Anonym (Love) skrev 2022-02-01 16:01:50 följande:
    Jag tror inte kvinnor som hatar män är speciellt intresserade av att vurma för ett samarbete. De vill leva fredade från män. Det kan man tycka vad man vill om, men den stora skillnaden mellan kvinnor som hatar män och män som hatar kvinnor är att kvinnor som hatar män inte utgör en fara för dessa mäns liv och hälsa. Tillskillnad från det motsatta. kvinnor som hatar välj är enbart radikala i den bemärkelsen att de väljer bort män i sitt liv. Män som hatar kvinnor vill fortfarande ha kvinnor och utgör ett direkt hot. sen är har aldrig rätt på något sätt, men jag är ju mer oroad för mäns våldskapital än kvinnors.

    Jag är tveksam till det där. Hur många män eller kvinnor hatar det andra könet liksom, de känner kanske avsky men hatar? Jag tror det är försvinnande få. Att män har våldskapital vet vi men det är inte för de hatar just kvinnor, det är för att vi är allmänt våldsamma och har lättare att ta till våld. Män som hatar kvinnor tror jag är extremt få.
  • Anonym (M)
    Mimosa86 skrev 2022-02-01 16:20:13 följande:

    Suck.. det handlar inte om biologiska skillnader. ALLA människor vet om att det är biologiska skillnader. Som kvinna är jag extremt medveten om att jag lever i just en kvinnokropp som är helt annorlunda mot min mans. Jag har också en kvinnohjärna som är utformad att rodda och reglera min komplicerade kvinnokropp som (till skillnad mot min man) kan bygga ihop människor och starta liv.

    Det handlar inte om biologiska skillnader. Det handlar om vilka VÄRDERINGAR vi lägger på dessa skillnader. 


    Det är helt ok att män och kvinnor är olika. Det är inte där skon klämmer. Problemet är att klassiska kvinnliga egenskaper alltid har fått en lägre prioritet av samhället. Typiska manliga egenskaper har alltid gynnats, speciellt ekonomiskt. Och pengar vet vi = maktkapital. 

    För hade klassiska kvinnliga egenskaper varit lika  attraktiva att anamma som manliga, ja då hade fler män anammat dem på samma sätt som vi idag ser kvinnor anamma manliga koder. Då hade vi haft fler män som vände sig till kvinnor om råd och såg upp till förändringarnas kvinnor etablerat och spat efter det. Män hade haft lik många kvinnliga förebilder som mänskliga. Män hade inte kallat varandra kärring eller brud för det hade inte varit ett skällsord för en man.

    Men där är vi inte, för vi lever ännu inte i ett samhälle där man värderar manligt och kvinnligt likvärdigt. Därför blir det så laddat ämne med feminist- för för många män är det skrämmande tanke att behöva förhålla sig till något som mer definieras som kvinnligt. 


    Öh, nej, att att det är ok för kvinnor att annamma manliga egenskaper beror på att feminismen kämpat för det i 100 år. För 100 år sedan var det inte okej och det beror ju knappast på att det var mer jämlikt då... 
  • Postman
    Mimosa86 skrev 2022-02-01 16:20:13 följande:
    Suck.. det handlar inte om biologiska skillnader. ALLA människor vet om att det är biologiska skillnader. Som kvinna är jag extremt medveten om att jag lever i just en kvinnokropp som är helt annorlunda mot min mans. Jag har också en kvinnohjärna som är utformad att rodda och reglera min komplicerade kvinnokropp som (till skillnad mot min man) kan bygga ihop människor och starta liv. Det handlar inte om biologiska skillnader. Det handlar om vilka VÄRDERINGAR vi lägger på dessa skillnader.  Det är helt ok att män och kvinnor är olika. Det är inte där skon klämmer. Problemet är att klassiska kvinnliga egenskaper alltid har fått en lägre prioritet av samhället. Typiska manliga egenskaper har alltid gynnats, speciellt ekonomiskt. Och pengar vet vi = maktkapital.  För hade klassiska kvinnliga egenskaper varit lika  attraktiva att anamma som manliga, ja då hade fler män anammat dem på samma sätt som vi idag ser kvinnor anamma manliga koder. Då hade vi haft fler män som vände sig till kvinnor om råd och såg upp till förändringarnas kvinnor etablerat och spat efter det. Män hade haft lik många kvinnliga förebilder som mänskliga. Män hade inte kallat varandra kärring eller brud för det hade inte varit ett skällsord för en man. Men där är vi inte, för vi lever ännu inte i ett samhälle där man värderar manligt och kvinnligt likvärdigt. Därför blir det så laddat ämne med feminist- för för många män är det skrämmande tanke att behöva förhålla sig till något som mer definieras som kvinnligt. 

    Fast män har ju massor med kvinnliga förebilder fram till i alla fall årskurs 9. Det klagas ju på frånvarande fäder och män under uppväxttiden och de flesta män har bara sett och mött kvinnor under sin uppväxt. Skolans värld består ju i stort sett utav bara kvinnor. Många män pratar om sin närvarande mamma osv.
Svar på tråden Feminism och jämställdhet