• Anonym (Celina)

    Dotter 18 år

    Min dotter funderar på att flytta ut till annan ort efter gymnasiet. För att försätta studera på högskola/universitet. Hon ska ta studielån och ska kolla upp om det är möjligt med studentboende.

    Jag undrar om jag har ekonomiskt ansvar för henne då? Efter hon har flyttat. Jag tänker och kan hjälpa henne med de praktiska. Köpa basic grejer som mat och lite elektronik. Samt hjälpa till med flyttningen.

  • Svar på tråden Dotter 18 år
  • Anonym (xxx)
    Anonym (Celina) skrev 2021-10-19 10:53:33 följande:

    Min dotter funderar på att flytta ut till annan ort efter gymnasiet. För att försätta studera på högskola/universitet. Hon ska ta studielån och ska kolla upp om det är möjligt med studentboende.

    Jag undrar om jag har ekonomiskt ansvar för henne då? Efter hon har flyttat. Jag tänker och kan hjälpa henne med de praktiska. Köpa basic grejer som mat och lite elektronik. Samt hjälpa till med flyttningen.


    Nej, det kan jag inte tänka mig. Hon försörjer ju sig själv i och med att hon tar studielån. Hur mkt du vill hjälpa till bestämmer du själv. 
  • Anonym (Milo)

    Du har plikt att försörja barn fram till 18 årsdagen eller om barnet går i skolan max till 21 årsdagen.

    Däremot är det väldigt snällt om du hjälper till med flytten, kanske låter henne få med lite köksutrustning hemifrån som du inte använder, några möbler som står i förrådet och samlar dam etc. Beroende på vad hon får för boende och i vilken stad så räcker studiemedlet olika lång.

  • Anonym (www)
    Anonym (Celina) skrev 2021-10-19 10:53:33 följande:

    Min dotter funderar på att flytta ut till annan ort efter gymnasiet. För att försätta studera på högskola/universitet. Hon ska ta studielån och ska kolla upp om det är möjligt med studentboende.

    Jag undrar om jag har ekonomiskt ansvar för henne då? Efter hon har flyttat. Jag tänker och kan hjälpa henne med de praktiska. Köpa basic grejer som mat och lite elektronik. Samt hjälpa till med flyttningen.


    Vill du inte att hon ska flytta eller varför ställer du frågan på ett vis som låter lite negativ? 
    Men nej du är inte försörjningsskyldig om hon tagit gymnasieexamen. 
  • Anonym (Celina)
    Anonym (www) skrev 2021-10-19 11:18:34 följande:

    Vill du inte att hon ska flytta eller varför ställer du frågan på ett vis som låter lite negativ? 

    Men nej du är inte försörjningsskyldig om hon tagit gymnasieexamen. 


    Om jag vill det eller inte spelar inge roll. Hon funderar själv på att flytta.
  • Anonym (Nej)
    Anonym (Celina) skrev 2021-10-19 10:53:33 följande:

    Min dotter funderar på att flytta ut till annan ort efter gymnasiet. För att försätta studera på högskola/universitet. Hon ska ta studielån och ska kolla upp om det är möjligt med studentboende.

    Jag undrar om jag har ekonomiskt ansvar för henne då? Efter hon har flyttat. Jag tänker och kan hjälpa henne med de praktiska. Köpa basic grejer som mat och lite elektronik. Samt hjälpa till med flyttningen.


    Nej, inte efter att hon gått ut gymnasiet.
  • Anonym (förälder)

    Man är försörjningsskyldig tills barnet fyller 18 år eller så länge barnet studerar på gymnasiet, dock högs till 21 år. När din dotter slutat gymnasiet väljer du själv hur mycket du vill eller har möjlighet att bidra och hjälpa henne med. Många låter sina barn som studerar att bo hemma gratis men om man flyttar till annat boende får man betala själv genom studielån osv. om man har möjlighet kan man självklart bidra ekonomiskt men man ska ju också lära sig att försörja sig själv och alla föräldrar har inte råd att betala eller bidra till ytterligare bostad, det är ju skillnad om man bor kvar i hemmet som föräldrarna redan har en kostnad för eller om ungdomen flyttar.

  • Anonym (A)
    Anonym (förälder) skrev 2021-10-19 12:51:17 följande:
    Man är försörjningsskyldig tills barnet fyller 18 år eller så länge barnet studerar på gymnasiet, dock högs till 21 år. När din dotter slutat gymnasiet väljer du själv hur mycket du vill eller har möjlighet att bidra och hjälpa henne med. Många låter sina barn som studerar att bo hemma gratis men om man flyttar till annat boende får man betala själv genom studielån osv. om man har möjlighet kan man självklart bidra ekonomiskt men man ska ju också lära sig att försörja sig själv och alla föräldrar har inte råd att betala eller bidra till ytterligare bostad, det är ju skillnad om man bor kvar i hemmet som föräldrarna redan har en kostnad för eller om ungdomen flyttar.
    Absolut så
  • Anonym (Morsan)

    Nej, har hon fyllt 18 och läser på högskolenivå är du inte försörjningsskyldig.

    Jag tror däremot att du är det om hon läser på gymnasienivå, tex KomVux eller folkhögskola.

Svar på tråden Dotter 18 år