• Anonym (Ledsen)

    Trassligt liv, behöver råd.

    Jag bär inom mig en sorg som blir mer påtagligt för varje år. Jag är i 40-års åldern, gift, tre barn men liksom bär på ett svart hål. Som barn har jag minnen hur min pappa var full och körde omkull på cykeln, fyllefester där min far alltid var värst. Mamma kunde man inte heller lita på fullt ut, hon kunde också supa till och då drogs all trygghet bort. Som 8-åring gjorde jag mig själv i ordning inför skoldag då mamma låg onykter efter sin 40-årsfest. En kväll drack min far tillsammans med min morfar, minns hur jag ville hem och grät men båda två lyfte tillbaka mig när jag försökte sticka (jag var kanske 6). Min mamma hotade att lämna min pappa flera gånger. Allt inför mig! Mina syskon är äldre och hade fullt upp med sitt så jag hade inget sällskap av dem direkt. På vardagar var jag som luft, min pappa har inte lekt, hjälpt med läxor. Har inte brytt sig om mina fritidsaktiviteter. Mamma jobbade en hel del, både kvällar o nätter.

    Som vuxen träffar vi mina föräldrar, under väldigt stela förhållanden. De är dock hjälpsamma med mina barn och de gillar att träffas. Som vuxen har jag så svårt att ha ett normalt förhållande till dem. Min pappa har aldrig plockat upp telefonen och ringt mig. Han har en helt annan relation med mina syskon. Min mamma har aldrig frågat hur jag mår. Hon ringer mig och börjar alltid med ?vad gör ni??. Hon är en kylig o stark kvinna. Jag är mjuk o omtänksam.

    Som vuxen bär jag detta med mig och det är en sorg. För några år sedan förlorade jag min bästa väninna i cancer. Jag sörjer henne varje dag. Känner liksom att jag bär så mycket inom mig som kanske till sist brister. Vad ska jag göra? Jag är långt ifrån en perfekt mamma men jag hoppas och önskar att jag åtminstone bidrar med lite mer trygghet än vad mina föräldrar någonsin gjort. Mina syskon kan inte relatera, har knappt försökt berätta, ingen idé. De tycker de har helfestliga föräldrar. Min mor försöker vara ?cool? med min 13 åring och skämtar om alkohol och killar vilket inte jag alls uppskattar. Som tonårig uppmuntrade de nästan mig till festande, vilket jag gjorde hårt i många år. Stack utomlands tidigt och flyttade aldrig hem till dem igen. Har ni några råd på hur jag ska kunna gå vidare för min familjs skull? (Och mig själv!!). Terapi? Mindfulness har jag provat lite smått.

  • Svar på tråden Trassligt liv, behöver råd.
  • Anonym

    Jag tycker definitivt du ska söka samtalskontakt, tex via din vårdcentral.
    Du har varit med om mycket och då behöver man bearbeta professionellt under en längre tid.
    Var själv inte trygg i min barndom och det ger en del bagage i vuxen ålder

  • Anonym (Ann)
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-10-19 19:10:40 följande:

    Jag bär inom mig en sorg som blir mer påtagligt för varje år. Jag är i 40-års åldern, gift, tre barn men liksom bär på ett svart hål. Som barn har jag minnen hur min pappa var full och körde omkull på cykeln, fyllefester där min far alltid var värst. Mamma kunde man inte heller lita på fullt ut, hon kunde också supa till och då drogs all trygghet bort. Som 8-åring gjorde jag mig själv i ordning inför skoldag då mamma låg onykter efter sin 40-årsfest. En kväll drack min far tillsammans med min morfar, minns hur jag ville hem och grät men båda två lyfte tillbaka mig när jag försökte sticka (jag var kanske 6). Min mamma hotade att lämna min pappa flera gånger. Allt inför mig! Mina syskon är äldre och hade fullt upp med sitt så jag hade inget sällskap av dem direkt. På vardagar var jag som luft, min pappa har inte lekt, hjälpt med läxor. Har inte brytt sig om mina fritidsaktiviteter. Mamma jobbade en hel del, både kvällar o nätter.

    Som vuxen träffar vi mina föräldrar, under väldigt stela förhållanden. De är dock hjälpsamma med mina barn och de gillar att träffas. Som vuxen har jag så svårt att ha ett normalt förhållande till dem. Min pappa har aldrig plockat upp telefonen och ringt mig. Han har en helt annan relation med mina syskon. Min mamma har aldrig frågat hur jag mår. Hon ringer mig och börjar alltid med ?vad gör ni??. Hon är en kylig o stark kvinna. Jag är mjuk o omtänksam.

    Som vuxen bär jag detta med mig och det är en sorg. För några år sedan förlorade jag min bästa väninna i cancer. Jag sörjer henne varje dag. Känner liksom att jag bär så mycket inom mig som kanske till sist brister. Vad ska jag göra? Jag är långt ifrån en perfekt mamma men jag hoppas och önskar att jag åtminstone bidrar med lite mer trygghet än vad mina föräldrar någonsin gjort. Mina syskon kan inte relatera, har knappt försökt berätta, ingen idé. De tycker de har helfestliga föräldrar. Min mor försöker vara ?cool? med min 13 åring och skämtar om alkohol och killar vilket inte jag alls uppskattar. Som tonårig uppmuntrade de nästan mig till festande, vilket jag gjorde hårt i många år. Stack utomlands tidigt och flyttade aldrig hem till dem igen. Har ni några råd på hur jag ska kunna gå vidare för min familjs skull? (Och mig själv!!). Terapi? Mindfulness har jag provat lite smått.


    För det första, det låter som att du är väl medveten om hur din barndom varit, och det känns som att du verkligen kommer att ge dina barn något helt annat.

    Jag tror att du behöver prata med någon utomstående, och kanske få lite verktyg att hantera din situation med. 
  • Kråkungen

    Jag håller med föregående talare om att du bör söka en professionell samtalskontakt som du kan få hjälp av, både när det gäller att bearbeta saker från ditt tidigare liv, och när det gäller att få verktyg att hantera livet du har nu. Det kan vara svårt att hitta den där perfekta kontakten, men ge inte upp - och nöj dig inte förrän du hittat nån som du verkligen känner förtroende för, och som du känner verkligen kan hjälpa dig.

    Sen måste jag bara kommentera på en sak du skriver, nämligen att din mamma är en kylig och stark kvinna. Du lägger kanske (antagligen) in nåt annat i ordet "stark" än vad jag gör, men nej - hon verkar inte ha varit (eller vara) en speciellt stark kvinna. Du, däremot, verkar otroligt stark, som klarat dig så pass som du ändå har, trots din uppväxt, och som dessutom är så otroligt medveten, och verkligen vill vara den bästa mamman du kan för dina egna barn. Starkt. Hjärta

  • minst

    Hej TS!
    Jag tänker att även om du är vuxen idag och har egen familj så är du fortfarande anhörig och medberoende. Jag tror stenhårt på att söka hjälp och stöd från andra som har varit i samma stuation. En terapeut i all sin ära kan vara toppen, men att träffa någon som verkligen vet, som har kännt precis som du, är bästa medicienen. Googla på anhörig och /eller medberoende så tror jag att du känner igen dig och kan hitta bra hjälp och stöd. Och du, genom att vara så medveten som du är, så bryter du den negativa kedjan. Du är grym som vill ta ansvar och utvecklas! Många kramar och stort lycka till.

  • minst

    Ber om ursäkt för mina stavfel, Sitter i mörkret och har lite brådis. / Kram!

  • Anonym (Ledsen)

    Stort tack till alla er som tagit er tid att svara mig! Och vilka snälla kommentarer. De piggade upp mig och gav mig styrka. Min familj är det absolut viktigaste och jag kommer alltid vara där för mina barn, även om såklart livet med dem inte heller är en dans på rosor alla gånger. Ingen vet om det trasiga förhållandena från barndomen. Utåt sett såg det kanske ganska ?normalt? ut, åtminstone under vardagar under min uppväxt. Men under dessa fester, varför reagerade ingen granne/vänner till mina föräldrar. Eller var det inte så på 80-talet?

    När min far låg däckad dagen efter kunde deras kompisar komma förbi och ?titta på honom? och hånskratta. Minns att det var så förnedrande och önskade att jag hade en annan pappa.

    Listan är lång på händelser från min barndom. Tack igen för era fina kommentarer, de värmer!

  • Anonym (LS)

    Jag tänker att du faktiskt behöver hitta något sätt att sörja att du faktiskt inte fick den barndom som du egentligen behövt. Att det faktiskt fanns delar i detta som tog bort den självklara trygghet som många går runt hela livet och knappt märker.

    Att gå till psykolog samtalsstöd, eller träffa andra anhöriga är säkert bra, men viktigast är ju att du gör det som verkar fungera för dig.

Svar på tråden Trassligt liv, behöver råd.