• Anonym (Amy)
    Wed 20 Oct 2021 14:18
    4040 visningar
    35 svar
    -1
    35
    4040

    10åring

    Hej! Jag vet inte vad det handlar om gällande våran 10åring. Hans enda intresse är att vara uppkopplad på internet. Det är tv/dataspel mobiltelefon eller vanlig tv. Hela världen rasar ihop annars. Vi försöker alltid få med honom på saker eller hitta på vanliga saker som att gå ut och cykla gå i skogen följa med och handla måla rita baka allt möjligt men det vill han inte. Han håller på med sin mobil från att han går upp på morgonen tills han går och lägger sig. Upprepade försök att säga till att han ska lägga ifrån sig telefonen vilket inte fungerar då den åker fram igen efter 3 minuter. När det ibland blir förbud pga för mycket av allt deppar han ihop och vill inte bo här eller ingen tycker om honom. Han får spela varje dag 1h 30 minuter men han stänger aldrig av i tid trots påminnelser flera ggr innan så de slutar med att internet stängs av. När han inte får spela kan han stoja omkring med sin lillebror i väntan på att få spela och då är det oftast högljutt och stressat och han kan fråga under tiden " får jag spela nu"? Nu har jag lekt med min lillebror. De är som att han gör saker i väntan på att gå sätta sig vid tvspelet.

    Han kan aldrig sitta still och äta ibland står han halvt upp och äter eller försvinner iväg så man måste påminna säkert 10 ggr att gå tillbaka och sätta sig och äta. När han är klar ligger en del mat utanför tallriken eller på golvet.. han ska alltid låta humma eller nynna när han gör något. Man ber honom vara tyst ett tag när det är för mycket men sen börjar han igen. Eller så ställer han sig upp och gör grimaser eller dansar omkring och man får be honom att sätta sig igen..Han fortsätter grimasera och skoja med syskonet vid matbordet och glömmer av att äta sin mat och stör syskonet på ett sätt. Man vet inte vart gränsen går han måste ju få skoja med sitt syskon.. får han inte spela nån dag blir allt tråkigt han kan tom säga att han går och lägger sig för han har ändå inget att göra..alltid diskussioner. Får han inte spela vill han titta på tvn. Jag upplever att han blir rastlös och bara väntar på nästa gång. Han är väldigt långsam med saker man får tjata om allt. Enda gången han är snabb är när han ska skynda sig för att spela då kan det gå undan. Han är sist ut på rasterna i skolan och sist ut ur matsalen. När han är såhär rastlös och inte får spela blir han skojig med syskonet eller håller på å plingar på syskonet leksaker tills man blir tokig. Säger man till blir han deppig och ligger i soffan. Alltså vi säger till på ett snällt sätt men man kan bli tokig. Allt kretsar kring spel man kan inte ens åka och handla för telefonen ska med. Får han inte spela hemma försöker han gå till en kompis där han kan spela. Är han ute och leker är det spel på telefonerna där också . Är barn så här? Man kan aldrig bara vara de är ofta konflikter och deppighet om det är spelfritt en dag. Man blir så stressad runt honom och man skulle gärna göra nått åt det mennvet inte vad . Jag hade låst in alla spelkonsoler och avgiftat honom och se vad som skulle hända men nu är jag inte hans biologiska förälder.

  • Svar på tråden 10åring
  • Wed 20 Oct 2021 14:22
    #1

    Har han några aktiviteter utanför skolan? Sport, musik, annat...?

    Vad gör du och hans andra förälder tillsammans med honom? Brukar ni åka och bada, gå på museum, gå på bio, teater etc tillsammans? Vad tycker ni att han ska sysselsätta sig med hemma? Tar du ofta med kompisar hem från skolan som han kan leka med? 

    Han låter rastlös och understimulerad på din beskrivning. 

  • Anonym (Amy) Trådstartaren
    Wed 20 Oct 2021 14:28
    #2

    Vi har varit på bio museum allt möjligt! Allt är tråkigt han vill inte följa med. Vi har gått i skogen och grillat korv han har varit iväg med pappa på olika saker men allt är tråkigt! Så tro mig Vi har försökt och försöker. Han har provat på olika aktiviteter efter skolan men inget är bra.

  • Wed 20 Oct 2021 14:35
    #3
    Anonym (Amy) skrev 2021-10-20 14:28:04 följande:

    Vi har varit på bio museum allt möjligt! Allt är tråkigt han vill inte följa med. Vi har gått i skogen och grillat korv han har varit iväg med pappa på olika saker men allt är tråkigt! Så tro mig Vi har försökt och försöker. Han har provat på olika aktiviteter efter skolan men inget är bra.


    Hur är det med kompisar då?

    Är han utanför i skolan?
  • Anonym (Enkel­t)
    Wed 20 Oct 2021 14:59
    #4

    Ta bort internet och dator, förutom när han behöver göra skolarbete. Det är dags att behandla den som det verktyg den är. När han är äldre kanske han kan hantera skärmtid bättre.

  • Wed 20 Oct 2021 15:06
    #5
    -1 +1
    Anonym (Enkelt) skrev 2021-10-20 14:59:21 följande:

    Ta bort internet och dator, förutom när han behöver göra skolarbete. Det är dags att behandla den som det verktyg den är. När han är äldre kanske han kan hantera skärmtid bättre.


    Varför då? Du sitter ju själv vid datorn just nu och gör onödiga saker, som att posta på Familjeliv. 

    Varför ska inte även barn kunna använda sig av datorer och internet? Problemet låter inte som att det har med skärmarna att göra, utan snarare att han är understimulerad och saknar kompisar att hänga med utanför skoltid. Det enda som ger honom stimulans idag är tv-spelen. Resten av livet går på sparlåga. 
  • Anonym (Amy) Trådstartaren
    Wed 20 Oct 2021 15:25
    #6

    Nä han har kompisar. Då är det pokemon på telefonen efter skoltid..dom är visserligen ute men det är spel hela tiden. Så kompisar har han..Han drar sig för att umgås med kompisar som inte spelar. Han har kompisar i skolan också

  • Anonym (Ylva)
    Wed 20 Oct 2021 15:31
    #7
    -1 +3

    Oftast ses dator och mobil som något helt förkastligt och det blir en kamp kring detta och fokus läggs på att få bort detta onda.

    Men så är datorn en hobby, det som ger glädje i livet, det som får en att stå ut, där man har sina vänner etc.

    Fråga om hans värld istället för att snabbt förkasta den. Ta reda på mer om exakta spel och hjälp honom att faktiskt ha kul med datorn och telefonen och samtidigt faktiskt ha ett fungerande liv runtomkring.

    Personligen tycker jag 1 och en halv timme är på tok för lite tid att ägna åt sitt stora intresse. Att ha massa skuld och skam om "leksaken/leken" och skylla på spelet är ett ypperligt sätt att faktiskt inte få barnet att samarbeta.

    Se en match. Lär dig spelens namn. Köp en bok/ tidning om spelet. Gratulera till vinster. Uppmuntra styrketräning och löpning för att förbättra spel-uthållighet.

  • Anonym (Men suck)
    Wed 20 Oct 2021 15:34
    #8
    -1 +1

    M3n suck. Ta bort telefon och dator! Vår elvaåring har inget av det och Internet används bara till skolarbete. Märkligt nog har vårt barn inte samma problem som ditt. Din son är beroende och i vilket fall är vi inte menade att leva ett uppkopplat liv.

  • Anonym (Teddy­)
    Wed 20 Oct 2021 15:35
    #9

    Men varför initierar ni inte en utredning av sonen?

  • Anonym (Amy) Trådstartaren
    Wed 20 Oct 2021 15:38
    #10

    Han blir ju arg och deppig så fort han inte får spela det är ju det som är problemet. aktiviteter utanför datorn finns inte. Kommer det en vän och knackar på vill han inte. Han glömmer bort att äta han får ont i huvet och hans attityd är dålig. Så jag tror det är osunt mycket

Svar på tråden 10åring