• Molker93

    Vad tänker egentligen föräldrar?!

    Jag blir så irriterad att jag KOKAR! Jag är lärare och får i princip dagligen mail från föräldrar med de mest bisarra kraven. JAG ska leta fram ungarnas busskort, se till att barnen äter ordentligt och använder gaffel och kniv rätt, städa deras fack, sitta efter arbetstid och göra läxor med dem osv osv. Allt jag nämner ovan är sånt jag blivit ombedd att göra bara senaste veckan. Mina elever går i åk 5 och är alltså 10 år gamla.

    Jag kan inte för allt i världen förstå hur ni föräldrar tänker när ni terroriserar lärare med sånt här?! Vi är i skolan för att UTBILDA era barn för guds skull!

  • Svar på tråden Vad tänker egentligen föräldrar?!
  • Anonym (Jenny)
    Molker93 skrev 2021-10-20 22:01:49 följande:
    Vi har vissa begränsningar men föräldrarna kan komma in på skolan på eftermiddagen när de hämtar sina barn. Jag älskar verkligen mitt jobb och jag älskar barnen, men föräldrakontakterna kring såna här saker suger helt musten ur mig. Det hade väl egentligen varit intressant att höra från några föräldrar som ställer såna krav, men det kanske jag inte ska förvänta mig ;)
    Jag vet inte om jag kvalar in här, men de gånger jag har bett mina barns lärare om något så har de varit betydligt mer hjälpsamma och tillmötesgående än jag trodde var möjligt. 

    Vi får inte gå in i skolan längre pga pandemin, vilket gör att vi föräldrar inte kan kolla igenom hyllan med borttappade kläder och saker längre. När dottern (9 år) tappade bort sin jacka, så fick min förfrågan via sms läraren att följa med henne dit och hjälpa henne i 20 minuter med att leta reda på den. 
    När jag frågade sonens lärare när jag tyckte att sonen (då 10 år) inte förstod något i matten förra året, så gick han igenom det igen med sonen och skickade hem en bunte problem att jobba med hemma. Läraren följde dessutom på eget initiativ upp och kollade av att han kände sig säker på det hela.

    Alltså, väldigt, väldigt tjänstvilliga lärare som gjorde mer än jag någonsin skulle ha "krävt". Kanske är det så att det finns lärare som sätter en omöjlig standard? 

    En annan tanke är kanske att dessa föräldrar ser sig själv som engagerade och detta är något som skolan ofta säger sig uppmuntra. 

    Frågor till dig är hur du arbetar med att få självständiga och ansvarstagande elever samt vad du gör för att styra föräldrarnas engagemang dit du vill?
  • Anonym (Mat)

    När det gäller mat så har jag bett min sons lärare när han gick i lågstadiet att hålla lite koll på det. Dvs om de sitter i samma bord mm. Ungen åt nästan aldrig

    Nu i femman hr jag pratat mes läraren på generell nivå att prata med barnen om vikten att äta. Förstår att det är svårt att punktmarkera barn

  • Silverjenny
    Anonym (J) skrev 2021-10-21 13:39:53 följande:

    Det får stå för dig. På min skola skickar vi inte ut några veckobrev. Vad gäller läxor och prov så skriver vi mentorer in dem i klassens Google-kalender varje vecka. Klassen får själva berätta för oss (i helklass) vilka läxor och prov de har och till vilken dag, och så skriver vi in. Vårdnadshavare kan få tillgång till kalendern om de ber om det. När det gäller vad som ska läsas på inför varje prov så är det inte rimligt att vi mentorer ska sitta och sammanställa checklistor från alla lärare i alla ämnen. Om man som VH vill veta vad ens barm ska läsa på, så får man sätta sig ned med sitt barn, be barnet logga in i Classroom för det ämne hen har prov i, och be hen öppna checklistan för provet. Svårare än så är det inte.

    När tycker du att elever är redo att börja ta mer eget ansvar för läxor och prov? Mina elever går som sagt i högstadiet. De flesta av dem klarar faktiskt av att själva hålla reda på vad de ska göra, och de som inte gör det behöver ju träna på det. Den chansen får de inte om föräldrarna ska fortsätta hålla reda på allt åt dem.


    Om du har en skoltrött son eller dotter som är ovillig att plugga och inte vill berätta vad de har för läxor kan det vara ett oöverstigligt problem att få barnet att ens berätta vilka ämnen det har prov i, än mindre att de ska sätta sig med mamma eller pappa framför datorn och visa exakt vad de ska plugga på. Det är de svaga eleverna som behöver stöttning från föräldrarna och hur ska de kunna hjälpa sina barn om de inte får någon insyn, vare sig från barnet eller skolan?

    Jag tycker inte det är ett orimligt krav från föräldrarna att få veta åtminstone vilka ämnen de har prov i och vilket kapitel, och vilken dag, även om det inte är en detaljerad lista över exakt vilka sidor som ska läsas in. Så jobbigt kan det väl inte vara för er att skriva ut en kopia av checklistan och antingen maila eller sätta upp på en anslagstavla så föräldrarna kan gå och kolla där?

    Långt ifrån alla elever är mogna att ta eget ansvar över sina studier i högstadiet, de är fortfarande barn och de svaga skoltrötta eleverna som det riskerar gå dåligt för blir inte hjälpta av att ha lärare med sådan darwinistisk människosyn som du verkar ha.
  • Anonym (Sofia)
    Silverjenny skrev 2021-10-22 06:31:54 följande:
    Om du har en skoltrött son eller dotter som är ovillig att plugga och inte vill berätta vad de har för läxor kan det vara ett oöverstigligt problem att få barnet att ens berätta vilka ämnen det har prov i, än mindre att de ska sätta sig med mamma eller pappa framför datorn och visa exakt vad de ska plugga på. Det är de svaga eleverna som behöver stöttning från föräldrarna och hur ska de kunna hjälpa sina barn om de inte får någon insyn, vare sig från barnet eller skolan?

    Jag tycker inte det är ett orimligt krav från föräldrarna att få veta åtminstone vilka ämnen de har prov i och vilket kapitel, och vilken dag, även om det inte är en detaljerad lista över exakt vilka sidor som ska läsas in. Så jobbigt kan det väl inte vara för er att skriva ut en kopia av checklistan och antingen maila eller sätta upp på en anslagstavla så föräldrarna kan gå och kolla där?

    Långt ifrån alla elever är mogna att ta eget ansvar över sina studier i högstadiet, de är fortfarande barn och de svaga skoltrötta eleverna som det riskerar gå dåligt för blir inte hjälpta av att ha lärare med sådan darwinistisk människosyn som du verkar ha.
    Plus 1 på den.

    Utan att ha skoltrötta barn.
  • AndreaBD
    PH76 skrev 2021-10-21 18:09:17 följande:
    Jag är inte lärare utan förälder. Nej det är valida frågor, jag menar bara att det var sådana frågor som kom upp under föräldramötet, istället för sådana topics som TS tog upp.
    Okej. Jo, jag tyckte också att det var rimliga frågor.
  • Anonym (-10)
    Anonym (10åriga 5or?) skrev 2021-10-21 21:46:04 följande:

    Hur har du 10-åriga femteklassare? Mina femteklassare är 11/12. 

    Men jag känner igen fenomenet. Särskilt från skolan jag jobbade i som fanns i ett mer övre medelklass-område. Där var allt alltid lärarens fel, lelle Pelle var alltid helt oskyldig och dessutom ett offer för den orättvisa läroplanen som inte passade.

    I den skolan jag jobbar nu, där det är mer arbetarklass, ställs det större krav på att barnen är självgående och självständiga och tar eget ansvar för saker. Håll reda på busskortet eller gå hem 3 km, liksom. Många behöver också klara av att vara hemma själva i någon timme per dag, och laga enkel mellis eller middag sjävla. Många föräldrar jobbar skift. 


    Vår son går i åk 5. Han fyller 11 år i november. Hans bästis i klassen fyller år i januari, är därmed redan 11 år när han börjar åk 5 på höstterminen, och under vårterminen i åk 5 fyller han 12 år. Har du en 12-åring i åk 5 under höstterminen har denna börjat ett år tidigare, men om de fyller år under vårterminen är det inget konstigt. Förstår inte hur du menar faktiskt, detta måste du ju känna till om du har femteklassare, menar jag.
  • AndreaBD
    Anonym (Jenny) skrev 2021-10-22 06:13:05 följande:
    Jag vet inte om jag kvalar in här, men de gånger jag har bett mina barns lärare om något så har de varit betydligt mer hjälpsamma och tillmötesgående än jag trodde var möjligt. 

    Vi får inte gå in i skolan längre pga pandemin, vilket gör att vi föräldrar inte kan kolla igenom hyllan med borttappade kläder och saker längre. När dottern (9 år) tappade bort sin jacka, så fick min förfrågan via sms läraren att följa med henne dit och hjälpa henne i 20 minuter med att leta reda på den. 
    När jag frågade sonens lärare när jag tyckte att sonen (då 10 år) inte förstod något i matten förra året, så gick han igenom det igen med sonen och skickade hem en bunte problem att jobba med hemma. Läraren följde dessutom på eget initiativ upp och kollade av att han kände sig säker på det hela.

    Alltså, väldigt, väldigt tjänstvilliga lärare som gjorde mer än jag någonsin skulle ha "krävt". Kanske är det så att det finns lärare som sätter en omöjlig standard? 

    En annan tanke är kanske att dessa föräldrar ser sig själv som engagerade och detta är något som skolan ofta säger sig uppmuntra. 

    Frågor till dig är hur du arbetar med att få självständiga och ansvarstagande elever samt vad du gör för att styra föräldrarnas engagemang dit du vill?
    Ja, så kan det ju mycket väl vara. Om läraren hinner, om det funkar, så gör man ju gärna det. Men om det sedan skulle komma 10 stycken till och kräva att deras barn också ska ha hjälp med si eller så (trots att det inte är så viktigt där och bara för att de också vill ha det som andra får), då blir det ju lite hopplöst. Så länge alla föräldrar tar det lite rimligt och lagom och inte kräver saker bara för kräva något, så är det ju inga problem
  • Anonym (J)
    Silverjenny skrev 2021-10-22 06:31:54 följande:

    Om du har en skoltrött son eller dotter som är ovillig att plugga och inte vill berätta vad de har för läxor kan det vara ett oöverstigligt problem att få barnet att ens berätta vilka ämnen det har prov i, än mindre att de ska sätta sig med mamma eller pappa framför datorn och visa exakt vad de ska plugga på. Det är de svaga eleverna som behöver stöttning från föräldrarna och hur ska de kunna hjälpa sina barn om de inte får någon insyn, vare sig från barnet eller skolan?

    Jag tycker inte det är ett orimligt krav från föräldrarna att få veta åtminstone vilka ämnen de har prov i och vilket kapitel, och vilken dag, även om det inte är en detaljerad lista över exakt vilka sidor som ska läsas in. Så jobbigt kan det väl inte vara för er att skriva ut en kopia av checklistan och antingen maila eller sätta upp på en anslagstavla så föräldrarna kan gå och kolla där?

    Långt ifrån alla elever är mogna att ta eget ansvar över sina studier i högstadiet, de är fortfarande barn och de svaga skoltrötta eleverna som det riskerar gå dåligt för blir inte hjälpta av att ha lärare med sådan darwinistisk människosyn som du verkar ha.


    Jag har varken tid eller ork att redogöra för dig allt vi mentorer gör för de elever som inte når målen i alla ämnen. Och vilka de eleverna är, har vi stenkoll på. Eleven jag nämnde i mitt första inlägg, vars VH vill ha mer insyn i läxor och prov, når målen i alla ämnen. Hälften av eleverna i vår klass har dock extra anpassningar i någon form. Du bör dock känna till detta: vi mentorer har inte åtkomst till våra mentorselevers Classroom i de olika ämnena. Om man är VH i vår mentorsklass kan man som sagt be mentorerna att få åtkomst till klassens kalender, där alla läxor och prov står. Vill man ha ut en checklista till ett specifikt prov, så går det alldeles utmärkt att kontakta undervisande lärare och be om det. Många VH verkar inte ha förstått att det ofta är bättre att kontakta undervisande lärare direkt, än att allt ska gå genom mentor.

    Att jag skulle ha en darwinistisk människosyn är en elak anklagelse som du baserar på väldigt knapphändig information. Du har som sagt ingen aning om vad jag och mina mentorskollegor gör för elever med särskilda behov. Tänk dig för innan du slänger ur dig sådana påståenden.

    I vilken ålder tycker du att elever är redo att ta mer eget ansvar för sina läxor? Visst finns det mognadsskillnader mellan elever, men barn och ungdomar behöver också få öva på att ta eget ansvar. Vi har många elever som inte ens klarar av att ha med sig penna och sudd till lektionerna. Beror det på att de är omogna eller på att föräldrarna curlar dem, alltid packar gympapåsen, håller reda på alla läxor osv?

    Sedan är det ju faktiskt skolan och inte VH som ansvarar för att eleverna når målen. Långt ifrån alla VH har heller möjlighet att hjälpa sina barn med läxor och prov. Vi kan inte lägga det ansvaret på föräldrarna. Själv jobbar jag som så, och jag tror att mina kollegor gör likadant, att jag ser till att ge ordentligt med lektionstid så att eleverna ska slippa jobba hemma så mycket som möjligt. Betygsgrundande uppgifter får de inte ens skriva hemma, eftersom det dels inte kan säkerställas att det är eleven själv som har skrivit uppgiften, och dels inte blir en rättvis bedömning om vissa har fått hjälp och andra inte. Min skola har också läxläsning efter skoltid varje dag, i särskilda lokaler, där det finns personal som kan hjälpa till.
  • molly50
    Anonym (J) skrev 2021-10-21 13:39:53 följande:
    Det får stå för dig. På min skola skickar vi inte ut några veckobrev. Vad gäller läxor och prov så skriver vi mentorer in dem i klassens Google-kalender varje vecka. Klassen får själva berätta för oss (i helklass) vilka läxor och prov de har och till vilken dag, och så skriver vi in. Vårdnadshavare kan få tillgång till kalendern om de ber om det. När det gäller vad som ska läsas på inför varje prov så är det inte rimligt att vi mentorer ska sitta och sammanställa checklistor från alla lärare i alla ämnen. Om man som VH vill veta vad ens barm ska läsa på, så får man sätta sig ned med sitt barn, be barnet logga in i Classroom för det ämne hen har prov i, och be hen öppna checklistan för provet. Svårare än så är det inte.

    När tycker du att elever är redo att börja ta mer eget ansvar för läxor och prov? Mina elever går som sagt i högstadiet. De flesta av dem klarar faktiskt av att själva hålla reda på vad de ska göra, och de som inte gör det behöver ju träna på det. Den chansen får de inte om föräldrarna ska fortsätta hålla reda på allt åt dem.
    Jag har barn på mellanstadiet och högstadiet.
    Och på deras skola använder man appen Infomentor.
    Där får såväl eleverna som vi föräldrar information om det som händer på skolan,vilka läxor och prov de har och vad som ska läsas på.
    Det tycker jag är ett bra sått då det kan finnas skoltrötta barn som glömmer,eller låter bli,att informera sina föräldrar om sina läxor.
    Eller som vi,som har ett barn som kan vara lite disträ ibland och glömmer bort saker.
    Då är det bra att ha den informationen och kunna påminna barnen.
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2021-10-22 09:58:11 följande:

    Jag har barn på mellanstadiet och högstadiet.

    Och på deras skola använder man appen Infomentor.

    Där får såväl eleverna som vi föräldrar information om det som händer på skolan,vilka läxor och prov de har och vad som ska läsas på.

    Det tycker jag är ett bra sått då det kan finnas skoltrötta barn som glömmer,eller låter bli,att informera sina föräldrar om sina läxor.

    Eller som vi,som har ett barn som kan vara lite disträ ibland och glömmer bort saker.

    Då är det bra att ha den informationen och kunna påminna barnen.


    Då gissar jag att undervisande lärare själva lägger upp information om sina prov i den appen, och inte att mentorerna jagar lärare och samlar information och checklistor som de sedan publicerar i appen.
Svar på tråden Vad tänker egentligen föräldrar?!