Silverjenny skrev 2021-10-22 06:31:54 följande:
Om du har en skoltrött son eller dotter som är ovillig att plugga och inte vill berätta vad de har för läxor kan det vara ett oöverstigligt problem att få barnet att ens berätta vilka ämnen det har prov i, än mindre att de ska sätta sig med mamma eller pappa framför datorn och visa exakt vad de ska plugga på. Det är de svaga eleverna som behöver stöttning från föräldrarna och hur ska de kunna hjälpa sina barn om de inte får någon insyn, vare sig från barnet eller skolan?
Jag tycker inte det är ett orimligt krav från föräldrarna att få veta åtminstone vilka ämnen de har prov i och vilket kapitel, och vilken dag, även om det inte är en detaljerad lista över exakt vilka sidor som ska läsas in. Så jobbigt kan det väl inte vara för er att skriva ut en kopia av checklistan och antingen maila eller sätta upp på en anslagstavla så föräldrarna kan gå och kolla där?
Långt ifrån alla elever är mogna att ta eget ansvar över sina studier i högstadiet, de är fortfarande barn och de svaga skoltrötta eleverna som det riskerar gå dåligt för blir inte hjälpta av att ha lärare med sådan darwinistisk människosyn som du verkar ha.
Jag har varken tid eller ork att redogöra för dig allt vi mentorer gör för de elever som inte når målen i alla ämnen. Och vilka de eleverna är, har vi stenkoll på. Eleven jag nämnde i mitt första inlägg, vars VH vill ha mer insyn i läxor och prov, når målen i alla ämnen. Hälften av eleverna i vår klass har dock extra anpassningar i någon form. Du bör dock känna till detta: vi mentorer har inte åtkomst till våra mentorselevers Classroom i de olika ämnena. Om man är VH i vår mentorsklass kan man som sagt be mentorerna att få åtkomst till klassens kalender, där alla läxor och prov står. Vill man ha ut en checklista till ett specifikt prov, så går det alldeles utmärkt att kontakta undervisande lärare och be om det. Många VH verkar inte ha förstått att det ofta är bättre att kontakta undervisande lärare direkt, än att allt ska gå genom mentor.
Att jag skulle ha en darwinistisk människosyn är en elak anklagelse som du baserar på väldigt knapphändig information. Du har som sagt ingen aning om vad jag och mina mentorskollegor gör för elever med särskilda behov. Tänk dig för innan du slänger ur dig sådana påståenden.
I vilken ålder tycker du att elever är redo att ta mer eget ansvar för sina läxor? Visst finns det mognadsskillnader mellan elever, men barn och ungdomar behöver också få öva på att ta eget ansvar. Vi har många elever som inte ens klarar av att ha med sig penna och sudd till lektionerna. Beror det på att de är omogna eller på att föräldrarna curlar dem, alltid packar gympapåsen, håller reda på alla läxor osv?
Sedan är det ju faktiskt skolan och inte VH som ansvarar för att eleverna når målen. Långt ifrån alla VH har heller möjlighet att hjälpa sina barn med läxor och prov. Vi kan inte lägga det ansvaret på föräldrarna. Själv jobbar jag som så, och jag tror att mina kollegor gör likadant, att jag ser till att ge ordentligt med lektionstid så att eleverna ska slippa jobba hemma så mycket som möjligt. Betygsgrundande uppgifter får de inte ens skriva hemma, eftersom det dels inte kan säkerställas att det är eleven själv som har skrivit uppgiften, och dels inte blir en rättvis bedömning om vissa har fått hjälp och andra inte. Min skola har också läxläsning efter skoltid varje dag, i särskilda lokaler, där det finns personal som kan hjälpa till.