• Anonym (!)
    Thu 21 Oct 2021 21:19
    4323 visningar
    15 svar
    15
    4323

    Vill kunna jobba, social fobi

    Vill bara hitta ett jobb jag klarar av.

    Ni med social fobi, vad jobbar ni med?

  • Svar på tråden Vill kunna jobba, social fobi
  • Anonym (H)
    Fri 22 Oct 2021 00:06
    #1
    Anonym (!) skrev 2021-10-21 21:19:30 följande:

    Vill bara hitta ett jobb jag klarar av.

    Ni med social fobi, vad jobbar ni med?


    Städning.. Man åker hem till kunder som inte är hemma. 
  • Anonym (?)
    Fri 22 Oct 2021 07:28
    #2
    Anonym (H) skrev 2021-10-22 00:06:15 följande:

    Städning.. Man åker hem till kunder som inte är hemma. 


    Vad har du för utbildning?
  • Anonym (Jobb)
    Fri 22 Oct 2021 07:55
    #3

    Jag jobbar som revisor

  • Glinda från Oz
    Fri 22 Oct 2021 09:47
    #4
    Anonym (?) skrev 2021-10-22 07:28:01 följande:

    Vad har du för utbildning?


    Jag tror knappast det finns någon utbildning som städare.
  • Anonym (Tips)
    Fri 22 Oct 2021 09:50
    #5

    Min socialfobi är inte lika illa som tidigare, klarar av mer saker nu än vad jag gjort innan, men kan ändå inte komma på ett enda jobb jag faktiskt skulle klara av.

    Så mitt tips är att antingen tänka efter själv vad för jobb du själv skulle kunna klara av (alla med socialfobi är ju olika) eller gå i terapi för att bli av med fobin.

  • Anonym (H)
    Fri 22 Oct 2021 11:45
    #6
    Anonym (?) skrev 2021-10-22 07:28:01 följande:
    Vad har du för utbildning?
    man fick utbildning där . Jobbade inom städ i några år efter gymnasiet. 
  • Anonym (H)
    Fri 22 Oct 2021 11:49
    #7

    Ett stort problem är att det finns många jobb där man sitter självständig och jobbar. Men de kräver utbildning där det finns höga sociala krav för att klara av den. Många klarar ej högskoleutbildning just pga grupparbeten och muntliga framställningar

  • Anonym (Vgjk)
    Fri 22 Oct 2021 13:04
    #8
    Anonym (Jobb) skrev 2021-10-22 07:55:18 följande:

    Jag jobbar som revisor


    Det kräver väl en viss kundkontakt?
  • Anonym (Jobb)
    Fri 22 Oct 2021 16:12
    #9
    Anonym (Vgjk) skrev 2021-10-22 13:04:51 följande:

    Det kräver väl en viss kundkontakt?


    Ja absolut, men de flesta jobb gör väl det typ? Jag står ut med det då jag trivs med mitt jobb i övrigt. Plus att min sociala fobi blivit bättre mha antidepressiva läkemedel.
  • Anonym (råkad­e läsa)
    Fri 22 Oct 2021 18:39
    #10
    Glinda från Oz skrev 2021-10-22 09:47:24 följande:
    Jag tror knappast det finns någon utbildning som städare.
    Upplärning i hemstäd sker normalt på jobbet med interna kurser.

    Men det finns absolut städning som kräver utbildning och certifiering, t.ex. renrumsstädning och sanering av industrimiljöer.
  • Anonym (Mm)
    Sun 24 Oct 2021 11:49
    #11

    Idag är jag chef vilket innebär en väldig massa sociala kontakter. Rekommenderar att pröva på behandling mot dina besvär.

  • Anonym (!) Trådstartaren
    Sun 24 Oct 2021 13:09
    #12

    Gått i behandling flera gånger. Jag kommer nog inte att bli så mycket bättre utan får försöka hitta ett liv som kan funka ändå.

  • Anonym (E)
    Sun 24 Oct 2021 13:40
    #13

    Numera kallas det väl inte för social fobi utan för social ångest vilket jag tycker passar bättre.. Ja har också det men hur mycket jag tränar varje dag när man utsetts för det genom tex jobbet så blir jag inte av med det.. Jag lägger på en mask och låtsas vara mer pratig än vad jag är..när ja kommer hem är jag helt slut.. jag är social annars men det beror på vad man menar med social. Vissa anser att man är social om man pratar mycket men det är inte säkert man har social kompetens för det. Ja har fått höra att jag är tyst av min sambos vänner tex..det är det värsta jag vet..de är såna personer som snackar i ett och jag tycker de är jobbiga personer egentligen. Ja har mina vänner och då pratar jag mycket och de är mer intressant än att bara prata för pratades skull.. oftast är vi som lyssnar mer behagligare att umgås med då vi tänker efter mer och inte häver ur oss att folk är tysta osv. Ja tror det är mer ett personlighetsdrag än fobi ibland och det blir som en jävla stress att man ska va på ett speciellt sätt för att passa in. Ja jobbar I matbutik och träffar massa människor hela dagarna. Nu sväva jag iväg men typ nattjobb av olika slag kanske passar..städare var väl bra slipper man träffa folk

  • Anonym (anony­m)
    Sun 7 Nov 2021 16:19
    #14

    Känner igen mig. Jag är rädd för att 'misslyckas' och bli bedömd i andras ögon. Det värsta jag vet. Trots det är jag egentligen rädd för att vara social, bara det att om det händer något där jag 'tappat ansiktet' så att säga, så kan jag gräma mig i evigheter. 

    Så märkligt. Jag mår SÅ dåligt av att andra tycker jag gjort något fel att jag vill gömma mig för resten av mitt liv. Men jag är inte rädd för att initialt prata med människor. 

    Tror det är något riktigt stort fel på min självkänsla eller något sådant, jag känner ständigt att jag inte duger eller att jag kommer att misslyckas, även om jag har bevis på att jag inte brukar göra det.

  • Anonym (anony­m)
    Sun 7 Nov 2021 16:20
    #15
    Anonym (anonym) skrev 2021-11-07 16:19:33 följande:

    Känner igen mig. Jag är rädd för att 'misslyckas' och bli bedömd i andras ögon. Det värsta jag vet. Trots det är jag egentligen rädd för att vara social, bara det att om det händer något där jag 'tappat ansiktet' så att säga, så kan jag gräma mig i evigheter. 

    Så märkligt. Jag mår SÅ dåligt av att andra tycker jag gjort något fel att jag vill gömma mig för resten av mitt liv. Men jag är inte rädd för att initialt prata med människor. 

    Tror det är något riktigt stort fel på min självkänsla eller något sådant, jag känner ständigt att jag inte duger eller att jag kommer att misslyckas, även om jag har bevis på att jag inte brukar göra det.


    egentligen INTE rädd*
Svar på tråden Vill kunna jobba, social fobi