• Anonym (Förskolläraren som inte är feminist)

    Är det skillnad på att vara förälder till en pojke eller flicka?

    Jag var på AW idag med mina kollegor i förskolan. Samtliga av mina kollegor har antingen döttrar, alternativt både döttrar och söner i varierande åldrar. Några har inget barn alls. Jag själv har en enbart son som är 8 år.

    Vi arbetar som sagt i förskolan, med allt vad det innebär med likabehandlingsplaner, och tidigare om åren har jag till och med arbetat med en genuspedagog, när det var i ropet.


    Personligen skulle jag aldrig kalla mig själv feminist, även om jag respekterar de som gör så, men politik hör inte längre hemma i förskolan. Personligen tyckte jag att det var trams på den tiden förskolor anställde genuspedagoger.


    Jag tror, personligen, att det är skillnad mellan könen. Jag tyckeratt pojkar som vill klä ut sig i prinsessklänningar ska få göra det. (Så tycker också mina kollegor) Jag tycker att man ska uppmuntra flickor att våga mer (så tycker också mina kolleger.) och så vidare. Det här diskussionsämnet är uppe ofta, men har aldrig utmynnat så som det gjorde ikväll, mellan skål och vägg:


    "Du ska vara glad att du har en pojke, för det är så mycket svårare att vara förälder till en flicka", sade en. Alla andra höll med. Jag svarade att jag inte riktigt förstod vad skillnaden var.


    "Vad är skillnaden mellan att vara förälder till en pojke respektive en flicka?" frågade jag, flera gånger, men fick inget riktigt svar. Jag sade att jag håller med om helt och hållet att det finns skillnader mellan könen, och vi diskuterade en stund de faktiska skillnaderna mellan pojkars och flickors lek på gruppnivå, men de menade att "ALLT är lättare som förälder till en pojke än vad det är att vara förälder till en flicka." Till och med den enda, som inte hade barn höll med de andra, men jag fick aldrig något riktigt svar kring vad som skulle vara lättare med att vara förälder till en pojke, vilket gör mig frustrerat nyfiken.


    Jag förstår inte. Jag gör det verkligen inte alls. Det här är människor som hela dagarna pratar om att det inte är någon skillnad kring hur man bemöter pojkar respektive flickor. Jag tycker, privat, att det är STOR skillnad på hur pojkar och flickor leker och interagerar eftersom de olika könen på gruppnivå kan ha olika intressen, vilket vi också diskuterade under en lång stund - däremot kan jag inte förstå hur det skulle vara skillnad på att vara FÖRÄLDER till en pojke eller flicka, vilket de vidhöll hela tiden att det skulle vara.


    Är det någon här som har någon idé om vad de kan ha menat? Varför skulle det vara så mycket enklare att vara förälder till en pojke än vad det är att vara förälder till en flicka?

  • Svar på tråden Är det skillnad på att vara förälder till en pojke eller flicka?
  • Anonym (X)

    Det är allmänt känt att flickor är lättare tom lågstadiet. Efter det lär det generellt sett vara betydligt lättare med pojkar. Det är iaf min åsikt av det man ser och hör omkring sig.

    Individer kan givetvis vara olika, men generellt sett är det skillnad på flickor och pojkar, samma med kvinnor/män. Hur mycket vår samtid än försöker hävda motsatsen.

  • Anonym (XXX)
    Anonym (X) skrev 2021-10-22 04:47:29 följande:

    Det är allmänt känt att flickor är lättare tom lågstadiet. Efter det lär det generellt sett vara betydligt lättare med pojkar. Det är iaf min åsikt av det man ser och hör omkring sig.

    Individer kan givetvis vara olika, men generellt sett är det skillnad på flickor och pojkar, samma med kvinnor/män. Hur mycket vår samtid än försöker hävda motsatsen.


    Ja, så är det. Pojkar är vildare och bråkigare, medan flickor är lugnare och kan sköta sig själva och även hjälpa till lite i hushållet tidigare. Pojkar ligger generellt ett par år efter jämnåriga flickor i utvecklingen, och detta gör att de måste passas längre.

    ...men sedan, i skolåldern, och ännu värre uppe i tonåren, så blir det ofta problem med flickors inbördes konkurrens, avundsjuka och svartsjuka, utseendefixering, bantning, hysterisk träning, ätstörningar och sådant tråkigt. Man kan inte leka tre utan alla måste ha en bästis, och för den som ingen bästis har är det katastrof.  
  • velig13

    Har två flickor och en pojke. Flickorna har varit mer bestämda men har inte gjort koppling till kln.

    Pojken jar däremot mer issues, osäkerheter och pendlar mellan att vara liten och manmig och att vara oberoende och ta avstånd. Men det är nog även åldern (11 år).

    Flickorna är 1 år och 14 år

  • Anonym (K)

    Jag tror inte på det där alls,det är individuellt.Min erfarenhet är tvärtom.Det enda som känns lättare med sonen är mindre oro inför framtiden,eftersom han kommer att bli stor man med attityd.

  • Postman
    Anonym (XXX) skrev 2021-10-22 04:59:23 följande:

    Pojkar är vildare och bråkigare, medan flickor är lugnare och kan sköta sig själva och även hjälpa till lite i hushållet tidigare. Pojkar ligger generellt ett par år efter jämnåriga flickor i utvecklingen, och detta gör att de måste passas längre.

    ...men sedan, i skolåldern, och ännu värre uppe i tonåren, så blir det ofta problem med flickors inbördes konkurrens, avundsjuka och svartsjuka, utseendefixering, bantning, hysterisk träning, ätstörningar och sådant tråkigt. Man kan inte leka tre utan alla måste ha en bästis, och för den som ingen bästis har är det katastrof.  


    Instämmer i detta.
  • Anonym (Maja)

    Klart det finns skillnader, och då är det väl givet att ens föräldraskap kan bli lite olika lätt/svårt. Däremot skulle jag knappast helt kategoriskt säga att tjejer som grupp är kämpigare att vara förälder till en killar. Det handlar om individer i första hand, ett mått tur/otur, samt miljö. Är det kämpigare som förälder att ha en flicka med ätstörningar, eller en pojke som lockats in i en gängkriminell värld? Är det kämpigare att ha en flicka med npf-problematik, eller en pojke? På vilket sätt? Är det kämpigare att vara förälder till en typisk tonårsflicka eller en typisk tonårspojke? En typisk 8-årig flicka eller en typisk 8-årig pojke?

    Jag tror ärligt talat det kommer vara svårt och lätt med båda sorter här. Min mest utmanande unge är en av pojkarna, men de andra pojkarna är plättlätta, medan alla flickorna är lite småjobbiga. Men det är ju bara mina barn, andra har helt andra erfarenheter.

    Det jag tycker är jobbigt är att liksom vara hyfsat rättvis. Samtidigt är jag mindre orolig över min 16-åriga pojke på nästan 2 meter och 95 kg muskler, än min 15-åriga flicka på 162 och 46 kg... Ena kan få ta sig hem själv rätt sent om han vill, den andra vill jag hämta var hon än är. Gissa vilka och varför..?

  • Anonym (K)
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-22 07:33:09 följande:

    Klart det finns skillnader, och då är det väl givet att ens föräldraskap kan bli lite olika lätt/svårt. Däremot skulle jag knappast helt kategoriskt säga att tjejer som grupp är kämpigare att vara förälder till en killar. Det handlar om individer i första hand, ett mått tur/otur, samt miljö. Är det kämpigare som förälder att ha en flicka med ätstörningar, eller en pojke som lockats in i en gängkriminell värld? Är det kämpigare att ha en flicka med npf-problematik, eller en pojke? På vilket sätt? Är det kämpigare att vara förälder till en typisk tonårsflicka eller en typisk tonårspojke? En typisk 8-årig flicka eller en typisk 8-årig pojke?

    Jag tror ärligt talat det kommer vara svårt och lätt med båda sorter här. Min mest utmanande unge är en av pojkarna, men de andra pojkarna är plättlätta, medan alla flickorna är lite småjobbiga. Men det är ju bara mina barn, andra har helt andra erfarenheter.

    Det jag tycker är jobbigt är att liksom vara hyfsat rättvis. Samtidigt är jag mindre orolig över min 16-åriga pojke på nästan 2 meter och 95 kg muskler, än min 15-åriga flicka på 162 och 46 kg... Ena kan få ta sig hem själv rätt sent om han vill, den andra vill jag hämta var hon än är. Gissa vilka och varför..?


    Exakt så!
  • Glinda från Oz
    Anonym (Maja) skrev 2021-10-22 07:33:09 följande:

    Klart det finns skillnader, och då är det väl givet att ens föräldraskap kan bli lite olika lätt/svårt. Däremot skulle jag knappast helt kategoriskt säga att tjejer som grupp är kämpigare att vara förälder till en killar. Det handlar om individer i första hand, ett mått tur/otur, samt miljö. Är det kämpigare som förälder att ha en flicka med ätstörningar, eller en pojke som lockats in i en gängkriminell värld? Är det kämpigare att ha en flicka med npf-problematik, eller en pojke? På vilket sätt? Är det kämpigare att vara förälder till en typisk tonårsflicka eller en typisk tonårspojke? En typisk 8-årig flicka eller en typisk 8-årig pojke?

    Jag tror ärligt talat det kommer vara svårt och lätt med båda sorter här. Min mest utmanande unge är en av pojkarna, men de andra pojkarna är plättlätta, medan alla flickorna är lite småjobbiga. Men det är ju bara mina barn, andra har helt andra erfarenheter.

    Det jag tycker är jobbigt är att liksom vara hyfsat rättvis. Samtidigt är jag mindre orolig över min 16-åriga pojke på nästan 2 meter och 95 kg muskler, än min 15-åriga flicka på 162 och 46 kg... Ena kan få ta sig hem själv rätt sent om han vill, den andra vill jag hämta var hon än är. Gissa vilka och varför..?


    Det är så man lär flickor att vara rädda och att det är helt okej att begränsa deras rörelsefrihet. Killar får röra sig ute på kvällar och nätter, tjejer ska hållas hårt i koppel.
  • Anonym (Maja)
    Glinda från Oz skrev 2021-10-22 09:27:24 följande:

    Det är så man lär flickor att vara rädda och att det är helt okej att begränsa deras rörelsefrihet. Killar får röra sig ute på kvällar och nätter, tjejer ska hållas hårt i koppel.


    Sure, men jag tänker inte offra min flicka för samhällets skull.
Svar på tråden Är det skillnad på att vara förälder till en pojke eller flicka?