• Anonym (Förskolläraren som inte är feminist)

    Är det skillnad på att vara förälder till en pojke eller flicka?

    Jag var på AW idag med mina kollegor i förskolan. Samtliga av mina kollegor har antingen döttrar, alternativt både döttrar och söner i varierande åldrar. Några har inget barn alls. Jag själv har en enbart son som är 8 år.

    Vi arbetar som sagt i förskolan, med allt vad det innebär med likabehandlingsplaner, och tidigare om åren har jag till och med arbetat med en genuspedagog, när det var i ropet.


    Personligen skulle jag aldrig kalla mig själv feminist, även om jag respekterar de som gör så, men politik hör inte längre hemma i förskolan. Personligen tyckte jag att det var trams på den tiden förskolor anställde genuspedagoger.


    Jag tror, personligen, att det är skillnad mellan könen. Jag tyckeratt pojkar som vill klä ut sig i prinsessklänningar ska få göra det. (Så tycker också mina kollegor) Jag tycker att man ska uppmuntra flickor att våga mer (så tycker också mina kolleger.) och så vidare. Det här diskussionsämnet är uppe ofta, men har aldrig utmynnat så som det gjorde ikväll, mellan skål och vägg:


    "Du ska vara glad att du har en pojke, för det är så mycket svårare att vara förälder till en flicka", sade en. Alla andra höll med. Jag svarade att jag inte riktigt förstod vad skillnaden var.


    "Vad är skillnaden mellan att vara förälder till en pojke respektive en flicka?" frågade jag, flera gånger, men fick inget riktigt svar. Jag sade att jag håller med om helt och hållet att det finns skillnader mellan könen, och vi diskuterade en stund de faktiska skillnaderna mellan pojkars och flickors lek på gruppnivå, men de menade att "ALLT är lättare som förälder till en pojke än vad det är att vara förälder till en flicka." Till och med den enda, som inte hade barn höll med de andra, men jag fick aldrig något riktigt svar kring vad som skulle vara lättare med att vara förälder till en pojke, vilket gör mig frustrerat nyfiken.