• Anonym (kajsakajsa)

    Far barn illa?

    Är det inte skadligt att ett barn på ca två-tre år aldrig får gå ut på dagtid? Väckarklockan ringer på morgonen 8-9 och står på ca en timme, varierar, för att väcka mamman och barnet är hemma då. Senare på dagen leker barnet inne, men de går inte ut. Jag känner mig orolig, dels av att höra ljudet på morgonen. 
    Barnets pappa är redan på jobbet. Har jag ett ansvar här?

  • Svar på tråden Far barn illa?
  • Anonym (J)

    Om barnet får d-vitamin så tar det ingen skada. Däremot är det ju bra att vara ute och se dagsljuset och barn sover bättre om dom får frisk luft.

  • Anonym (förälder)
    Anonym (kajsakajsa) skrev 2021-10-22 13:52:15 följande:

    Är det inte skadligt att ett barn på ca två-tre år aldrig får gå ut på dagtid? Väckarklockan ringer på morgonen 8-9 och står på ca en timme, varierar, för att väcka mamman och barnet är hemma då. Senare på dagen leker barnet inne, men de går inte ut. Jag känner mig orolig, dels av att höra ljudet på morgonen. 
    Barnets pappa är redan på jobbet. Har jag ett ansvar här?


    Förstår inte riktigt, är det en granne som du hör klockan hos?
    Hur vet du att dom aldrig går ut?
    Har mamman sagt det?
    Hur kan du annars har koll på det om det inte är så att du själv aldrig går ut, men vem har koll på sin granne hela tiden?
  • Anonym (kajsakajsa)

    Tillägg: Jag mår dåligt, eftersom jag tror att barnet mår dåligt. Föräldrarna grälar högljutt på kvällar och helger.

  • Anonym (anmäl)

    Vi kan aldrig förstå alla detaljer, och vad det egentligen är som händer.

    Det är rätt enkelt. Har du en oro för att barnet far illa, så skall du göra en orosanmälan. Du behöver inte veta att det far illa, en oro för det räcker.

  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)

    Nej barnet tar inte skada av att inte gå ut. Tänk om folk kunde sköta sitt....

  • Anonym (Nejdu)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2021-10-22 15:40:09 följande:

    Nej barnet tar inte skada av att inte gå ut. Tänk om folk kunde sköta sitt....


    Tack vare människor som resonerar som du så växer tyvärr många barn upp i misär. Jag var ett av dem. Alla gjorde precis som du och skötte sitt och blundade för vad som hände runt om! Min uppväxt: ständiga gräl, skrik och gap vareviga dag! + hårda knytnävarna, örfilar, hårdragning mm. Det sista var det ingen som såg och hörde men alla gräl och skrik kunde knappast omgivningen missa!

    Fy tusan för människor som du!
  • Anonym (va)
    Anonym (Sköt dig själv och skit i andra) skrev 2021-10-22 15:40:09 följande:

    Nej barnet tar inte skada av att inte gå ut. Tänk om folk kunde sköta sitt....


    Klart att barnet mår dåligt av att inte gå ut, skulle inte du må dåligt av att aldrig få gå ut?

    Vadå sköt dig själv, när man är orolig för ett barns välmående.

    Tänk om folk kunde bry sig om andra....
  • Anonym (va)
    Anonym (kajsakajsa) skrev 2021-10-22 14:13:34 följande:

    Tillägg: Jag mår dåligt, eftersom jag tror att barnet mår dåligt. Föräldrarna grälar högljutt på kvällar och helger.


    Du kan anmäla din oro anonymt till socialtjänsten, ring från dolt nummer och säg inte ditt namn, utan förklara att du vill göra en anonym anmälan. Det kommer inte ens stå att det är en granne eller någonting sådant.

    De måste uppge vem du är i anmälan om du säger vem du är ( enligt lag), sen kontaktar de familjen, och om allt är bra så händer ingenting mer.
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Anonym (Nejdu) skrev 2021-10-22 15:52:23 följande:
    Tack vare människor som resonerar som du så växer tyvärr många barn upp i misär. Jag var ett av dem. Alla gjorde precis som du och skötte sitt och blundade för vad som hände runt om! Min uppväxt: ständiga gräl, skrik och gap vareviga dag! + hårda knytnävarna, örfilar, hårdragning mm. Det sista var det ingen som såg och hörde men alla gräl och skrik kunde knappast omgivningen missa!

    Fy tusan för människor som du!
    Stackars dig då. Men nu är det så att det där barnet inte är du. Ni har inte samma situationer. Inte samma upplevelser. Tänk om människor som du skulle sluta projicera sina egna miserabla bakgrunder på andra.
  • Anonym (Sköt dig själv och skit i andra)
    Anonym (va) skrev 2021-10-22 15:52:47 följande:
    Klart att barnet mår dåligt av att inte gå ut, skulle inte du må dåligt av att aldrig få gå ut?

    Vadå sköt dig själv, när man är orolig för ett barns välmående.

    Tänk om folk kunde bry sig om andra....
    Nej, jag lider inte ett dugg av att inte gå ut längre perioder. Tack för omtanken...? Ts grannbarn far inte illa, men ts hispar upp sig och blir påhejad av FL-maffian som skriver orosanmälan för minsta lilla. Herregud... Tänk om soc kunde få ägna sig åt barn som verkligen behöver deras hjälp.
Svar på tråden Far barn illa?