• Anonym (Elin)

    Fuktskada hyresrätt

    Hej! Nån som är kunnig på fuktskador å svartmögel? Vi har i våran hyresrätt jättemycket svartmögel på kaklet på väggen. Vi tvättar ofta bort det men allt går inte bort så jag vände mig till hyresvärden som var här och kollade och första åtgärden blev ny ventilation. Efter ett tag tyckte vi inte att det blev bättre så jag var på hyresvärden om att komma hit och mäta om det finns fuktskador. Enligt de prata de om att det är vanligt med svartmögel i badrum att man måste hålla rent. Men vi håller rent men de hjälper inte. Nu var de här och mätte och upptäckte fuktskador i badrummet och ut i hallen. Nu har de varit här och tagit bort kakel just där de hittat fuktskadorna men lämnade resten ? De sitter fortfarande kakel kvar med mögel på? På riktigt? Hur vet de att det inte är mögel bakom de där kaklet som dom lämnat kvar? De ska köra med mögeltvätt på de ställena. Alltså om det är rätt och de kan garantera att inget skit finns kvar så är det okej! Men de känns ändå konstigt. Varför river man bara inte bort allt och gör nya tätskikt hela vägen eftersom de är kassa tätskikt i badrummet? Fuskar de när de gör så här? Vi har barn som vistas i badrummet mycket..Nu ska de köra fläktar i 8 veckor.

  • Svar på tråden Fuktskada hyresrätt
  • Anonym (Elin)

    Det är badrummet det gäller.. de är jättemycket svartmögel på hela väggen runt hela badkaret...inte lite vill bara förtydliga

  • Anonym (Y)
    Anonym (Elin) skrev 2021-10-22 17:50:59 följande:

    Det är badrummet det gäller.. de är jättemycket svartmögel på hela väggen runt hela badkaret...inte lite vill bara förtydliga


    Har du testat att tvätta med ättika. Sedan kan man hålla efter genom att spruta äppelcidervinäger där efter varje dusch. Om det är ytligt och inte är en djup mögelskada  
  • Anonym (Elin)

    Vi håller efter och städar regelbundet men det återkommer. Det sitter fast i fogarna. Vi hittade etthål i fogen och hyresvärden var här och satte igen hålet med silikon utan att titta bakom? De lär ju runnit in fukt där..

  • Anonym (Y)
    Anonym (Elin) skrev 2021-10-22 17:56:03 följande:

    Vi håller efter och städar regelbundet men det återkommer. Det sitter fast i fogarna. Vi hittade etthål i fogen och hyresvärden var här och satte igen hålet med silikon utan att titta bakom? De lär ju runnit in fukt där..


    Fogen står Inte för tätningen. Det finns en fuktspärr bakom fogen. Fogen är bara till för utseendet skull 
  • Anonym (Vägra)

    Om man inte åtgärdar den bakomliggande orsaken till möglet, dvs fukten som kommer nånstans ifrån, så kommer möglet tillbaka. Kvittar hur mycket man städar. Jag hade vägrat bo så där. Mögel är farligt. Syrran hade mögel under hela köksgolvet när hennes hyresvärd väl kollade upp det. Både hon och sambon hade haft huvudvärk och snuva under en lång tid.

  • Glinda från Oz
    Anonym (Y) skrev 2021-10-22 17:53:02 följande:
    Har du testat att tvätta med ättika. Sedan kan man hålla efter genom att spruta äppelcidervinäger där efter varje dusch. Om det är ytligt och inte är en djup mögelskada  
    I det här fallet är spraya ättika som att sätta på ett plåster på en avkapad arm. Ättika hjälper inte mot fuktskador alls. 
  • Anonym (Elin)

    Nä precis de har varit här och slipat på det stället det var höga fuktnivåer och tagit bort kakel på de stälkena men mögligt kakel sitter kvar som de ska köra med mögeltvätt.. Varför inte bara riva bort allt? Nä det kostar väl men jag tänker på hur nyttigt är det? Attde sitter kvar och vara tvätta bort. Men det kanske är rätt gjort att göra på det viset? Slipa bort möglet köra fläktar och sen är det bra?

  • Anonym (K)

    Ts, du måste kräva att hyresvärden åtgärdar det där! Svartmögel är skitfarligt för hälsan!!

  • Anonym (Elin)

    Tack ..ja jag trodde de skulle riva ut allt! Jag vill bara ha på fötterna så jag vet vad jag ska säga när jag ska ifrågasätta varför de inte bara river ut hela badrummet...fukten har ju kommit ut i hallen men de tar bara bort på vissa ställen..vill inte att de fuskar

  • Anonym (K)
    Anonym (Elin) skrev 2021-10-22 22:41:02 följande:

    Tack ..ja jag trodde de skulle riva ut allt! Jag vill bara ha på fötterna så jag vet vad jag ska säga när jag ska ifrågasätta varför de inte bara river ut hela badrummet...fukten har ju kommit ut i hallen men de tar bara bort på vissa ställen..vill inte att de fuskar


    Du kan börja med att berätta det här för hyresvärden, och påpeka att du kommer att deponera din hyra hos Länsstyrelsen tills problemet är åtgärdat, och att du kommer att kontakta Hyresgästföreningen om det också:

    Svartmögel bildar mykotoxiner, vilket sprider luftburna gifter i gasform. Dessa gifter kan ge upphov till hälsobesvär som allergier, kroniska lungproblem och i värsta fall cancer.

    tollco.se/nyheter/gar-det-att-ta-bort-svartmogel-sjalv/
  • Anonym (Elin)

    Tack..man vet ju inte allt för de snackar ju så mycket. Ja de där med städningen ja förstår ju det också och vi har provat allt möjligt men det återkommer ju hela tiden och de har bytt ventilationen..men jag ska berätta om de där som bildas å se vad de säger

Svar på tråden Fuktskada hyresrätt