• Svenssonmamma

    Illamående 13 åring

    Hej!!

    Min son på 13 har mått illa i 2 mån. Började med en vad vi trodde magsjuka men det kom inga kräkningar. Han hade heller inte ont i magen. Bara en gnagande illamående. Vi trodde först det var pga förstoppning då han bara bajsade 3 ggr i v. Men det gick inte över med Movicol. Han fick även antibiotika då de såg att han hade Helicobacter Pyroli, hjälpte inte. Inte heller Omaprezol. Det går upp o ner o det är svårt att se ett mönster. Någon som känner igen detta? Börjar bli desperat. Orolig mamma

  • Svar på tråden Illamående 13 åring
  • Ztrumpan

    Detta är såklart spekulation vill jag börja med att säga.

    Men fysiska symptom har inte alltid ett fysiskt fel. Tänk bredare, magont, huvudvärk, illamående etc kan lika väl bero på stress, något i skolan som inte är bra, problem med vänner, problem med sig själv osv.

    Det är såklart bra att han utreda fysiskt men ha en tanke på det psykosociala delen.

    Hoppas det går bra!

  • zz22zz

    Förstoppning är ju som du säger förstahandstanken för ett barn som mår illa. Magsårsbakterier kan ju såklart också bidra. Även stress och oro kan bidra. Jag kan ibland få problem med oförklarligt illamående, t ex om jag rest mycket tidigt någon stans och då blivit illamående av trötthet och svårigheter att få i mig mat. Då kan illamåendet hålla i sig även dagarna efter. I somras testade jag att ta Postafen i några dagar då jag var på resande fot och skulle vara aktiv. Det gjorde att det gick mycket bättre. Dels så minskar det illamående i sig och dels så finns det nog en placeboeffekt som gjorde att jag inte behövde fokusera lika mycket på att jag kunde tänkas må illa.

  • Friger
    Svenssonmamma skrev 2021-10-22 18:32:25 följande:

    Hej!!

    Min son på 13 har mått illa i 2 mån. Började med en vad vi trodde magsjuka men det kom inga kräkningar. Han hade heller inte ont i magen. Bara en gnagande illamående. Vi trodde först det var pga förstoppning då han bara bajsade 3 ggr i v. Men det gick inte över med Movicol. Han fick även antibiotika då de såg att han hade Helicobacter Pyroli, hjälpte inte. Inte heller Omaprezol. Det går upp o ner o det är svårt att se ett mönster. Någon som känner igen detta? Börjar bli desperat. Orolig mamma


    Vad säger läkarna då?
  • Mortiscia80

    Är han stressad? Mobbad i skolan? Nervös på nåt annat sätt? Nåt i hans liv som nyss förändrats? Kan finnas många orsaker men med illamående så där länge låter det mer som något mentalt än fysiskt.

Svar på tråden Illamående 13 åring