• Anonym (Varför)

    Jobbannonser som dyker upp om och om igen

    Min största hobby är att kolla lediga jobb. En sak jag upptäckt är att vissa jobb dyker upp om och om igen. Sista ansökningsdag är tex 30 juni, sen 1 juli dyker exakt samma annons upp igen med sista ansökningsdag 30 juli. Så fortsätter det år efter år (som sagt, jag har studerat detta fenomen länge). Varför? Finns jobbet på riktigt? Har dom krav på sig att få in 7000 ansökningar inom ett år? Jobbar den anställda bara där 1 månad och säger upp sig samma dag den får jobbet? Varför är det på detta viset?

  • Svar på tråden Jobbannonser som dyker upp om och om igen
  • Anonym (Ag)

    Kan finnas ett ständigt varierande behov. Alltså bra att alltid ha en öppen rekrytering att plocka från.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Ag) skrev 2021-10-23 10:14:09 följande:

    Kan finnas ett ständigt varierande behov. Alltså bra att alltid ha en öppen rekrytering att plocka från.


    Men om det är tex heltidstjänster/tillsvidareanställning. Är det inte märkligt att annonsera året runt då? Är ju en annan sak om det är anställning "vidbehov" eller vikarier där det mer är "vikariebank" än anställning.
  • Anonym (Jobbsökande)

    Jag har en teori om att vissa företag ser jobbannonserna som gratisreklam. Jobben kanske inte ens finns men de är attraktiva nog för att många ska vilja söka. Ofta erbjuds skyhöga löner t.ex 40000 garanterad lön inom tre månader, eller slappt receptionistjobb hos stort medieföretag med stora utvecklingsmöjligheter.

    Jag har sökt ett par sådana receptionistjobb, jag har ett strålande CV och borde åtminstone bli kallad till intervju men har aldrig ens fått ett tack men nej tack-svar.

    Andra företag har säkert sådan genomströmning av personal att de ständigt söker nya offer, säkerligen pga att jobbet är pissdåligt betalt och ingen trivs och stannar. Försäljare på provision t.ex.

    Det är sjukt störande med företag som lägger upp samma annons i varenda håla i Sverige dessutom, om du då har sökt på sökord t.ex distans på Platsbanken, får du 120 träffar med exakt samma annons men olika orter i Sverige. Jag svarar aldrig på de annonserna heller. Önskar man kunde ha en funktion som sorterar bort annonser från vissa företag...

  • Lönnsirap

    Vissa företag annonserar för att dels verka framgångsrika, men också för att försöka hitta rätt personer.

    Det kan vara så att de egentligen behöver fler anställda men inte hittar tillräckligt många.

  • Anonym (Varför)
    Anonym (Jobbsökande) skrev 2021-10-23 10:23:25 följande:

    Jag har en teori om att vissa företag ser jobbannonserna som gratisreklam. Jobben kanske inte ens finns men de är attraktiva nog för att många ska vilja söka. Ofta erbjuds skyhöga löner t.ex 40000 garanterad lön inom tre månader, eller slappt receptionistjobb hos stort medieföretag med stora utvecklingsmöjligheter.

    Jag har sökt ett par sådana receptionistjobb, jag har ett strålande CV och borde åtminstone bli kallad till intervju men har aldrig ens fått ett tack men nej tack-svar.

    Andra företag har säkert sådan genomströmning av personal att de ständigt söker nya offer, säkerligen pga att jobbet är pissdåligt betalt och ingen trivs och stannar. Försäljare på provision t.ex.

    Det är sjukt störande med företag som lägger upp samma annons i varenda håla i Sverige dessutom, om du då har sökt på sökord t.ex distans på Platsbanken, får du 120 träffar med exakt samma annons men olika orter i Sverige. Jag svarar aldrig på de annonserna heller. Önskar man kunde ha en funktion som sorterar bort annonser från vissa företag...


    Haha ja man får trösta sig med att man åtminstone inte är rekryterare på dom företagen vars enda uppgift är att lägga upp samma annons en gång i månaden ;)

    Men är det "lagligt" att annonsera om jobb som inte finns? Dom annonser jag sett är ofta "traditionella industrijobb" som inte kräver kvalifikationer - men någon borde väl fått jobbet på flera års tid tycker man?

    Att det finns "jobb" där människor jobbar gratis ("provision") är ju mer legitimt, företaget tjänar ju på det. Men mer traditionella jobb som kontor eller industri, vad tkänar dom på det? Det ger ju inte ett seriöst intryck att inte kommunicera och bara lägga upp samma annons igen.
  • Anonym (Varför)
    Lönnsirap skrev 2021-10-23 10:27:43 följande:

    Vissa företag annonserar för att dels verka framgångsrika, men också för att försöka hitta rätt personer.

    Det kan vara så att de egentligen behöver fler anställda men inte hittar tillräckligt många.


    Framgångsrika? Det framstår ju snarare som att ingen vill jobba där alternativt att dom inte vill anställa någon...?
  • Anonym (Ag)
    Anonym (Varför) skrev 2021-10-23 10:21:49 följande:

    Men om det är tex heltidstjänster/tillsvidareanställning. Är det inte märkligt att annonsera året runt då? Är ju en annan sak om det är anställning "vidbehov" eller vikarier där det mer är "vikariebank" än anställning.


    Löses med provanställning, funkar det inte så sparka ut och plocka in nästa ur högen.

    Annat alternativ kan vara att du har 50 vårdbiträden eller lagerarbetare tex Du vet att några försvinner hela tiden. Alltså ständigt behov av att rekrytera
  • Anonym (Varför)
    Anonym (Ag) skrev 2021-10-23 10:33:52 följande:

    Löses med provanställning, funkar det inte så sparka ut och plocka in nästa ur högen.

    Annat alternativ kan vara att du har 50 vårdbiträden eller lagerarbetare tex Du vet att några försvinner hela tiden. Alltså ständigt behov av att rekrytera


    Kan dom provanställa även om annonsen är för fastanställning?
  • Anonym (Ag)
    Anonym (Varför) skrev 2021-10-23 10:35:12 följande:

    Kan dom provanställa även om annonsen är för fastanställning?


    Ja
  • Anonym (Hilda)

    Endel tjänster är svåranställda för man inte får de kvalifikationerna man önskar/behöver från de som söker.

    Det är iallafall den orsaken till att en annons publiceras gång på gång från företaget jag är anställd på.

  • Anonym (Matilda)

    Min exmans företag är ett sådant. De är en stor industri och söker ständigt folk. Det är 3-skift och varierande åldrar och det är ständigt folk som omplaceras i andra tjänster/områden där det behövs mer akuta insatser, folk blir sjukskriven och föräldraledig, man går i pension, man går ner/upp i arbetstider, man har anställda som arbetstränar efter sjukskrivningar, man behöver öka produktionen, man vill hitta nya områden att etablera sig på, etc etc etc.. En arbetsplats i ständig förändring med och därför behöver man ständigt nya anställda för att täppa till alla luckor och möta marknadens behov.

    Sen är det ju så att även om det är en stor industri så betyder det inte att det är hundratals sökande varje månad då du ändå behöver en viss kompetens och även spetskompetens. På en månad kanske det är 5 sökande och ingen har rätt erfarenhet eller kompetens. Vissa månader söker ingen alls.

    Och så vitt jag vet så är det fortfarande såna regler att företagen är skyldig att annonsera ett ledigt jobb även om det är tillsatt internt. Så vissa jobb existerar ju inte på så sätt.. Och därför kan det vara så att samma jobb återkommer i platsbanken ständigt och jämt

  • Anonym (E)
    Anonym (Varför) skrev 2021-10-23 10:35:12 följande:
    Kan dom provanställa även om annonsen är för fastanställning?
    Det är standard att ha ett halvårs provanställning i Sverige.
  • Lönnsirap
    Anonym (Varför) skrev 2021-10-23 10:33:11 följande:

    Framgångsrika? Det framstår ju snarare som att ingen vill jobba där alternativt att dom inte vill anställa någon...?


    Nja, att expandera och behöva folk är ju ett tecken på att företaget går bra. Så vissa företag annonserar gladeligen utifrån att även en plats-annons är en annons.

    Säkerligen vill de också anställa. Men har kanske svårt att få tillräcklig kvalificerad personal att söka
Svar på tråden Jobbannonser som dyker upp om och om igen