• Anonym (Ts)

    Hur lär man sig leva med det?

    För länge sen, när jag var relativt ung (strax innan 25) så träffade jag en ung man som jag blev så vansinnigt kär i. Ni vet sådär kär så att man skulle kunna göra precis vad som helst för den personen. Jag hade följt med honom till vilket hörn i världens som helst, levt på vilket sätt som helst bara jag fick vara med honom. Vi var tillsammans ca ett år, men det var inget vidare förhållande då han inte kände samma för mig, det var mest ett år av väntan och längtan efter honom då han alltid prioriterade annat framför mig. Han var dock ingen dålig person, men stora issues med närhet och intimitet, antar jag. Vi kunde alltid prata väldigt bra dock, om allt utan våra egna känslor för varandra, förstås.

    Hur som helst. Efter honom träffade jag en annan man, en snäll, hängiven och stabil man. Vi hängde ihop ett tag men jag märkte att känslorna för mitt ex inte gick över. Såhär i efterhand borde jag ju ha gjort slut med den nya. Men tvärtom tänkte jag att om jag ändå aldrig kommer över exet kan jag ju lika gärna bli kvar med den nya. Jag ville ju ha familj och barn.
    Så blev det, jag nöjde mig, tänkte att om jag inte fick vara med den jag allra helst ville vara med så var det här det näst bästa.  Det har nu gått 10 år, vi har en 4-åring och en 2-åring, radhus och är gifta. Jag har nog aldrig varit riktigt kär i min make, men jag älskar honom som en person som står mig nära.
    Exet har alltid funnits i periferin, vi har haft sporadisk kontakt genom åren, ibland har det gått nåt år mellan kontakterna, men det har bara handlat om hur vi mår, vad vi gör och lite så. Som med en avlägsen bekant.
    Nu efter pandemin sprang vi av en slump på varandra på stan, vi fikade och därefter har vi setts några gånger och käkat middag och bara pratat.  Vi har fortfarande den där prat-kemin.

    Mina känslor är så jävla starka för mitt ex. Jag skulle aldrig vara otrogen mot min man, trots att jag inte är kär i honom, och jag har inga som helst förhoppningar om att exet har känslor för mig heller. Hade han inte det för 10 år sen lär han ju knappast ha det nu.
    Men hur i hela världen lär man sig leva med den här olyckliga kärleken? Varför går det aldrig över? Det känns som att jag håller på att gå sönder och jag orkar snart inte mer. Känner mig bara så fruktansvärt ledsen hela tiden.
    Borde jag lämna min man och bara leva ensam? Som sagt, det kommer aldrig hända att exet vill ha mig, men borde jag bara inte vara med nån alls?
    Hur läker man???


    Snälla ge mig råd. Och snälla - var snälla. Jag är så jäkla skör, vandra bara vidare om ni tycker jag är dum i huvudet.

  • Svar på tråden Hur lär man sig leva med det?
  • Anonym (K)

    En del funkar man jättebra med som kompisar men inte som par. Han är nog en sån. Dessutom tror inte jag han hade särskilt starka känslor för dig heller. Men du borde kapa all kontakt med honom för din nuvarande relations skull. Din man skulle nog inte bli glad av att du umgicks med någon du fortfarande är kär i. Du är kär i en fantasi, nåt som aldrig var verkligt då och som aldrig kan bli verkligt nu. Du hade lika gärna kunnat tala om för oss att du är kär i en litterär figur. Fattar inte varför du skulle lämna din man, men om du inte älskar honom eller ni har en dålig relation så självklart att du borde göra det.

    Inse att den där killen, exet, är en fantasifigur som aldrig har funnits på riktigt annat än i dina förhoppningar. Försök uppskatta det du har nu istället.

  • Anonym (Ts)
    Anonym (K) skrev 2021-10-23 16:08:07 följande:

    En del funkar man jättebra med som kompisar men inte som par. Han är nog en sån. Dessutom tror inte jag han hade särskilt starka känslor för dig heller. Men du borde kapa all kontakt med honom för din nuvarande relations skull. Din man skulle nog inte bli glad av att du umgicks med någon du fortfarande är kär i. Du är kär i en fantasi, nåt som aldrig var verkligt då och som aldrig kan bli verkligt nu. Du hade lika gärna kunnat tala om för oss att du är kär i en litterär figur. Fattar inte varför du skulle lämna din man, men om du inte älskar honom eller ni har en dålig relation så självklart att du borde göra det.

    Inse att den där killen, exet, är en fantasifigur som aldrig har funnits på riktigt annat än i dina förhoppningar. Försök uppskatta det du har nu istället.


    Nej precis, han hade inga starka känslor för mig, det var väldigt uppenbart.
    Och du har nog rätt i att det är en fantasi jag är kär i. I nån slags förhoppning som fanns då och som blossar upp igen.
    Jag ska försöka uppskatta det jag har. Två underbara barn, samt ett barn från makens tidigare förhållande som jag tycker så mycket om och som jag antagligen hade förlorat kontakten med om jag bröt upp.
    Tack för ditt svar!
  • Robert 558
    Anonym (K) skrev 2021-10-23 16:08:07 följande:

    En del funkar man jättebra med som kompisar men inte som par. Han är nog en sån. Dessutom tror inte jag han hade särskilt starka känslor för dig heller. Men du borde kapa all kontakt med honom för din nuvarande relations skull. Din man skulle nog inte bli glad av att du umgicks med någon du fortfarande är kär i. Du är kär i en fantasi, nåt som aldrig var verkligt då och som aldrig kan bli verkligt nu. Du hade lika gärna kunnat tala om för oss att du är kär i en litterär figur. Fattar inte varför du skulle lämna din man, men om du inte älskar honom eller ni har en dålig relation så självklart att du borde göra det.

    Inse att den där killen, exet, är en fantasifigur som aldrig har funnits på riktigt annat än i dina förhoppningar. Försök uppskatta det du har nu istället.


    Kan bara hålla med i vad du skriver.

    TS, du har en idealiserad drömbild av exet, släpp honom helt. Dessutom oerhört dåligt mot din man att träffa exet bakom ryggen på honom. 
  • Anonym (Ts)
    Robert 558 skrev 2021-10-23 16:13:21 följande:
    Kan bara hålla med i vad du skriver.

    TS, du har en idealiserad drömbild av exet, släpp honom helt. Dessutom oerhört dåligt mot din man att träffa exet bakom ryggen på honom. 
    Jag ska verkligen försöka släppa helt.

    Maken vet dock om att vi ses och att det är mitt ex, han verkar inte ha ett enda svartsjukt ben i kroppen. Han vet dock inte hur kär jag en gång var, och hur jag känner idag.
  • Robert 558
    Anonym (Ts) skrev 2021-10-23 16:17:00 följande:
    Jag ska verkligen försöka släppa helt.

    Maken vet dock om att vi ses och att det är mitt ex, han verkar inte ha ett enda svartsjukt ben i kroppen. Han vet dock inte hur kär jag en gång var, och hur jag känner idag.
    Ok, bra att du i vart fall inte smusslar med att ni ses. 
    Jag har råkat ut för en liknande sak, min tjej lämnade mig för en man hon inte kom över. Efter en månad var hon tillbaka och jag valde att ta emot henne igen.

    Som den utflykten har kostat på, vi har fått kämpa rejält. Jag vet att hon med facit i hand ångrar sig bittert, att det var en idealiserad bild hon hade av den här mannen. 

    Att hon behöll sporadisk kontakt med den här mannen ångrar hon, och hade önskat att hon dragit plåstret direkt. Men säkert svårt att tänka klart när känslor spelar ett spratt. För henne blev detta ett avstamp, där hon faktiskt valde bort den här mannen på riktigt. 
  • Drottningen1970

    Fast en sådan kärlek som du beskriver, där du skulle kunna ge avkall på det mesta bara för att få vara med honom är inte sund.

    Försök att inte se dessa känslor som nåt romantiskt utan som nåt slags självskadebeteende istället. Den enda kärleken som ska vara ovillkorlig är den till sina barn.

  • Anonym (Ts)
    Robert 558 skrev 2021-10-23 16:26:47 följande:
    Ok, bra att du i vart fall inte smusslar med att ni ses. 
    Jag har råkat ut för en liknande sak, min tjej lämnade mig för en man hon inte kom över. Efter en månad var hon tillbaka och jag valde att ta emot henne igen.

    Som den utflykten har kostat på, vi har fått kämpa rejält. Jag vet att hon med facit i hand ångrar sig bittert, att det var en idealiserad bild hon hade av den här mannen. 

    Att hon behöll sporadisk kontakt med den här mannen ångrar hon, och hade önskat att hon dragit plåstret direkt. Men säkert svårt att tänka klart när känslor spelar ett spratt. För henne blev detta ett avstamp, där hon faktiskt valde bort den här mannen på riktigt. 
    Du anar inte hur hjälpsamt det är att läsa detta, har liksom inte kunnat prata om detta med nån alls. Just nu har jag gått på ett vikariat där jag mestadels jobbar natt, (och maken jobbar skift) så även om jag hade velat skulle jag inte kunna träffa nån alls då det är ett pussel bara att få ihop vardagen. Ska nog ta det som ett slags avstamp.
  • Anonym (Ts)
    Drottningen1970 skrev 2021-10-23 16:27:58 följande:

    Fast en sådan kärlek som du beskriver, där du skulle kunna ge avkall på det mesta bara för att få vara med honom är inte sund.

    Försök att inte se dessa känslor som nåt romantiskt utan som nåt slags självskadebeteende istället. Den enda kärleken som ska vara ovillkorlig är den till sina barn.


    Vet du, det har jag faktiskt också tänkt många gånger, att det nog inte hade varit så friskt att vara den i ett förhållande som är så undergiven.
    Men fan vad det sitter hårt.
  • sommaren2021

    Det kanske låter hårt. Men enda sättet för dig att må bättre, är nog att bryta kontakten helt med detta ex.
    Du lägger ner tid på något, som inte kommer ge dig nåt i slutändan, förutom smärta.
    Du torterar dig själv, genom att träffa honom. Låt honom gå, för din egen skull. 
    ta hand om dig och hoppas du mår bättre snart. 

  • Anonym (Ts)
    sommaren2021 skrev 2021-10-23 16:52:20 följande:

    Det kanske låter hårt. Men enda sättet för dig att må bättre, är nog att bryta kontakten helt med detta ex.

    Du lägger ner tid på något, som inte kommer ge dig nåt i slutändan, förutom smärta.

    Du torterar dig själv, genom att träffa honom. Låt honom gå, för din egen skull. 

    ta hand om dig och hoppas du mår bättre snart. 


    Tack!!
  • Anonym (Ts)
    Anonym (M) skrev 2021-10-23 17:00:43 följande:

    Hur lever exet, är han singel, barn, gift?


    Singel, ett barn varannan vecka.
  • Tecum
    Drottningen1970 skrev 2021-10-23 16:27:58 följande:
    Fast en sådan kärlek som du beskriver, där du skulle kunna ge avkall på det mesta bara för att få vara med honom är inte sund.

    Försök att inte se dessa känslor som nåt romantiskt utan som nåt slags självskadebeteende istället. Den enda kärleken som ska vara ovillkorlig är den till sina barn.
    Håller med, det var bra skrivet. Förstår inte hur man kan tänka så, absolut ett självskadebeteende. Inte konstigt att vissa kvinnor råkar illa ut i sina relationer.
  • Anonym

    Om du vill vara snäll mot dig själv så ska du sluta träffa ditt ex.
    Han träffar dig förmodligen bara för att få en egoboost, han märker ju att du fortfarande är betuttad i honom.
    Trots att du fått en hangup på honom så har du ändå varit tillräckligt stark för att gå vidare och starta en familj med en annan man. En man som du inte tänker bedra. 
    Behåll din man och familj. 
    Men var lite snäll mot dig själv och sätt stopp för dina hjärnspöken och rikta fokus mot din familj. Dina barn behöver dig och din man älskar dig.

Svar på tråden Hur lär man sig leva med det?