• Anonym (Fiona)

    50% sjukskriven = 50% effektivitet????

    Nu börjar jag bli irriterad. En kollega jobbar 50% pga burnout. Över ett år nu. Fine, det förstår jag. Har själv gjort det 6mån. MEN, när jag var på jobb gjorde jag ju fullt ut, på samma villkor som alla andea. Men denna kollega får vi inte sätta stress på, inte för mycket jobb, när hon är på jobb. Så dom två som är snabbast får ta sig an sina egna 9 patienter/dag PLUS ev extra som dyker upp....varför???? Pga hon inte får ta ut sig o tar max 5 /dag. Börjar bli förb.. nu på hela leken här. Hon skall väl jobba lika hårt som oss andra den tid hon är på plats. Vi är ju ingen rehabiliteringsinstans, utan en vårdcentral. Är det här rätt???! Morr????

  • Svar på tråden 50% sjukskriven = 50% effektivitet????
  • phillipha

    Jag skulle säga att ni har en mycket förstående chef som ser till sin anställdes hälsa. Och nej hen behöver inte jobba lika hårt som alla andra om hem inte klarar av det. Dock är det er arbetsgivares sak att lösa bemanningen och att ni hinner med det ni ska.


  • EpicF
    Anonym (Fiona) skrev 2021-10-23 22:50:37 följande:

    Nu börjar jag bli irriterad. En kollega jobbar 50% pga burnout. Över ett år nu. Fine, det förstår jag. Har själv gjort det 6mån. MEN, när jag var på jobb gjorde jag ju fullt ut, på samma villkor som alla andea. Men denna kollega får vi inte sätta stress på, inte för mycket jobb, när hon är på jobb. Så dom två som är snabbast får ta sig an sina egna 9 patienter/dag PLUS ev extra som dyker upp....varför???? Pga hon inte får ta ut sig o tar max 5 /dag. Börjar bli förb.. nu på hela leken här. Hon skall väl jobba lika hårt som oss andra den tid hon är på plats. Vi är ju ingen rehabiliteringsinstans, utan en vårdcentral. Är det här rätt???! Morr????


    Finns ju en anledning till att hon enbart jobbar 50% och är sjukskriven resterande tiden. Då ska hon inte ha ett 100% tempo på jobb. Spelar ingen roll om det är en vårdcentral eller kontor. Om ni anser arbetsbördan blir för mycket för er andra får ni ta upp det med eran chef och denne får ordna fram en vikarie på de resterande 50%.
  • Anonym (Lina)

    Som de andra sagt, bli inte arga på kollegan. Det är er chef ni ska prata med om ni känner att ni har alldeles för mycket att göra. Chefen får hjälpa er med att lägga om arbetsuppgifter, ta in ny personal på 50% eller andra åtgärder.

    Att ni vill att hon ska trycka in en heltidstjänst på sina 50% kommer bara leda till att hon sjukskrivs på heltid och då står ni där med ännu mer jobb på era axlar.

  • Anonym (Fiona)

    Nä, men då man ÄR på jobb måste väl alla jobba lika mycket, annars e det väl bättre att vara hemma. Orätt mot övriga. Det är ju ändå ett jobb vi talar om o ingen rehabiliteringskurs.

  • Anonym (Olika)

    Vid sjukdom behöver arbetet anpassas beroende på vad personen klarar.

    Endel klarar att genomföra 50 % av arbetet men måste vara närvarande 100 % av arbetsdagen för att få de 50 % gjorda.

    Endel kan jobba på full hastighet men klarar bara av att göra det under 50 % av tiden och är då bara närvarande halva arbetsdagen.

    Någon klarar av 25 % arbete men på 50 % av tiden och klarar enbart vara närvarande 50 % av arbetstiden.

    Jag hade en arbetskollega som fick en stroke. Efter stroken gick hans hjärna väldigt långsamt så han behövde tid att tänka samt tid att få tankarna ut i tal. Han jobbade några år innan han gick i pension. Han hade mycket kunskap och erfarenhet och var på så vis ändå en resurs. Man måste bara anpassa och se hur man kan använda resursen på bästa sätt dels för verksamheten och för individen tänker jag.

    Avtalet er arbetsgivare har med den sjukskrivna är mellan dem. Du kan däremot klaga till chefen och be hen lösa problemet med de resterande 50 % arbete som uteblir och som måste täckas upp av någon annan än att ni två andra ska jobba 125 % varje dag utan ersättning för det 25 %.

  • Anonym (Lava)

    Hur hon jobbar är inte ditt problem. Det är arbetsgivaren. Om det innebär att du måste jobba 120% så får du berätta det till din chef och att du inte tänker jobba mer än din anställning och att hen får lösa det med mer resurser.

    Sluta släck bränder. Avboka patienter om ni inte har tid, jobba er tid och informera chefen att ni behöver en resurs.

    Hacka inte på en utbränd människa som sakta men säkert försöker komma tillbaka. Ert ansvar ligger i att ni själva inte ska hamna där så dra i nödbromsen och låt er chef lösa problemet (för det är det hens roll går ut på och anledningen till att hen har högre lön än er)..

  • Aurora Borrealis

    Är någon sjukskriven pga burnout eller något annat finns ju en anledning till det sjukskrivningen och personen kan inte jobba 100 % såklart, som alla ovanstående här har skrivit.

    Ni övriga kan inte jobba mer än 100 % på er tid, oavsett om någon kollega är sjuk eller frisk. Tycker som ovanstående att ni ska ta upp ER arbetsbelastning med chefen så ni inte också blir sjukskrivna och inte kan jobba full tid full prestation precis som kollegan.

  • Aurora Borrealis
    Anonym (Fiona) skrev 2021-10-23 22:50:37 följande:

    Nu börjar jag bli irriterad. En kollega jobbar 50% pga burnout. Över ett år nu. Fine, det förstår jag. Har själv gjort det 6mån. MEN, när jag var på jobb gjorde jag ju fullt ut, på samma villkor som alla andea. Men denna kollega får vi inte sätta stress på, inte för mycket jobb, när hon är på jobb. Så dom två som är snabbast får ta sig an sina egna 9 patienter/dag PLUS ev extra som dyker upp....varför???? Pga hon inte får ta ut sig o tar max 5 /dag. Börjar bli förb.. nu på hela leken här. Hon skall väl jobba lika hårt som oss andra den tid hon är på plats. Vi är ju ingen rehabiliteringsinstans, utan en vårdcentral. Är det här rätt???! Morr????


    Och om 9 patienter tas av de som jobbar 100 % och hon som jobbar 50 % tar 5 patienter per dag skulle hon ju ta 10 patienter per dag om hon jobbade 100 %. Så hon tar redan mer än 50 % ändå. Självklart jobbar den som är sjukskriven på 50 % "bara" 50 % = hos er är det alltså 4,5 patienter per dag. Hon kan ju inte ta 9 patienter som förväntas av en fullt frisk person när hon är sjukskriven 50 %! Skulle hon haft förmågan ta lika många patienter som er som inte är sjukskrivna hade ingen sjukskrivning behövts för henne ju, det säger ju sig självt.
  • elin1989
    Anonym (Fiona) skrev 2021-10-23 22:50:37 följande:

    Nu börjar jag bli irriterad. En kollega jobbar 50% pga burnout. Över ett år nu. Fine, det förstår jag. Har själv gjort det 6mån. MEN, när jag var på jobb gjorde jag ju fullt ut, på samma villkor som alla andea. Men denna kollega får vi inte sätta stress på, inte för mycket jobb, när hon är på jobb. Så dom två som är snabbast får ta sig an sina egna 9 patienter/dag PLUS ev extra som dyker upp....varför???? Pga hon inte får ta ut sig o tar max 5 /dag. Börjar bli förb.. nu på hela leken här. Hon skall väl jobba lika hårt som oss andra den tid hon är på plats. Vi är ju ingen rehabiliteringsinstans, utan en vårdcentral. Är det här rätt???! Morr????


    Det här är lite OT, men är ni sjuksköterskor på en vårdcentral? Har ni bara 9 patienter på en dag? Och vad gör ni då med patienterna? Jag jobbar på en vårdcentral i ett annat EU-land och jag har 15-20 patienter per dag, och jag jobbar bara 9-2 (med en kvarts rast)
  • Anonym (Dera)

    Om en 100% tar 9-10 patienter per dag och hon som jobbar 50% tar 4-5 parienter på endag så gör hon ju precis det antal hon ska ta?

    Tycker du hon ska ta fler än heltidarna, varför?

Svar på tråden 50% sjukskriven = 50% effektivitet????