• Anonym (Föräldraledig)

    Föräldraledig-dumt att säga upp mig?

    Jag kommer inte gå tillbaka till min arbetsplats efter föräldraledigheten då jag under graviditeten (var sjukskriven) blev illa behandlad av min chef. Min plan är att endera börja studera eller byta arbetsplats efter föräldraledigheten. Jag jobbar dessutom i ett extremt efterfrågat yrke så jag kan nästan välja arbetsplats bara?

    Men, vad kan det ha för konsekvenser för mig att vara arbetslös när föräldraledigheten är slut? Både bra och dåliga?

    Detta är troligtvis vårt sista barn så kommer inte vara föräldraledig mer efter detta barn.

  • Svar på tråden Föräldraledig-dumt att säga upp mig?
  • Anonym (Hmm)

    Naturligtvis är det dumt att säga upp sig om man har tills vidare-tjänst men om du är så säker på att få jobb är det ju en risk du tar själv. Du har rätt att studera så länge du vill, men du måste säga till i tid eftersom ag har rätt att skjuta på studierna upp till sex månader. Och börja så klart söka andra jobb redan nu så kanske du slipper den där chefen öht.

    Nackdelen är om du säger upp dig och att du inte skulle få nåt nytt jobb, eller att du studerar och sen står du där iaf och ska söka jobb. Man vet aldrig hur marknaden ser ut så att säga. Fördelen är att du slipper en idiot, men det finns lösningar på det som är mindre riskabla.

  • Zouxman

    Jag skulle inte säga upp mig innan jag har bestämt och har klart vad som ska ta vid, men din egna privatekonomi måste ju avgöra hur du kan göra.

    Ska du plugga? Säg upp dig när vet att du kommit in på utbildningen.

    Nytt jobb? Sök nytt jobb nu, avtala att du börjar när föräldraledigheten är slut, och säg upp dig när det är lagom mycket tid kvar på föräldraledigheten.

  • Anonym (Tess)

    Gör som är brukligt, sök - och få - jobb INNAN du säger upp dig. Du kan börja söka när du närmar dig slutet av föräldraledigheten.

  • Anonym (Elin)

    Sök jobb under föräldraledigheten och när allt är klart säger du upp dig. Det är den rätta ordningen. Att säga upp sig och sedan inte veta alls vad man ska göra är inte bra.

  • Anonym (Föräldraledig)

    Tack för era svar. Jag borde kanske vänta med att säga upp mig då. Hade bara känslan av att jag vill markera till min chef att jag inte tänker vara kvar där? men dumt kanske. Kommer vara föräldraledig ca ett år till.

    Jobbar som sjuksköterska så det kryllar av jobb?

  • Anonym (Hmm)
    Anonym (Föräldraledig) skrev 2021-10-24 09:31:35 följande:

    Tack för era svar. Jag borde kanske vänta med att säga upp mig då. Hade bara känslan av att jag vill markera till min chef att jag inte tänker vara kvar där? men dumt kanske. Kommer vara föräldraledig ca ett år till.

    Jobbar som sjuksköterska så det kryllar av jobb?


    Markera..? Tänk ett steg längre. Chefen bryr sig inte. Antagligen gör du hen en tjänst om du säger upp dig på egen hand. Och då står du utan trygghet som du slängt bort för att du inbillar dig att du gett hen fingret liksom. Men det gör du ju inte.

    Nja, kryllar av jobb.... Lätt att tro, men det är inte säkert man får anställning ändå. Sök något först och se till att du får tjänst innan du säger upp dig.
  • Anonym (Nej)

    Säg inte upp dig. Chefen kan hinna bytas ut.

    Skulle du bli sjukskriven efter föräldraledigheten så räknas du som arbetslös och taket på sjukpenningen är då dryga 500 kronor (alltså mycket lägre än som anställd).

  • Anonym (Nej)
    Anonym (Föräldraledig) skrev 2021-10-24 09:31:35 följande:

    Tack för era svar. Jag borde kanske vänta med att säga upp mig då. Hade bara känslan av att jag vill markera till min chef att jag inte tänker vara kvar där? men dumt kanske. Kommer vara föräldraledig ca ett år till.

    Jobbar som sjuksköterska så det kryllar av jobb?


    Vill du hämnas på chefen så är det bättre att inte säga upp dig.

    De får strula med vikarier som blir inlasade osv. Så vill du att hen ska få det jobbigt så säger du inte upp dig.

    Sök tjänstledigt för studierna 6 månader innan start. Då kan de inte skjuta på det så att du inte kan börja studera när du vill.

    Kommer du inte in så har du rätt att ta tillbaka tjänstledigheten typ två veckor innan du vill tillbaka till jobbet.

    Ser garanterat böttre ut när du söker nytt jobb att du faktiskt har ett jobb
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Föräldraledig) skrev 2021-10-24 09:31:35 följande:

    Tack för era svar. Jag borde kanske vänta med att säga upp mig då. Hade bara känslan av att jag vill markera till min chef att jag inte tänker vara kvar där? men dumt kanske. Kommer vara föräldraledig ca ett år till.

    Jobbar som sjuksköterska så det kryllar av jobb?


    Att säga upp dig nu skulle hjälpa din arbetsgivare (som då kan nyanställa ditekt istället för att trassla med vikariat) och vara dåligt för dig, så knappast en markering mot arbetsgivaren, bara en snäll gest som förenklar hens planering.
  • Anonym (A)
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-24 10:14:27 följande:
    Säg inte upp dig. Chefen kan hinna bytas ut.
    Skulle du bli sjukskriven efter föräldraledigheten så räknas du som arbetslös och taket på sjukpenningen är då dryga 500 kronor (alltså mycket lägre än som anställd).
    Håller med
  • EpicF
    Anonym (Föräldraledig) skrev 2021-10-24 09:31:35 följande:

    Tack för era svar. Jag borde kanske vänta med att säga upp mig då. Hade bara känslan av att jag vill markera till min chef att jag inte tänker vara kvar där? men dumt kanske. Kommer vara föräldraledig ca ett år till.

    Jobbar som sjuksköterska så det kryllar av jobb?


    Varför skulle chefen bry som att du vill markera? Det är snarare lit barnsligt tänk.

    Sök jobb nu när du är föräldrar ledig och säg upp när du fått ett nytt jobb.
Svar på tråden Föräldraledig-dumt att säga upp mig?