• Humlan1990

    Hans hus, tips på borde jag göra

    Hej,

    Det är så att jag har flyttat in på en gård som min sambo äger. Jag betalar hyra endast driftkostnader, men funderar över hur det funkar när vi renoverar och jag använder mina pengar till det.

    Eller om vi måste köpa en ny värmepanna för den gått sönder, ska jag vara med och betala den?

    Om jag nu gör det, känns det som det är pengar o sjön eftersom värdet är noll efter 10år...

    Hur funkar det om jag köper mig in i huset?

    Problemet är att det är ett hus som han fått som gåva och den har gått i flera generationer så den kommer aldrig bli mitt och jag har inte mycket pengar till att köpa mig in, isåfall får jag ta ett lån. Ska jag ge pengar till honom då? För lån finns inte på huset, endast i företaget.

    Behöver era bästa tips, på vad jag bör tänka på och vad jag kan göra.

  • Svar på tråden Hans hus, tips på borde jag göra
  • riboflavin
    riboflavin skrev 2021-10-24 16:20:14 följande:

    Om det inte är aktuellt att du ska köpa in dig så tycker jag att ni ska komma överens om en grundhyra du ska betala där dessa pengar ska täcka en andel av normalt underhåll som motsvarar ditt nyttjande av huset.

    Beräkna vad nödvändigt underhåll kostar under varje åtgärds livslängd och betala enbart den månatliga summan av de kostnaderna.

    Det är inte rättvist att du ska betala klumpsummor på renoveringar om du sen inte garanterat kan dra nytta av dem antingen genom att bo fram till nästa renovering eller få tillbaka i form av försäljningsvärde. Det är heller inte rättvist att du enbart ska betala för drift när vi ju alla vet att det kostar mer än så att bo. Hitta en gyllene medelväg mellan de faktiska kostnaderna ni har och vad det hade kostat att hyra motsvarande boende.

    Då står du inte där med lång näsa sen om något händer och han behöver inte heller känna att du snyltat.


    Och utöver det så ska ni såklart dela lika på kostnader för mat och barnen. Hamna inte i kvinnofällan där du köper grejer som inte har något värde i efterhand och han köper saker som är en investering.
    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • S23

    Jag googlade lite och man verkar räkna med att underhållskostnad (då räknar man alltså ut ett snitt för renoveringar och allt som görs) normalt ligger mellan 2-3000 per månad.

    Så att du betalar 1000-1500 per månad utöver drift är troligen rimligt.

    Som andra påpekar. Hamna inte i fällan med att allt du betalar är utan värde

  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-10-24 16:29:31 följande:

    Jag googlade lite och man verkar räkna med att underhållskostnad (då räknar man alltså ut ett snitt för renoveringar och allt som görs) normalt ligger mellan 2-3000 per månad.

    Så att du betalar 1000-1500 per månad utöver drift är troligen rimligt.

    Som andra påpekar. Hamna inte i fällan med att allt du betalar är utan värde


    12-18000:- i underhåll per år på ett hus....? Det låter väldigt mycket måste jag säga. Vi har bott i hus i 5+ år nu och har hittills inte lagt en krona på varken renoveringar eller annat, och det var knappast något tip-top-hus vi köpte. Hellre då att man räknar ut att ts betalar någon enstaka procent om det skulle bli renovering eller ny panna eller liknande.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-10-24 16:31:59 följande:

    12-18000:- i underhåll per år på ett hus....? Det låter väldigt mycket måste jag säga. Vi har bott i hus i 5+ år nu och har hittills inte lagt en krona på varken renoveringar eller annat, och det var knappast något tip-top-hus vi köpte. Hellre då att man räknar ut att ts betalar någon enstaka procent om det skulle bli renovering eller ny panna eller liknande.


    Då har man räknat på husets livslängd. Så det beror ju på hur man vill se på saken.

    Man räknar då med all renovering, byte av värmepanna, tak, vitvaror osv.

    1000 kronor hade jag absolut tyckt var ok om jag var i ts sits. 1500 skulle jag troligen tycka kändes mycket.

    Min gissning är att 1000 kronor plus halv drift är mindre än vad ts skulle betala i hyra för eget boende. Så tycker absolut inte det är orimligt.
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-10-24 16:35:36 följande:
    Då har man räknat på husets livslängd. Så det beror ju på hur man vill se på saken.

    Man räknar då med all renovering, byte av värmepanna, tak, vitvaror osv.

    1000 kronor hade jag absolut tyckt var ok om jag var i ts sits. 1500 skulle jag troligen tycka kändes mycket.

    Min gissning är att 1000 kronor plus halv drift är mindre än vad ts skulle betala i hyra för eget boende. Så tycker absolut inte det är orimligt.
    Ja det måste ju vara väldigt olika där, men samtidigt kan man resonera åt två håll. Ts sambos hus har han ärvt, alltså är det säkert redan gammalt och kanske dras med "ålderskrämpor", å andra sidan kommer ett mer nybyggt hus kosta mer under sin livstid framåt eftersom det har fler år kvar och kommer alltså ha mer framför sig än ett redan gammalt hus där det värsta kanske redan åtgärdats.

    Jag tycker inte man ska titta på "det här skulle det kosta dig att bo i lägenhet" utan mer på de faktiska kostnaderna. Och man vet aldrig om något oförutsett händer med huset medan ts bor där och det är därför jag tycker det vore mer rättvist att bestämma att om det händer så betalar ts x procent av kostnaden. Hur ofta händer det att man måste lägga ut 24-36000:- per år på ett hus liksom?
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-10-24 16:43:46 följande:

    Ja det måste ju vara väldigt olika där, men samtidigt kan man resonera åt två håll. Ts sambos hus har han ärvt, alltså är det säkert redan gammalt och kanske dras med "ålderskrämpor", å andra sidan kommer ett mer nybyggt hus kosta mer under sin livstid framåt eftersom det har fler år kvar och kommer alltså ha mer framför sig än ett redan gammalt hus där det värsta kanske redan åtgärdats.

    Jag tycker inte man ska titta på "det här skulle det kosta dig att bo i lägenhet" utan mer på de faktiska kostnaderna. Och man vet aldrig om något oförutsett händer med huset medan ts bor där och det är därför jag tycker det vore mer rättvist att bestämma att om det händer så betalar ts x procent av kostnaden. Hur ofta händer det att man måste lägga ut 24-36000:- per år på ett hus liksom?


    Nej men du kanske ska byta ett tak för 200-300.000? Köpa ny värmepanna för 60.000?

    Det är det man räknat med när man gjort sådana beräkningar.

    Jag anser som sagt att 1000 kronor per månad är rimligt. Men det är min åsikt.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-10-24 16:43:46 följande:

    Ja det måste ju vara väldigt olika där, men samtidigt kan man resonera åt två håll. Ts sambos hus har han ärvt, alltså är det säkert redan gammalt och kanske dras med "ålderskrämpor", å andra sidan kommer ett mer nybyggt hus kosta mer under sin livstid framåt eftersom det har fler år kvar och kommer alltså ha mer framför sig än ett redan gammalt hus där det värsta kanske redan åtgärdats.

    Jag tycker inte man ska titta på "det här skulle det kosta dig att bo i lägenhet" utan mer på de faktiska kostnaderna. Och man vet aldrig om något oförutsett händer med huset medan ts bor där och det är därför jag tycker det vore mer rättvist att bestämma att om det händer så betalar ts x procent av kostnaden. Hur ofta händer det att man måste lägga ut 24-36000:- per år på ett hus liksom?


    Och jag håller med dig om att man inte rakt av kan jämföra med vad ett annat boende skulle kosta. Men jag misstänker att ett upplägg med 1000 kronor utöver drift faktiskt är långt mycket billigare för ts än annat boende.
  • Mortiscia80
    S23 skrev 2021-10-24 16:50:38 följande:
    Och jag håller med dig om att man inte rakt av kan jämföra med vad ett annat boende skulle kosta. Men jag misstänker att ett upplägg med 1000 kronor utöver drift faktiskt är långt mycket billigare för ts än annat boende.
    Huvudsaken är att det finns bättre lösningar för ts än att köpa in sig i huset.
  • S23
    Mortiscia80 skrev 2021-10-24 16:56:30 följande:

    Huvudsaken är att det finns bättre lösningar för ts än att köpa in sig i huset.


    Absolut. Jag skulle aldrig köpa in mig i sådan typ av fastighet. Själv har jag valt att inte köpa in mig i min sambos hus pga att det är på landet. Såsom utveckling sett ut på marknaden nu så har dock huset ökat i värde, men det var inte en chansning jag var villig att göra då det lika gärna hade kunnat gå neråt.

    Vill tillägga till mitt resonemang att ts heller inte bör behöva hjälpa till arbetsmässigt vid renovering om vi pratar en summa på 1000 i månaden.

    Även arbetstiden på underhåll är ju hennes sambos ansvar och inget som skall gå ut över ts tid.
  • SaraL77

    Han försöker blåsa dig. Kvinnofälla deluxe. Jag hade i ärlighetens namn övervägt att lämna kräket eftersom han uppenbarligen inte har några som helst skrupler.

  • Aurora Borrealis

    Han försöker blåsa dig. Betala inte en annan människas renoveringar för att du är inneboende. Antingen gift er så du får halva huset till skänks, få halva huset skriftligt i gåva, eller köp halva huset så halva är ditt. Annars har du slängt tid och pengar i sjön. Varit inneboende och betalat dubbelt för att göra renoveringar åt en hyresvärd. Gör inte det. Bli inneboende hos hans granne eller vem som helst och var särbo med din partner, för det är billigare och bättre för dig på alla sätt!

    Har aldrig hört maken till snåljåp! Det är väl någon smålänning.... Tillåt intenågon att utnyttja dig så!

  • Mortiscia80

    En sak att ta med sig ts, eftersom han ärvt huset kan det mycket väl vara så att han ärvt det som enskild egendom, då får du ingen del av det automatiskt även om ni gifter er.

  • Linda5

    Jag är nog lite motvalls i frågan. 
    Ett hus kostar massor att äga, särskilt ett äldre hus. 
    Vems är barnen?
    Grejer som kostar över tid
    Pannbyte 80 000kr/ 30 år = 222kr
    Takbyte 200 000kr/40 år= 416kr
    Dränering 150 000/ 30 år= 416kr
    målning/byte av fasad 100 000kr/ 15 år= 555kr
    Vitvaror 50 000kr/ 10år = 416kr( livslängd diskmaskin 5år, spis 5år tvättmaskin 5 år, tumlare 7 år, kyl/frys 10år)
    Badrumsrenovering 200 000kr/ 20 år = 833kr
    Köksrenovering 100 000kr/ 20 år = 416kr
    Nya dörrar/lås 20 000kr/ 20 år= 83kr
    Trädgårdsmaskiner 10 000kr/10 år= 83kr
    Sen är det ju alltid lite tapetsering, målning och annat småfix

    Sen vill man ju ofta ha annat som ex
    Uterum/altan 
    Växthus
    Nya plattor/ stensättningar i trädgården
    Ny uppfart



    Ni som hävdar att TS inte får något, jag skulle nog säga tvärt om. Vill man inte betala när det köps får man ju som hyresgäst betala varje månad vad det kostar, sen kanske man inte hinner uppleva det nya badrummet men man får ett nytt kök som man bara betalt liten del av. 

  • GGN
    Humlan1990 skrev 2021-10-24 15:37:05 följande:

    Tack för era kloka ord.

    Precis jag äger inget mer än mina egna saker, och är mer som inneboende. Huset kommer alltid vara hans.

    Isåfall kan hyran öka lite pga slitage men inget är renoverats efter vi flyttat in.

    Förhoppningsvis kommer han förstå, för i hans ögon är det orättvist när jag är med och använder saker i huset borde jag va med o betala..

    Men imed jag inte äger något och endast är inneboende.

    Är det dumt att säga att han står för renoveringar i huset och jag står för vår mat och saker till barnen?


    Nej, ni ska dela på mat och saker till barnen. Annars, om ni separerar, så har han investerat sina pengar i fastigheten som är hans, medan ni ätit upp dina pengar.
  • Themis

    När jag var barn, vi snackar nu år 1978, fanns i vår bokhylla en liten bok som hette "Att skiljas som vänner". Den läste jag, för jag läste allt jag kunde komma över.

    I den stod det redan då att kvinnor tyvärr oftast är dumma mot sig själva och betalar för mat och sånt som förbrukas till barnen, medan män betalar allt som blir kvar, som bostad, möbler, TV osv. Och då blir en kvinna som är sambo ofta helt utan vid en separation. 

    Fråga vilken bankrådgivare som helst idag, så är det första du får höra att man ska äga boendet gemensamt i en längre relation, så att båda lägger till renovering osv, och båda får del av värdeökningar.

    Eftersom bostadsköp tillhör de största och mest lyckade investeringar jag har gjort i mitt liv så kan jag svårligen förstå varför man vill stå utanför detta. I synnerhet om man har svag ekonomi då värdeökningen kan göra mycket större skillnad för en.

    Det bör gå att hitta en strategi som låter dig deläga huset på sikt, man kan ta det en bit i taget. Tala med din bank och be om förslag på hur man kan göra.

    Och om inte mannen alls är intresserad av det (men gärna vill att du ska bekosta renoveringar) så är det en rätt tydlig indikation på hur han ser på er relation.

    Ska du inte äga huset så ska du heller inte betala för sånt som i en hyreslägenhet hade fallit under värdens ansvar, punkt. Är det stopp i avloppet, går persiennerna sönder, knasar spisfläkten, flagnar tapeterna av ålder- inte ditt problem, inte din punktkostnad. Han får beräkna en utslagen hyreskostnad som han tror inkluderar sånt och du får bedöma om du tycker den är rimlig. Det kanske slutar med att du hellre bor själv. 


    När livet suger har den fattige ingen kuk.
Svar på tråden Hans hus, tips på borde jag göra