• Anonym (Mamma)

    Hur mycket per dag får era treåringar titta på TV?

    Min brukar få titta på Bolibompa tills det är slut, sen stänger vi av Tv:n. Idag tänkte jag låta henne få titta på tv även på förmiddagen, så totalt kanske det blir flera timmars tv tittande idag. Är det för mycket? Hur mycket får era treåringar titta på TV per dag?

  • Svar på tråden Hur mycket per dag får era treåringar titta på TV?
  • Anonym (Carina)

    I vårt hem har tv:n stått på i princip hela dagarna när vi varit hemma då vi varvar nyheter, barnprogram, MTV, djurprogram, dokumentärer, YouTube, Netflix etc så tv som fenomen har snabbt blivit avdramatiserat och faktiskt tråkigt. Vi har inte suttit fast i soffan utan ändå gjort vad vi ska göra och inte haft några problem med att sitta i köket och pyssla medan nån musikkanal i tv försett oss med bra musik under tiden. Barnen har utan bekymmer lekt på sina rum eller haft kompisar hemma på lek och inte brytt sig det minsta om tv. Faktum är att de tittade som minst på tv då den alltid stod på.

    När tiden med tv däremot var begränsad (tex hos farmor, i stugan, på semester etc) då tittade dom maniskt på tv och sög ut all tid de bara kunde. Då tittade de faktiskt mer på tv än hemma.

    Alla är förstås olika men såhär funkade det för oss

  • Anonym (Carina)

    Kan tillägga att tv;n har varit påslagen sedan barnen var nyfödda så de har vant sig vid att det alltid varit så här.

  • Anonym (Tyvärr)

    I vanliga fall bara morgon och kväll, men i vabbperioder med hemmaarbete och typ 5-6 veckors sjukdomsperioder för hela familjen har det ibland varit jättemycket. Har inte möjlighet att vara borta så mycket som barnen varit sjuka denna höst så det har blivit en del jobba hemifrån även efter restriktionerna lättades och då fått kompensera närvaro med tv, tyvärr. Det är inte lätt när man dessutom själv är ordentligt sjuk och inte orkar leka, då blir det också mer tv och barnprogram.

  • Anonym (M)

    Vi använder tv:n och andra skärmar som barnvakt. Alltså när jag bara måste ta ett jobbsamtal hemma, när vi sitter i tråkiga, icke-barnvänliga väntrum, när jag har huvudvärk ... När jag inte har tid eller kapacitet att vara en närvarande förälder. Det blir 1-2 timmar i veckan. Dessutom har de läsplatta och dator på förskolan.

    Mina barn gillar att titta på tv och håller sig tysta och lugna medan de gör det. Eftersom de blir så pass passiva känns det ojuste att parkera dem framför skärmar mer än det jag behöver för att klara av vardagen.

  • Anonym (Samma)
    Anonym (Carina) skrev 2021-10-24 10:46:18 följande:

    I vårt hem har tv:n stått på i princip hela dagarna när vi varit hemma då vi varvar nyheter, barnprogram, MTV, djurprogram, dokumentärer, YouTube, Netflix etc så tv som fenomen har snabbt blivit avdramatiserat och faktiskt tråkigt. Vi har inte suttit fast i soffan utan ändå gjort vad vi ska göra och inte haft några problem med att sitta i köket och pyssla medan nån musikkanal i tv försett oss med bra musik under tiden. Barnen har utan bekymmer lekt på sina rum eller haft kompisar hemma på lek och inte brytt sig det minsta om tv. Faktum är att de tittade som minst på tv då den alltid stod på.

    När tiden med tv däremot var begränsad (tex hos farmor, i stugan, på semester etc) då tittade dom maniskt på tv och sög ut all tid de bara kunde. Då tittade de faktiskt mer på tv än hemma.

    Alla är förstås olika men såhär funkade det för oss


    Samma här, barnen gillar att ha Tv:n på i bakgrunden och leker med annat och när de väl tittar på Tv så tittar de sällan mer än en stund åt gången
  • Bonobo
    Anonym (Carina) skrev 2021-10-24 10:46:18 följande:

    I vårt hem har tv:n stått på i princip hela dagarna när vi varit hemma då vi varvar nyheter, barnprogram, MTV, djurprogram, dokumentärer, YouTube, Netflix etc så tv som fenomen har snabbt blivit avdramatiserat och faktiskt tråkigt. Vi har inte suttit fast i soffan utan ändå gjort vad vi ska göra och inte haft några problem med att sitta i köket och pyssla medan nån musikkanal i tv försett oss med bra musik under tiden. Barnen har utan bekymmer lekt på sina rum eller haft kompisar hemma på lek och inte brytt sig det minsta om tv. Faktum är att de tittade som minst på tv då den alltid stod på.

    När tiden med tv däremot var begränsad (tex hos farmor, i stugan, på semester etc) då tittade dom maniskt på tv och sög ut all tid de bara kunde. Då tittade de faktiskt mer på tv än hemma.

    Alla är förstås olika men såhär funkade det för oss


    Det låter ju som slöseri med el om ni nu inte aktivt tittar på tv:en men den alltid är på? Snacka om att elda för kråkorna.
Svar på tråden Hur mycket per dag får era treåringar titta på TV?