• Anonym (ts)

    Varför görs inte mer för att hjälpa ofrivilligt barnlösa i Sverige?

    I Sverige får inte ofrivilligt barnlösa samma hjälp som utomlands. Här tas enbart blodprover, ultraljud och spermaprov för att utreda orsaken till barnlösheten. Många får diagnosen oförklarligt barnlösa. Många av dessa söker sig utomlands där de får genomgå mer avancerade undersökningar som inte görs i Sverige. Ofta hittar de ett fel som missats i Sverige.

    Finns massor olika behandlingar utomlands som saknas i Sverige. Exempelvis kan man behandla kvinnor som lider av för tidigt klimakterium med hjälp av PRP behandling av äggstockarna. Den finns inte att göra någonstans i Sverige. I Sverige finns i princip enbart IVF att tillgå vid ofrivillig barnlöshet.

    Läkare lägger inte ner tid på att ta reda på orsakerna och hur de kan hjälpa patienterna.

    Varför är det så?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2021-10-24 11:44
    Många kvinnosjukdomar ignoreras, enbart endometrios har senaste åren uppmärksammats. Kvinnor med andra åkommor får lida på grund av svenska läkares okunskap.

  • Svar på tråden Varför görs inte mer för att hjälpa ofrivilligt barnlösa i Sverige?
  • Anonym (Pengar?)

    Vad betalar man utomlands för all hjälp du nämner och vad betalar du i Sverige? 

  • Anonym (Pengar?)

    Man får otroligt mycket hjälp i Sverige gratis. Du borde vara tacksam.

  • Embla twopointoh
    Anonym (ts) skrev 2021-10-24 11:37:53 följande:

    I Sverige får inte ofrivilligt barnlösa samma hjälp som utomlands. Här tas enbart blodprover, ultraljud och spermaprov för att utreda orsaken till barnlösheten. Många får diagnosen oförklarligt barnlösa. Många av dessa söker sig utomlands där de får genomgå mer avancerade undersökningar som inte görs i Sverige. Ofta hittar de ett fel som missats i Sverige.

    Finns massor olika behandlingar utomlands som saknas i Sverige. Exempelvis kan man behandla kvinnor som lider av för tidigt klimakterium med hjälp av PRP behandling av äggstockarna. Den finns inte att göra någonstans i Sverige. I Sverige finns i princip enbart IVF att tillgå vid ofrivillig barnlöshet.

    Läkare lägger inte ner tid på att ta reda på orsakerna och hur de kan hjälpa patienterna.

    Varför är det så?


    En kvalificerad gissning är att det saknas resurser. Om man skulle erbjuda den hjälp du beskriver till barnlösa, får man istället dra ned på vård för andra grupper. Ekonomin är begränsad helt enkelt och någonstans måste man dra gränsen.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Pengar?) skrev 2021-10-24 11:42:24 följande:

    Vad betalar man utomlands för all hjälp du nämner och vad betalar du i Sverige? 


    Går inte jämföra då många behandlingar inte utförs i Sverige.
  • Anonym (ts)
    Anonym (Pengar?) skrev 2021-10-24 11:43:40 följande:

    Man får otroligt mycket hjälp i Sverige gratis. Du borde vara tacksam.


    Absolut men när det gäller ofrivilligt barnlöshet får man otroligt lite hjälp och det är det jag vill diskutera.
  • Anonym (ts)
    Embla twopointoh skrev 2021-10-24 11:44:58 följande:

    En kvalificerad gissning är att det saknas resurser. Om man skulle erbjuda den hjälp du beskriver till barnlösa, får man istället dra ned på vård för andra grupper. Ekonomin är begränsad helt enkelt och någonstans måste man dra gränsen.


    Det har du förvisso rätt i. Vården nedprioriteras i Sverige. Fast jag tycker ändå att privat vård skulle kunna erbjuda detta om man får betala helt ur egen ficka.
  • Anonym (ölmn)

    Som ovanstående säger, det handlar om pengar. Betalar man själv kan man säkert få den hjälpen även här. 


    Som det är nu försöker de hjälpa så många som möjligt. 


    Ibland går det heller inte att förklara. Min brors bästa vän och hans sambo kunde inte få barn. De genomgick utredning här och sen utomlands. Inget fel kunde hittas. Efter tre ivf försök som inte lyckades alls så sprack förhållandet. 

    Båda hittade nya partners och båda har nu biologiska barn med sina nya. Den ena har tre och den andra får strax sitt femte. 


    Ingen kan förklara varför. 


    Min bästa väns dotter fick ett barn, hur lätt som helst. Barn nr 2 lyckades först efter sjunde ivf försöket, alla fick de betala själv eftersom de redan hade ett biologiskt barn. Tur att mormorden är rik som ett troll och gladeligen betalade. 

  • Anonym (Pengar?)
    Anonym (ts) skrev 2021-10-24 11:46:01 följande:
    Absolut men när det gäller ofrivilligt barnlöshet får man otroligt lite hjälp och det är det jag vill diskutera.
    Tycker du att utredning och 3 gratis ivf är otroligt lite?
  • Embla twopointoh
    Anonym (ts) skrev 2021-10-24 11:48:00 följande:
    Det har du förvisso rätt i. Vården nedprioriteras i Sverige. Fast jag tycker ändå att privat vård skulle kunna erbjuda detta om man får betala helt ur egen ficka.
    Fast i Sverige "gillar" man inte privat vård, och därför lönar det sig sällan att ha en privat klinik här.
  • Anonym (ts)
    Anonym (ölmn) skrev 2021-10-24 11:48:07 följande:

    Som ovanstående säger, det handlar om pengar. Betalar man själv kan man säkert få den hjälpen även här. 

    Som det är nu försöker de hjälpa så många som möjligt. 

    Ibland går det heller inte att förklara. Min brors bästa vän och hans sambo kunde inte få barn. De genomgick utredning här och sen utomlands. Inget fel kunde hittas. Efter tre ivf försök som inte lyckades alls så sprack förhållandet. 

    Båda hittade nya partners och båda har nu biologiska barn med sina nya. Den ena har tre och den andra får strax sitt femte. 

    Ingen kan förklara varför. 

    Min bästa väns dotter fick ett barn, hur lätt som helst. Barn nr 2 lyckades först efter sjunde ivf försöket, alla fick de betala själv eftersom de redan hade ett biologiskt barn. Tur att mormorden är rik som ett troll och gladeligen betalade. 


    Nej, den hjälpen finns inte att tillgå här även om man betalar ur egen ficka.

    Det finns ofrivillig barnlöshet som inte går att förklara MEN det finns också många som får diagnosen oförklarligt barnlösa i Sverige och sedan utomlands får en förklaring till barnlösheten vilket jag tycker är skandal. Detta är ju ett resultat av svenska läkares okunskap och att de inte gör tillräckligt för att hjälpa patienterna. Hade det funnits tillgång till samma hjälp här som utomlands så hade många fler kunnat få rätt hjälp.
Svar på tråden Varför görs inte mer för att hjälpa ofrivilligt barnlösa i Sverige?