• Anonym (flytt­ade)
    Fri 29 Oct 2021 17:12
    3442 visningar
    15 svar
    15
    3442

    Scizofreni.

    Långbenopluto skrev 2021-10-24 17:21:29 följande:

    Menar du att dom behandlas annorlunda i samhället?

    Eftersom man oftast inte ens vet om att nån har denna sjukdom så är det svårt att se att dom behandlas annorlunda. 

    Det är en sjukdom som man inte märker om personen följer sin medicinering. 


    När man haft en granne som vissa veckor hejade och var glad och andra veckor inte svarade på tilltal, stirrade jätteskumt och strök längs väggarna samt gjorde katas med kniv i timmar eller hoppade studsmatta hela nätterna så vet man det.

    Det känns ärligt talat inte särskilt stabilt och kan rätt säkert leda till annorlunda behandling än när man möter Asta 73 och hennes tax, även om den skäller som besatt.
  • Anonym (flytt­ade)
    Sat 30 Oct 2021 17:37
    #12
    Anonym (Kollega) skrev 2021-10-30 17:15:20 följande:
    Tråkig situation, men det du beskriver låter dock inte alls som schizofreni. Är du verkligen helt säker på att du granne var schizofren?
    Det kan jag klart inte veta säkert men det var tydligt att han var som en helt annan person emellanåt, och hade paranoia.

    Om det sen berodde på att han gick av och på olika mediciner eller om det var så hans sjukdom var- vem vet. Någon gång fick han spel och började gapa rakt ut på en tegelvägg i flera minuter. 

    Det är då man misstänker att en person skulle kunna balla ur fullkomligt och  knivhugga nån i tvättstugan.
  • Anonym (flytt­ade)
    Sun 31 Oct 2021 19:50
    #14
    Anonym (Kollega) skrev 2021-10-31 18:39:17 följande:
    Det där är ju inte heller något som tyder på schizofreni. Vad vet du om diagnosen?

    Paranoia förekommer, och det är vanligt att sjukdomen går i skov men jag skulle säga i långa perioder, det kan gå något eller t.o.m. många år mellan psykoserna. Inget som svänger från en vecka till en annan. Schizofrena är ofta tillbakadragna och de är väldigt sällan våldsamma.
    Om du läser om diagnosen på t.ex doktor.se så är det rätt mycket som stämmer.

    När de tydligaste symptomen är vanföreställningar och hallucinationer och en person står och gapar på en tegelvägg, vad tror du själv? Att där är riktiga aliens som han kan se men inte jag?

    Dumheter.
Svar på tråden Scizofreni.