• målardrottningen

    Era tip för att gå ner i vikt (ganska snabbt med hjälp av ändras kost)?

    Hej! Jag behöver tips på hur jag enklast kan gå ner i vikt. Jag har inte möjlighet att gymma eftersom jag bor 45 min ifrån närmaste gym. Jag kan gå på promenader eller göra övningar hemma (utan vikter). Främst undrar jag vad ni har märkt hjälpte att gå ner i vikt? Jag är ännu inte överviktig, men jag går upp i vikt hela tiden och håller sakta men säkert på att bli det. Jag vill bromsa min viktuppgång och tappa ca 10 kilo för att sedan försöka hålla mig på den vikten. Jag har gått upp 8 kilo senaste året bara och jag vet inte vad jag har gjort annorlunda jämfört med tidigare år, det kanske helt enkelt är så att min kropp har ändrat sig och att jag nått någon gräns för hur bra ämnesomrättning jag har när jag fyllde 25. 

    Så... Low Carb Diet? Lågkalorikost? Leva på bara nudlar (helt inte...)? Vad tror ni kan hjälpa? Behöver gärna se resultat på vågen snabbt för att jag ska orka göra det, men samtidigt behöver jag kunna hålla en diet länge och leva en fungerande liv.

  • Svar på tråden Era tip för att gå ner i vikt (ganska snabbt med hjälp av ändras kost)?
  • Mortiscia80

    Nudlar är jättedyrt! Och dessutom ganska dåligt ur näringssynpunkt.

    Det första du kan titta på är portionsstorlek och matvanor öht. Sluta med godis är alltid en bra start. Skippa fikabrödet på em, ta en frukt eller två istället. Ät frukost så du får igång metabolismen för dagen.

  • Lönnsirap

    Det är ju jättesvårt att gissa exakt varför du gått upp i vikt och vad du ska göra för att gå ned.

    Börja med att registrera vad du äter, antingen på papper med en vanlig penna, eller med lifesum, eller någon liknande app.

    Funderar sen, efter någon vecka om du minskat på vågen, eller om du ligger stilla.

    Har du minskat vet du vad du gjort fel, iallafall omedvetet.

    Annars tittar du på den mat du ätit och ser över om du skulle kunna göra andra val.

  • målardrottningen
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 11:03:35 följande:

    Nudlar är jättedyrt! Och dessutom ganska dåligt ur näringssynpunkt.

    Det första du kan titta på är portionsstorlek och matvanor öht. Sluta med godis är alltid en bra start. Skippa fikabrödet på em, ta en frukt eller två istället. Ät frukost så du får igång metabolismen för dagen.


    Portionsstorlek kan vara ett problem. Jag har alltid ätit ganska mycket riktig mat, äter dock väldigt sällan godis (och då väldigt lite), fikar inte, dricker inte läsk och äter alltid frukost. Men jag kanske äter för mycket mat helt enkelt... Har inte tänkt att det skulle vara något problem eftersom vi alltid äter hemlagad mat och väldigt "normal" mat. Inget överdrivet fett liksom. 
  • Mortiscia80
    målardrottningen skrev 2021-10-26 11:43:29 följande:
    Portionsstorlek kan vara ett problem. Jag har alltid ätit ganska mycket riktig mat, äter dock väldigt sällan godis (och då väldigt lite), fikar inte, dricker inte läsk och äter alltid frukost. Men jag kanske äter för mycket mat helt enkelt... Har inte tänkt att det skulle vara något problem eftersom vi alltid äter hemlagad mat och väldigt "normal" mat. Inget överdrivet fett liksom. 
    Även om man tillagar den absolut bästa och hälsosammaste maten så kan man inte överäta för det :) Titta gärna också på fördelning av protein, kolhydrater, grönsaker på tallriken. Och portionsstorlekar kan du googla, t ex hur mycket ris för en portion. Då vet du hur mycket du bör göra i ordning, oavsett om du äter själv eller i sällskap.
  • Dr Nail

    Bara ett tips, men garanterat effektivt sånt: ät dig aldrig mätt.

    Strunta i kolhydrattramsandet, ät vad du vill men ät mycket mindre än du vill så går du ner i vikt. Du måste vara hungrig annars kommer du inte gå ner i vikt.

  • Dr Nail

    Två måltider om dagen är optimalt. Vill du gå ner i vikt äter du två små måltider om dagen och slutar småäta.

  • Mortiscia80
    Dr Nail skrev 2021-10-26 11:53:19 följande:

    Två måltider om dagen är optimalt. Vill du gå ner i vikt äter du två små måltider om dagen och slutar småäta.


    Jag håller inte med dig där med bara två måltider, det beror väldigt mycket på vilken slags förbränning man har. Jag skulle inte klara mig med det, inte för mättnaden utan för blodsockret främst. Huvudvärk, trötthet, irritation... Det kan förstöra en hel dag.
  • Dr Nail
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 11:58:47 följande:

    Jag håller inte med dig där med bara två måltider, det beror väldigt mycket på vilken slags förbränning man har. Jag skulle inte klara mig med det, inte för mättnaden utan för blodsockret främst. Huvudvärk, trötthet, irritation... Det kan förstöra en hel dag.


    Det ÄR jobbigt att gå ner i vikt. Men goda nyheter är att det tar bara ca. 2 veckor för kroppen att anpassa sig, sen kommer det kännas naturligt.
  • Dr Nail
    Mortiscia80 skrev 2021-10-26 11:58:47 följande:

    Jag håller inte med dig där med bara två måltider, det beror väldigt mycket på vilken slags förbränning man har. Jag skulle inte klara mig med det, inte för mättnaden utan för blodsockret främst. Huvudvärk, trötthet, irritation... Det kan förstöra en hel dag.


    Får man lågt blodsocker så kan man äta en apelsin eller liknande.
  • Mortiscia80
    Dr Nail skrev 2021-10-26 12:15:32 följande:
    Det ÄR jobbigt att gå ner i vikt. Men goda nyheter är att det tar bara ca. 2 veckor för kroppen att anpassa sig, sen kommer det kännas naturligt.
    Jag kunde äta så när jag var yngre, men inte nu längre. Jag tror inte att alla kroppar kan vänja sig heller, tyvärr. Och nej, det är inte så enkelt som att äta en apelsin eller liknande heller. Bra för de som kan göra så, men återigen inte sant för alla.
Svar på tråden Era tip för att gå ner i vikt (ganska snabbt med hjälp av ändras kost)?