• Wed 27 Oct 2021 10:03
    6015 visningar
    9 svar
    9
    6015

    TESA

    Hej!

    Jag har gjort TESA. De fann inget efter 12 stick och tänkte därefter sluta men jag bad dem om att testa en sista omgång och då fann de 3 spermier. Eftersom det var mindre än 10 slängdes dom men det kvalificerade mig till en mikrotese behandling.

    Mikrotese är betydligt mer effektiv då man blottlägger testiklarna när man letar isf att med en nål chansa vart det kan finnas.

    För oss gav den senare behandlingen oss två alldeles friska tvillingar och igår placerades det ett fryst embryo in i min fru för ett syskonförsök. Mer har vi inte och vi kan inte göra om behandlingen så det blir ett lotteri men då vi redan har tre barn, tvillingarna och för mig ett bonusbarn är jag nöjd oavsett.

    Lycka till med behandlingen och om TESA inte fungerar försök få till en mikrotese behandling.

  • Sat 30 Oct 2021 00:00
    #3
    KristinL85 skrev 2021-10-28 14:48:35 följande:

    Åh tack snälla för ditt svar!

    Vad var anledningen till att du/ni gjorde TESA? Få spermier? Eller inga spermier?

    Vi blev direkt nekade fortsätta försök via landstinget då de inte någon vinst med att testa TESA, ffa min sambo har spermier men orörliga o få. Så detta är privat vi går nu, o läkaren där sa att det absolut finns en chans, men hur stor den är vet jag ju inte. Gick ni också privat?

    12 nålstick, är det ungefär vad man kan förvänta sig?

    Hur mådde du efteråt?


    Hej, vi gjorde nästan den omvända resan mot er. Vi började privat men jag gillade inte hur jag blev bemött av vår läkare där så vi pausade utredningen jag minns inte exakt hur länge. Har skrivit ett sjukt långt inlägg om det här om du orkar läsa någon gång ???? . Ja sedan gick vi över till landstinget och fick en jättefin empatisk läkare som drev vårt fall framåt. Jag hade inga spermier i varken det första eller andra spermaprovet och efter ultraljud mm tog de ett kromosomprov som visade att jag har ett kromosomfel. Läskigt men jag hade också normala hormonvärden och så kallade mosaicism DVS att inte alla av mina celler har kromosomfelet. Därav fick vi göra TESAN, i jakt efter friska celler som kunde producera spermier så det är förstås lite annorlunda än er men kanske ändå en jakt på friska rörliga spermier? Där ni kan ha samma tur som mig att finna dom? Hoppas det iaf.

    Ingreppet gjorde ont vill jag minnas men det var inte farligt efter. När vi gjorde mikrotesen senare var det tvärtom. Riktigt fin bedövning under ingreppet men efter en riktig plåga med sjukskrivning som följd en vecka. Vecka nr 2 gick jag till jobbet men det gjorde fortfarande ont och jag gick på smärtstillande.Vet inte om det helt gick över faktiskt förens den andra operationen. Det där kan vara lite olika tror jag men det är ett större ingrepp och inget man gör om man inte som vi var desperata efter barn. Vi gjorde det som jag antydde 2 ggr. Första gången blev vi gravida men senare blev det missfall. Gång 2 hade jag halvstor ångest för ingreppet men försökte inte tänka på det förens jag väl var där och det var försent men det blev också det bästa jag gjort. Blev på nytt sjukskriven en vecka men därefter släppte smärtorna och som jag skrev i förra inlägget fick vi tvillingar.En pojke och en flicka. Värt allt!

    Jag bara hoppas att ni också får den chansen.
Svar på tråden TESA