Inlägg från: Matilda356 |Visa alla inlägg
  • Matilda356

    Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"

    Anledningen är att vänstern försöker neutralisera allting. Det ska inte få heta flickvän/pojkvän längre, eftersom då kan HBTQ-personer bli kränkta. Språk är makt, och det skrämmer mig hur många konservativa som bara anpassar sig efter vänsterns nya definitioner.

    Nästa steg, som jag redan märkt av lite, är "föräldrar" istället för mamma och pappa. Dvs, vänstern vill neutralisera det ordet också, så att precis som idag när få säger flick- och pojkvän, och istället partner, kommer få säga mamma och pappa i framtiden.

    Ni som är konservativa, har ni tänkt på detta? Anpassar ni er efter vänstern?

  • Svar på tråden Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 09:46:50 följande:

    Haha. Bra försök. 

    Som 35+ känns det liksom ganska töntigt att benämna min sambo som "pojkvän". Därför säger jag sambo eller partner. 


    Ett snabbare sätt att säga "mammaåpappa" är att säga "föräldrar". 


    Varför känns det töntigt? Tror snarare det handlar om vana, och hör man media och folk upprepa samma sak så börjar just den saken låta naturlig. Det är så man tar makt över språket. Genom repetition.
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 09:53:48 följande:
    Pojkvän och flickvän associerar jag med folk upp till kanske 25. Ungefär som att få unga säger mor och far. 
    Ja precis, men det har ju med vana att göra. Det var det jag skrev precis. Varför tror du att alla mediefeminister hela tiden upprepar ordet "partner"? Man vill driva igenom en förändring av språket till sin egen ideologiska fördel.
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 10:00:13 följande:

    Jag har svårt att tro att folk i så fall skulle vara så lättlurade att dom byter ideologi, om dom nu inte gillar jämställdhet sen innan, pga att vissa ord blir mer populära än tidigare. Gör du det? 


    Vad för hemskt kommer hända om folk säger partner istället för pojkvän tänker du? Vad för hemskt hände när folk började använda det mer moderna "mamma och pappa" istället för "mor och far"? Var det då dödsskjutningarna började? 


    Folk är extremt lättpåverkade. Iaf de flesta. Vad har det här med jämställdhet att göra?

    Man suddar ut gränserna mellan könen, vilket vänstern idag mer än gärna gör, då man låtsas att män och kvinnor egentligen är likadana, och att alla skillnader beror på samhällsnormer. I sin närmast religiösa övertygelse är det dessa normer vänstern vill ändra på, och språk är som sagt makt.

    Det är därför man som konservativ inte bör hänga på vänsterns nydefinitioner, utan hålla fast vid sina egna ord.
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 10:05:52 följande:
    Och hur påverkar det dig? Lev ditt liv och skit i vad andra använder för ord. Det är ju bara patetiskt vilka konspirationseorier du fastnat i. 
    Men ni som använder ordet partner är ju noga med att använda just det, så jag kan ju ställa samma fråga till dig. Jag säger inte att du ska ändra dig, men jag tycker konservativa bör tänka till hur de påverkas av medias narrativ.
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 10:15:50 följande:
    Det har jag inte sagt. Jag sa att för mig känns det töntigt och gammeldags att säga pojkvän till min vuxna sambo. Så därför använder jag sambo eller partner istället.

    Orden har inget med någon ideologi att göra, det är bara ord. Som för dom flesta. 

    Jag säger som sagt inte mor och far heller, eller television, osv.
    Jomen anledningen att du känner så är pga hur ofta eller sällan ett ord används i samhället. Det handlar mycket om grupptryck, och att använda ord som man vet är populära och många andra använder.
  • Matilda356
    Anonym (Håller inte alls med.) skrev 2021-10-27 10:17:55 följande:

    Jag håller inte alls med dig, tror det beror på i vilka kretsar man umgås med och vart man bor.
    Jag bor själv i en av de lite rikare Stockholmsförorterna där husen kostar 15-20 miljoner i snitt och många konservativa bor. Många jobbar internationellt eller jobbar med utlandskontakter, reser mycket osv.
    Många använder partner om man t ex är skild och har en ny man eller kvinna man träffar men inte flyttat i hop med.
    Flickvän/pojkvän använder ingen över 30 år utan är för yngre och som aldrig varit gifta osv. 
    En 45 årig skild person med t ex chefsjobb använder inte flickvän/pojkvän om en ny partner utan just ordet min (nya) partner, det andra låter barnsligt, särbo låter konstigt om man kanske bara träffats i några månader, det brukar äldre tex pensionärer använda om dom skilt sig eller om mannen/hustrun dött och dom träffat en ny och varit tillsammans med i flera år men inte bor ihop.
    Det är också vanligt att dom på mitt jobb som är sambos när dom pratar med utlandet beskriver sina sambos som just partner då det inte finns något bra ord på engelska för sambos.
    Så partner har funnits länge, många äldre har använt det länge när man inte varit gift och det ökar också för att man använder engelska ord mer och mer i samhället.
    Anser inte alls att det är något som vänstern introducerar, jag känner ingen konservativ som har något emot ordet partner, tvärtom många använder det och tycker att pojkvän/flickvän är ord som unga använder eller som man kallar sina barns "partner".


    Jomen återigen, hur ett ord uppfattas och låter har mycket att göra med hur ofta det används i samhället. Journalister/aktivister vet detta väldigt väl, att om man upprepar något tillräckligt mycket så fastnar det och börjar låta normalt.

    Samma sak med all svengelska, där en del idag tycker att svenska ord låter töntiga, så man använder de engelska orden istället. Det beror på att i princip all populärkultur vi konsumerar är på engelska, så vi hör dem orden oftare.
  • Matilda356
    Anonym (Håller inte alls med.) skrev 2021-10-27 10:37:39 följande:
    Jag upplever i alla fall inte att konservativa eller några andra uppfattar partner som något nytt eller vänster utan är ett ord som även många konservativa använder, jag upplever att det är ett ord som alla använder oberoende på vad man röstar på eller hur man lever och absolut inte är något nytt, det använde folk i mina mor och farföräldrars generation när jag var liten, ser inte att det är något nytt. Jag har aldrig tidigare hört någon uppröraras av ordet partner.
    Mina vänner tom i Solsidan använder det. 
    Återigen beror det på den normalisering av ordet som skett. Men folk förstår inte hur de påverkas av koncensus och grupptryck. Jag pratade med min mamma och pappa och de sade att partner inte alls var lika vanligt på 90-talet.
  • Matilda356
    nernu skrev 2021-10-27 10:46:09 följande:

    Vad har partner med vänstern att göra? Det säger man väl även om heteropar när pojkvän sambo särbo osv känns knasigt?


    Vänstern vill neutralisera allting. Och "det säger man" handlar just om vad folk har för uppfattning av vilka ord som är gångbara och inte, och den uppfattningen styrs av hur ofta man hör orden.

    Det är ingen tillfällighet att mediefeministerna upprepar dessa ord så ofta som de gör. De vet precis hur mycket de påverkar utan att folk fattar det.
  • Matilda356
    sextiotalist skrev 2021-10-27 10:50:16 följande:
    Partner är inget nytt ord, det har använts väldigt länge. För mig har det känts mer naturligt, när jag träffade min sambo och vi blev etablerade, att kalla honom för partner (vi har varit tillsammans i över 25 år). Så om din ålder stämmer i presentationen, så var du inte ens född då.
    Nej, det är inget vänsterord.
    Föräldrar har jag nog sagt sedan jag varit vuxen (jag är 61 nu, så det blir nog i över 40 år)

    Vad har du fått dina idéer ifrån. För dina teorier låter väldigt mycket konstruerade.
    Mina föräldrar beskrev det inte alls så till mig, men whatever.
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 10:49:51 följande:
    Men varför är det så farligt att använda ett neutralt uttryck?
    Därför att vänstern vill neutralisera allting. Allting ska vara en vaniljfärgad linje helt utan bucklor. Allting ska vara exakt likadant. Jag vill ha ett samhälle där det är skillnad på män och kvinnor, och där det är skillnad på mamma och pappa.
  • Matilda356
    Anonym (Nej) skrev 2021-10-27 10:55:56 följande:
    Min teori är att Matilda är en 55-årig snubbe som tycker det är lite jobbigt att has kvinna hemma börjar få feministiska idéer som att hon kanske kräver lite mer av honom än att han ligger på soffan och dricker öl och rapar all sin lediga tid, och gärna skyller detta på "feminismen". 
    Och så börjar påhoppen. Jippie.
  • Matilda356
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:02:52 följande:
    Men vad är det för fel att använda ett neutralt ord? Varför är det farligt? Man använder ju fortfarande cis-termerna också.

    Varför är det så viktigt för dig att det finns tydligt avgränsade könsriktade termer för män och kvinnor? Och vad gör man med de som inte är cis-män eller cis-kvinnor, ska de inte få kallas något alls....? Eller ska de påtvingas ett ord som inte stämmer för dem? Om jag träffar en cis-man kallar jag ju inte honom för henne eller kvinna eller mamma heller.

    På vilket sätt tycker du att ordet partner påverkar ditt liv? Hur påverkar det samhället? Vad är det du ser för framtid om man börjar använda neutrala termer allt mer?
    För mig finns det ingenting som är "cis". Problemet med neutrala ord är att de inte tillåter värde, de tillåter ingenting att vara bättre eller sämre. De tillåter inte skillnad. Och jag vill inte ha ett samhälle där vi låtsas att allting och alla är exakt lika bra på allting, för så ser inte verkligheten ut.
  • Matilda356
    sextiotalist skrev 2021-10-27 11:12:49 följande:
    Men du får nog acceptera att verkligheten inte stämmer överens med din uppfattning. Du behöver inte använda det, du behöver inte använda det. (Jag kan erkänna att jag inte använder ordet hen, men ingen tvingar mig heller)
    Fast det är inte verkligheten, utan rådande vänsterideologi. Och det är först när man förstår det som man kan ha en debatt. Ingen av oss kommer att anpassa sig efter motsatt sidas värderingar.
  • Matilda356
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:17:08 följande:
    Cis är en term som används för att beteckna personer som identifierar sig med sitt biologiska kön, så nog finns det. Det är ju exakt så du vill ha det, du verkar bara vilja ha cis-termer och inget neutralt.

    Varför måste man sätta ett värde på människor ? Är t ex män värda mer eller mindre än kvinnor?

    Tar neutrala termer bort något värde hos personer som har en tydlig cis-identitet? Varför då i så fall?

    Jag tror inte du behöver vara rädd för att man helt kommer sluta använda ord som man, kvinna, pappa, mamma osv bara för att man säger partner istället för pojkvän, flickvän.

    Vad tycker du om ordet sambo då? Det måste ju vara lika illa för det fungerar ju på exakt samma sätt; en neutral beskrivning av den man lever med.

    Och fortfarande, vad ska man säga om alla människor som inte passar in i cis-normen? Varför ska de osynliggöras? För det är vad som händer om det inte finns ord för att beskriva dem med.
    Nej, cis är en term som används av vänsterfeminister. Nu är ni där igen och försöker normalisera alla deras definitioner för att få dem att framstå som en universell sanning. För mig finns det ingenting som heter "cis". Det har mycket att göra med hur alltid idag är känslodrivet, och att många unga tyvärr inte vill acceptera den kropp de föddes i. Det finns säkert de som har något fel i hjärnan också, men eftersom alltid handlar om känslor går det inte att med säkerhet säga vilka som faktiskt har störningar och vilka som bara hittar på.
  • Matilda356
    Anonym (A) skrev 2021-10-27 11:29:56 följande:
    Nej, cis är en term som används generellt över hela världen och inte bara av vänstermänniskor eller feminister (du vet att även de som ligger till höger kan vara feminister?). Bara för att du inte erkänner att cis-termen existerar betyder inte att den inte gör det.

    Varför svarar du inte på mina frågor?:

    Varför måste man sätta ett värde på människor ? Är t ex män värda mer eller mindre än kvinnor?
    Tar neutrala termer bort något värde hos personer som har en tydlig cis-identitet? Varför då i så fall?
    Vad tycker du om ordet sambo?
    Vad ska man säga om alla människor som inte passar in i cis-normen? Varför ska de osynliggöras?
    Cis är definitivt inte den universella termen du vill då den till, utan används så gott som uteslutande av en viss ideologi. Nu ska jag svara på dina frågor:

    För att människor är olika värda.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från något du kallar för cis.
    Sambo fyller en annan funktion, då motsvarigheten kallas särbo. Det är inte samma sak som partner.
    Kan inte svara på frågan då du utgår från vad du ser som cis.
  • Matilda356
    Anonym (?) skrev 2021-10-29 03:32:51 följande:

    Jag har alltid förutsatt att den som säger partner har en partner av samma kön. Nu bor jag i ett engelsk-talande land så det kanske är skillnad på språkbruket.


    Kollar man exempelvis SVT skriver de alltid partner istället flickvän eller pojkvän, även när det är tydligt vilket kön det rör sig om.

    Sedan vet jag såklart att FL är ett vänsterliberalt näste, så den här tråden blev ju en utmaning, såklart. Finns inte många konservativa här, om man säger så.
  • Matilda356
    sextiotalist skrev 2021-10-29 08:11:17 följande:
    Nja, jag håller nog inte med dig att det är ett vänsterliberalt ställe,
    I så fall har du noll koll. Faktiskt. FL är lika ökänt som Flashback, fast åt andra hållet så att säga.
  • Matilda356
    sextiotalist skrev 2021-10-29 08:26:38 följande:
    Nej, jag har inte noll koll. Att man anser vissa saker i dina kretsar är inte samma sak som sanningen.
    Om det stämmer, att du är 18 år, så skulle jag nog säga att dina erfarenheter är väldigt begränsade.

    Du får väl starta ett parti där du får driva dina viktiga frågor. 
    Fast jag kan ju säga precis likadant om dina kretsar. Att du är så van vid liberala och feministiska åsikter, definitioner osv att du tror att dem ska vara norm för alla.
Svar på tråden Som konservativ använder jag aldrig ordet "partner"