• Zouxman

    Är en Afton en röd dag?

    En Afton är en röd dag, enligt ett samtal jag precis hade. Jag sa, nej det är det väl inte. Det slutade med att jag kollade upp saken via google, då en viss osäkerhet rådde från min sida, jag vet ju att man är ledig generellt sett på Midsommarafton, Julafton, Nyårsafton osv... Men jag ville inte minnas att det var en röd dag.
    Nu har jag kollat, och mycket riktigt så är det INTE röda dagar, utan en Afton är ju en Afton, och många är lediga på en Afton, men det är inte en RÖD dag. Personen jag pratade med blev som förbytt, SUR. Ja men man säger att det är en röd dag för att folk är lediga... Gör en undersökning och fråga 100personer så får du se, att man i folkmun säger att en Afton är röd.

    Så då tänkte jag... ja då gör jag väl det då... är en afton röd i folkmun?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Är en Afton en röd dag?
  • Zouxman
    Anonym (Tyra) skrev 2021-10-28 23:02:00 följande:

    Däremot stavas inte afton med stor bokstav. 


    Nej, det vet jag. Kanske fel sätt, men jag använde den stora bokstaven A för att undertryck ordet i texten, kunde gjort det i fet-stil, eller understrukit det istället kanske? Som du ser så skriver jag det mjukt, som det ska vara i min sista mening.
    Anonym (Tyra) skrev 2021-10-28 23:02:00 följande:

    Däremot stavas inte afton med stor bokstav. 


    Nej, det vet jag. Kanske fel sätt, men jag använde den stora bokstaven A för att undertryck ordet i texten, kunde gjort det i fet-stil, eller understrukit det istället kanske? Som du ser så skriver jag det mjukt, som det ska vara i min sista mening.
  • Zouxman
    Anonym (Teddy) skrev 2021-10-28 20:41:51 följande:

    Nej, afton är inte en röd dag. Personen du pratade verkar inte speciellt trevlig som inte klarar av att erkänna när hen har fel.


    Det håller jag med om, det blev väldigt otrevlig stämmning. Personen är min Pappa dessutom.
  • Anonym (zoom)

    Nej, men midsommarafton och nyårsafton fungerar som röda dagar. 

  • Zouxman
    Anonym (zoom) skrev 2021-10-29 10:46:17 följande:

    Nej, men midsommarafton och nyårsafton fungerar som röda dagar. 


    Nu förstår jag inte vad du menar?
  • Anonym (zoom)
    Zouxman skrev 2021-10-29 10:57:05 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar?
    Det finns tre helgdagar i Sverige som jämställs med söndagar (röd dag). Och det är julafton, midsommarafton och nyårsafton. Dvs inga affärer eller banker måste vara öppna en sådan dag, även myndigheter är stängda och ingen post delas ut.
  • Anonym (zoom)
    Zouxman skrev 2021-10-29 10:57:05 följande:
    Nu förstår jag inte vad du menar?
    Semesterlagen 3:e paragrafen. 
  • Linnelax

    Afton kan likställas med lördag, dag före röd dag.

    Systembolaget har öppet..det är väl tydligt nog?

  • Anonym (Storhelg)

    Nä, en afton är inte en röd dag. Däremot räknas julafton, påskafton och midsommarafton som storhelger i typ alla kollektivavtal.

    Så vanligtvis är man ledig om man arbetar vanliga kontorstider eftersom man inte arbetar storhelg då. Dessutom infaller de alltid innan en röd dag, vilket innebär att det inte är någon trängselskatt.

  • Anonym (Teddy)
    Zouxman skrev 2021-10-29 10:33:31 följande:

    Det håller jag med om, det blev väldigt otrevlig stämmning. Personen är min Pappa dessutom.


    Jasså? Oj, då haha. Tur att det verkar som att du inte har ärvt den lättkränktheten.
  • Anonym (Lydia)
    Zouxman skrev 2021-10-28 19:02:58 följande:
    Hahaha den var bra, fars afton... Är det då man blir "firad" av hustrun?
    Det är väl barnen som borde fira dig  
    Anonym (East Bay Ray) skrev 2021-10-28 23:35:16 följande:
    Kul idé! Både mors- och farsafton kommer fr.o.m. nu att införas i min familj. Kanske även annandag mor resp. annandag far.

    Jajjemän, annandag far försökte sambon med här, gick sådär
  • Anonym (East Bay Ray)
    Anonym (Lydia) skrev 2021-10-29 15:29:38 följande:

    Jajjemän, annandag far försökte sambon med här, gick sådär


    Ha ha nice try där i alla fall.
Svar på tråden Är en Afton en röd dag?