• Sessie82

    Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid

    Hej.

    Är i desperat läge och behöver verkligen råd.

    Det är så att våran snart 7 åring har alltid vart EM otroligt pratglad livlig pojke. Även lite extra trotsig om man får säga så.

    Nu på allra första Utvecklingssamtalet i ettan för nån månad sen får vi reda på stt han pratar väldigt mycket och stör och gör massa ljud. Och lyssnar dåligt på tillsägelser av fröken.

    Får byta bord ofta pga att han pratar med bänk kompisen hela tiden osv.

    Jag frågar han dagligen hur det går med deta. Han är alltid ärlig och säger som det är, tex fröken va arg idag för jag gjorde massa ljud och pratade mycket osv.

    Uppskattar hans ärlighet. Men skäms så mycket. Tycket då synd om dom andra barnen som kanske försöker jobba på.

    Har någon vart i samma sits och fått bukt på problemet?

  • Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid
  • Sessie82
    Mortiscia80 skrev 2021-10-28 17:36:00 följande:

    Bra att de berättar, men det där är ju nåt som händer i skolan och då måste lärarna hantera det på plats. Ni ska så klart prata med honom hemma men, speciellt med yngre barn, är det arbete som sker "där och då".


    Ok det fick vi höra på förskolan oxå när han va utåtagerande. Nu är det istället att han är föör glad och pratig.

    Så inga straff och hot om indragna julklappar osv ?

    Man blir så desperat som förälder.
  • Litorina

    Pappskärm låter väl bra? Vad tycker han själv om den?

    Skulle han annars kunna komma överens med sin lärare om _hur_ läraren ska säga till? Om det är pinsamt att bli tillsagd kanske de kan ha en arbetsbänk lite vid sidan av i klassrummet och när han blir stökig kan läraren fråga trevligt om han har svårt att koncentrera sig och kanske vill byta plats en liten stund. Eller om han kan bli erbjuden en ny uppgift om anledningen till att han stökar är att han inte har något att göra.

    Min erfarenhet av barn i den åldern är att de har lättare att sluta med något om man erbjuder dem ett alternativ. Det är svårt att sluta om man inte vet vad man ska göra istället.

    Jag hade inte börjat med några irrelevanta straff i stil med att ta paddan eller liknande. Han kanske verkligen försöker skärpa sig.

  • Sessie82
    Litorina skrev 2021-10-28 17:45:45 följande:

    Pappskärm låter väl bra? Vad tycker han själv om den?

    Skulle han annars kunna komma överens med sin lärare om _hur_ läraren ska säga till? Om det är pinsamt att bli tillsagd kanske de kan ha en arbetsbänk lite vid sidan av i klassrummet och när han blir stökig kan läraren fråga trevligt om han har svårt att koncentrera sig och kanske vill byta plats en liten stund. Eller om han kan bli erbjuden en ny uppgift om anledningen till att han stökar är att han inte har något att göra.

    Min erfarenhet av barn i den åldern är att de har lättare att sluta med något om man erbjuder dem ett alternativ. Det är svårt att sluta om man inte vet vad man ska göra istället.

    Jag hade inte börjat med några irrelevanta straff i stil med att ta paddan eller liknande. Han kanske verkligen försöker skärpa sig.


    Det låter jätte logiskt att erbjuda nått annat.

    Jag har inte pratat med henne mer än 2 ggr om detta problem. Så hoppas vi kan komma fram till något efter lovet.

    Ingen som vart med om samma problem och kan berätta att det blev bra med tiden ? Eller nån annan lösning ?
  • Mortiscia80
    Sessie82 skrev 2021-10-28 17:41:42 följande:
    Ok det fick vi höra på förskolan oxå när han va utåtagerande. Nu är det istället att han är föör glad och pratig.

    Så inga straff och hot om indragna julklappar osv ?

    Man blir så desperat som förälder.
    Nej jag är en stark förespråkare av att låta straffet motsvara "brottet". Att straffa med uteblivna julklappar för att barnet är utåtagerande, pratig eller annat på skoltid, där ser jag ingen koppling. För så små barn är det dessutom ofta social träning som behövs i första hand, och många barn är "spralliga" av naturen men lugnar ner sig med åldern :) 
  • scanmia
    Sessie82 skrev 2021-10-28 17:41:42 följande:
    Ok det fick vi höra på förskolan oxå när han va utåtagerande. Nu är det istället att han är föör glad och pratig.

    Så inga straff och hot om indragna julklappar osv ?

    Man blir så desperat som förälder.
    Tänk morötter istället för straff. Kanske kan du be hans lärare att sätta en stjärna i hans agenda de dagar han har lyssnat eller jobbat fint, och han kan få en extra kvart på sina skärmar eller något annat eftertraktat den dagen hemma?

    Träna på att lyssna, utöva impulskontroll och följa instruktioner hemma (Simon-says, dansstopp, brädspel).

    Ligger det något fysiskt bakom? Får han tillräckligt med sömn? Behöver han ett extra mellis? Känner han sig trygg i skolan? Får han möjlighet att rasa av sig på rasterna? Behöver han kanske mer motion på fritiden för att få utlopp för mer av sin energi (leta gärna efter något som även tränar upp lite självdisciplin)?

    Hjälp honom också att komma på rent praktiska strategier för att hålla fokus eller hålla munnen stängd i skolan. Tex andas djupt tre gånger, försöka höra var fröken säger medan han blundar, rita eller klottra på ett kladdpapper samtidigt som han lyssnar, använda en fidget-spinner (om skolan är ok med det), ha en inre monolog, sätta vänster pekfinger på munnen (detta var ett bättre tips innan pandemin).
  • skolios
    Sessie82 skrev 2021-10-28 17:41:42 följande:

    Ok det fick vi höra på förskolan oxå när han va utåtagerande. Nu är det istället att han är föör glad och pratig.

    Så inga straff och hot om indragna julklappar osv ?

    Man blir så desperat som förälder.


    Varför utreder ni inte barnet? Du säger att han har myror i brallan men det oroar dig inte så mycket för du har läst att sexåringar är sådana. Nu säger du att han var utåtagerande i förskolan. Så detta har inget med åldern att göra eller hur?

    Du svarade inte på frågan du fick om adhd?

    Varför ska du dra in på julklappar för? Tror du inte att ditt barn gör så gott han kan? Eller tror du han stör dom andra barnen för att han är elak och vill jävlas? Tror du att han blir bättre på att kontrollera sin impuls ifall han inte får några julklappar eller spela spel?
  • Sessie82
    skolios skrev 2021-10-28 19:15:39 följande:

    Varför utreder ni inte barnet? Du säger att han har myror i brallan men det oroar dig inte så mycket för du har läst att sexåringar är sådana. Nu säger du att han var utåtagerande i förskolan. Så detta har inget med åldern att göra eller hur?

    Du svarade inte på frågan du fick om adhd?

    Varför ska du dra in på julklappar för? Tror du inte att ditt barn gör så gott han kan? Eller tror du han stör dom andra barnen för att han är elak och vill jävlas? Tror du att han blir bättre på att kontrollera sin impuls ifall han inte får några julklappar eller spela spel?


    Vad ska jag utreda?

    Varken förskolan eller förskoleklass har sagt att någon sådan oro är det absolut inte tal på. Utan han är ett barn med känslorna pä utsidan. Det gäller alla känslor. Alltid vart väldigt känslig om mam får säga så om sitt barn.

    Och väldigt aktiv. Extremt fantasifull. Alla vill leka med han och han jobbar super fint när han jobbar.

    Så man ska utreda alla barn som slåss i 3-5 års åldern ?

    Detta har tvärt slutat sen han började förskoleklass och existerar inte längre.

    Han slogs ( gav en valett på ens arm eller liknande) om han kände sig trängd eller liknande.

    Nej vi har ingen adhd i familjen eller släkten.

    Han har inga som helst problem att sitta still på tex bio eller filmer eller andra tillfällen. Såklart dessa myror som barn i den åldern har.

    Det är mest i skolan som myrorna visar sig. Tex fötterna på bänken och vrider på sig osv. Och sen pratet.

    Han kan väl inte vara ensam om detta ?
  • Ruter
    Sessie82 skrev 2021-10-28 17:19:59 följande:

    Precis. Idag fick han sitta vid en sådan skrev fröken.

    Ska jag se de som en bra sak ? Känns som det är riktigt illa om dom ska behöva sitta vid en skärm.


    Jag ser inte varför de skulle vara illa. Är ju inte så att de har denna skärm hela tiden och de kan ha de av olika anledningar. Sonen har såna skärmar när de ska arbeta. Inte för att han håller på att stör de andra i klassen utan att han är den som blir störd. Så fort någon för sig/tappar pennan/hostar/pratar. Med andra ord minsta lilla ljud eller rörelse måste han kolla på vad det är som hände vilket leder till att han inte hinner klart med sin uppgifter. Han är väldigt lättstörd och har svårt att koncentrera sig så fort någonting händer runt om honom. Dessa skärmar har gjort att han inte ser vart ljudet kommer ifrån och inte heller kan kolla. Detta gör att han kan koncentrera sig på sitt arbete och inte vad som händer runt om.

    Dom är flera st i hans klass som har dessa skärmar av olika anledningar och ingen som ser det som ett straff. De ser ofta att de kan koncentrera sig och han har själv bett om dessa flera gånger. Här hos oss är det inget tvång. Lärarna erbjuda barnen dessa skärmar och pratade in dom i början så att de fick prova. Men så fort någon säger nej tas de bort. Men som sagt många ber om att få dessa för att de känner själva hur mycket bättre de kan koncentrera sig.

    Att då prata positivt hemma och hur bra dessa är för att han ska kunna koncentrera sig och kanske göra att han slutar prata med de runt omkring och göra något positivt av det istället för att se det som ett straff. När de lärt sig att koncentrera sig med dessa skärm kan dessa börja fasas ut och minskas på om de klarar av intrycken runt omkring. Är inte lätt att sitta och koncentrera sig med 25 andra individer omkring sig.

    Tänk bara själv om vi skulle sitta 25 st i ett rum utan avskärmning på jobbet, hur många skulle klara av att sköta jobbet utan att prata någonting med dom runt omkring som inte rör jobbet?? Förutom på rasterna?
  • Sessie82
    Ruter skrev 2021-10-28 19:34:24 följande:

    Jag ser inte varför de skulle vara illa. Är ju inte så att de har denna skärm hela tiden och de kan ha de av olika anledningar. Sonen har såna skärmar när de ska arbeta. Inte för att han håller på att stör de andra i klassen utan att han är den som blir störd. Så fort någon för sig/tappar pennan/hostar/pratar. Med andra ord minsta lilla ljud eller rörelse måste han kolla på vad det är som hände vilket leder till att han inte hinner klart med sin uppgifter. Han är väldigt lättstörd och har svårt att koncentrera sig så fort någonting händer runt om honom. Dessa skärmar har gjort att han inte ser vart ljudet kommer ifrån och inte heller kan kolla. Detta gör att han kan koncentrera sig på sitt arbete och inte vad som händer runt om.

    Dom är flera st i hans klass som har dessa skärmar av olika anledningar och ingen som ser det som ett straff. De ser ofta att de kan koncentrera sig och han har själv bett om dessa flera gånger. Här hos oss är det inget tvång. Lärarna erbjuda barnen dessa skärmar och pratade in dom i början så att de fick prova. Men så fort någon säger nej tas de bort. Men som sagt många ber om att få dessa för att de känner själva hur mycket bättre de kan koncentrera sig.

    Att då prata positivt hemma och hur bra dessa är för att han ska kunna koncentrera sig och kanske göra att han slutar prata med de runt omkring och göra något positivt av det istället för att se det som ett straff. När de lärt sig att koncentrera sig med dessa skärm kan dessa börja fasas ut och minskas på om de klarar av intrycken runt omkring. Är inte lätt att sitta och koncentrera sig med 25 andra individer omkring sig.

    Tänk bara själv om vi skulle sitta 25 st i ett rum utan avskärmning på jobbet, hur många skulle klara av att sköta jobbet utan att prata någonting med dom runt omkring som inte rör jobbet?? Förutom på rasterna?


    Nej men precis! Ja förstår precis hur han har det. Jag va den i klassen i några år som pratade och hade väldigt svårt att sitta still. Och hade även jötte svårt att koncentrera mig och hade svårt i skolan.

    Dock är han istället tvärtom. Har väldigt lätt för sig och får han uppgifter gör han dom utan problem. Iallafall bad jag fått höra och ser hemma.

    Tror inte det underlättar att det är flera i klassen som pratar och stör.
  • Ruter
    Sessie82 skrev 2021-10-28 20:03:30 följande:

    Nej men precis! Ja förstår precis hur han har det. Jag va den i klassen i några år som pratade och hade väldigt svårt att sitta still. Och hade även jötte svårt att koncentrera mig och hade svårt i skolan.

    Dock är han istället tvärtom. Har väldigt lätt för sig och får han uppgifter gör han dom utan problem. Iallafall bad jag fått höra och ser hemma.

    Tror inte det underlättar att det är flera i klassen som pratar och stör.


    Nej precis. Och därför kan dessa skärmar underlätta. Då ser inte de som pratar med varandra varandra och blir inte "triggade" till att prata med varandra eller göra ljud ifrån sig. De blir avskärmade och ser inte allting som händer runt omkring och får lättare att hantera alla intryck runt omkring och därmed lättare att sitta still och koncentrera sig.
Svar på tråden Snart 7 åring stör otroligt på lektionstid