• Hellishen

    Hur mycket pengar lägger du på ditt utseende varje månad?

    Hej!

    Jag har funderat på alla nya skönhetstrender som dagens ungdomar håller på med och tänker att det måste bli otroligt mycket pengar varje månad... Fransar, fillers, naglar, extensions, spraytan och grejer jag säkert inte ens hört talas om :P Själv är jag 80-talist, mina pengar går till frisörbesök plus smink och olika produkter. Kanske 1000 kronor per månad i genomsnitt men kan bli mer.

    Kan ni inte berätta lite hur mycket ni lägger på skönhet + produkter varje månad? Vad ni gör och vad det kostar, och hur gamla ni är samt kön. Jag är nyfiken. Puss

  • Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på ditt utseende varje månad?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (K) skrev 2021-10-29 11:09:47 följande:

    Kvinna 30 år. Slutade vardagssminka mig för säkert 10 år sedan utom under en period då jag på grund av min hormonspiral fick stora finnar i ansiktet (osäkerhet...). Men nu var det nog 2 år sedan jag sminkade mig sist. Innan dess var det mascara på finare tillställningar men jag orkade helt enkelt inte köpa nya mascaror stup i kvarten för ett fåtal tillfällen.

    Jag klipper mig kanske var tredje månad och det enda jag skulle säga att jag lägger pengar på är ett bra schampoo/balsam/hårvård då mitt hår lätt blir skadat och jag har märkt att Olaplex-serien är perfekt för mitt hår (har provat mig fram). Dock är Olaplex rätt drygt och jag tvättar endast håret två gånger i veckan så jag köper nog nytt schampoo och balsam var tredje-fjärde månad.

    Jag lägger alltså väldigt lite pengar på mitt utseende. Tid är dock en annan fråga. Jag går en mil om dagen och styrketränar flera gånger i veckan. Så jag lägger ner mer tid än pengar på mitt utseende. Jag gillar min kropp vältränad och stark men tycker inte att jag behöver smink för att känna mig fin och attraktiv.


    Ja, om jag räknar med min träning så är jag som du - styrketränar 3-4 gånger i veckan, promenerar varje dag, dansar afrikansk dans, yogar etc...
    Det är mitt sätt att hålla på med utseendet, fast det är främst för hälsan och välmågan förstås. 

    Men det kostar inte mycket i pengar räknat. 
  • Anonym (K)
    Mrs Moneybags skrev 2021-10-29 11:16:29 följande:

    Ja, om jag räknar med min träning så är jag som du - styrketränar 3-4 gånger i veckan, promenerar varje dag, dansar afrikansk dans, yogar etc...

    Det är mitt sätt att hålla på med utseendet, fast det är främst för hälsan och välmågan förstås. 

    Men det kostar inte mycket i pengar räknat. 


    Samma här. Jag gör det även för hälsa och välmående. Jag tycker det är otroligt viktigt att ta hand om min kropp och hålla den stark, speciellt ju äldre jag blir. Jag vill försöka göra allt för att kunna vara pigg och alert hela mitt liv.

    Men jag tycker också att fladder och för mycket mjukt på min kropp inte riktigt är så snyggt. Det passar mig inte.
  • sextiotalist

    Få se, frisören var tredje månad, då färgar hon brynen och plockar det som är på rymmen, 600 kronor per gång, 200 per månad. Jag vägrar gå till en salong som endast ägnar sig åt detta, risken att man kommer ut med de där ögonbrynen som alla har nuförtiden
    Schampo och balsam, inte ens 50 kronor i månaden, 
    Mascara, ny två-tre gånger per år (totalt kanske 500) sminkar mig inte ofta, men de torkar så.
    Deo. säg 50 kronor räcker 2 månader
    Tonar håret varannan månad, 60 kronor per gång.
    Så var blir det:
    någonstans mellan 350 och 400

  • Anonym (AnnaS)

    Jag går till frisören och slingar/klipper/nyanserar håret 3-4 gånger per år à 1500 kr. Gellack på naglarna var tredje vecka för 250 kr. Kanske lyxar till det med ansiktsbehandling 2 gånger per år för 800 kr gången. Köper ny parfym en gång per år, använder måttlugt med smink (till vardags bb-cream, mascara, ögonbrynspenna, rouge och läppglans), men prenumererar på Glossybox varje månad. Så utslaget per månad blir det väl 1200-1500 kr. 38 år, jobbar på kontor.

  • Anonym (80-talist)

    Jag är född i början av 80-talet. Fransar och naglar var 3e vecka, botox var 4e månad, frisör var 5 månad (pga tidsbrist) och microblading en gång om året. Sedan använder jag en del dyra som anti aging serum och kräm. Och lite smink på det. Har inte räknat ihop det men det blir en del pengar.

  • student2013

    Smink 0kr förutom förra månaden som jag köpte nagellack. Så detta året 3kr per månad.

    Mjukgörande. Sen vanliga hygien.

    Utslaget 50kr i månaden. 200kr om man räknar in klädskåp.

    27 år.

  • Anonym (ingen aning)

    Mascara köper jag nytt några gånger per år (den jag köper brukar kosta 300 kr så kanske 75 kr i månaden om man slår ut det). 
    Ögonbrynspenna kanske en per år. Brukade köpa på HM men gillar inte de som de har nu och har inte hittat vilken jag vill ha istälet. Men max 100 kr.
    Puder köper jag nytt kanske var 5:e år men då brukar jag köpa ett bra som kostar några hundralappar. 
    Ögonskugga kanske en gång varannat år och läppstift kanske 200 kr om året. 
    Klipper mig ca 2 gånger per år, 700 kr per gång. 
    Använder Balsammetoden där tvättbalsamet kostar 20 kr och det dyrare vårdande balsamet räcker i över ett år så även det en försumbar kostnad. 

    Tillsammans så blir väl det där ca 200 kr per månad skulle jag tro.

    Jag är 40 och skulle nog säga att jag bryr mig om mitt utseende men tillhör den skara som anser att det finaste är när man fixad men inte uppenbart spacklad. 

  • Anonym (nuftig)

    70-talist.

    Osminkad till vardags om jag inte känner för lite penna och mascara bara.
    Schampo och tvål, några flaskor om året med få ingredienser. Tål inte svindyrt salongsschampo, det är fullt av irriterande ämnen och rena döden för min hårbotten.

    Min man hatar läppstift och jag är allergisk så ingen poäng med det heller direkt.

    Nagellack på semestern, och kanske till nyår eller så. Billiga sorter, det är ingen större skillnad vid korttidsanvändning.

    Frissan 2 ggr/år, har hittat en som klipper för 400 spänn. Fast jag är lite kinkig med dofter, min parfym kostar 1400 kr. 

    Så kanske 250-300 kr/månad.

    Vi äger vår bostad, har inga lån och imorron ska vi åka och titta på en fastighet som vi funderar på att köpa för alla pengar vi inte har lagt på onödiga saker.

  • Anonym (FunnyBunny)

    0kr. Köper aldrig sånt. Köper inte ens schampo och balsam längre. Vatten räcker gott och väl! 

  • Kexsmula
    Anonym (FunnyBunny) skrev 2021-10-30 17:36:39 följande:

    0kr. Köper aldrig sånt. Köper inte ens schampo och balsam längre. Vatten räcker gott och väl! 


    Hur ser du ut jämfört med andra i samma ålder, bättre eller sämre?
  • Anonym (FunnyBunny)
    Kexsmula skrev 2021-10-30 18:11:36 följande:
    Hur ser du ut jämfört med andra i samma ålder, bättre eller sämre?
    Spelar väl i samma liga som andra osminkade i min ålder. Jag är 35år så är ingen ungdom längre. Men ser ju förstås inte ut som en sminkad 20 åring.
  • Anonym (förhållandevis lite)
    Anonym (FunnyBunny) skrev 2021-10-30 17:36:39 följande:

    0kr. Köper aldrig sånt. Köper inte ens schampo och balsam längre. Vatten räcker gott och väl! 


    MYSIGT!!NOT...
  • Anonym

    Ingenting. Om man räknar träning, så lägger jag ibland pengar på saker jag vill/behöva till det, som hantlar (jag tränar enbart hemma) och nya träningskläder, om det behövs.
    Är kvinna, 38 
    år.
    Även min dotter p
    å 16 år lägger inga pengar på "skönheten". 

  • Anonym (Tvålen)

    Många i tråden som precis som jag och min fru lägger hysteriskt lite. Den här tråden kan inte vara representativ för verkligheten. Men jag hänger på och skryter:


    Jag gick till frisören senaste gången för 8 år sedan, min fru fixar det gratis nu (det blir lättare med åren). Min fru klipper håret något år efter hon fått barn. Så hon har väl klippt det 3 gånger senaste 10 åren, undantaget väldigt lite trimmande i topparna hemmavid. Jag lägger en del på rakhyvlar, brukar nog göra av med 5-6 på ett år. Ibland tar jag tvål, ibland raklödder, men köpte en tub rakkräm på Amazon för en tia nu, den räcker nog ett år. Duschkräm och deo slösar jag däremot med, det är säkert det jag lägger mest på men det kanske inte ska räknas till "lägger på utseendet". 


    De kläder jag köper oftast är tveklöst strumpor och kallingar då de inte håller så många år. Jacka, skor, byxor, de håller 5-10 år oftast, jackor mer, skor kanske mindre. Har haft ungefär samma kroppsfason i 25 år, började smått lönnfet och fortsatte så, mkt praktiskt.


    Min fru köper lite mer kläder, hon har ju fått lite annan kroppsform efter barnen, både höfter och byst har gått upp i storlek och många byxor och nästan inga äldre tröjor passar längre trots att vikten är ungefär densamma. Men för sådana skäl är det såklart helt ok att uppgradera garderoben, det ska man inte lastas för. Hon lägger dessutom ingenting på smink, bara blygsamma summor på ansiktskrämer som räcker väldigt länge. 


    Jag tänker inte skämmas om jag behöver nya brallor pga ölmage framöver, däremot skäms jag lite om jag slänger byxor som är hela. 


    Så, utseendet är billigt. Boendet och maten däremot, ajajaj. Främst boendet.

  • Anonym (C)

    Inte mycket, köper ansiktskrämer som är lite dyrare men de varar ju i några månader. Använder inte smink, inga pengar på naglar eller fransar.

    Går till frisören 1-2 ggr per år för att fixa med färg och det kan kosta 15000-3000. Har långt hår och kan toppa det hemma med jämna mellanrum.

  • Anonym (Kvinna, 40)

    Jag använder hårschampo/balsam. tvål. Hudkräm på händerna o ansiktet på höst/vinter. Solskyddskräm på sommaren. Tar hand om min hy (med vatten och ibland tvål) så att den ser fin ut, ser till att naglarna ser trevliga och vårdade ut. Plockar ögonbryn vid behov. Klipper mitt hår själv (långt hår som alltid är uppsatt).

    Det blir inte många kronor i månaden. Jag köper nya hårsnoddar ibland. Det och scampo är nog de största utgifterna. Pincett och hårborste har jag haft samma i typ 15 år nu.

  • Anonym (kvinna född -76)
    Hellishen skrev 2021-10-28 23:14:54 följande:

    Hej!

    Jag har funderat på alla nya skönhetstrender som dagens ungdomar håller på med och tänker att det måste bli otroligt mycket pengar varje månad... Fransar, fillers, naglar, extensions, spraytan och grejer jag säkert inte ens hört talas om :P Själv är jag 80-talist, mina pengar går till frisörbesök plus smink och olika produkter. Kanske 1000 kronor per månad i genomsnitt men kan bli mer.

    Kan ni inte berätta lite hur mycket ni lägger på skönhet + produkter varje månad? Vad ni gör och vad det kostar, och hur gamla ni är samt kön. Jag är nyfiken. Puss


    Sminkar mig ytterst sällan, senast var väl på julfesten med jobbet 2019 så den posten är inte ens beräkningsbar.

    Klipper mig ungefär var tredje månad, ca 700kr per gång. Någon burk vax per år, säg 200kr totalt.

    Skönhetsingrepp noll kronor.

    Träningskort 200kr per månad. 
  • Anonym (Johanna)

    Oj vad kul, jag skulle säga ?väldigt lite? men när jag räknar så stämde det rätt illa överens med verkligheten.. dock köper jag nästan uteslutande bara med rabattkoder och kampanjer. Dessutom önskar jag mig alltid sådant till jul och födelsedagar, så viss osanning finns ju.

    Hudvård ca 400kr. Ansiktsvatten, cleanser, ansiktsmasker, ögoncreme, serum, dag och nattcreme, läppbalsam, bodylotion, handkräm.

    Hårvård ca 700kr. Bättre frisörshampoo, hårinpackning, värmespray, hårolja, torrschampo, värmespray och regelbundna frisörbesök.

    Kläder ca 300kr i snitt. Köper alltid bara sånt jag verkligen behöver.

    Smink 100kr? Mascara, och ögonbrynsskugga som aldrig tar slut?

    Så i runda slängar 1500kr.

Svar på tråden Hur mycket pengar lägger du på ditt utseende varje månad?