• Sat 30 Oct 2021 16:18
    12122 visningar
    10 svar
    10
    12122

    När får man svar på hiv/hepatit och syfilistest?

    Hej

    Jag och min kille har startat utredning då vi försökt bli gravida I snart 2 år utan resultat hos en fertilitetsklinik .

    Under första besöket för en vecka sedan tog de blodprover på oss båda för hiv,hepatit c och hiv och på mig även sköldkörtelprov samt rubella (röda hund) . Redan dagen efter fanns svar på sköldkörtelproven i min journal på 1177 dock ser jag inga andra provsvar varken hiv , hepatit eller syfilis. Jag har ingen anledning att tro nåt är fel men blir ändå orolig när det inte syns nåt i journalen? De sa att de skickar brev eller ringer om de hittar nåt avvikande så eftersom jag inte fått nåt negativt resultat inne i journalen nu på 1177 börjar jag bli lite nojig.....

    Lägger de ut provsvaren där om de är negativa och hur lång tid tar såna där test egentligen ???

    Tacksam för svar från någon som varit i samma sits så man kanske kan lugna nerverna lite ????

    PS. Min kille har inte heller fått några svar i journalen eller samtal eller nåt

  • Svar på tråden När får man svar på hiv/hepatit och syfilistest?
  • Sat 30 Oct 2021 16:20
    #1

    Skrev visst hiv 2 gånger ???? ska vara hiv, hepatit och syfilis givetvis

  • Sat 30 Oct 2021 16:59
    #2

    Ingen ??

  • Sun 31 Oct 2021 11:11
    #3

    När jag testade mig för massa år sedan så fick de inte ge besked om Hiv via telefon utan man fick komma dit och få resultatet. De svaren ges nog på nästa möte.

  • Mon 1 Nov 2021 18:53
    #4
    användarnamn08 skrev 2021-10-31 11:11:53 följande:

    När jag testade mig för massa år sedan så fick de inte ge besked om Hiv via telefon utan man fick komma dit och få resultatet. De svaren ges nog på nästa möte.


    Tack för svar . Dock står det på deras hemsida att de skickar brev eller ringer vid avvikande blodprover..vi ska dit om över en månad så om man har nåt är det väl rätt sjukt att dra ut på tiden?
  • Anonym (Y´rro­l)
    Fri 11 Feb 2022 15:04
    #5

    Hiv och syfilis i laboratorium säg en 3-5 dagar innan svar ges. 
    Dock bör ni inte oroa er för det om ni varit monogama och inte har ett förflutet med folk från mena-länder eller öststater. Det är inte direkt vanliga sjukdomar bland straighta människor som inte ligger med bögar / prostituerade. 


    Hepatit B & C bör ni märkt av. 
  • Fri 18 Feb 2022 18:24
    #6
    Anonym (Y´rrol) skrev 2022-02-11 15:04:24 följande:

    Hiv och syfilis i laboratorium säg en 3-5 dagar innan svar ges. 
    Dock bör ni inte oroa er för det om ni varit monogama och inte har ett förflutet med folk från mena-länder eller öststater. Det är inte direkt vanliga sjukdomar bland straighta människor som inte ligger med bögar / prostituerade. 


    Hepatit B & C bör ni märkt av. 
    Allt var grönt för oss  men måste ändå tillägga att det är aningen fördomsfullt att tro att folk från öststaterna skulle vara smittade .

    Har själv en mamma som är från Polen och kom som 19 åring  och inte har hon kommit hit med nån skit iallafall....
  • Anonym (Y´rro­l)
    Mon 21 Feb 2022 10:05
    #7
    +1
    waterfallAngel skrev 2022-02-18 18:24:37 följande:
    Allt var grönt för oss  men måste ändå tillägga att det är aningen fördomsfullt att tro att folk från öststaterna skulle vara smittade .

    Har själv en mamma som är från Polen och kom som 19 åring  och inte har hon kommit hit med nån skit iallafall....
    Alltså du får ju se den större bilden.
    Hiv-prevalensen hos folk från Afrika, Mellanöstern, Asien och Öststatsländerna är markant högre än i Europa och den etablerade västvärlden. Inte så att alla har det, men tar man tex Afrika, så är 10% bärare av HIV/Aids, Asien generellt ligger på 7% och Ryssland och Öststaterna på en 5%, det är en STOOOR del av befolkningen. 

    Ser man till Sverige så är det väldigt fååå som har det, men de stora ökningen av HIV vi ser i Europa idag, kan hänföras till invandringen, med stor ökning från 2014 och framåt. Allt enligt FHM:s egna rapporter. 
  • Thu 24 Feb 2022 20:58
    #8
    -2
    Anonym (Y´rrol) skrev 2022-02-21 10:05:39 följande:
    Alltså du får ju se den större bilden.
    Hiv-prevalensen hos folk från Afrika, Mellanöstern, Asien och Öststatsländerna är markant högre än i Europa och den etablerade västvärlden. Inte så att alla har det, men tar man tex Afrika, så är 10% bärare av HIV/Aids, Asien generellt ligger på 7% och Ryssland och Öststaterna på en 5%, det är en STOOOR del av befolkningen. 

    Ser man till Sverige så är det väldigt fååå som har det, men de stora ökningen av HIV vi ser i Europa idag, kan hänföras till invandringen, med stor ökning från 2014 och framåt. Allt enligt FHM:s egna rapporter. 
    Förlåt men vi är ynka 10 miljoner och klart som korvspad det är en mindre del av befolkningen då som har hiv ? Polen har ungefär 40 miljoner invånare,Tyskland 84 miljoner ... alltså klart att det finns fler med HIV i länder med högre folkmängd. Sånt där kan man inte föra statistik på. I Polen är det ca 20 000 hiv smittade vilket relaterat till befolkningsmängd är lika lite som Sverige då som har ca 7000 smittade. 

    Hur som haver behöver man inte ändå sprida dynga om att bara för man är utländsk så bär man på smitta för så låter ditt resonemang just nu.  Och folkhälsomyndigheten är inte direkt en myndighet med högt förtroende just nu 
  • Anonym (Y´rro­l)
    Fri 25 Feb 2022 16:01
    #9
    +1
    waterfallAngel skrev 2022-02-24 20:58:32 följande:
    Förlåt men vi är ynka 10 miljoner och klart som korvspad det är en mindre del av befolkningen då som har hiv ? Polen har ungefär 40 miljoner invånare,Tyskland 84 miljoner ... alltså klart att det finns fler med HIV i länder med högre folkmängd. Sånt där kan man inte föra statistik på. I Polen är det ca 20 000 hiv smittade vilket relaterat till befolkningsmängd är lika lite som Sverige då som har ca 7000 smittade. 

    Hur som haver behöver man inte ändå sprida dynga om att bara för man är utländsk så bär man på smitta för så låter ditt resonemang just nu.  Och folkhälsomyndigheten är inte direkt en myndighet med högt förtroende just nu 
    Du verkar inte förstå hur man räknar alls.
    Man tittar på antal personer per 1000 eller 100.000 människor, helt beroende på hur hög prevalens man ser. Ser man till baltstaterna så är prevalensen högre än i Sverige och många andra etablerade läder i väst, samma som övriga öststatsländer. Lettland har tex 100% högre prevevalens än polen, alltså dubbelt upp.

    Hur mycket du än vrider och vänder på det som jag säger, det är högre HIV-prevelalens i Polen än tex Norge, Sverige och Finland. Ryssland har ännu högre andel nya fall årligen. Med det sagt så är Polen, Ryssland och andra forna sovjetstater långt i från vad man ser i Afrika, där det i vissa länder är så pass högt att 1 av 5 har HIV. 

    FHM har i just rapporterna gällande samhällsfarliga sjukdomar enbart rapporterat på statistik. HIV är på uppgång i Sverige, så även Syfilis, detta är en fakta, då man enbart tittar på inrapporterade fall. Statistiken ljuger inte, tyvärr. Detta oavsett vad dina känslor säger dig. 

    Av del höga ökningen av HIV så kan man enligt FHM se att den kommer från invandrade personer. Detta med anledning till att man faktiskt HIV-testade alla asylärenden som anlände till Sverige. Sedan 2019 slutade man med det efter påtryckningar från vänsterleden. Nu är det upp till varje person att testa sig, hur många nyanlända som gör det är oklart. 

    Andelen som fått HIV via sex i Sverige är mycket låg, medans de som haft sex utomlands så är den markant högre. Thailand, Kenya och Nigeria var vanligaste smittländerna utomlands, så har det även varit i många år. Men sett till andelen befintliga och nya hivsmittade i tex Polen så är den siffran mycket högre oavsett vad du tycker och känner, fakta ljuger nämligen inte.
  • Anonym (Y´rro­l)
    Fri 25 Feb 2022 16:08
    #10
    +1
    unric.org/sv/antalet-hiv-smittade-minskar-i-flera-lander-men-antalet-hiv-positiva-personer-fortsatter-oka/

    Enligt rapporten har de högsta ökningarna av hiv-infektioner skett i Östeuropa och Centralasien (en ökning med 25 procent till 1,6 miljoner) och Östasien. Men Afrika söder om Sahara fortsätter vara den mest drabbade delen i världen med 64 procent av de nya smittofallen (över tre miljoner människor).
Svar på tråden När får man svar på hiv/hepatit och syfilistest?