Inlägg från: Sarachulo |Visa alla inlägg
  • Sarachulo

    Foster med vätska i rygg och väldigt bred nackspalt

    Hejsan,

    Jag är gravid med mitt första barn, är 31 år. Vi var på vårt första UL i v. 11 och fick en chock när barnmorskan sa att nackspalten (vätskan i nacken) var oroväckande bred och att fostret har vätska längst med ryggen samt lite på magen.


     Vi blev sänt till fostermedicinsk avdelning, en överläkare sa att nacken mätte 6,8mm med vätska och att det var väldigt mycket i ryggen, så vi fick ta moderkaksprov med engång. Han gav oss 1:12 att det var trisomi 18. Så nu väntar vi på svarsproven men jag har sån dålig känsla inombords. Läkaren sa att vätskan under huden kan betyda att det finns mer som är fel och att om inte fostret har kromosonavikelse så kan det betyda stort hjärtfel.


    Âr det någon som varit i samma situation med vätska under kroppen på fostret samtidigt som riktigt bred nackspalt? Hur gick det för er?

  • Svar på tråden Foster med vätska i rygg och väldigt bred nackspalt
  • Sarachulo

    Uppdatering: Fick svar på moderkak-provet idag som var helt normalt, inga kromosonfel alls.

    Är det någon som varit i vår situation? Vet någon vad vätskan längst ryggen beror på eller betyder? Finner ingen information på internet.

  • Sarachulo

    Tack snälla alla ni som delar med er utav egna upplevelser, det är så lätt att känna sig ensam i mörkret??????

    Stort grattis till er som blivit gravida igen och till alla som läser så dela gärna med er om ni varit i liknande situationer och skriv gärna hur bred nackspalten var, samt hur det gick sen. ??

    Önskar ingen att genomgå detta ??

  • Sarachulo

    När jag skriver emojis så blir det frågetecken dessvärre.

    Vi har fått alla svar från moderkaksprovet, de utökade med och allt såg normalt ut. Så nu väntar vi på ultraljud men tog en liten liten seger i att proverna såg bra ut.

  • Sarachulo
    Anonym (Anonym (T)) skrev 2021-11-13 09:15:25 följande:

    Vår nackspalt var 4,2 mm i vecka 10+6, men vid den tidpunkten ska nackspalten bara vara ca 2 mm, medan i vecka typ 13 är en normal nackspalt ca 2,8 mm - så 4,2 mm i 10+6 är mycket mer än om man hade haft det senare i graviditeten. Vet ej vad detta motsvarar på KUB - vi gjorde ju inte KUB eftersom sannolikheten var så hög att något var fel..

    Jag förstår - vi kände oss också så himla ensamma !! :(  Skönt att höra att ni fått positivt svar på både basic + utökat moderskapsprov - tycker ni gör helt rätt som gläds åt detta!! :)

    Försök så gott ni kan att lägga detta åt sidan och leva livet som om allt är bra. Om ni får ett negativt besked på RUL, så kommer det vara fruktansvärt - men ni kommer kunna hantera det! <3 Och eftersom ni inte kan göra något för att påverka utfallet, så är det allra bästa ni kan göra - oavsett vilket besked ni får på RUL i efterhand - att göra det bästa av tiden fram tills dess! Och om man ska tänka lite positivt så glöm inte att OM det är ett hjärtfel så kan det i många fall behandlas eller opereras. Vi blev mycket lugnare efter att ha läst på om hjärtfel på 1177 :)

    Håller tummarna för er! <3


    Tack snälla för att du delar av dig med er erfarenhet, det betyder så mycket <3

    Har ni fått ert barn nu eller är ni i slutet av graviditeten? :)

    Tack, vi försöker ta en dag i taget och leva så gott det går. Vi håller tummarna och försöker tänka positivt.

    Då ska jag också läsa på om hjärtfel, det är så lugnande att läsa dina inlägg att det kan gå bra med <3

    Kram på dig!
  • Sarachulo

    Tänkte bara berätta att allt gick bra, vår bebis är helt frisk och har gått igenom alla tester galant. Inget är fel på hen.
    Inget hjärtfel, ingen missbildning, hen är perfekt <3 

    Hoppas fler därute kan ta del av vår historia, jag är så extremt glad att vi fortsatte graviditeten och väntade på provsvar efter provsvar. 

    Läkarna sa att chansen var stor för att något var fel men behövde inte vara det.

    Vi är så lyckliga :)

Svar på tråden Foster med vätska i rygg och väldigt bred nackspalt