• Sat 30 Oct 2021 21:30
    1476 visningar
    6 svar
    6
    1476

    Drömmer mardrömmar när jag är vaken

    Hej!

    Jag har alltid dagdrömt mycket och har livlig fantasi. Det stör mig inte direkt, utan är helt enkelt ett behov jag har. Men en lite märklig grej med det är att drömmarna inte alltid är trevliga, utan ibland väldigt jobbiga. Idag dagdrömde jag att jag var gravid men att barnet dog i magen. Sedan drömde jag detaljerat om hur jag sov över hos min bror för att jag inte ville vara hemma och att jag dagen efter fick komma tillbaka till förlossningen och föda barnet. Sen fortsatte det med fantasier om hur min kropp ändå trodde att det fanns ett barn att mata och därför producerade mjölk. Under tiden jag dagdrömde detta så grät jag floder och satt uppkrupen i soffan, och det tog ett tag för mig att hämta mig. Som om det verkligen hade hänt. Fast det bara var en dagdröm. 
    Varför får jag såna dagdrömmar? Är det någon annan som har det så? 

    Till saken hör att jag inte har barn, aldrig har varit gravid och heller inte försöker bli det.

  • Svar på tråden Drömmer mardrömmar när jag är vaken
  • Sat 30 Oct 2021 21:44
    #2

    Ja, fast jag känner nog heller inte att jag kan kontrollera det. Det är inte att jag sätter mig ner och bestämmer mig för vad jag ska fantisera ihop. Det bara kommer. Precis som när jag dagdrömmer trevliga saker. Det händer bara. Litegrann är det som att se på en film. 

  • Sat 30 Oct 2021 21:59
    #4
    Anonym (Ja) skrev 2021-10-30 21:49:12 följande:
    Visst är det lätt att dagdrömma ihop värsta scenariot?har jag själv gjort massor av tillfällen till ingen nytta. Du behöver inse att du har kontrollen över tankarna och att det faktiskt är du som väljer att tänka dessa tankar. Jag har haft massor av katastroftankar genom åren men tack o lov fått verktyg att hantera dem så att jag stoppar direkt när de dyker upp numera.

    Så ja?en dagdröm är något du själv bestämmer över - om du inte lider av en allvarlig psykisk sjukdom.
    Men hur stoppar du dem?
Svar på tråden Drömmer mardrömmar när jag är vaken