• Gojtan

    Kompletterande Mammografi

    ?De bilder som togs vid den nyligen utförda Mammografin var inte tillräckliga för en säker bedömning. Vi har därför bokat ny tid för kompletterande undersökning?, kom hem i brevlådan idag.

    Min mamma var 44år gammal, ett år yngre än jag är idag, när hon fick bröstcancer. 10 år senare kom den tillbaka. Nu finns hon inte mer.

    Jag blir så klart jätte rädd! Är på en riktigt bra plats i livet efter en riktigt tuff uppväxt och har man och barn. Detta skulle vara fruktansvärt med tanke på den långa väg jag varit tvungen att gå dit jag är idag.

    Någon som har erfarenhet av besked likt dessa? Behöver sannerligen lite positiv feedback!!

  • Svar på tråden Kompletterande Mammografi
  • Gojtan
    Anonym (.) skrev 2021-11-05 09:29:12 följande:

    Vad skönt! Då är risken betydligt mindre att just du har cancer, än om det varit en ärftlig variant. Självklart kan man ha otur ändå, men du kan i alla fall bortse från att din mamma hade otur i detta.


    Jag blir lite nojig ändå. Har nämligen fått reda på att det är mitt vänstra bröst de ska titta närmare på - samma sida mamma fick sin cancer på. Vet inte riktigt hur min moster fick den informationen hon fick, men jag hoppas den är evidensbaserad!
  • McIris
    Gojtan skrev 2021-11-05 12:23:59 följande:

    Jag blir lite nojig ändå. Har nämligen fått reda på att det är mitt vänstra bröst de ska titta närmare på - samma sida mamma fick sin cancer på. Vet inte riktigt hur min moster fick den informationen hon fick, men jag hoppas den är evidensbaserad!


    Alltså det finns två bröst, så 50/50 om det ska börja nånstans. Så den infon har ju ingen som helst betydelse utifrån att det skulle vara nåt bara för det.

    Jag förstår verkligen att du är orolig, det hade jag också varit. Men ofta, ofta är det helt ofarliga förändringar. Har du börjat klimakteriet?
  • Gojtan
    McIris skrev 2021-11-05 12:28:33 följande:

    Alltså det finns två bröst, så 50/50 om det ska börja nånstans. Så den infon har ju ingen som helst betydelse utifrån att det skulle vara nåt bara för det.

    Jag förstår verkligen att du är orolig, det hade jag också varit. Men ofta, ofta är det helt ofarliga förändringar. Har du börjat klimakteriet?


    Jag vill bara säga hur tacksam jag är att du tar dig tid att svara! :)

    Jag är 46 år och har inga påbörjade kännbara förändringar än, men jag förstår ju att det händer saker ändå.
  • Anonym (.)
    Gojtan skrev 2021-11-05 12:22:17 följande:
    Inbillar mig att de är rätt bra på att se om det är cystor.
    De kallar tillbaka för ultraljud även på cystor.
  • Gojtan
    Anonym (.) skrev 2021-11-05 13:37:31 följande:

    De kallar tillbaka för ultraljud även på cystor.


    Inte lite hopp du gav mig nu! Tack!
  • Gojtan

    Usch vad orolig jag är. Min son ska strax ha födelsedagskalas och jag gör vad jag kan för att inte visa min oro. Men det märks nog ändå. :(

    Någon annan som fått återkallelse?

  • Gojtan

    TACK alla för alla fina svar! <3

    Detta är en HELT sanslöst speciell historia!

    Sköterskan på Mammografin berättade efter lite om och men, att de sett något på mitt vänstra bröst på ovansidan.

    Döm om min förskräckelse eftersom det var EXAKT där min mamma först fick sin cancer! Alla var helt tagna av situationen. Kunde verkligen en bröstcancer vara sååå exakt ärftlig? om ni förstår mig rätt.

    Jag var HELT inställd på att börja slåss för att få opererat bort båda brösten samt äggstockar eftersom jag då tyckte mig veta att jag liksom mamma, hade en hormonell bröstcancer.

    När jag väl kom till mammografin, grät jag och såg allt som i en dimma. Flera kvinnor satt där varav en såg lika skräckslagen ut som jag. Min man var ett jätte stöd så klart!

    Jag fick ta flera nya röntgenbilder och blev även undersökt med ultraljud av en kirurg. När sen kirurgen började prata, så hörde jag honom knappt. Han sa ?nä du, du har INGEN förändring över huvud taget?.

    Detta måste näst efter Neos födelse, vara den bästa dagen i mitt liv!

  • Anonym (Underbart!)
    Gojtan skrev 2021-11-09 12:32:19 följande:

    TACK alla för alla fina svar! <3

    Detta är en HELT sanslöst speciell historia!

    Sköterskan på Mammografin berättade efter lite om och men, att de sett något på mitt vänstra bröst på ovansidan.

    Döm om min förskräckelse eftersom det var EXAKT där min mamma först fick sin cancer! Alla var helt tagna av situationen. Kunde verkligen en bröstcancer vara sååå exakt ärftlig? om ni förstår mig rätt.

    Jag var HELT inställd på att börja slåss för att få opererat bort båda brösten samt äggstockar eftersom jag då tyckte mig veta att jag liksom mamma, hade en hormonell bröstcancer.

    När jag väl kom till mammografin, grät jag och såg allt som i en dimma. Flera kvinnor satt där varav en såg lika skräckslagen ut som jag. Min man var ett jätte stöd så klart!

    Jag fick ta flera nya röntgenbilder och blev även undersökt med ultraljud av en kirurg. När sen kirurgen började prata, så hörde jag honom knappt. Han sa ?nä du, du har INGEN förändring över huvud taget?.

    Detta måste näst efter Neos födelse, vara den bästa dagen i mitt liv!


    Åh, jag tänkte på dig igår och blev så himla glad av det här! Gud så skönt! 
    Stora kramar och ta hand om dig nu.
  • Anonym (Mia)
    Gojtan skrev 2021-11-09 12:32:19 följande:

    TACK alla för alla fina svar! <3

    Detta är en HELT sanslöst speciell historia!

    Sköterskan på Mammografin berättade efter lite om och men, att de sett något på mitt vänstra bröst på ovansidan.

    Döm om min förskräckelse eftersom det var EXAKT där min mamma först fick sin cancer! Alla var helt tagna av situationen. Kunde verkligen en bröstcancer vara sååå exakt ärftlig? om ni förstår mig rätt.

    Jag var HELT inställd på att börja slåss för att få opererat bort båda brösten samt äggstockar eftersom jag då tyckte mig veta att jag liksom mamma, hade en hormonell bröstcancer.

    När jag väl kom till mammografin, grät jag och såg allt som i en dimma. Flera kvinnor satt där varav en såg lika skräckslagen ut som jag. Min man var ett jätte stöd så klart!

    Jag fick ta flera nya röntgenbilder och blev även undersökt med ultraljud av en kirurg. När sen kirurgen började prata, så hörde jag honom knappt. Han sa ?nä du, du har INGEN förändring över huvud taget?.

    Detta måste näst efter Neos födelse, vara den bästa dagen i mitt liv!


    Vilken lättnad för dig, vad fint att höra att allt gick bra!
Svar på tråden Kompletterande Mammografi