Inlägg från: Kvittning |Visa alla inlägg
  • Kvittning

    Hur fick ni arbete efter er examen?

    När jag var klar insåg jag att jag inte kunde någonting av värde för ett företag och sökte mig till traineeprogram. Tuff konkurrens för att komma in men jag fick hjälp av att jag hade jobbat mycket under studietiden som jag kunde skriva på mitt CV (mest gratisjobb som ungdomsledare, volontär för u-landshjälp mm). 

    Med de olika delarna du skriver att du kan jobba som så skulle jag satsat på att antingen söka traineejobb eller produktutvecklingsjobb. 

    Tror inte någon anställer en nyuteaxminerad att arbeta som projektledare eller affärsutvecklare om det inte är någon form av utbildningstjänst. 

    Och vad du jobbar med spelar inte så stor roll. Jag har hög status på mitt jobb (inte bara på min arbetsplats utan bra rykte även utanför den i "branschen" men knappt en kotte utanför vet ens vad jag arbetar med. 

  • Kvittning

    Kan tillägga att jag har en kollega som inte lyckades hitta jobb och till sist hamnade som vikarie på fritids. Och där var det en mamma till ett av de lite jobbigare barnen som hon fick bra kontakt med som var chef inom hennes utbildningsområde som rekryterade henne vidare för att arbeta med "rätt" saker. Så ibland är vägarna krokiga men om man inte ger upp eller har för höga förväntningar så hittar man nog rätt till sist. 

  • Kvittning
    Anonvm skrev 2021-11-03 13:54:45 följande:
    Det är ju just denna resa och personlig utveckling som "ingen" längre förstår, "alla" siktar på toppen direkt..... ofta med resultatet att de deppar ihop fullständigt när verkligheten sen kommer som ett slag i magen.

    Utbildning i all ära, men det kan i de allra flesta fall aldrig konkurrera med praktisk arbetslivserfarenhet.
    Ja TS, ta till dig det här. När jag själv tänker tillbaka så var jag alldeles för arrogant i inledningen av min yrkesbana. Jag hade en bra utbildning och var också duktig och uppskattad på mitt jobb, men alldeles för lite respekt för att jag faktiskt ändå var ny (detta var ca 15 år sedan). 

    Och tyvärr så är det något jag upplever bara blir värre och värre med de nya som kommer nu. Viljan att hoppa över ett antal steg i karriärsstegen och ha orimliga förväntningar på lön i inledningen på karriären känns som att det bara blir värre och värre för varje år. Mycket krav kring att arbetsgivaren ska leverera flexibilitet för att passa med privatlivet (vilket jag också har), men ingen insikt om att ju större flexibilitet man kräver desto större flexibiltet kan man själv behöva leverera också. 
Svar på tråden Hur fick ni arbete efter er examen?