• Wed 3 Nov 2021 19:08
    2356 visningar
    22 svar
    -1
    22
    2356

    100% skattefinansierad kollektivtrafik

    Hej, vad tror ni om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken, för att minska bilismen och hjälpa våra pensionärer och ungdomar?

    www.facebook.com/groups/717978488636818/


  • Svar på tråden 100% skattefinansierad kollektivtrafik
  • Anonym (M)
    Thu 4 Nov 2021 04:41
    #11

    Där jag bor tycker jag att det är väldigt dyrt att åka mellan orterna i regionen stadstrafiken är däremot rimligt prissatt). Det är billigare/ungefär samma pris att resa 30 mil bort med SJ som till grannorten inom regionen med regionaltrafiken , och det tycker jag ärfel . Jag tycker att man skulle uppmuntra mer resor inom länet. För den som pendlar tycker jag priserna är hyffsat ok men inte enstaka resor. Så vet inte om gratis nödvändigtvis men billigare. Tror att det skulle vara bra för den regionala utvevklingen.

  • Anonym (H)
    Thu 4 Nov 2021 06:23
    #12
    Tobben Heibert skrev 2021-11-03 20:02:44 följande:

    Jag har jobbat med opinionsbildning för avgiftsfri kollektivtrafi kollektivtrafik i drygt två år. Vi har på Facebook lyckats skapa en grupp med ca 31.000 medlemmar som är för avgiftsfri kollektivtrafik. Gå gärna med i gruppen om du har FB-konto. Varje medlem är superviktig, själv tycker jag att 100% skattefinansierad kollektivtrafik är en vinst för hela samhället. Följ länken nedan om du också är för! ????????

    www.facebook.com/groups/717978488636818/


    Intressant. Har ni gjort några studier över hur det skulle påverka samhället på ett övergripande plan?
  • KKarat­e
    Thu 4 Nov 2021 06:30
    #13
    Flash Gordon skrev 2021-11-03 23:34:45 följande:
    Idioti förstås. 

    Har provats och fallerat.

    Precis som med allt anat som är gratis är folk mindre rädda om det som inte kostar dem något.

    Gratis kollektivtrafik förvandlas till värmestuga och ungdomsgård med påföljande vandalism.

    För att ta ett exempel.
    Jag är absolut för en kollektiviserad trafik och jag har högre IQ än dig, men du har ganska mycket rätt här ändå. Det är för att vi inte beivrar vandalism via rättsväsende. Värme är dock absolut något varje individ ska ha rätt till.
  • sextio­talist
    Thu 4 Nov 2021 07:41
    #14

    Det låter bra, men jag tror inte på det. Dels för att många som väljer bil framför kollektivt, speciellt i de större städerna, gör det av två orsaker. Det är bekvämt, man slipper trängas med folk, men även att kollektivtrafiken kan ta betydligt längre tid. Nu åkte jag kollektivt så mycket jag kunde, men för mig så tog det halva tiden att ta bilen mot att åka kollektivt.
    Däremot kan man absolut se över priserna. För, vad jag förstått, så är det i vissa regioner så dyrt att det inte ens är ett alternativ.
    Som jag bor nu, så tar jag kollektivt under den mörka tiden (för att jag är trött på att cykla i regn, motvind etc) men hade det varit gratis, så undrar jag inte om bekvämligheten hade tagit över och jag skippat cykeln året runt, inte bra.

  • Thu 4 Nov 2021 12:27
    #15
    sextiotalist skrev 2021-11-04 07:41:13 följande:

    Det låter bra, men jag tror inte på det. Dels för att många som väljer bil framför kollektivt, speciellt i de större städerna, gör det av två orsaker. Det är bekvämt, man slipper trängas med folk, men även att kollektivtrafiken kan ta betydligt längre tid. Nu åkte jag kollektivt så mycket jag kunde, men för mig så tog det halva tiden att ta bilen mot att åka kollektivt.

    Däremot kan man absolut se över priserna. För, vad jag förstått, så är det i vissa regioner så dyrt att det inte ens är ett alternativ.

    Som jag bor nu, så tar jag kollektivt under den mörka tiden (för att jag är trött på att cykla i regn, motvind etc) men hade det varit gratis, så undrar jag inte om bekvämligheten hade tagit över och jag skippat cykeln året runt, inte bra.


    Bil har många fördelar. Ibland är det tom billigare än att resa kollektivt och det måste ändras.
  • sextio­talist
    Thu 4 Nov 2021 12:29
    #16
    +1
    Jemp skrev 2021-11-04 12:27:20 följande:
    Bil har många fördelar. Ibland är det tom billigare än att resa kollektivt och det måste ändras.
    Ja, jag skrev ju också att man behöver nog se över priserna. Eftersom det kan vara orimligt dyrt (och än värre om man tar med tiden) i vissa regioner att resa kollektivt
  • Anonym (Gång och cykel)
    Thu 4 Nov 2021 12:50
    #17

    Jag tycker att kollektivtrafiken absolut ska vara prisvärd, men att det absolut finns en poäng med att vissa resor kostar.

    På vissa platser är det betydligt bättre att gå, eller cykla än att alla ska på de kollektiva buss/båt/tunnelbana/spårvagn. En liten avgift är inte konstigt och skapar i min värld t.o.m. värde i och med att det faktiskt visar att även dessa resor har en kostnad.

    Däremot tycker jag att kollektiv-trafiken absolut inte behöver bära alla sina kostnader. På vissa ställen kostar det mer, men det behövs ändå att det går prisvärda transporter.

    Om kollektivtrafik är gratis är det så att det faktiskt konkurrerar även med cykeln. Och personligen ser jag ingen vits med att det är 100% gratis.

  • Anonym (Åka kollek­tivt ska vara för alla)
    Thu 4 Nov 2021 12:58
    #18
    sextiotalist skrev 2021-11-04 12:29:22 följande:
    Ja, jag skrev ju också att man behöver nog se över priserna. Eftersom det kan vara orimligt dyrt (och än värre om man tar med tiden) i vissa regioner att resa kollektivt
    Tidsaspekten på biljetterna är en sak som verkligen behöver ändras.

    I Stockholm gäller en biljett 75 min från det du köpt den i spärren alltså inte stiger på tåget, Sen kanske resan tar ca 30 min. Du ska då på 45 min ska du hinna allt du måste för att hinna åka tillbaks på samma biljett  som i dagsläget kostar 36 kr enkel. (T/R kostar 72 kr), något som är på tok för dyrt och gör att många inte kan ta sig runt till familj och vänner eller utföra sina ärenden eller läkarbesök som tar minst en timme. Så snålt tilltaget!

    Heldagsbiljetter är också alldeles för dyra likaså månadskorten, särskilt för dem som kanske bara åker ett par, 3 dgr i veckan eller enstaka resor.

    Det behövs verkligen ett bättre och billigare system som alla kan ha råd med.


  • Thu 4 Nov 2021 16:49
    #19

    Helt skattefinansierad vet jag inte, men kanske en sänkning så att de är i linje med konsumentprisindex eller löneindex.

    Jag vet inte hur det är i andra län och deras lokaltrafikspriser, andra kanske har koll på det. Men här i Stockholm infördes SLs månadskort 1971 och kostade 50 kronor. Det kallades faktiskt till och med för 50-kortet. OM priset skulle följt konsumentprisindex så skulle kortet idag kosta ca 390 kr, dvs mindre än hälften av vad det faktiskt gör.

    För att förklara det med löneindex: Då behövde man i genomsnitt jobba ca 3,5 timme för att ha råd med ett 50-kort. Idag behöver man jobba ca 5 timmar och 16 minuter för att ha råd med ett månadskort. Om priset hade legat i linje med ´71 så hade det kostat 630 kr. (obs, uträknat utan att ta hänsyn till skatt, så det är räknat på bruttolönstid)


    We need to take the wrong steps sometimes to find the right path.
  • Anonym (ööö)
    Thu 4 Nov 2021 17:01
    #20
    Tobben Heibert skrev 2021-11-03 19:08:19 följande:

    Hej, vad tror ni om att ta bort avgifterna i kollektivtrafiken, för att minska bilismen och hjälpa våra pensionärer och ungdomar?

    www.facebook.com/groups/717978488636818/


    Det här är alltså ett reklaminlägg för att folk ska gå med i den facebookgruppen där man vill ha skattefinansierad kollektivtrafik. 
  • Thu 4 Nov 2021 17:07
    #21

    Tja, allt ska ju betalas på något sätt. Det är en påse pengar. Om någon ska ha mer så måste någon annan få mindre. Ta det från sjukvården?

  • Thu 4 Nov 2021 17:39
    #22
    -2 +1
    Aniiee skrev 2021-11-04 16:49:57 följande:
    Helt skattefinansierad vet jag inte, men kanske en sänkning så att de är i linje med konsumentprisindex eller löneindex.

    Jag vet inte hur det är i andra län och deras lokaltrafikspriser, andra kanske har koll på det. Men här i Stockholm infördes SLs månadskort 1971 och kostade 50 kronor. Det kallades faktiskt till och med för 50-kortet. OM priset skulle följt konsumentprisindex så skulle kortet idag kosta ca 390 kr, dvs mindre än hälften av vad det faktiskt gör.

    För att förklara det med löneindex: Då behövde man i genomsnitt jobba ca 3,5 timme för att ha råd med ett 50-kort. Idag behöver man jobba ca 5 timmar och 16 minuter för att ha råd med ett månadskort. Om priset hade legat i linje med ´71 så hade det kostat 630 kr. (obs, uträknat utan att ta hänsyn till skatt, så det är räknat på bruttolönstid)
    Skulle det ha följt med konsumentprisindex och kostat 390 kr idag så hade du också bara haft samma kollektivtrafik som 1971.

    Om vi bara tittar på tunnelbanan skulle dessa linjer inte finnas


    Du betalar idag, femtio år senare, för en helt annan produkt än du hade år 1971.

    Och kollektivtrafiken i Stockholm är den överlägset billigaste i landet i förhållande till vad du får oavsett gnället som finns om att "månadskortet är för dyrt"
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
Svar på tråden 100% skattefinansierad kollektivtrafik