Inlägg från: Anonym (XXX) |Visa alla inlägg
  • Anonym (XXX)

Är alla försiktiga när man får kontakt med människor som har invandrarbakgrund?

Ja, en person från ett arabland, och i synnerhet en man, har mer att bevisa än en infödd svensk. Även om jag kan bli misstänksam mot en infödd svensk också om han ser lortig ut, har stora anabolstinna muskler, piercingar och tatueringar (särskilt i ansiktet och på händerna). Att man reagerar så beror ju på att man har dåliga erfarenheter av de grupperna, samt att man vet från alternativa media (när det gäller invandrarna) och vanliga media (när det gäller svenska brottslingar), att det kan vara fara å färde. För man ska komma ihåg att s.k. fördomar inte kommer ur tomma intet, utan det brukar vara någon sanning i dem. 

Som sagt - mannen med det arabiska utseendet och namnet, och svensken med en tatuering på halsen, har mer att bevisa. Det kommer att ta längre tid innan jag släpper in honom i mitt liv. Jag kommer också att kolla upp mer, t.ex. söka på honom på Lexbase, kolla i folkbokföringsregistret så att han inte redan har en fru/sasmbo, kolla upp om han har skulder hos Kronofogden o.s.v..

Jag vill också träffa hans familj och vänner. Handlar det om hederskultur i familjen så går killen bort, för det kan bli farligt för mig och de barn vi skulle få i förlängningen även om han själv påstår sig ha ett västerländskt synsätt i dessa frågor. Jag har tyvärr indirekt erfarenhet från väninnor som fått erfara, att den där trevlige killen som verkade helt integrerad på jobbet eller i skolan - visade en helt annan sida när paret väl var gifta och särskilt när barnen kom. Då skulle barnen omskäras (ja även döttrarna), de skulle indoktrineras i islam, slöjan skulle på, kvinnan skulle passa upp männen vid bordet men vara tyst och hålla sig diskret i bakgrunden o.s.v.. För när en arabisk man gifter sig blir han patriarken i sin familj, och känner att han har skyldighet att hålla efter familjens kvinnor. 

Och när det gäller vännerna, så är det viktigt för mig att han har nära svenska vänner, samt helst vänner av båda könen. Är han endast ute och springer med andra män från samma kultur, medan hans systrar aldrig skulle få gå ut, så ser jag stora varningsflagg.

• Anonym (XXX)

Jag har faktiskt aldrig hört så rasistiska yttranden av svenskar, som av invandrare. Kommer t.ex. ihåg när jag berättade för en kristen syriansk kvinna (vi delar kyrka, fast de har en egen präst, men man träffas på vissa gudstänster och aktiviteter), att min son och jag skulle åka till Tunisien. Då sa hon att hon inte kan fatta hur någon kan vilja åka dit, eftersom "muslimer är så äckliga". Detta sa hon inför en grupp med flera personer, bland annat en diakon (svensk). Ingen reagerade. Tänk om en svensk skulle ha sagt det! :o

Svar på tråden Är alla försiktiga när man får kontakt med människor som har invandrarbakgrund?