• Anonym (Kvinn­a31)
    Sun 7 Nov 2021 19:11
    6103 visningar
    8 svar
    8
    6103

    Drömmar från det undermedvetna av Sertralin.

    Hej!

    Sedan jag började äta sertralin för 2 månader sedan så har jag haft så otroligt tydliga drömmar heeela nätterna. Det känns inte som att jag kommer ner i djupsömn. Drömmarna är också märkliga på det viset att jag drömmer om människor jag kände ytligt när jag var yngre, som jag idag inte alls tänker på eller minns förutom efter mina drömmar. Men min fråga är om någon haft likadant vid sertralin eller annat ssri, och om ni tror att det kan vara övergående trots att jag fortfarande efter 2 månader har dom i samma intensitet som vid insättningen.

  • Svar på tråden Drömmar från det undermedvetna av Sertralin.
  • Sun 7 Nov 2021 19:56
    #1
    +1

    Alla drömmar skapas av det undermedvetna, men visst får många patienter drömpåverkan av Sertralin. Det kan minska med tiden, men det är inte säkert. Du får säkerligen din djupsömn ändå.

  • Anonym (Kvinn­a31) Trådstartaren
    Mon 8 Nov 2021 12:03
    #2
    FtS70 skrev 2021-11-07 19:56:02 följande:

    Alla drömmar skapas av det undermedvetna, men visst får många patienter drömpåverkan av Sertralin. Det kan minska med tiden, men det är inte säkert. Du får säkerligen din djupsömn ändå.


    Tack för ditt svar :) Hur kan du låta så säker på att jag får min djupsömn ändå? För mig känns det som att jag aldrig får sova eftersom jag märker av mina drömmar hela natten. Men bara min kropp får komma ner i djupsömn ändå så kan jag stå ut. Jag är bara orolig att sömnen. Lir dålig och jag lider av utmattning varpå sömnen är vikti för mig. Men Sertralinet har verkligen hjälpt mig så hoppas på att kunna fortsätta med det.
  • Mon 8 Nov 2021 13:04
    #3

    När SSRI-medlen var nya hade vi rätt många patienter som klagade på sömnkvalitén och ett antal av dem skickade vi på sömn-EEG: ingen av dem visade på några sömnförändringar. Grundat på detta antar jag att det samma gäller dig, men jag kan naturligtvis inte VETA.

  • Anonym (Lili)
    Mon 8 Nov 2021 13:11
    #4

    Jag har ätit sertralin i många år, och jag drömmer ofta extremt tydliga drömmar.

    En och samma känsla återkommer ofta i drömmarna, oavsett vad själva drömmarna handlar om.

    När jag sover 1-2 timmar på dagen är drömmarna som tydligast, det är väldigt verkliga drömmar.

  • Anonym (Kvinn­a31) Trådstartaren
    Mon 8 Nov 2021 19:29
    #5
    FtS70 skrev 2021-11-08 13:04:11 följande:

    När SSRI-medlen var nya hade vi rätt många patienter som klagade på sömnkvalitén och ett antal av dem skickade vi på sömn-EEG: ingen av dem visade på några sömnförändringar. Grundat på detta antar jag att det samma gäller dig, men jag kan naturligtvis inte VETA.


    Då har du alltså proffesionell erfarenhet! :) Tack, bättre eller mer relevant svar hade jag inte kunnat hoppas på :)
  • Anonym (Kvinn­a31) Trådstartaren
    Mon 8 Nov 2021 19:32
    #6
    Anonym (Lili) skrev 2021-11-08 13:11:36 följande:

    Jag har ätit sertralin i många år, och jag drömmer ofta extremt tydliga drömmar.

    En och samma känsla återkommer ofta i drömmarna, oavsett vad själva drömmarna handlar om.

    När jag sover 1-2 timmar på dagen är drömmarna som tydligast, det är väldigt verkliga drömmar.


    Tack för ditt svar! Jag antar att mitt också kommer hänga kvar. Känner du att du fått sämre sömn, alltså är du tröttare på dagarna som om du inte sovit ordentligt? Jag kan inte avgöra om jag är det i och med att jag har en utmattning.

    Vad är din känsla som återkommer i drömmarna om jag får fråga? Jag drömmer ofta att jag byter partner? alltså att jag inte är med min man utan någon från mina tidigare år innan jag träffade min man. Inte jättehemska drömmar men vansinnigt jobbigt att vakna varje morgon och skämmas över sina drömmar.
  • Anonym (Hej22­)
    Tue 18 Apr 2023 13:26
    #7

    Lite sen in i denna tråd. Men jag googlade just då jag upplever extremt livliga drömmar i samband med påbörjad läkemedelsbehandling. Jag drömmer om EXAKT samma sak, att jag byter partner (och då till något ex). Väldigt märkligt?

  • Anonym (Lili)
    Wed 19 Apr 2023 21:17
    #8
    Anonym (Kvinna31) skrev 2021-11-08 19:32:18 följande:
    Tack för ditt svar! Jag antar att mitt också kommer hänga kvar. Känner du att du fått sämre sömn, alltså är du tröttare på dagarna som om du inte sovit ordentligt? Jag kan inte avgöra om jag är det i och med att jag har en utmattning.

    Vad är din känsla som återkommer i drömmarna om jag får fråga? Jag drömmer ofta att jag byter partner? alltså att jag inte är med min man utan någon från mina tidigare år innan jag träffade min man. Inte jättehemska drömmar men vansinnigt jobbigt att vakna varje morgon och skämmas över sina drömmar.
    Jag hade missat att svara såg jag, men bättre sen än aldrig kanske.
    Jag är trött på dagarna och känner mig väldigt sällan utvilad på morgonen.  Det kan också ha att göra med att jag snarkar. 
    Min känsla som återkommer i mina drömmar är att jag mår extremt dåligt psykiskt,  som att jag är fruktansvärt deprimerad och allt känns svart och livet inte värt att leva.
    Det är ibland jag drömmer de drömmarna, och det är inget dramatiskt som inträffar i drömmen, det kan vara att jag blivit osams med någon, eller att jag saknar någon eller något.   Det är själva känslan som är värst och den är alltid samma.
    Jag kan också drömma att jag är med någon annan man, andra vanliga drömmar är att vi tvingas flytta från vårt hus till ett höghus (jag lider av extrem höjdskräck) 
Svar på tråden Drömmar från det undermedvetna av Sertralin.