• Mon 8 Nov 2021 13:42
    6167 visningar
    9 svar
    9
    6167

    Min sambo är överviktig, hur kan jag hjälpa honom?

    Hej allihop!

    Jag är sambo med en 31 årig man sedan 3 år tillbaka, han var hyfsat stor kroppsmässigt redan då. Men har under åren lagt på sig lite till, jag vill tro att han gått ner något kg under senaste 1 ½ året men är inte säker.

    Han är 189 cm lång och väger 125 kg, enligt BMI ligger hans på 35 vilket motsvarar ohälsosam fetma.

    Han lider inte av det fysiskt men jag har börjat finna det avtändande och han själv pratar mycket om att han ska komma ut på promenader och träna osv, men han kommer aldrig igång.

    Jag försöker peppa honom och vara delaktig, men jag tror inte att det är en fungerande metod.

    Har ni några tips?

    Vad gäller mat och kost äter vi inte jätte onyttigt. Det har dragits ned på utemat, min sambo är ganska bra på att säga nej till sig själv vid godishyllan. Så han är ju medveten om att det påverkar vikten.

    Vi äter inte jättemycket grönsaker till maten, men ändå varierat.

  • Svar på tråden Min sambo är överviktig, hur kan jag hjälpa honom?
  • Anonym (Tips från coache­n)
    Mon 8 Nov 2021 14:17
    #1
    -2

    Sluta med socker, bröd och såstillbehör. Mindre ris och pasta. Mer frukt och grönsaker (kolla vilka som är ok, avocado mm innehåller otroliga mängder kalorier, banan också).

  • Ginsin­ggeng
    Mon 8 Nov 2021 16:27
    #2
    +2

    När sambon vill dra med mig ut i spåret och springa som en dåre brukar hon viska innan " om du lyckas jaga ikapp mig och fånga mig, får du göra VAD du vill med mig  sen när vi kommer hem hihihihi" 

    Jävlar vad jag blir motiverad av det =)


    S är det största hotet mot vår demokrati
  • Anonym (reali­ty check)
    Mon 8 Nov 2021 16:42
    #3

    Jag rekar att boka upp 2 ggr x 5 veckor med PT på gum, ett sk boot camp.

    Då finns det inga ursäkter, är man seriös så tar man sig an sin hälsa på samma sätt som man gör ett projekt på jobbet eller pluggar en kurs på uni. Man jobbar på det varje vecka.

    Jag har en vän som vi trodde skulle dö ung men hör och häpna överlevde han och har nu bokat sin tredje boot camp-runda. 15 kilo ner hittills.

    Men man måste kanske inte ta sig till 150 pannor, diabetes, trasiga venklaffar, neuropati (förlust av känsel i fötter och ben), en livshotande blodförgiftning med sjukhusinläggning och blå tår som vätskar och håller på att trilla av innan man börjar ta tag i det? För då kan det bli så här man får se ut, och det går aldrig tillbaka när det har gått så långt:

    www.diabetesaid.com/diabetic-foot/dry-gangrene-with-ischemic-necrosis-of-the-skin.html

    Min vän vägde som din sambo när han var i den åldern.

  • Anonym (reali­ty check)
    Mon 8 Nov 2021 16:43
    #4

    gym, inte gum...

  • Mon 8 Nov 2021 16:52
    #5
    -1 +1

    Varför blev du ihop med en man som du finner avtändande?
    Behov av ett projekt?

    Om han själv verkligen vill arbeta för att gå ner i vikt - och det skulle säkert inte vara fel för honom- så kan han ju t.ex. gå med i viktväktarna och få ett kostprogram., men det brukar fungera dåligt när partnern ensidigt utnämner sig själv till livsstilscoach

  • Anonym (Maten­)
    Mon 8 Nov 2021 16:52
    #6

    En förändring av kosten är det som hjälper. Gärna i kombination med raska promenader. Han kanske är duktig på att säga nej till godis, men äter antagligen alldeles för stora portioner. För många kalorier i förhållande till hur mycket han bränner helt enkelt.

    Jag rekommenderar att skaffa en livsmedelsvåg och en app som räknar kalorier i mat. Det kommer antagligen vara en ögonöppnare.

    Och för att få med honom på tåget får du väl börja med att prata om hans hälsa och att du oroar dig. Om inte det hjälper måste du nog vara rak och säga som det är, att du börjar tycka att det är oattraktivt.

  • Mon 8 Nov 2021 17:07
    #7

    Varför tar ni inte promenader tillsammans? Utöka dem efter ett tag med att springa några minuter varvat med att gå.

  • Anonym (Kontr­aprodu­ktivt)
    Mon 8 Nov 2021 17:18
    #8
    +1

    Jag är uppvuxen med en mor som försökte hjälpa min pappa med att hålla vikten och helst gå ner. Det gick inte.

    Nu är han smal. Mest för att han helt själv tagit ansvar för de delarna och faktiskt själv lagat all mat och prioriterat träning. Och eventuellt också för att hans nya kvinna faktiskt själv tränar och äter nyttigt.

    Själv har jag också några kilo för mycket och jag hade definitivt inte blivit smalare av att min partner skulle försökt "banta mig".

    Nä. Om din sambo har samma jävla vikt som när ni träffades. Inse att han faktiskt är överviktig. Det är inte så att alla vill eller klarar minska i vikt och är du sambo, eller "hjälpare"

  • Anonym (Maten­)
    Mon 8 Nov 2021 20:50
    #9
    Anonym (Kontraproduktivt) skrev 2021-11-08 17:18:43 följande:

    Jag är uppvuxen med en mor som försökte hjälpa min pappa med att hålla vikten och helst gå ner. Det gick inte.

    Nu är han smal. Mest för att han helt själv tagit ansvar för de delarna och faktiskt själv lagat all mat och prioriterat träning. Och eventuellt också för att hans nya kvinna faktiskt själv tränar och äter nyttigt.

    Själv har jag också några kilo för mycket och jag hade definitivt inte blivit smalare av att min partner skulle försökt "banta mig".

    Nä. Om din sambo har samma jävla vikt som när ni träffades. Inse att han faktiskt är överviktig. Det är inte så att alla vill eller klarar minska i vikt och är du sambo, eller "hjälpare"


    Håller med om detta! Missade detaljen om att han faktiskt inte väger mer nu än när ni träffades. Då tycker jag lite att du har gjort ditt val från början. Sen måste man såklart inte stanna i en relation om man tappar attraktionen, men då beror det kanske inte heller på hans vikt utan på andra grejer.
Svar på tråden Min sambo är överviktig, hur kan jag hjälpa honom?