• Anonym (Rygg)

    Ryggskott. Hur gör ni?

    Funderar på detta med ryggskott. Hur gör ni för att bli bättre i ryggen? Mediciner, motion, vila?

  • Svar på tråden Ryggskott. Hur gör ni?
  • Anonym (E)

    Smärtstillande mediciner och det absolut bästa för ryggen är att röra på sig! Vila är faktiskt inte särskilt bra alls.

  • Anonym (Tålamod)

    Jag bokar snabbt en tid hos en rehab-mottagning om det är ny typ av ryggsmärta.

    Använder smärtstillande. Rör mig. Varvar kyla och värme. Äter tröstande saker. Står ut.

  • Anonym (Aj)

    Smärtstilland, till en början mycket får att inte få kramp och låsningar. Sen mycket rörelse.

    Förebyggande: Motion, rörelse och sjukgymnastövningar.

  • Jemp

    Akut skede: smärtstillande, promenader. Har nu lärt mig vits med att uppsöka tex naprapat redan från början.

    I längden/förebyggande: sjukgymnastik, naprapat

  • Anonym (Rygg)

    Jag försöker enbart röra på mig så mycket som möjligt. Promenader och olika övningar hemma i den mån jag klarar.

    Alltid värst på morgonen innan man kommit igång sant om man suttit för mycket då man stelnat till.

    Klarar mig utan smärtstillande.

    Sist jag hade ryggskott så var det värsta över på 2 dagar sen kunde jag leva och röra mig precis som vanligt igen..

    Jag rör mig vanligtvis var dag men bytte jobb nyligen vilket innebar att jag istället för att gå eller cykla till jobbet måste antingen åka bil eller buss. Tror att det påverkade en hel del till att jag nu fick ryggskott.

    Annars har jag inte haft ryggskott på flera år. Däremot känner man ju att om man inte rört sig tillräckligt på ett par dagar så blir man trött i ryggen.

  • Anonym (Hemskt)

    Det senaste rejäla ryggskottet förlamade höger ben och gav mig outhärdlig smärta. Väl på akuten fick jag en spruta av nåt som " absolut skulle funka". Det gjorde det inte öht. Efter 36 timmar på sjukhus när jag var beredd hoppa ut genom fönstret pga smärtan skrek jag på en sjuksyster att nu måste jag ha nåt som funkar. Jag fick 5 piller i en kombo man normalt inte ger, men då lättade det värsta. Fick dock gå med gåstol i flera dagar hemma. 

Svar på tråden Ryggskott. Hur gör ni?