• Tue 9 Nov 2021 17:08
    8156 visningar
    54 svar
    54
    8156

    Betalda studier från ag och csn

    Hej!

    Har råkat bli så att jag fått utbetalt CSN bidrag+ lån och en hel lön för studier från min ag. Jag har alltså blivit beviljat att studera på arbetstid 50% och jobba 50% med full lön. Är alltså tjänstledig med lön. Först var det inte sagt så och sökte då CSN och fick det beviljat men sen kommer arbetsgivare och säger att de står för hela min lön och har alltså då fått en full lön plus CSN för studier. Hänger ni med hur jag menar? Är detta ?olagligt? på något vis? Kan jag bli återbetalningsskyldig till min ag eller CSN?

  • Svar på tråden Betalda studier från ag och csn
  • Wed 10 Nov 2021 19:31
    #41
    momjanet skrev 2021-11-10 18:43:25 följande:

    Du glömde visst svara så jag frågar igen, är det äldreomsorgslyftet?


    Oj sorry, Ja det stämmer det är äldreomsorgslyftet det handlar om.
  • Wed 10 Nov 2021 19:39
    #42
    momjanet skrev 2021-11-10 18:43:25 följande:

    Du glömde visst svara så jag frågar igen, är det äldreomsorgslyftet?


    Och det är halva lönen jag får för att plugga på arbetstid, andra delen jobbar jag för och får självklart lön för den delen. Jag ser det väl på så sätt och även csn verkar göra det att jag får helt vanlig lön av min arbetsgivare men arbetesgivaren har fått medel så de ska kunna ge mig full lön även om jag studerar på en del av min arbetstid istället för att jag ska behöva ta tjänstledigt eller jobba full tid och studera vid sidan av. Det som jag funderar på är väl ändå om det kan bli galet eftersom halva min egentligen är finansierad av ett bidrag, om tex jag skulle kunna bli skyldig arbetsgivaren eller tom. Staten pengar. Mina tankar far åt alla möjliga håll hehe
  • Anonym (Maria­)
    Thu 11 Nov 2021 09:34
    #43
    Anonym (G) skrev 2021-11-10 14:28:53 följande:
    Om ts nu har lön så är det knappast problem att spara både lånet och och bidragsdelen? Och om nu ts köper boende för bidragsdelen så är isf ekonomin bättre den dagen ts vill studera igen pga lägre kostnader efter som ts då har ett mer fördelaktigt lån på boendet. Ts använder då lånade pengar från CSN ustlller för pengar från banken?

    Förstår ärligt inte folks problem med att förstå att detta är smartare ekonomiskt.

    Klarar man inte av att spara pengarna så ska man naturligtvis inte låna för att kunna konsumera mer
    Du förutsätter väldigt många saker som ingen av oss har en aning om. Att man har lägre lån om x antal år är väldigt stor skillnad i ens vardagliga ekonomi än att man inte längre har rätt till csn. Jag läser på heltid nu och får ca 11000kr per månad. Det är 1/3 av min vanliga inkomst. Ur den aspekten spelar det ingen roll att jag och min man har amorterat som fan på vårt bolån.
    Och vår ekonomi hade förstås varit ännu mer ansträngd om jag inte fått dessa 11000kr utan noll pga redan tagit ut CSN (fast jag kanske inte riktigt behövde).
    Så visst, det är redan fastställt i den här tråden och allmänt känt att CSN-lån kommer med bra villkor. Men man bör inte ta CSN "bara för att".
  • Anonym (G)
    Thu 11 Nov 2021 10:34
    #44
    Anonym (Maria) skrev 2021-11-11 09:34:51 följande:

    Du förutsätter väldigt många saker som ingen av oss har en aning om. Att man har lägre lån om x antal år är väldigt stor skillnad i ens vardagliga ekonomi än att man inte längre har rätt till csn. Jag läser på heltid nu och får ca 11000kr per månad. Det är 1/3 av min vanliga inkomst. Ur den aspekten spelar det ingen roll att jag och min man har amorterat som fan på vårt bolån.

    Och vår ekonomi hade förstås varit ännu mer ansträngd om jag inte fått dessa 11000kr utan noll pga redan tagit ut CSN (fast jag kanske inte riktigt behövde).

    Så visst, det är redan fastställt i den här tråden och allmänt känt att CSN-lån kommer med bra villkor. Men man bör inte ta CSN "bara för att".


    Ni hade varje månad sparat pengar på ränta. Bidragsdelen hade varit kvar. Troligen hade möjligheten funnits att ta lån på bostaden om det nu visade sig nödvändigt pga ingen CSN.

    Jag tror helt ärligt inte du förstår konceptet
  • Anonym (Maria­)
    Thu 11 Nov 2021 11:45
    #45
    Anonym (G) skrev 2021-11-11 10:34:42 följande:
    Ni hade varje månad sparat pengar på ränta. Bidragsdelen hade varit kvar. Troligen hade möjligheten funnits att ta lån på bostaden om det nu visade sig nödvändigt pga ingen CSN.

    Jag tror helt ärligt inte du förstår konceptet
    Seriöst, ta lån på bostaden för att läsa på högskola? Har nu noll inkomst pga noll csn så hade du förmodligen inte blivit beviljad det. Eftersom det idag krävs en viss inkomst för att få låna. Inte bara att du har säkerhet (något av värde) att belåna. Men det vet du säkert.
    Jag hade personligen sett det som ett nederlag om jag hamnat där men visst. 

    Jag tror inte du förstår att en inte som yngre (ingen aning om ts ålder) kan veta hur ens liv kommer att utspela sig. Antalet terminer med csn är begränsat. Det är inte lätt, om ens möjligt, att veta hur ens framtida karriär och yrkesliv kommer utspela sig. 

    Det är dock inte relevant här.
  • Thu 11 Nov 2021 12:11
    #46
    Evaaa123 skrev 2021-11-10 19:39:01 följande:
    Och det är halva lönen jag får för att plugga på arbetstid, andra delen jobbar jag för och får självklart lön för den delen. Jag ser det väl på så sätt och även csn verkar göra det att jag får helt vanlig lön av min arbetsgivare men arbetesgivaren har fått medel så de ska kunna ge mig full lön även om jag studerar på en del av min arbetstid istället för att jag ska behöva ta tjänstledigt eller jobba full tid och studera vid sidan av. Det som jag funderar på är väl ändå om det kan bli galet eftersom halva min egentligen är finansierad av ett bidrag, om tex jag skulle kunna bli skyldig arbetsgivaren eller tom. Staten pengar. Mina tankar far åt alla möjliga håll hehe
    Jag antog det.

    Så här är det. AG betalar ut din lön under studierna men den lönen får AG från staten och det äldreomsotrgslyft som regeringen var initiativtagare till. Sen får du lön för det arbete du gör.
    Det betyder att bara för att AG betalar ut 100% lön så är det bara 50% som kommer från AG, resterande kommer från staten. >Så det är inte en vanlig lön du får även om det ser ut så på lönebeskedet.

    Det ger konsekvensen att du inte kan få statliga bidrag samtidigt (CSN) samtidigt som du får lön som staten betalar för exakt samma sak (studier).
    CSN kommer att komma underfund med det här så småningen om.  De är stenhårda nu för tiden så det handlar bara om tid innan de kollar upp dig, exakt vad du studerar och hur det finansieras (statliga bidrag via AG). Det kan ta 3 veckor eller 7 månader, men du kan vara säker på att de kollar.
    Idag är det bara ett misstag och du kommer få betala tillbaka + ränta men ju längre tid du väntar desto allvarligare blir de då utgår ifrån att det handlar om rent lurendrejeri.

    Det är inte så himla svårt egentligen. CSN är till för att finansiera studier när man inte har någon som helst inkomst.  För att även mindre bemedlade ska kunna studera och inte bara snorrika. Du har en inkomst, du går en utbildning och staten finansierar dina studier.

    Det du behöver göra är att ringa CSN redan idag, helst igår.
  • Anonym (G)
    Thu 11 Nov 2021 12:33
    #47
    Anonym (Maria) skrev 2021-11-11 11:45:36 följande:

    Seriöst, ta lån på bostaden för att läsa på högskola? Har nu noll inkomst pga noll csn så hade du förmodligen inte blivit beviljad det. Eftersom det idag krävs en viss inkomst för att få låna. Inte bara att du har säkerhet (något av värde) att belåna. Men det vet du säkert.

    Jag hade personligen sett det som ett nederlag om jag hamnat där men visst. 

    Jag tror inte du förstår att en inte som yngre (ingen aning om ts ålder) kan veta hur ens liv kommer att utspela sig. Antalet terminer med csn är begränsat. Det är inte lätt, om ens möjligt, att veta hur ens framtida karriär och yrkesliv kommer utspela sig. 

    Det är dock inte relevant här.


    I det läget ser man väl rimligen till att låna innan man isf påbörjar sina studier? Sedan är det som du säger naturligtvis svårt att få lån.

    Det jag menar är att oavsett om ts tar ut CSN nu eller om 5 år så är det fortfarande samma summa pengar . I slutändan blir inkomsten precis densamma. Med skillnaden att den som har ett bostadslån under dessa år sluppit räntekostnad genom att betala av det lånet.

    Jag är inte för att låna för att konsumera nej, men gör man inte av med det man lånar så finns dessa pengar kvar. Det har i slutänden inte resulterat i en lägre inkomst.
  • Anonym (G)
    Thu 11 Nov 2021 12:33
    #48
    momjanet skrev 2021-11-11 12:11:03 följande:

    Jag antog det.

    Så här är det. AG betalar ut din lön under studierna men den lönen får AG från staten och det äldreomsotrgslyft som regeringen var initiativtagare till. Sen får du lön för det arbete du gör.

    Det betyder att bara för att AG betalar ut 100% lön så är det bara 50% som kommer från AG, resterande kommer från staten. >Så det är inte en vanlig lön du får även om det ser ut så på lönebeskedet.

    Det ger konsekvensen att du inte kan få statliga bidrag samtidigt (CSN) samtidigt som du får lön som staten betalar för exakt samma sak (studier).

    CSN kommer att komma underfund med det här så småningen om.  De är stenhårda nu för tiden så det handlar bara om tid innan de kollar upp dig, exakt vad du studerar och hur det finansieras (statliga bidrag via AG). Det kan ta 3 veckor eller 7 månader, men du kan vara säker på att de kollar.

    Idag är det bara ett misstag och du kommer få betala tillbaka + ränta men ju längre tid du väntar desto allvarligare blir de då utgår ifrån att det handlar om rent lurendrejeri.

    Det är inte så himla svårt egentligen. CSN är till för att finansiera studier när man inte har någon som helst inkomst.  För att även mindre bemedlade ska kunna studera och inte bara snorrika. Du har en inkomst, du går en utbildning och staten finansierar dina studier.

    Det du behöver göra är att ringa CSN redan idag, helst igår.


    Ts hade ju redan pratat med csn?
  • Thu 11 Nov 2021 12:49
    #49
    Anonym (G) skrev 2021-11-11 12:33:45 följande:
    Ts hade ju redan pratat med csn?
    Då såg du även att den handläggaren inte kunde svara? Så nej, TS har inte pratat med CSN och fått besked.

    Grejen är att TS inte är tjänstledig. De inom äldreomsorgslyftet är inte tjänstlediga. De studerar under arbetstid. Studierna ska vara schemalagda precis som alla andra arbetspass.  Utbetalt CSN är därför felaktigt och TS kommer att få betala tillbaka det.

    Att CSN beviljar det är inget konstigt eftersom det finns rätt många som läser vård&omsorg på gymnasiet/komvux och tvingas finansiera sina studier med just CSN. Det är ett misstag men CSN anser mest troligt att TS skulle ha insett själv att man inte kan få dubbel ersättning för samma jobb så att säga.


    Det här är specialregler och därför skriver inte CSN om det på hemsidan då allmänheten inte har något särskilt intresse av det, antar jag i alla fall.
     
  • Anonym (xxx)
    Thu 11 Nov 2021 12:52
    #50
    Anonym (G) skrev 2021-11-11 12:33:45 följande:
    Ts hade ju redan pratat med csn?
    I trådstarten låter det som att det är arbetsgivaren som betalar lönen, om TS drar samma sak för CSN, så vet de inte att det är ett statligt bidrag som finansierar hennes studier. 
  • Thu 11 Nov 2021 13:05
    #51
    Anonym (xxx) skrev 2021-11-11 12:52:45 följande:

    I trådstarten låter det som att det är arbetsgivaren som betalar lönen, om TS drar samma sak för CSN, så vet de inte att det är ett statligt bidrag som finansierar hennes studier. 


    Jag har nu pratat med CSN och berättat klart och tydligt att jag går via äldreomsorgslyftet och förklarat att kommunen får ett bidrag som de finansierar min lön/vikarie för mig med. De godkänner det och sa bara att jag ska tänka på fribeloppet nästa år.
  • Thu 11 Nov 2021 13:19
    #52
    Anonym (G) skrev 2021-11-11 12:33:45 följande:

    Ts hade ju redan pratat med csn?


    momjanet skrev 2021-11-11 12:11:03 följande:

    Jag antog det.

    Så här är det. AG betalar ut din lön under studierna men den lönen får AG från staten och det äldreomsotrgslyft som regeringen var initiativtagare till. Sen får du lön för det arbete du gör.

    Det betyder att bara för att AG betalar ut 100% lön så är det bara 50% som kommer från AG, resterande kommer från staten. >Så det är inte en vanlig lön du får även om det ser ut så på lönebeskedet.

    Det ger konsekvensen att du inte kan få statliga bidrag samtidigt (CSN) samtidigt som du får lön som staten betalar för exakt samma sak (studier).

    CSN kommer att komma underfund med det här så småningen om.  De är stenhårda nu för tiden så det handlar bara om tid innan de kollar upp dig, exakt vad du studerar och hur det finansieras (statliga bidrag via AG). Det kan ta 3 veckor eller 7 månader, men du kan vara säker på att de kollar.

    Idag är det bara ett misstag och du kommer få betala tillbaka + ränta men ju längre tid du väntar desto allvarligare blir de då utgår ifrån att det handlar om rent lurendrejeri.

    Det är inte så himla svårt egentligen. CSN är till för att finansiera studier när man inte har någon som helst inkomst.  För att även mindre bemedlade ska kunna studera och inte bara snorrika. Du har en inkomst, du går en utbildning och staten finansierar dina studier.

    Det du behöver göra är att ringa CSN redan idag, helst igår.


    Har du pratat med CSN? För du skriver som att du gjort det och har fakta på det du skriver. Jag har dock ringt till CSN nu och pratat med 3 olika handläggare. De säger ALLA 3 att detta är okej. De undrade om det är en uppdragsutbildning och det är det inte enligt skrivelserna för äldreomsorgslyftet, CSN kollade upp det internet, det är inte det enligt socialchef och inte enligt kommunal. Jag har berättat för CSN exakt hur det ligger till, att halva min lön kommer från äldreomsorgslyftet. Att kommunen får medel för att kunna ge mig lön/ha en vikarie för mig. CSN anser att jag ska prövas utifrån de vanliga reglerna. Jag har mer än väl kollat upp detta nu och det är helt lagligt. Det enda är nästa år då fribeloppet införs igen, att man ska kontrollera så man inte tjänar för mycket.

    Ens moral i detta fall är en annan sak men som kommunal sa. ?Man är dum om man inte tar ett bidrag som (och lån om man vill) man har rätt till? . ?Om CSN anser att du har rätt till detta och beslutar om detta gör du inget fel?
  • Thu 11 Nov 2021 13:21
    #53
    momjanet skrev 2021-11-11 12:49:58 följande:

    Då såg du även att den handläggaren inte kunde svara? Så nej, TS har inte pratat med CSN och fått besked.

    Grejen är att TS inte är tjänstledig. De inom äldreomsorgslyftet är inte tjänstlediga. De studerar under arbetstid. Studierna ska vara schemalagda precis som alla andra arbetspass.  Utbetalt CSN är därför felaktigt och TS kommer att få betala tillbaka det.

    Att CSN beviljar det är inget konstigt eftersom det finns rätt många som läser vård&omsorg på gymnasiet/komvux och tvingas finansiera sina studier med just CSN. Det är ett misstag men CSN anser mest troligt att TS skulle ha insett själv att man inte kan få dubbel ersättning för samma jobb så att säga.

    Det här är specialregler och därför skriver inte CSN om det på hemsidan då allmänheten inte har något särskilt intresse av det, antar jag i alla fall.

     


    På mitt anställningsbevis står det att jag tjänstledig med lön, så jo jag är tjänstledig.
  • Thu 11 Nov 2021 19:23
    #54


    Där kan ni se svaret jag fick av csn. Bad tjejen i telefon maila mig så jag hade det på papper också ifall det i något senare skeden skulle ifrågasättas.
Svar på tråden Betalda studier från ag och csn