• Anonym (Nemesis)

    Hur mycket sanning tål en begravning?

    Ja, hur mycket sanning tål en begravning? I perioder får jag anledning att fundera över detta, som hur många av oss barn, eller förtryckta makar, som tagit bladet från munnen i en begravning. Att för första gången tar sig ton utan att vrålen, det utstuderade hånet eller slaget kommer vinande.

    Jag har en far som vi hela uppväxten, av rädsla och egen skam för insyn, upprätthöll fasaden för. En barndom till bredden fylld av våld, hån och råa kränkningar. Efter ett par decennier utan kontakt i vuxen ålder har han vid en ny chans, jag sträckte ut en hand, gett otvivelaktiga prov på att han är exakt densamme. Grandios, kränker, hånfull, djupt egocentrisk och målar om historien (utan att ens bli konfronterad med den!). Det som både gör mig heligt förbannad och väldigt ledsen är hans självförhärligande lögner där han är ett offer, min döda mor som till slut lämnade honom är en oekonomisk sköka som inte ens kunde steka ägg rätt med mera, med mera. Så bitter och hånfull, trots ny sambo sedan tjugo år. Gubben är nu över 70. Vi barn har förstås inte gjort något bra heller. Vi har goda karriärer inom arbete med människor och har studerat långt mer än våra föräldrar. Nej, det är för att vi enligt hans dom inte gjort oss fria från vårt "sociala arv" att hjälpa andra, för att "ni är alkoholistbarn". "När ska du bli frisk, hur länge ska du hålla på och hjälpa.." etc Klyschorna haglar. Han känner oss ju inte ens, utan kontrar med detta när han frågat vad jag jobbar med. Behöver jag säga att han är en av AA:s "världsmästare" som innanför hemmets väggar fortsatte få galna utbrott när han slutat dricka.

    Det är en fullständigt vidrig bild han under de senaste tjugo åren målat upp av oss andra till sitt försvar "på byn", fast han inte behövt, vi har varit tysta i alla år och är spridda för vinden i olika länder. Jag tror inte jag skulle våga, men jag vill ta den bilden ifrån honom, som i en dansk jävla dogmafilm!

    Har du erfarenhet av en begravning där en efterlevande visar sig vara en överlevare när hen lägger korten på bordet och ändrar den dödes eftermäle, kanske som en form för egen upprättelse? Eller har du kanske haft liknande tankar som jag? Berätta!

  • Svar på tråden Hur mycket sanning tål en begravning?
  • AndreaBD

    I ett sånt läge skulle jag välja att INTE gå till begravningen. Det är det som tydligast visar att man inte tycker att personen förtjänar det. Och då slipper du kritik och synpunkter av andra. 

  • Anonym (Jag är Döden)
    Anonym (Nemesis) skrev 2021-11-09 21:33:01 följande:
    Ja, hur mycket sanning tål en begravning? I perioder får jag anledning att fundera över detta, som hur många av oss barn, eller förtryckta makar, som tagit bladet från munnen i en begravning. Att för första gången tar sig ton utan att vrålen, det utstuderade hånet eller slaget kommer vinande.

    Jag har en far som vi hela uppväxten, av rädsla och egen skam för insyn, upprätthöll fasaden för. En barndom till bredden fylld av våld, hån och råa kränkningar. Efter ett par decennier utan kontakt i vuxen ålder har han vid en ny chans, jag sträckte ut en hand, gett otvivelaktiga prov på att han är exakt densamme. Grandios, kränker, hånfull, djupt egocentrisk och målar om historien (utan att ens bli konfronterad med den!). Det som både gör mig heligt förbannad och väldigt ledsen är hans självförhärligande lögner där han är ett offer, min döda mor som till slut lämnade honom är en oekonomisk sköka som inte ens kunde steka ägg rätt med mera, med mera. Så bitter och hånfull, trots ny sambo sedan tjugo år. Gubben är nu över 70. Vi barn har förstås inte gjort något bra heller. Vi har goda karriärer inom arbete med människor och har studerat långt mer än våra föräldrar. Nej, det är för att vi enligt hans dom inte gjort oss fria från vårt "sociala arv" att hjälpa andra, för att "ni är alkoholistbarn". "När ska du bli frisk, hur länge ska du hålla på och hjälpa.." etc Klyschorna haglar. Han känner oss ju inte ens, utan kontrar med detta när han frågat vad jag jobbar med. Behöver jag säga att han är en av AA:s "världsmästare" som innanför hemmets väggar fortsatte få galna utbrott när han slutat dricka.

    Det är en fullständigt vidrig bild han under de senaste tjugo åren målat upp av oss andra till sitt försvar "på byn", fast han inte behövt, vi har varit tysta i alla år och är spridda för vinden i olika länder. Jag tror inte jag skulle våga, men jag vill ta den bilden ifrån honom, som i en dansk jävla dogmafilm!

    Har du erfarenhet av en begravning där en efterlevande visar sig vara en överlevare när hen lägger korten på bordet och ändrar den dödes eftermäle, kanske som en form för egen upprättelse? Eller har du kanske haft liknande tankar som jag? Berätta!
    En begravning "tål" hur mycket "sanningar" och uppdämda känslor som helst men du ska också vet att det inte nödvändigtvis faller på den döde utan på den som spyr ut allt som han/hon vill säga.

    Det faller sällan i god jord att ta heder och ära av en avliden vid ett sådant tillfälle.

    Den typen av "själv-terapi" sparas bättre till senare, under mer informella former, med folk man tror kan ta emot det på det sätt man vill att de ska ta emot det.
  • Anonym (Nemesis)
    Anonym (Xxx) skrev 2021-11-10 07:38:27 följande:

    En begravning är inte en plats för detta.

    Om detta tynger dig så, vilket jag förstår, föreslår jag att du söker upp en psykolog och försöker bearbeta din barndom medan pappan är i livet. På så sätt finns den teoretiska möjligheten att få svar och också ställa till svars, om du känner att det kommer att behövas.

    Det låter som att din far är sjuk och att du egentligen inte kan förvänta dig någonting från honom, men börja med din omgivning, är mitt råd. Närma dig den. Ta bladet från munnen. Små steg i taget. Se hur reaktionerna blir. Troligtvis har omgivning gen sett mer än du tror, bara det att den är handlingsförlamad. Öppnar du på locket finns kanske upprättelse för din mor att få retrospektivt, vilket även blir en upprättelse för dig och dina syskon.

    Men nej, gör ingenting på begravningen. Dröm om det, fantisera, men tro inte att det är någonting att sätta i verket på riktigt.


    Ja det är precis det det är, en fantasi jag rotade lite i Men blev väl lite nyfiken på om någon bevittnat något sådant. Jag har förstås gått i terapi i många omgångar. Bl. a för övergrepp från en kamrat till honom när pappa hade mig i släptåg när han gjorde ärenden i samband med sitt arbete/firma (läs drack) och lämnade mig helt utan tillsyn. Han är så våldsam så jag vågade inte berätta, var helt enkelt orolig att han skulle skulle döda någon som våldtagit.
    Anonym (tydligt) skrev 2021-11-10 10:25:38 följande:

    Först och främst tycker jag att du ska tala om för den sorgliga ursäkten till pappa som du har exakt allt du känner när du fortfarande kan, gör det, annars blir du aldrig fri.

    Sen kan det bli tydligare än att utebli från begravningen, varför ska du gå ditt och sitta och hyckla när han är en hatisk och elak människa, gå inte dit, det kommer att säga allt.


    Han är så extremt lättkränkt så han börjar vråla eller blir djupt sarkastisk om jag så bara frågar om han inte tänkt på barnbarnen. Jag har provat. Under sena tonåren hävde jag några gånger ur mig ett och annat och fick lika mkt stryk som jag fick som liten unge. Han var nykter sedan flera år då. En gång när jag besökte föräldrahemmet hade min yngsta syster sår i ansiktet. Han hade slagit sönder hela hennes rum och delvis henne, för hon hade "förstört en familjestund" över Monopol, för hon hade tjurat när hon förlorat, 12 år gammal. Annars var mina syskon rätt förskonade för stryk. Han är helt enkelt farlig att reta upp. Kanske fortfarande, har jag lite överrumplad förstått.
    Mandel skrev 2021-11-10 09:22:26 följande:

    Varför ens gå på begravningen?

    Om någon skulle fråga varför jag inte vill vara med eller varför jag inte var där skulle jag bara svara att personen som gått bort inte förtjänade min närvaro.

    I min värld finns inga som helst måsten att gå på en begravning oavsett vem som gått bort. 


    Det är nog 50/50 om jag blir tvungen att anordna den, om jag nu överlever honom. Han äger inget tillsammans med sambon (han skryter om hur han "sett om sitt hus" och "säkrat att inte bli skinnad"), så det beror på om han testamenterar något till henne, annars lär vi bröstarvingar bli ensamma delägare i dödsboet och behöva vara delaktiga i arrangemangen. I och för sig behöver man kanske inte gå för att det fallit på ens lott att arrangera något. Det har ju varit min tanke i alla år, att inte närvara.
  • Anonym (Knasen)

    När ni går fram till kistan och ska lägga en blomma kan du alltid peka finger och lägga dit en utskriven bajs-emoji med texten "brinn i helvetet din skit".

  • Anonym (Nemesis)
    Anonym (Efva) skrev 2021-11-10 07:16:03 följande:

    Dessutom tänk på att du får leva med det efter, om du säger hemska saker om din pappa, som visserligen är sanna, så känns det kanske inte så bra efteråt. Kanske får du ångest över det i många år?


    Just ångest för att ha talat illa om honom, det är jag helt säker på att jag inte har eller får någonsin. Det finns liksom ingen kärlek för honom, ingen känsla av skuld för något heller. Han lyckas givetvis påverka mig med andra känslor om vi har kontakt, har jag precis erfarit.
    Anonym (Efva) skrev 2021-11-10 07:18:41 följande:

    Haha precis! :D Det är nog få som håller ett sådant tal.


    Det var just en spektakulär tanke, annars hade jag inte skrivit "dogmafilm" :) Tänk Vinterbergs "Festen". De saker han utfört är långt mer "filmiska" än tankarna jag leker med. Att anonymt sätta på pränt vem han är, är en ganska skön del av processen att avlägsna mig från honom igen. Jag kommer inte behöva ha något outrätat frågetecken om han förändrats om han skulle dö imorgon. Jag vet ju nu, han är likadan, och förmodligen kostar det för mycket för mig att ha den kontakt han trots sitt beteende önskar.
  • Anonym (Nemesis)
    Elis73 skrev 2021-11-10 07:49:27 följande:

    Nej, nej, nej! Din far lever - så säg vad du tycker nu ifall det känns viktigt för dig. Annars så får du acceptera att du hade en skitfarsa och gå vidare (ta hjälp och stöd om det behövs). En begravning är för de sörjande och varför vill du plåga andra för att din pappa är en idiot? Du kan inte hämnas på någon som är död i alla fall, utan kommer bara framstå som elak och bitter. Jag skulle inte gå på en begravning ifall jag avskydde den som dött. 


    Jag har haft frid i själen när vi inte hade kontakt så är på väg dit igen. Min gnagande oro, när den gjort sig påmind under åren, är att få det otäcka beskedet att han slagit ihjäl sin sambo (han är så fruktansvärt svartsjuk). Hans vulgära beteende mot mig är ännu veckofärskt men chocken över hans svada börjar lägga sig. Det är så grova uttalanden att det inte går att återge här, samtidigt som jag är inbjuden med andra handen att hälsa på. Jag är tyvärr säker på att han skrämt livet ur sin sambo med, så "besudlat minne" och "plåga de sörjande" tror jag ska bra mycket mer till än att spilla ut sanningen. De flesta av oss vet ju att man inte slår en fru i 27 år och sedan är ett lamm mot nästa i 20 efter. Annars finns det mest folk han spelar teater och bräschar inför. Han är inkapabel till nära relationer men väldigt "kapabel" till possessiva relationer där han drivs av paranoia och svartsjuka. Fick ont i magen av att han säger att han främst använder sambons mobil fast han berättar att han har en egen. Jättekonstigt.

    Mitt mellannamn är "finkänslig", alltför finkänslig skulle jag säga, så det här med begravningen är mest tankar som föds ur bestörtning över hur otäck han igen visat sig vara. Att leken med tanken väcker mer ont blod hos en del än åravis av tyranni, det funderar jag lite över.
  • Anonym (Osäker)

    Tycker du ska strunta i din pappa vad gäller allt. Han är inte värd en tanke mer. Begravd på någe vis blir alla även om de inte har anhöriga så det är inget du behöver grubbla på heller.
    För egen del funderar jag vidare. Mamma är 86 så det är inte 20 år kvar om vi säger så. Nån allmän begravning öppen för alla blir det dock inte. Jag vägrar. Släkten kommer förfasa sig, men de ogillar ju mig ändå så det kvittar vad jag gör numer. 

  • Silverjenny

    Jag håller med andra om att du och dina syskon borde ställa gubben mot väggen nu, medan han lever. Jag tror det vore bra för er egen läkning, om ni inte säger något nu medan han lever kommer ni kanske alltid att känna att det är något oavslutat, att ni aldrig fick uppgörelse. Bästa effekt och bästa skydd för er själva om ni är rädda för honom, är att ni gör det tillsammans.

    Förklara för honom allt han gjort fel, sätt ord på exakt vad han gjort både mot er och er mamma. Sedan måste ni faktiskt inte ha något med honom att göra innan han avlider.

    Jag tycker gott ni kan berätta sanningen för andra på byn om ni känner behov av att försvara er och er mamma. Ge dem er version av sanningen. Men själva begravningen är fel tillfälle, det ska ni göra antingen innan eller efter.

    Begravningen kan ni antingen låta bli helt att gå på, det blir en väldigt tydlig markering. Eller så går ni dit och håller masken och säger varken gott eller ont, och engagera er inte mer än nödvändigt. Det är också en ganska tydlig markering att inte fälla tårar eller sörja när ens far har gått bort.

    Jag fick en djup och oförlåtlig konflikt med min bror under hans senaste tid i livet. Jag gick inte på begravningen och kommenterade aldrig något om hans död eller årsdagar som hans barn lade upp på Facebook exempelvis. De som vet, de förstår. Jag lekte med tanken att skriva något elakt när han dog men det var bara en fantasi jag behövde leka med själv, det fanns ingen anledning att såra hans anhöriga som sörjde honom, de förstod mer än väl vad min tystnad betydde

  • Anonym (Nemesis)
    Anonym (Teddy) skrev 2021-11-10 00:20:44 följande:

    Jag beklagar verkligen din barndom. Det verkar som att din far var sadistisk utöver det vanliga. Det är inte konstigt att du ältar detta. Din pappa är ju psykiskt sjuk förstås och kommer nog aldrig att förstå helt. Han har inte empatin och förmågan. Blir det lite lättare om du tänker att han helt enkelt inte är riktig i huvudet?

    Du har hoppats att han på ålderns höst skulle drabbas av lite insikt och förändras. Du blev besviken. Du vill på nåt sätt hämnas. Ge igen. Fullt förståeligt. Jag tror att han redan lider, även om han aldrig skulle erkänna det. Han sa att han väntat på dig i tjugo år. Det tror jag att han har gjort också, även om han lyckades vända det till att allt är ditt fel. Han pratar illa om er och din mor på bygden. Ingen som mår bra och är tillfreds med livet går omkring och är så bitter. Han lider redan. Inte för att jag tycker det verkar som han behöver sympatier, jag säger så bara som ett konstaterande.

    Folk som tvingas höra hans svador förstår nog mer om hur det egentligen ligger till än vad han tror själv. Men i allmänhet vill folk hålla sig utanför så man nickar artigt sen går man hem och pratar om hur synd det måste vara om hans familj som tvingas ha med gubben att göra. Jag tror folk mycket väl vet att din far inte är riktigt riktig och att ni runt honom tvingats utstå mycket svårt.

    Ska du göra en dogmafilm på begravningen? Är det rätt eller fel? Jag tänker att du har rätt till dina känslor, du har försökt få till nån form av försoning med din far när han levde, men han vägrade. Dina upplevelser är så extrema så du har rätt att vara lite egoistisk. Om du vill hålla ett tal under begravningskaffet tex där du berättar om din barndom så go for it. Man kan ju faktiskt lyckas göra även en sådan sak på ett någorlunda lugnt sätt. Kommer det få dig att må bättre? Jag vet inte. Du bär på en tung sorg. Jag hoppas du kan få må bra på nåt sätt.


    Tack för omtanken, verkligen fint skrivet Det ligger långt från min personlighet och uppfostran(sic!) att göra något som går utanför normen. Ja, jag är/blir ju också "de sörjande", om än på mitt sätt.

    Vi som haft ett liv under samma tak, det finns inte en chans att han kunnat dölja sin personlighet. Så efter att ha pratat med honom blev jag faktiskt mer orolig för hans sambo. Hon låter extremt kuvad i telefon.

    För ett par år sedan berättade jag för en kusin. Han blev väldigt ledsen och hade ingen aning utan hade mer föreställningen att det var vi barn som var bråkiga under uppväxten. Vi är dessutom bara flickor så vi har ju varit väldigt duktiga på att skapa en annan front där vi t.o.m är sedda som bråkstakar hemma, fast samtidigt små ljus i skolan och extremt väluppfostrade. Helt knasigt när jag tänker på det Min mormor och morfar visste förstås, eftersom de gömt oss när vi flytt för livet på natten när han legat och suggererat fram något i sitt huvud som slutat med att han bara for upp och började slå mamma och ofta mig i mörkret. Min misstanke är stark att hans sambo också upprätthållit hans fasad och att vi är ganska få som vet vidden av vad han är kapabel till. Han har som sagt inte nära relationer, utom "nära" endast genom "ägande". Men du har nog rätt, majoriteten kan knappast köpa historierna om vår mamma. Även om hon inte gett mig vad en förälder är skyldig små barn var hon aldrig något av hans perversa beskrivningar. Hennes "dödssynd" var att hon till slut blev kär i en man som älskade, respekterade och inte hade behov av att gräla en dag med henne. De fick 10 år innan han dog. I hans huvud är detta sena uppbrott omgjort till åravis av "hor" och att vi barn täckt upp under barndomen på hennes befallning, fast hon lämnade honom när vi alla var vuxna.
  • Anonym (Samma erfarenhet)

    Jag lider med dig! Min pappa är exakt likadan. Begravning är till för att sörja och hedra den döde, din pappa är en fruktansvärd människa men sådant hör inte hemma på begravningen. Det blir ingen hämnd heller din pappa är inte där, i tanken låter det bra men i verkligheten blir det bara taffligt. Jag tänker varken gå på eller engagera mig i min pappas begravning. Jag ser inte varför han ska ha någon cermoni, få lär vara intresserade av att komma. Vill någon annan ordna tänker jag inte hindra dem det får stå för dem. 

  • Anonym (A)
    Anonym (Samma erfarenhet) skrev 2021-11-10 21:17:57 följande:

    Jag lider med dig! Min pappa är exakt likadan. Begravning är till för att sörja och hedra den döde, din pappa är en fruktansvärd människa men sådant hör inte hemma på begravningen. Det blir ingen hämnd heller din pappa är inte där, i tanken låter det bra men i verkligheten blir det bara taffligt. Jag tänker varken gå på eller engagera mig i min pappas begravning. Jag ser inte varför han ska ha någon cermoni, få lär vara intresserade av att komma. Vill någon annan ordna tänker jag inte hindra dem det får stå för dem. 


    Håller med
  • Anonym (tydligt)
    Anonym (Nemesis) skrev 2021-11-10 19:29:29 följande:
    Ja det är precis det det är, en fantasi jag rotade lite i Men blev väl lite nyfiken på om någon bevittnat något sådant. Jag har förstås gått i terapi i många omgångar. Bl. a för övergrepp från en kamrat till honom när pappa hade mig i släptåg när han gjorde ärenden i samband med sitt arbete/firma (läs drack) och lämnade mig helt utan tillsyn. Han är så våldsam så jag vågade inte berätta, var helt enkelt orolig att han skulle skulle döda någon som våldtagit.
    Anonym (tydligt) skrev 2021-11-10 10:25:38 följande:

    Först och främst tycker jag att du ska tala om för den sorgliga ursäkten till pappa som du har exakt allt du känner när du fortfarande kan, gör det, annars blir du aldrig fri.

    Sen kan det bli tydligare än att utebli från begravningen, varför ska du gå ditt och sitta och hyckla när han är en hatisk och elak människa, gå inte dit, det kommer att säga allt.


    Han är så extremt lättkränkt så han börjar vråla eller blir djupt sarkastisk om jag så bara frågar om han inte tänkt på barnbarnen. Jag har provat. Under sena tonåren hävde jag några gånger ur mig ett och annat och fick lika mkt stryk som jag fick som liten unge. Han var nykter sedan flera år då. En gång när jag besökte föräldrahemmet hade min yngsta syster sår i ansiktet. Han hade slagit sönder hela hennes rum och delvis henne, för hon hade "förstört en familjestund" över Monopol, för hon hade tjurat när hon förlorat, 12 år gammal. Annars var mina syskon rätt förskonade för stryk. Han är helt enkelt farlig att reta upp. Kanske fortfarande, har jag lite överrumplad förstått.Det är nog 50/50 om jag blir tvungen att anordna den, om jag nu överlever honom. Han äger inget tillsammans med sambon (han skryter om hur han "sett om sitt hus" och "säkrat att inte bli skinnad"), så det beror på om han testamenterar något till henne, annars lär vi bröstarvingar bli ensamma delägare i dödsboet och behöva vara delaktiga i arrangemangen. I och för sig behöver man kanske inte gå för att det fallit på ens lott att arrangera något. Det har ju varit min tanke i alla år, att inte närvara.
    Ok, om det är så illa förstår jag att det inte är någon mening att försöka få upprättelse genom att konfrontera honom, tar tillbaks det, är inte värt priset för dig.

    Då tycker jag att du ska bryta all kontakt med honom, jag har gjort det med en nära anhörig (är supersvårt, jag vet), men om man lyckas hålla kvar vid det blir man faktiskt fri, som du själv nämnt.

    Snälla försök så du slipper ta hand om hans begravning och tvingas sörja honom, vilket antagligen kommer att få dig att må riktigt dåligt, hans sambo kan gott sköta det, eller kommunen, du ska inte känna att det är ditt ansvar, det förtjänar han inte.

    Om han inte beter sig som en pappa så är han inte en pappa.

    Beklagar att du fått en så elak och oempatisk förälder, men du vet " det finns en sak man inte kan välja i sitt liv och det är vilka ens föräldrar är"

    Hoppas du kan leva ditt liv med glädje ändå, men ta avstånd, nu.
  • Anonym (Xxx)

    Efter att ha läst mer säger jag egentligen bara att klipp alla band med honom permanent men håll dörren öppen för nya frun om hon behöver lämna. En person som din far är ingen att ha i närheten av sig.

    Detta säger jag med bakgrunden att jag klippt med mina föräldrar. Svårt att säga om det är för evigt, men nu är det ett par år sedan. Jag har aldrig mått så bra som efter det, även om jag insett att jag är väldigt ensam i dag. Ni syskon har varandra. Klipp med din far och den dagen han dör hade jag själv ordnat en minimal begravning utan tillstymmelse till engagemang. Om någon annan vill fixa hade jag inte låtit dem. De hade fått fixa med minnesstunden efteråt vilken jag inte hade deltagit på, men nej, i kyrkan hade jag inte tillåtit någonting mer än en enkel kista. Avskedet där hade jag sett som mitt och mina syskons, att få stå framme vid kistan, ha det avskalat. Inte säga ngt annat än låta tanken löpa fritt utan censur. Om någon hade stojat med blommor hade den stunden tagits från mig/oss, så vill ngn placera/köpa blommor hade de fått ha dem någon annan stans. Allra helst hade jag skrivit att istället för blommor, tänk på kvinnojouren och AA, eller ngt liknande?

  • Anonym (D)

    Har du några släktingar eller vänner på hemorten? Gärna någon med bra nätverk och som är bra på att sprida information?

    Passa i så fall på att prata av dig med dem innan din far dör. Då talar du inte illa om en död person- du pratar av dig om en levande elak gubbjävel. 

    Kan du få tillfälle att prata med hans nuvarande sambo kan du ju säga till henne att du hoppas att han inte är attför jävlig mot henne, och faktiskt rekommendera henne att kontakta en kvinnojour om hon behöver hjälp och stöd. 

    Har han varit lika hemsk mot dina syskon och dina släktingar faktiskt får veta hur han betett sig så kan jag misstänka att begravningssällskapet kan bli rätt så litet, utan familj eller släktingar. Det skulle vara en rejäl markering. 

    Fördelen av att faktiskt få ut sanningen medan han lever är att ingen kommer att tro honom längre och att de flesta kommer ta avstånd från honom medan han leverl...

  • AndreaBD
    Anonym (Nemesis) skrev 2021-11-10 19:29:29 följande:
    Det är nog 50/50 om jag blir tvungen att anordna den, om jag nu överlever honom. Han äger inget tillsammans med sambon (han skryter om hur han "sett om sitt hus" och "säkrat att inte bli skinnad"), så det beror på om han testamenterar något till henne, annars lär vi bröstarvingar bli ensamma delägare i dödsboet och behöva vara delaktiga i arrangemangen. I och för sig behöver man kanske inte gå för att det fallit på ens lott att arrangera något. Det har ju varit min tanke i alla år, att inte närvara.
    Man kan anordna det så att man låter begravningsbyrån sköta allt och inte är närvarande själv. Sambon är väl den som kanske vill ha en faktisk begravning - då kan ju hon vara huvudpersonen där. Eller tänkte du i fall hon avlider före honom?
  • nihka

    Vilken fruktansvärd människa! Gör det som tar minst tid och kraft för dig. Inget du kan säga eller göra kommer få honom att komma till insikt. Han är bara en av dessa människor som skadar alla han kommer i kontakt med och som man ska hålla sig ifrån så mycket det bara går. Även om inte alla säger det högt är du nog långt från ensam om att ha förstått vilken skithög han är.

    När han dör kan du och dina syskon ombesörja att han kommer i backen, men ni behöver inte göra mer än kontakta en begravningsentreprenör. Om det hjälper dig att förstå att du och resten av världen äntligen är kvitt honom så gå på begravningen, men inte för hans skull utan din. Annars kan du gott låta bli som du har tänkt. Hans sambo kanske känner likadant?

  • Anonym (Nemesis)

    Jag har sedan strax innan jag startade tråden haft en paus från vår återupptagna kontakt. Nu känns det precis som det gjorde under de tjugo år vi inte pratade. Lugnt och skönt. Inga av mina ord som sägs i förtroende under försök att knyta an, min öppenhet om mig och livet för att bjuda in till ömsesidighet, kan vändas som en spjutspets mot mig i repliken. Avstånd är helt enkelt bäst. Hur mkt jag än rustar mig kan jag omöjligen stålsätta mig mot hans totalt värdelösa snack, särskilt när det peppras med klyschor om att "fan tar sina lån tillbaks", "krypa till korset" och hur "sjuka" alla är som överhuvudtaget tycker något annat än han. Då kan han på sin höjd komma på sig själv och sträcka sig till "Jodå, jag är svart/vit å tänker faen inte ändra mig för någon", förnöjt skrockande med iskall röst. "Det är det slut med! Krypa för andra!". Herregud, vilken självbild och historierevidering, han var tyrannen och det var vi som kröp av rädsla. Örfilen (i bästa fall) ven i luften om man uppbådade sin sista lilla min av protest med att lyfta blicken och stirra tillbaks lite eller vågade göra ett pyttelitet fnysljud med näsan när det kokade av ilska i ens lilla kropp. När han inte tappade det helt och slog kunde han vara så jäkla otäck och göra saker så man "slog sig själv", som att hålla en högt och släppa en på klinkersen eller lyfta i byxlinningen och skaka så det gjorde ont där nere.

    Ni som undrade om vi syskon har varandra. Nej, tyvärr inte. Det är labila syskon som vänder på en femöring i humöret och med ganska grund förståelse för andra. Dock hatar de vår far innerligt.

    Angående sambon. Han är alldeles för farlig, i alla fall för min psykiska hälsa, att jag skulle våga fråga hans sambo eller hennes barn om hur han betett sig, eller sprida något på byn. Hon har åtminstone mitt nummer nu.

    Det där med "istället för blommor, tänk på Kvinnojouren X". Helt lysande. Så kommer det bli. Det är allt som behöver sägas. Och byrån får fixa allt om han dör efter henne.

    Tack för stödet <3, ni som läste in nyanserna i att sätta ord på och röra vid den svindlande tanken för väluppfostrade flickor att få vara respektlös och berätta vilken jävel han är när han inte kan ta mig längre. När jag var liten fantiserade jag ibland om att jag skulle slå honom hårt när han var gammal och skröplig :) Jag tror mkt av mina tankar om att få vara "respektlös" bottnar i hans syn på vår rädsla och tystnad som uppnådd "respekt".

  • Anonym (Xxx)
    Anonym (Nemesis) skrev 2021-11-23 20:36:26 följande:

    Jag har sedan strax innan jag startade tråden haft en paus från vår återupptagna kontakt. Nu känns det precis som det gjorde under de tjugo år vi inte pratade. Lugnt och skönt. Inga av mina ord som sägs i förtroende under försök att knyta an, min öppenhet om mig och livet för att bjuda in till ömsesidighet, kan vändas som en spjutspets mot mig i repliken. Avstånd är helt enkelt bäst. Hur mkt jag än rustar mig kan jag omöjligen stålsätta mig mot hans totalt värdelösa snack, särskilt när det peppras med klyschor om att "fan tar sina lån tillbaks", "krypa till korset" och hur "sjuka" alla är som överhuvudtaget tycker något annat än han. Då kan han på sin höjd komma på sig själv och sträcka sig till "Jodå, jag är svart/vit å tänker faen inte ändra mig för någon", förnöjt skrockande med iskall röst. "Det är det slut med! Krypa för andra!". Herregud, vilken självbild och historierevidering, han var tyrannen och det var vi som kröp av rädsla. Örfilen (i bästa fall) ven i luften om man uppbådade sin sista lilla min av protest med att lyfta blicken och stirra tillbaks lite eller vågade göra ett pyttelitet fnysljud med näsan när det kokade av ilska i ens lilla kropp. När han inte tappade det helt och slog kunde han vara så jäkla otäck och göra saker så man "slog sig själv", som att hålla en högt och släppa en på klinkersen eller lyfta i byxlinningen och skaka så det gjorde ont där nere.

    Ni som undrade om vi syskon har varandra. Nej, tyvärr inte. Det är labila syskon som vänder på en femöring i humöret och med ganska grund förståelse för andra. Dock hatar de vår far innerligt.

    Angående sambon. Han är alldeles för farlig, i alla fall för min psykiska hälsa, att jag skulle våga fråga hans sambo eller hennes barn om hur han betett sig, eller sprida något på byn. Hon har åtminstone mitt nummer nu.

    Det där med "istället för blommor, tänk på Kvinnojouren X". Helt lysande. Så kommer det bli. Det är allt som behöver sägas. Och byrån får fixa allt om han dör efter henne.

    Tack för stödet <3, ni som läste in nyanserna i att sätta ord på och röra vid den svindlande tanken för väluppfostrade flickor att få vara respektlös och berätta vilken jävel han är när han inte kan ta mig längre. När jag var liten fantiserade jag ibland om att jag skulle slå honom hårt när han var gammal och skröplig :) Jag tror mkt av mina tankar om att få vara "respektlös" bottnar i hans syn på vår rädsla och tystnad som uppnådd "respekt".


    <3 Avstånd helt är nog i princip det enda som funkar. Sådana sjuka människor kan man som normalfungerande inte värja sig mot, för vi har spärrar som gör att vi hela tiden hamnar i underläge. Det skulle krävas en extremt sjuk personlighet för att lyckas ta ära och heder av en sådan person, och den sjuka personligheten ska vi vara glada över att vi inte kan uppbåda! Var glad över att du inte kan möta din far i hans sjuka värld - det betyder att du har klarat dig ur din barndom med en styrka han bara kan drömma om att besitta. Var stolt över det! Du är stark som har klarat det! Och fantisera på om alla möjliga scenarion där du trycker till din pappa och orsakar honom all den själsliga (och fysiska) smärta du vill att han ska uppleva. Lev ut det i fantasin och njut sedan av det faktum att du är en fri, vuxen människa, i säkerhet från hans värld.
Svar på tråden Hur mycket sanning tål en begravning?